Morty Posted August 9, 2007 Author Posted August 9, 2007 (edited) Har hunnit med lite småpyssel denna veckan. Började som sagt med sumpen. Jag har lagt till den oljevolymen som jag kapade bort i och med "choppningen". Kommer nu att leda ner turbons oljeretur rakt ner i topppen på denna "låda". Fick sedan gjort ett växellådsfäste som utnyttjar två gummikuddar. Ska nu mäta upp och få gjort kardanen. Jag vet att jag läst någonstans på forumet hur långt "yoken" ska sticka in i växellådan, men jag kan inte söka rätt på det nu. Någon vänlig själ som har koll på det? Mvh Magnus Edited August 9, 2007 by Morty Quote
Magoo Posted August 11, 2007 Posted August 11, 2007 (edited) härhar du några tips på "baffel" bygge i ditt tråg en annan vinkel dock är det från en motor som är "tvärs" monterad men de går ju att anpassa till ditt tråg med... Edited August 11, 2007 by Magoo Quote
Morty Posted August 29, 2007 Author Posted August 29, 2007 Liten uppdatering. Fick hem lite saker från England i fredags. Hoppas att de kommer bli bra på bilen. Jag beställde en bromsvätskebehållare med tre utgångar och blev lite förvånad när jag öppnade påsen. Ska man verkligen behöva importera denna från England? Tror ni dessa kommer få stopp på en lätt sjua? Med fälg. I övrigt håller jag på att svetsa ihop bensintanken i 2mm aluminium, så jag passade på att köpa ett Acewell 2853 + deras tankgivare. Bränslepump med filter är också på plats. Bilder kommer kanske senare. En fråga. Jag har tänkt använda två huvudbromscylindrar med bromsvåg. Är det någon som kombinerat ihop detta med MK:s original infästningar till pedalerna? Vilket CC avstånd är lämpligt mellan huvudbromscylindrarna? Mvh Magnus Quote
Sonett7 Posted August 30, 2007 Posted August 30, 2007 DRÄÄÄÄGGEL!!! Schyssta bromsar - tror att de räcker med råge! :D Ang bromsvätskebehållare med tre utgångar så fanns det en liknande på Saab 9000 årsmodell 90-93. Quote
Magoo Posted August 30, 2007 Posted August 30, 2007 får man fråga vad du gav för wilwood oken. skall köpa sånna efter att bilen har fått sin besiktningsvikt... Quote
Morty Posted August 30, 2007 Author Posted August 30, 2007 Fråga får man alltid på detta forumet. De var inte direkt Lo(w)cost, men... Jag köpte ett bromskit på Rallydesign (http://www.rallydesign.co.uk/catalog/product_info.php?cPath=562_563_567&products_id=3951) för £ 362 + VAT. 283 mm skivor med Wilwood Midilite (44mm kolvar). Fick fråga speciellt om dessa, eftersom de skickar med mindre kolvar normalt. Eftersom du har andra spindlar än mig gissar jag på att oken till dem kostar £139,50 + VAT. Mvh Magnus Quote
Morty Posted October 25, 2007 Author Posted October 25, 2007 Nu har det börjat gå framåt igen efter att ha sysslat med en del saker som inte syns. Tanken har fått liv med nivågivare och anslutningar. Jag tillverkade den i 2mm aluminium och den provtrycktes till 0,5bar. Bromsskivorna fixades till för att se lite roligare ut! Huvudcylindrar till broms och koppling fick ett nytt fäste. Nu återstår bara resten..... Mvh Magnus Quote
Falcor Posted October 25, 2007 Posted October 25, 2007 Kul att följa dina framsteg, för drygt en vecka sedan så fick jag igång min 20v motor efter mycket strul med immobilizern. (iofs inte ett amatörbygge utan ombyggt fordon) Quote
Morty Posted November 1, 2007 Author Posted November 1, 2007 Hade själv en Scirocco GTI -77:a som jag slet ner i beståndsdelar och renoverade i ett antal år. Körde sen ca 1000 mil med den innan jag sålde den för väldigt lite pengar. Gjorde ingen bra affär, däremot ångrar jag att jag sålde den. Mvh Magnus Quote
Morty Posted August 16, 2008 Author Posted August 16, 2008 Det var ett tag sedan man uppdaterade sin egen tråd. Sitter och följer alla andras trådar med stor nyfikenhet men skriver sällan om vad man gör själv. Måste försöka förbättra sig på den punkten.... Det har hänt en del de sista veckorna och efter att ha varit helt demonterad ett tag så der det ljusare ut. Bilen har i dagarna bl.a fått fungerande bromsar och det känns inte helt fel. Det verkar som om modifieringarna på MK:s pedalställ fungerar bra med bromsvåg, hydraulisk koppling och hemmasnidade pedaler. På bilden ser man även min lösning på styrstången. Enligt samtal med SFRO skulle det vara OK, men vi får se när de tittar närmre. För ett tag sedan fick jag till insuget så att det inte sticker 20 cm utanför ramen. Kapade rören 5cm + plus att jag gjorde en ny plenumkammare och övergång till spjällhuset som nu sitter framför motorn och ovanför generator remmen. Kanske inte den mest optimerade lösningen effektmässigt, men den enda möjliga med det trånga motorutrymmet och denna motorn. Mer kommer inom kortare framtid än tidigare.. Mvh Magnus Quote
Kilkenny Posted August 16, 2008 Posted August 16, 2008 Denna tråden hade jag missat tills nu! Jätte snyggt bygge, nästan synd att skita ner den på vägarna sen :D Quote
Olofson Posted August 17, 2008 Posted August 17, 2008 Har också missat denna! Ser trevligt ut. :) Appropå triangulering, som diskuterats innan; det finns alltså inget fäste i "locket" på diffen? Nu verkar denna iofs sitta stumt i ramen (inga gummibussningar?), så det är kanske mindre problem, men Caterham m fl har tydligen börjat göra som Westfield, och sätter någon form av fäste där också. Anledningen är att folk lyckats vrida sönder en del fästen och/eller diffhus på senare tid. Det trimmas väl lite för mycket numera, kanske... ;) Quote
Morty Posted August 22, 2008 Author Posted August 22, 2008 Jag kan inte se att ett extra fäste för diffen på locket motsvarande Westfield skall behövas med stumt monterad diff för diffens skull. Däremot kanske man skulle gjort ett fäste där ändå, då fyrkantsprofilen som går på tvären bakom diffen är krökt och med ett stumt fäste där hade man förstärkt detta och styvat upp konstruktionen en aning. Mvh Magnus Quote
Olofson Posted August 22, 2008 Posted August 22, 2008 Nej, diffhuset ser ju ganska stabilt ut, men det är trots allt hela momentet från båda drivaxlarna på fyra bult... Mjo, är det stumt monterat så kan man ju lika gärna låta huset styva upp ramen. :) Quote
Morty Posted September 2, 2008 Author Posted September 2, 2008 Har i dagarna tillverkat ett batteritråg/hållare. Hade tänkt montera batteriet framför den ev. passagerarens fötter. Hade tänkt bocka till en alu.plåt som fotstöd/skydd mellan batteriet och passageraren. Finns det några synpunkter på denna idé?? En annan fråga är att jag som så många andra har det rätt trångt på vänstersidan i motorutrymmet. Det finns helt enkelt inte plats till något oljefilter och därför har jag köpt en oljefilterförflyttare. Finns det någon generell rekommendation på hur långa slangar man kan ha till denna? Mvh Magnus Quote
Magoo Posted September 2, 2008 Posted September 2, 2008 har du möjligtvis en bild eller mått på hurpass mycket plats du har för oljefiltret?! det finns nämligen andra oljefilterhållare som gör så att filtret kommer rakt ner iställer för att "luta" bakåt Quote
Morty Posted September 2, 2008 Author Posted September 2, 2008 Hej Magoo, jag kommer ihåg att du tipsade om detta tidigare (tror det var Golf IV:ans filterhållare), men även om jag fysiskt skulle kunna klämma in ett mindre filter och vertikalt kommer jag inte att kunna byta det utan att demontera rattstången och lite andra broms relaterade delar. Mvh Magnus Quote
Antas Posted September 3, 2008 Posted September 3, 2008 (edited) Så har jag också gjort med batteriet. Eftersom jag bygger McSorley 7+442 som är längre än "bokbilen" så ryms batteriet bra framför fötterna. Databoxen sitter monterad ovanför batteriet.Batteriet hålls fast av en rem som löper i öglor (en ögla syns på torpedplåten). Hmm....batteriet är dammigt. Brandfara! Mjaa.....det är ett gammalt och kasserat batteri som är urladdat men som har rätt storlek. Ska försöka bifoga en bild. Antas i ett störtregnigt Luleå Edited September 3, 2008 by Antas Quote
Morty Posted September 3, 2008 Author Posted September 3, 2008 Antas, idén är snarlik förutom att jag hade tänkt ha mitt skydd/fotstöd demonterbar med bultar genom bottenplåten för att kunna dra ut batteriet det hållet. Mvh Magnus Quote
Antas Posted September 4, 2008 Posted September 4, 2008 Mitt "fotstöd" är demonterbart inåt. Fästbultarna syns på bilden. Jag svetsade muttrar på baksidan av vinkellisten som "fotstödet" vilar mot. Quote
Morty Posted September 4, 2008 Author Posted September 4, 2008 Ser det nu när jag tittar med utvilade ögon.... Vi får se vad SFRO säger för min blir inte en "tät" låda/utrymme mot passagerarutrymmet. Någon som har koll på rekommenderade slanglängder till oljefilterförflyttaren? Mvh Magnus Quote
BeLo Posted September 4, 2008 Posted September 4, 2008 Samma lösning här, dvs batteriet framför passagerarens fötter. För personer över 1,85 blir det kanske i kortaste laget till fotstödet, men jag (som är liten och nätt ;-) har inga problem att sitta där. Jag har en lucka framför scutteln som batteriet kan accessas från. SFRO hade inga synpunkter på att det inte var helt tätt in mot kupén. /Bengt Quote
Morty Posted September 6, 2008 Author Posted September 6, 2008 Igår var inte min dag... efter jobbet svarvade jag en adapter för att få in oljetrycksmätare och varningslampa. Allt svarvat från 17mm sexkantsstång i rostfritt 2343. På väg hem insåg jag plötsligt att jag glömt skvalpplåten när jag monterade oljetråget för två veckor sedan. Väl hemma så insåg jag att min nytillverkade adapter inte passade. Plus att det tog "lång" tid att få av oljetråget på plats och få dit en nymodiferad skvalpplåt. Nästa gång oljetråget ska av är det i alla fall lättare. Idag var det tillbaks till svarven och en ny adapter tillverkades. Den passar.... Passade även på att klippa till och bocka ett skydd över batteripolerna i polycarbonat Klippte sedan till en bit aluminium, bockade och svetsade och fick till batteriavskärmaren/fotstödet. Om jag nu inte går ut i garaget efter tråduppdateringen så vet jag att dagen blev lyckad, men man får väl chansa och se om Murphy har ledigt... Mvh Magnus Quote
Morty Posted September 12, 2008 Author Posted September 12, 2008 Idag blev man fattigare men gladare och en milstolpe är passerad. Så här ser bilen ut idag och matchvikten 467kg är uppdelad på v.fram 127,5kg, h.fram 127kg, v.bak 108kg, h.bak 104,5kg. /Magnus Quote
Kilkenny Posted September 12, 2008 Posted September 12, 2008 nice! :thumbup: vad för markfrigång räknar du med? Quote
Morty Posted September 12, 2008 Author Posted September 12, 2008 Tackar! Räknar med ca 10cm markfrigång. /Magnus Quote
Morty Posted September 17, 2008 Author Posted September 17, 2008 Här kommer lite bilder på min lösning av bältesinfästningen. Markerat med röd ring finns den övre punkt som jag svetsat i ramen. Det är en kopia av MK:s andra infästning som använd vid 4/6 punkts bälte. Den nedre punkten för bältes rullen svetsade jag in i hörnet bredvid kardantunneln/diffen enligt gula linjer. Tyvärr har jag monterat ryggplåten och den dåligt synlig nu. Två bilder på hur det ser ut med bälte resp stol monterat. Mina tankar är att sätta öglor i original 4 punkts fäste och använda ett 4 eller 6 punkts vid bankörning. Borken om du läser detta. Var har du sågat i dina stolar för att dra ner 6 punkts bältet? Skulle kännas bra med en bild eller mått innan man sätter sticksågen i sina stolar... /Magnus Quote
Borken Posted September 17, 2008 Posted September 17, 2008 :icon_oops: Jag har inte vågat såga ännu, Heralue kanske har mer mod? Vad var det för bälten du använt? /Janne Quote
Morty Posted September 17, 2008 Author Posted September 17, 2008 Köpte bältena på Mekonomen. Tror att de bara hade en modell rullbälte med vertikal infästning av rullen. Det är väl bara att såga i stolen och meddela hur vi andra bör göra istället...... /Magnus Quote
Televinken Posted December 13, 2008 Posted December 13, 2008 (edited) Jättetrevligt att se att någon annan bygger seven med 1,8t vad kommer din motor ifrån mitt oljetråg ser helt annorlunda ut och vad andvänder du för motorfästen. Jag själv bygger en Tiger Avon och har ej kommit lika långt ännu väntar på samma sprängkåpa som du har så jag kan börja passa in motorn. Edited December 13, 2008 by Televinken Quote
Magoo Posted December 14, 2008 Posted December 14, 2008 (edited) Televinken, med stor sannolikhet har du då en motor som i original sitter "tvärs" monterad, det är en annan motorfamilj som heter 06* och de har även en annan layout på tråget än den motortypen som jag och Morty bygger med ( som föv heter 058) Edited December 14, 2008 by Magoo Quote
atorp Posted December 14, 2008 Posted December 14, 2008 Hej Var har du för tum på fälgen ?? och vad har du för avstånd mellan ok och fälgen. Över väger likanade bromsar men kör med 13" hjul och vända styr P-ändar för att få på hjulen. / Atorp Quote
Morty Posted December 18, 2008 Author Posted December 18, 2008 Hej! Jag har 15" fälgar med ET42 och jag får kolla avståndet så fort jag är i garaget. Har precis kommit från en 12,5 timmars flygning från 14 dagar i Thailand. Givetvis kollar man forumet direkt..... Där sitter distanser mellan ok och hållare på navet så ev. kan man använda mindre diameter på skivorna och 13". /Magnus Quote
Morty Posted December 21, 2008 Author Posted December 21, 2008 Atorp, nu har jag mätt mellan bromsok och mina 15" fälgar. Jag har 10mm frigång och distanserna skulle kunna kortas 8mm, vilket gör att det blir svårt att klämma in de oken innanför en 13" fälg. /Magnus Quote
Jonte Posted December 21, 2008 Posted December 21, 2008 Har precis kommit från en 12,5 timmars flygning från 14 dagar i Thailand. Lite OT Jag kom hem igår kväll efter 14 dagar i Ao Nang. Vart var ni? /OT Quote
Morty Posted December 21, 2008 Author Posted December 21, 2008 Vi var i Khaolak och hade det varmt, skönt och lugnt. Enligt byborna var det t.o.m. mindre turister nu än direkt efter Tsunamin... Bilden från Ao Nang såg riktigt trevlig ut. Hur var det i övrigt? /Magnus Quote
atorp Posted December 22, 2008 Posted December 22, 2008 Hej Morty Tack för snabbt svar. får hitta på något annat. mvh atorp Quote
Jonte Posted December 23, 2008 Posted December 23, 2008 Vi var i Khaolak och hade det varmt, skönt och lugnt. Enligt byborna var det t.o.m. mindre turister nu än direkt efter Tsunamin...Bilden från Ao Nang såg riktigt trevlig ut. Hur var det i övrigt? /Magnus Det var ett lugnt ställe utan allt för mycket att göra förutom att bada, snorkla och åka ut till olika öar. Dyra piratkopierade kläder och prylar som man försökte pruta på. Även här nämnde dom att det var dåligt med turister i år. Quote
Morty Posted January 10, 2009 Author Posted January 10, 2009 (edited) Jag är inget vidare på att uppdatera min byggtråd...... Hur som helst som framskider bygget och nu håller jag som bäst på att byta färg på mina karossbitar. Köpte svarta delar från MK för att jag inte visste vilken färg jag skulle ha och har nu beslutat mig för "Electric orange pearl". Passade på att bygga en slip/lackbox i garaget så jag inte dammar ner allt annat. Plus att jag kan hålla en högre temp utan att höja tempen i hela garaget. Får dock lite dålig samvete när jag läser CEALMs tråd om när han mekar i minusgrader när en annan är gnällig under +16°C. En fråga, hur nära glasfiberpanelerna kan man ha ljuddämparen och hur mycket avstånd behövs mellan "down pipen" från turbon ut genom glasfibersidan? Funderar på att använda avgasbandage för att vara på säkra sidan för "down pipen". Lite bilder: Edited January 10, 2009 by Morty Quote
Sonett7 Posted January 10, 2009 Posted January 10, 2009 Jag kommer nog att ha en aluminiumplåt med 10 mm spalt på insidan av karossen för att skydda mot värmen - skall även göra något liknande framför pedalerna eftersom turbon sitter precis framför fötterna på förarsidan. Quote
Morty Posted January 10, 2009 Author Posted January 10, 2009 Jag tänkte mer på vilket övermått jag behöver på hålet i karossidan där jag kommer ut med avgasröret. Eftersom jag har turbon på högersidan finns det otroligt nog ganska bra med plats för avgasröret så jag slipper förmodligen skärma av där. Quote
Sonett7 Posted January 10, 2009 Posted January 10, 2009 Klä hålet med en 25-30 mm ring i aluminiumplåt så bör det väl räcka med 10 mm runt om ditt avgasrör... Quote
Rikard Larsson Posted January 10, 2009 Posted January 10, 2009 Lackningen ser riktigt läcker ut! Quote
Morty Posted January 30, 2009 Author Posted January 30, 2009 Denna veckan fick jag ett ryck och köpte däck till bilen. Däckkillen blev lite förvånad när man ber om R-däck i januari... 3500kr fattigare blev man i alla fall. I övrigt har veckans pyssel varit att tillverka en plugg för scoopet. Tyvärr sticker ventilkåpan upp 20mm genom huven och fick hitta på något, så det blev ett försök. Nu är pluggen avgjuten och formen är färdig. Får se om det blir bra eller göra om.... Quote
Morty Posted February 2, 2009 Author Posted February 2, 2009 Fick provat gjutformen igår. Kapade upp hålet i huven och fäste formen på utsidan, sedan byggde jag upp 6 lager glasfiber från insidan. En stund senare när polyestern härdat och formen togs bort blev resultatet så här Nu blir det lite finslipning innan lack. Quote
Morty Posted February 7, 2009 Author Posted February 7, 2009 Nu var de sista planerade karossbitarna lackade. Hoppas att jag inte skadar något nu för färgen tog i princip slut, bara 1/2dl kvar av pearllacken. Har haft lite klydd att få till kylare och intercooler i fronten på bilen. Vad man än provar är det för trångt. Det är inga konstigheter att få dit en kylare, men ska man ha en intercooler framför kylaren är MK Indy noskonen väldigt trång. Hade det funnits slanglös överföring av luft skulle jag vara den första att jubla... Eter lite mätande och konversation med ett företag i England så kanske en lösning är på väg om ett par dagar. Dock blev det inte Locost... Quote
Sonett7 Posted February 7, 2009 Posted February 7, 2009 Jäkligt snyggt - bara du inte blir för rädd om lacken för att våga köra med bilen. Klistriga R-däck skjuter en hel del småsten i tangenten (och ibland lackens) riktning. Blir det vattenkyld IC istället? Vad har du för fabrikat på din nuvarande IC? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.