Fredrik i Trollhättan Posted June 21, 2007 Posted June 21, 2007 Elbranschen är (varr iallafall när jag var i den) lika dan. Vi hade t.ex. 90% rabatt mot listpris på vissa kabelsorter... Funkar klubbrabatten på vilken Hydroscand som helst? Jobbar i närheten av den i Biskopsgården i Gbg... Quote
ihlberg Posted June 21, 2007 Author Posted June 21, 2007 Den funkar iaf i Karlstad, var där och hörde idag 50% var det som gällde. Quote
Acke Posted June 22, 2007 Posted June 22, 2007 det är olika beroende på vilka produkter det är.. På deras egna produkter har vi väldigt mycket rabatt ( 75% kan stämma men en ren gissning från min sida ) medan om du skall köpa något som dom köper in ( ex eloxerade aluminiumanslutningar ) så kan dom givetvis inte ge samma rabatt då de skulle hamna under deras inköps pris... :) Så fick jag det förklarat för mig iaf.. :) Sedan börjar det bli väldigt OT i denna tråden.. bättre att någon startar en ny tråd om ämnet istället för att använda denna tråden.. :busted_cop Quote
ihlberg Posted June 22, 2007 Author Posted June 22, 2007 (edited) Någon som vet vad detta är. Den hör till en sierra, och har en anslutning. Det är samma gäng som till bromsarna. Skulle tänka mig att det är bromskrafts fördelaren men ska det inte var 2 anslutningar på den. Det låter som det ligger en stål kula inuti den. Som rör sig och man vänder den upp och ner. http://i187.photobucket.com/albums/x191/ih.../Picture028.jpg http://i187.photobucket.com/albums/x191/ih.../Picture027.jpg Edited June 22, 2007 by ihlberg Quote
ihlberg Posted June 22, 2007 Author Posted June 22, 2007 Här kommer lite mer bilder på bilen. http://i187.photobucket.com/albums/x191/ih.../Picture013.jpg http://i187.photobucket.com/albums/x191/ih.../Picture012.jpg http://i187.photobucket.com/albums/x191/ih.../Picture014.jpg http://i187.photobucket.com/albums/x191/ih.../Picture015.jpg Quote
ihlberg Posted June 22, 2007 Author Posted June 22, 2007 Liten snabb skiss av broms systemet. Blir detta bra tro? http://i187.photobucket.com/albums/x191/ih.../Bromsystem.jpg Quote
Michael Th Posted June 22, 2007 Posted June 22, 2007 om jag förstått det rätt är det bromskraftregulatorn..har för mig den skall sitta monterad i rätt vinkel för att fungera tillfredställande... Quote
ihlberg Posted June 22, 2007 Author Posted June 22, 2007 Hur gör man för att ansluta den till broms systemet då, när det bara finns en anslutning?? Quote
Fredrik i Trollhättan Posted June 22, 2007 Posted June 22, 2007 Du ansluter den väl helt enkelt med en T-koppling på bakre bromsledning. Antar att den fungerar så att den "absorberar" en del bromsolja när G-krafterna är enligt beräknat värde. Quote
ihlberg Posted June 22, 2007 Author Posted June 22, 2007 Någon som vet säkert hur det funkar. Kan man dra broms systemet som jag gjort på ritningen eller? Det behöver inte vara 2krets system eller. Vid 2krets system så hör vänster fram hjul ihop med höger bakhjul eller? Quote
Borken Posted June 23, 2007 Posted June 23, 2007 Det du har ritat är också ett tvåkrets bromssystem, ett ganska vanligt sådant dessutom. Jag hade dock bytt ut din reduceringsventil till en ställbar, det skiljer ju en del mellan orginalbilen och en sjua. /Janne Quote
Krolleg Posted June 23, 2007 Posted June 23, 2007 fråga. vart får man tag i en ställbar sådan? tog ju mina delar från en ABS sierra å dom hadde tydligen inte denna reduseringsventil. Quote
Acke Posted June 23, 2007 Posted June 23, 2007 bla har wilwood sedan skall det tydligen finnas original på volvo amazon vilket säkert e mycket billigare.. sök lite på forumet så lär du hitta en del läsvärt.. :) Quote
BeLo Posted June 23, 2007 Posted June 23, 2007 Bifogar bild på min ställbara Wilwood. Kostade 890:- från Andersson Engineering. Hälsningar från ett regnigt Karlstad, Bengt Quote
Michael Th Posted June 23, 2007 Posted June 23, 2007 obs om man har en justerbar bromskrafts regulator får man ej ha den så man når den under färd, jag förstår inte varför.. OT BELO har du ett i längsled justerbart pedalställ?? (gummislangarna ) OT Quote
Thomas Posted June 23, 2007 Posted June 23, 2007 jag har också en wilwood men har den på fullt tryck numera och har planer på att sätta den på framkretsen istället för med den viktfördelning jag o 7:or har så kan man öka på kraften på bakkretsen istället för tvärtom. Quote
Rikard Larsson Posted June 23, 2007 Posted June 23, 2007 (edited) Knappt 50 dollars på Ebay köpte jag min Wilwood-reducerara för, inkl. frakt. Och det finns fler. EDIT: Ännu fler... Edited June 23, 2007 by Rikard Larsson Quote
ihlberg Posted June 23, 2007 Author Posted June 23, 2007 (edited) Men kan verkligen regulatorn fungera om jag sätter ett T-kors där?? Har försökt hitta någon bild eller skiss på google hur det ser ut orginal på sierra. Men jag hittar inget! Edited June 23, 2007 by ihlberg Quote
Thomas Posted June 23, 2007 Posted June 23, 2007 den som sitter original på sierran , släng den, original brukar den sitta i vänster fram nånstans. och den justeras genom att man justerar lutningen på den. inget att ha. Amazon och 140 (volvo) har justerbara som original, de brukar tyvärr vara sönderrostade inuti vid det här laget. Quote
ihlberg Posted June 23, 2007 Author Posted June 23, 2007 Jag ska använda orginal sierra regulator, vad jag har hört så ska den vara bra. Quote
BeLo Posted June 23, 2007 Posted June 23, 2007 (edited) OTBELO har du ett i längsled justerbart pedalställ?? (gummislangarna ) OT Jovisst har jag justerbart pedalställ! Väldigt primitivt åstadkommet genom ett antal hål i ramen samt ett antal i pedalstället. Genom att göra delningen mellan hålen i pedalstället och ramen olika så kommer varierande hål att passa och jag kan på så sätt justera med 5 mm intervaller (i ytterlägena blir det 10 mm). Låter kanske skumt, men jag tror det finns bilder på http://groups.msn.com/Super7Karlstad. Bifogar en primitiv ritning som visar principen. Oops, det var en dwg, så det fungerade inte... Hälsningar, Bengt Edited June 25, 2007 by Jocke E Quote
Michael Th Posted June 23, 2007 Posted June 23, 2007 såg i någons cobra bygge att dom använt stolsskenor för att kunna flytta pedaleriet monterat på en ram... stolarna sitter ju fast... Quote
ihlberg Posted February 22, 2008 Author Posted February 22, 2008 Bokat Sfro 1 den 8mars 3 nya bilder för den som är intresserad. http://i187.photobucket.com/albums/x191/ih...86/CIMG0143.jpg http://i187.photobucket.com/albums/x191/ih...86/CIMG0137.jpg http://i187.photobucket.com/albums/x191/ih...86/CIMG0135.jpg Quote
ihlberg Posted March 8, 2008 Author Posted March 8, 2008 Första bes. gick bra :thumbsup: , nu är det bara att bygga klart :hypocrite: . SFRO 2 nästa Quote
Anders S Posted March 9, 2008 Posted March 9, 2008 (edited) Grattis till första Sfro! Edited March 9, 2008 by Anders S Quote
Jarl Posted March 9, 2008 Posted March 9, 2008 Va bra Christoffer, stort grattis, men du har ju varit så noggrann så allt annat än ett godkännade hade varit fel. Återigen GRATTIS. :notworthy: Hälsn. Jarl. Quote
ihlberg Posted June 7, 2008 Author Posted June 7, 2008 (edited) Hallå igen, det va ett tag sedan sist jag skrev. Lite grejer ha juh hänt iaf. Sätt på sidorna på bilen, köp stolar, köp grym motor 48or och massa godis...... Ska försöka göra ett ryck snart. Edited July 17, 2008 by ihlberg Quote
ihlberg Posted January 13, 2009 Author Posted January 13, 2009 Oj oj oj nu var det ett tag sedan sist igen. Fick en ny tänding idag och gjorde bakskärmarna klara, och så började jag med huven och noskonen. Ska ta och lägga upp lite bilder till helgen. Som den ser ut nu ser den faktiskt färdig ut, ska ta och sätta huven och noskon till helgen, och börja med bagage utrymmet. Jarl - Tack för Julkortet, vi hörs nog till helgen...ringer väl och tjatar lite på dig. Quote
chriss Posted January 14, 2009 Posted January 14, 2009 Va gott med en till Robin Hood :) Fick du ordning på bromsarna? På min har jag typ en tre krets system. Ett till höger fram, ett till vänster fram. Sen ett som går via reduceringsventilen till bägge bakhjulen. Reduceringsventilen fungerar som sådan att när du bromsar så niger (lutar ner och framåt) bilen och mindre bromsverkan kommer till bakhjulen så de inte skall låsas. Du kan enkelt justera hur mkt kraft går till bakhjulen genom att luta reduceringsventilen framåt eller bakåt. Quote
chriss Posted January 14, 2009 Posted January 14, 2009 sierrans reducering Sierrans reducering ja om det va frågan? Dock har jag än så länge hoppat över reducering till bakhjulen då Hooden är lite tyngre och vikten lite närmare bakhjulen. Skivor fram och trum bak. Få väl se resultatet när den rullar för egen maskin :) Quote
ihlberg Posted January 16, 2009 Author Posted January 16, 2009 (edited) Här kommer lite bilder. chriss: Ja det va roligt med den robin hood till, kan vi pressa varandra lite så man blir färdig någon gång. Edited January 16, 2009 by ihlberg Quote
therealpinto Posted January 16, 2009 Posted January 16, 2009 Reduceringsventilen kommer nog funka lite märkligt när den sitter som den gör på bilden... Den ska ha samma lutning och riktning som i Sierran som utgångsläge, sedan kan du vrida den uppåt/nedåt för att minska/öka reduceringen. /Gustaf Quote
ihlberg Posted January 16, 2009 Author Posted January 16, 2009 Reduceringsventilen ja....ska ordna det där sitter så snyggt som det gör bara...får göra om lite så blir det nog bra. Inga kommentarer på bilderna, Tråkigt...vill ha lite feedback Quote
Ploogen Posted January 16, 2009 Posted January 16, 2009 snyckt :racesmile: hur har du gjort hjälarna på huven :icon_oops: Quote
chriss Posted January 17, 2009 Posted January 17, 2009 Gillar att du utnjutjat platsen för kylare :D Vad är det för förgasare du kör med? Vill minnas när jag provmonterade min dubbla 45or så va de så tajt jag kanppt fick på luftfiltren. Nu har jag dock övergått till insprutning. Hur har du löst kardan skydden för det är smallt som attan i mitten på dessa? Kul att se att vi har kommit ungefär exact lika långt, du skall väl oxå ute o köra till sommaren hoppas jag? För vi får ligga i nu. Blir det framruta med tillbehör eller? Quote
Michael Th Posted January 17, 2009 Posted January 17, 2009 jag tänker spontant på fäster för broms servot... det kommer att bli mycket flex i dom plåtarna.. du borde nog ta en tex 2 mm stål plåt ca 100mm hög med upp vikna kanter ca 20 mm höga dvs en u profil med låga kanter sedan såga /borra upp ett hål för servot.. om du går till någon med en kantbock/eller press gör man bockarna på en minut.. då man har utväxling i bromspedalen blir en liten rörelse i h cyl till en stor rörelse i pedalen vilket är jätte jobbigt när man vill bromsa lite lagom.. dvs viktigt.. om du inte vill bocka kan man svetsa dit ett par platthjärn tvärs..om du trycker hårt på pedalen och låter någon annan kolla skall broms detaljerna inte röra sig.. annars tja.. jobba på.. inte tänkt att gnälla ,men det handlar om din och andras säkerhet!! Quote
Morty Posted January 17, 2009 Posted January 17, 2009 Inte några direkta kommentarer om bygget, men det är skoj och se hur annorlunda uppbyggnaden på en Robin Hood är kontra "de vanliga". Jo förresten, förarstolen är den inte väl högt placerad i förhållande till bågen? Skulle uppskatta att min förarstol är monterad 2 dm lägre minst. Quote
Jarl Posted January 18, 2009 Posted January 18, 2009 Hej igen ! Fina bilder på ditt bygge. Vi RH-ägare förväntar ju oss naturligtvis att du finns på vägarna till sommaren. Men - såg att du monterat bromsreduceraren fel. Den måste luta - uppskattningsvis - minst 45 grader framåt. Monteras den vertiklat som på bilden fungerar den inte. Sätt den dessutom i ovala hål så du kan justera lutningen efter behov. Fick justera min på plats när sista SFRO-besiktningen gjordes för att få rätt reducering. Jarl Quote
Kilkenny Posted January 18, 2009 Posted January 18, 2009 Intressant med rundrör till ramen, mycket snyggare än fyrkantsprofil om du frågar mig, och fint bygge i övrigt givetvis! :racesmile: Quote
ihlberg Posted December 22, 2009 Author Posted December 22, 2009 Det är svårt att bygga en sån här bil, bara så ni vet. Jag har kört fast riktigt ordentling nu. Brandvägg, huven, noskon. Jag vet fan inte hur jag ska få till det. Quote
cealm Posted December 23, 2009 Posted December 23, 2009 Vad är det som gjort att du kört fast så hårt? Motorhuv behövs inte så det kan du stryka. Båda mina bilar är reggade utan. Noskon och brandvägg? Är det trång för noskonen? Vill du inte finns det inte fästen eller vill du inte svetsa fästen i ramrören för att fästa brandväggsplåtar? Quote
ihlberg Posted January 15, 2010 Author Posted January 15, 2010 Blev ett start försök idag... tyvärr misslyckat. En av förgasarna flödade. Rengörning ikväll och ett ny försök imorgon. Quote
Kilkenny Posted January 16, 2010 Posted January 16, 2010 Ser du nån lösning på karossbekymmren? Det vållar en hel del huvudbry, jag vet. Kanske nån bild så vi kan ge råd? Quote
ihlberg Posted January 16, 2010 Author Posted January 16, 2010 Ja jag tror jag vet ungefär,.. har en plan iaf. Quote
Thomas Posted January 16, 2010 Posted January 16, 2010 Har du vitongummispetsar på nålventilerna så kan det vara de som torkat och därför läcker de. Det kan gå när de sugit åt sig bränsle och fått annan form igen. Men det är slitgrejor och bör bytas. Quote
ihlberg Posted January 16, 2010 Author Posted January 16, 2010 Startade upp den idag, funkade fint. Låter rapp.. får se om dom 190 kusarna är verklighet när man kan provköra. Fan va det låter gött med 4 st trattar på 48mm. Imorn ska jag börja med huven om noskon. Quote
cealm Posted January 16, 2010 Posted January 16, 2010 Kul att höra ihlberg. Visst känns det mycket bättre nu med en morrande motor (och massor av snö). Quote
ihlberg Posted January 19, 2010 Author Posted January 19, 2010 Ja det känns kul att bara kunna fri på nyckeln å starta nu. En provkörningen känns betydligt närmare nu. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.