Jump to content

Robin Hood


ihlberg

Recommended Posts

Kanske dags att lägga ut en projekt tråd. Bifogar några bilder så ser ni hur långt jag har kommit.

OBS!! Ser ni nått som ni inte tycker ser bra ut påpeka det då. Så jag får allt rätt.

post-758-1167434531.jpg

post-758-1167434638.jpg

post-758-1167434779.jpg

Edited by ihlberg
Link to comment
Share on other sites

Det jag håller på med nu är pedalställ och rattstång. Visade sig vara svårare att få till, än vad jag hade tänkt mig. Var lite osäker när jag höll på så vi hälsade på "Hoodie" i Karlstad. Som har byggt en nästan likadan bil som våran. Även den vänsterstyrd. Så där fick man många bra tips.

Lägger med en bild på rattstången, är det så att man ska ha en viss vinkel på den. Som jag har tänkt så hamnar den ungefär som den ligger på bilden.

post-758-1167435098.jpg

Edited by ihlberg
Link to comment
Share on other sites

Ser ut att vara ett fint garage du har! Själv sliter jag på i mina 9 kvm.

Såg att du hade en svets i bakgrunden och tror att alla RH-ramar vinner en hel del på att trianguleras lite. (understatement ;) ) framförallt så tror jag att nån form av fjäderbensstag kan göra en hel del nytta! Har alltid varit lite skeptisk till deras ramar men det är ju trot allt en masstillverkad ram så den måste ju funka. (Dessutom väldigt locost :) ) Men ska man pressa den lite så tror jag att det är ganska lätt att förbättra den en hel del med ganska enkla medel. Med andra ord: Triangulera mera!!!

Link to comment
Share on other sites

Kul att de har böjt rören för att få en billig konstruktion med mindre fogar. Helt klart nån som har tänkt. :)

Vad är det för motor ...du ska inte ha nåt ballare? Lr är fokus på att få det billigt?

Edited by apex
Link to comment
Share on other sites

Fan ännu en dag i garaget som bara gått till att tänka :angry:

Fick inte tag på min SFRO gubbe idag, så jag vågade inte sätta rattstången och pedalstället. Är så störande att inte få någonting gjort.

Men detta med rattstången. Måste man ha 20grader vinkel för att man inte har den främre delen av rattstången kollapsbar. Eller måste man ha både och.

Ni ser på min bild att den första delen av rattstången inte är kollapsbar. Så då tänkte jag ha 20 grader vinkel på stången.

Blir lite svårt att förklara hur jag tänker nu men jag försöker. Ska man vinkla stången horisontelt för det klarar jag inte. Men jag kan vinkla den vertikalt alltså neråt, mot golvet.

Hoppas ni förstår :D

Ps. tycker det är konstigt att detta inte står i SFRO boken.

Link to comment
Share on other sites

annars finns ju möjligheten att skarva med en kolappsbar del från lämplig rattstång...så slipper du vinkla.. dvs kan sätta rattstången som du vill ha den... du får kolla på skroten under lite motorhuvar..titta på en bakhjulsdriven bil där styrsnäckan eller kuggstången sitter framför framvagnen..= längre styrstång och möjlighet till kolappsbara enheter... har för mig att Volvo 140 har en ``grej´´ rätta mig den som vet.. bör ju kunna skarva ihop axlar genom att träda över en tjockväggig rörhylsa med stoppskruvar som låser mot en avfräst/ slipat platt yta på styraxeln... om du förstår mitt resonemang..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Jag köpte ett deformationselement från en saab 900 på skroten och den är säkert kollapserande men på tok för kort i mina ögon. Själva dragspelsdelen är ju bara 40-50mm. Det kan väl knappast räcka som komplement till Sierra orginal i rattstället? Varför gör jag inte en själv? Hur svårt kan det vara? Två fyrkantsprofil som passar i varandra och någon form av glidlageryta...

Link to comment
Share on other sites

alfa ronny använder detta

DSC00492%20kopiera.jpg

Kollisionsbar styrstång från Audi 100.

Varför gör jag inte en själv? Hur svårt kan det vara? Två fyrkantsprofil som passar i varandra och någon form av glidlageryta...

om man tar tex ratt stången från en äldre BMW så är den ett runt rör som är tillplattat med en passande axel i som har ingjuten plast för exakt passform även kallad dubbel D då axeln ser ut som 2 st D med flatan mot varandra..... använde en sådan till min buggy för kollisions skydd

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Fick du inte med alla delar till rattstången när du köpte kitet ? Jag har original Sierra-delar fram till första knuten, räknat från ratten. Alltså ingår då original Sierra trekantig teleskopkonstruktion som skjuter ihop rattstången vid kollision. Detta var helt o.k. vid min besiktning, och är ju så som det är konstruerat på donatorn.

/ jarl

Link to comment
Share on other sites

Tyckte inte min SFRO-besiktningsman och jag är faktiskt beredd att hålla med honom. I en Sierra sitter styrväxeln längre ner, framför fötterna och styrstången lutar 45° neråt samt att det ju bara är 30cm mellan rattställ och växel. Det är detta orginal deformationselement är konstruerat för. I en sjua förlänger man ju styrstången nästan en halvmeter och lägger den mer horisontell. Sen kan man kanske ifrågasätta hur mycket deformation av ramen man ska räkna med och fortfarande kalkylera med att överleva.

Jag menar, det kanske inte spelar så stor roll var styrstången tar vägen om ramen trycks ihop 30-40cm...

MK säljer en styrstångsförlängning till sina kit vilket bara är ett rör med ändar anpassade efter sierra orginal. Detta skulle jag inte få godkänt hos SFRO-Uno här i Trollhättan...

Link to comment
Share on other sites

Volvo 140 har också delbar rattstång. men de flesta bilar från mitten av åttiotalet o fram har kollapsbar rattstång. t.o.m. Trimph hade det på sina bilar och det är en tunn fin rattstång, sitter bl.a. på Lotus Elan.

Link to comment
Share on other sites

Triumph ska det vara förstås. ifall man har 2 leder på rattstången i lite vinkel så kan det kanppast bli troligt att den åker in i bilen utan att vika ihop sig först. min sfro kille Andreas Wilson rekommenderar att man ifall man har 2 leder så är det ett plus ifall man kan få lika vinkel på dem.

Link to comment
Share on other sites

Var i garaget och mätte: Första knuten 22 grader, andra knuten 22 grader ( åt andra hållet ) det blir så mycket i knutvinklar för att få ner rörelsen mellan rattaxel och kuggstång. Beror naturligtvis på hur långt fram första knuten placeras.

/ Jarl.

Link to comment
Share on other sites

angående Audi 100 delen fråga Alfaronny... det är ju hans 7:a som har den jag bara stal bilden från hans hemsida..

angående samma delar på 140.. har för mig jag skrev det en bit upp i tråden.. :blink:

Triumph Herald rattstång som används i flertalet Lotusar är mycket riktigt lätt och fin och stången skjuts ihop... jag kommer själv att använda en sådan :racesmile: kommer dock att kompletera med en kolapsbar del för säkerhets skull... skall bara leta upp någon liten och lätt detalj..

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej alla!

Har varit i garaget och grejat idag. Gjorde om lite med bakfjädringen. Men jag funderar lite på hur höga/låga era bilar är. Kunde inte riktigt bestämma mig för vilken höjd jag ville ha. Ska ordna det imorn och försöka sätta ihop pedalstället. Blir lika förvånad varje gång vi grejer hur lång tid allt ska ta. Men sätter upp vad man ska hinna med under dagen, då blir det bara hälften av det gjort.

Tog lite bilder men min kamera sviker mig, blir så suddiga bilder så det är inte roligt att lägga ut dom. Får se om jag lyckas bättre imorn.

Ser fram emot första SFRO...är väldigt spänd över den, får hoppas det går bra.

Over and out...hörs imorn.

Ps. JARL: Undrar du över vad det var för missat samtal du hade idag, så var det jag som ringde och skulle fråga dig vad du hade för caster vinkel på bak!

Link to comment
Share on other sites

Ihlberg ! Jasså var det du, ursäkta att jag inte ringt tillbaka. Jag tror du menar camber? Det där har ju med höjden att göra. Låg bil betyder stor negativ camber, hög bil betyder positiv camber, däremellan 0. Vi har ca. 2 grader negativ camber. Har du mera negativ camber sliter den mera däck bak. Castern är ju inte justerbar bak. Vad jag minns har jag 17 cm från mark till undre ramrörets undersida. Kan inte mäta nu eftersom jag har den på pallbockar.

/ Jarl.

Link to comment
Share on other sites

Var i garaget och mätte på kompisens bil. Han kör med 14 cm frigång till sidans ramrör. Men tänk på oljetråget också, det är ett elände om du har för liten frigång till tråget. Du har väl modifierat tråget. Jag tog bort 1 tum för att öka frigången.

/ jarl.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Inte skrivit här på ett tag nu. Har haft fullt upp. Det är juh is på sjön, så man måste juh passa på att köra lite isrally.

Nu har jag iaf beställt fälgar. Dom ser ut så här...

Vad tycker ni, det är 205/40/16.

Edited by ihlberg
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Lite uppdaternig, kanske är på tiden.

*Har plockat ner bakvagnen och slipat och lackat den. Blev bra, silver färgat blev det.

*Köpt nya stötdämpare bak.

*Köpt nya längre hjulbult, och monterat dom.

*Sålt MOMO fälgarna och köpt några andra med mindre ET tal, passade bra. FONTMETAL heter dom och de är 195/45/15.

*Bockat till bakstycket, och plåten bakom stolarna.

Så nu står den på hjul igen. Det som står på tur nu är:

*sätta fast tanken

*Dra broms och bränsle ledningar ( Hjälp Jarl: vart har du dragit dom)

*Ordna handbroms (Hjälp Jarl: Vad för vire har du och hur har du löst detta)

*Dra allt till motorn så man kan ta en provtur och kolla om grejerna håller ihop

*Hitta några billiga stolar som skulle kunna passa.

Ska lägga ut lite bilder snart ;)

Link to comment
Share on other sites

Ah, äntligen lite nyheter från dig ! Jovisst, allt tar sin tid, och det finns ofta flera sätt att lösa konstruktionerna på:

Bränsle och bromsledningar: Vi har lagt dom högst uppe i kardantunneln, klamrat dom på undersidan av ramrören där uppe. Stål/gummiklammers finner du hos bl.a Biltema. OBS, klamra tätt, det får inte vara "svikt" i rören. Vi har 15 cm mellan våra klammers. Var noga med att broms / bränsleledningar aldrig får vara bilens lägsta punkt eller att det finns risk för nötning t.ex. via stensprut.

Handbromswire: Vi har använt original Sierra ( inklusive Sierra handbromsspak ) men du måste naturligtvis korta wiren en hel del. Ingen svår operation, montera den och dra ut den till rätt längd vid ena sidans broms, märk vid bromsarmen var den skall kapas, och hårdlöd ett nytt stopp på den kapade ändan. ( Jag tror du har det på videon ? )

Ring om du är osäker...

/ Jarl.

Link to comment
Share on other sites

Tjena Jarl, allt bra? Väntade på svar ifrån dig.

Ok då ska jag ta och dra broms och bränsle ledningar. Och ordna handbromsen, vilken sida har ni satt spaken på passagerar sidan eller förar sidan?

Mina fästen till bränsle tanken fattas, får lösa det på något annat sätt. Blir väl dumt att svetsa fast den i ramen?!

Ska lägga ut lite bilder snart, bara jag klara det!

Link to comment
Share on other sites

Handbromsen måste du ha på passagerarsidan, det blir trångt annars. Bränsletankens fäste får du fixa själv, lägg den i en vagga klädd med gummilist, och gör en ram ovanpå tanken som du spänner nedåt mot vaggan via gängad stång. Så har vi gjort. Men jag kommer inte ihåg vilken tank du har, är det samma rostfria 40-liters som vi har ? RH använde ju original Sierratank i grundsatsen.

/ Jarl.

Link to comment
Share on other sites

Idag har jag bockat färdigt plåtarna till kardan tunnel. Och börjat lite med torped väggen. Har märkt det nu på sistone att det nog hade varit bra mycket lättare att bygga bilen högerstyrd eftersom alla plåtar är färdiga för det. Blir lite konstigt nu när man får alla saker på (fel) sida. Men men det löser sig nog.

Ska försöka hitta något ställe där jag kan köpa stålomspunna bromsledningar till frambromsarna imorn. Några tips?

Och sen köpa bromsrör och klammer till det + en hanbromsvire.

Link to comment
Share on other sites

Stålomspunna bromsslangar köper du på Hydroscand, dom tillverkar åt dig med rätt nipplar och längd. Vet inte var du har närmaste Hydroscand - titta på gula sidorna.

Jo jag förstår att det är lite knepigt att göra den vänsterstyrd, säkert mycke att fundera över så allt kommer på rätt plats.

När skall du göra första SFRO-besiktningen, det måste väl vara dags nu ?

/ Jarl.

Link to comment
Share on other sites

Hydroscand ok, hur mycket får man ge för 2 sånna då?

Ja jag skulle nog kunna göra SFRO 1 redan nu. Men jag väntar till jag har gjort färdigt broms systemet. Men det ska inte ta länge nu.

Link to comment
Share on other sites

Visst går det. Jag vet flera ( inklusive mig själv ) som kör med vanliga std. slangar, och då blir det ju garanterat mera "locost" än dyra ( och onödiga ) stålomspunna specialtillverkade.

/ Jarl.

Link to comment
Share on other sites

med den rabatten vi har hos hydroscand så skulle jag tro att prisskillnaden mellan ett par vanliga slangar å "riktiga" stålomspunna på Hydroscand inte är vidare stor...

"vinsten" om det överhuvud taget blir någon räcker nog inte till mer än en glass eller 2...

Jag betalade för 3½ meter stålomspunnen soppaledning, 5 meter retur (special någonting som klarade av att brinna i x antal minuter innan den gick sönder ), 20 klämmer att fästa slangarna i karossen, samt några grövre stumpar att ha mellan filter å pump.... Sedan ingick klämningen av slangarna oxså..

Jobbet tog ca: 1½ timme och kostnaden blev 300:- :lol: :notworthy: :blink:

så är du inte medlem och vill köpa stålomspunnet så "tjänar" du in medlemspengarna bara på första Hydroscandbesöket.. ;) :D

Link to comment
Share on other sites

[ot]

Vanliga pressade bromsslangar av gummi är inget som finns på Hydroscand, utan då får du vända dig till mekonomen, micro eller en bilfirma.

De stålomspunna blir aningen dyrare än gummislangar, men bättre i längden. Hur och varför kan vi ta i en annan tråd

[/ot]

Link to comment
Share on other sites

Ja vist är det bra med 50% i rabbat på Hydroscand för oss medlemmar. Men när jag var där sist o handla privat så tänkte ja att jag får höra vad det blir om jag använder vår företags rabbat o då blev det 75% i rabbat. Då undrar man hur deras pris sättning fungerar, är där någon kund där som betalar fullt pris tro?

Link to comment
Share on other sites

såna prissättningar gör en betänksam. jag kom att tånka på Diamantkapklingor för betong etc. som man körde liknande prissättning på till byggare och maskinentreprenörer. vi fick alltid 75% rabatt?? Hallå ändå gick de med vinst? vad gav de själva och hur vetalöst körde man upp de kunder som fick låg/lägre rabatt för inte tror jag att de någonsin sålde till listpris. ren ocker är vad det är.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...