LUPUS Posted February 18, 2010 Posted February 18, 2010 Efter mycke om och men så har jag fått ihop motor med växellåda efter att stoppat dit "stödlagret i svänghjulet" samt ftoppat i motorn. Har nu koppalat in en liten röd lampa för "check engine light" och finner att jag har blinkar TVÅ ggr = något galet med MAP-sensorn. Kan nog vara orsaken till att motorn gick så risigt innan. Får nu kolla så att jag inte kopplat fel! Finns det något sätt att kolla om MAP-sensorn är OK eller defekt? m :D h Janne hmm var det den du handla av mig ? minnet är ju kass , om det var det så testa jag den innan jag skicka den men jag har en till om du kan mäta något fel på den och förresten ytterligare en snart då jag byter till 3 bars :icon_oops: Quote
Janne L Posted February 19, 2010 Author Posted February 19, 2010 Jo det var den som jag köpte av dig! :) Men det kan väl också vara så att jag kan ha kopplat in den på något felaktigt sätt. Skall försöka att kolla upp det i helgen. Felkopplingar har jag ju lyckats med förut. LUPUS, har du något tips om hur jag mäter upp den? Jag antar att detta är orsaken till att motorn har gått så illa, Dålig tomgång,sotiga avgaser ibland, Svarar dåligt på gaspådrag i vissa vartalsområden m.m m :D h Janne Quote
Janne L Posted February 28, 2010 Author Posted February 28, 2010 Har nu varit en liten stund i garaget för att ta reda på varför MAP-sensorn inte vill fungera. Till min glädje finner jag ett enkelt fel. Jag har lyckats att kopplat fel i motorkablaget så att 5 volts matningen inte var anluten, dvs till pinne 43 i T-boxen. Glad att jag hittat detta så fixar jag till det mäter upp det och kopplar in för att sedan testa. Besvikelse, fungerar inte nu heller, fortfarande två blinkningar på CEL-lampan!!!! Nästa steg antar jag är att mäta upp sensorn. Vad jag har förstått så skall den ge ca 1,8 V vid 0 BAR. Någon som kan bekräfta? m :D h Janne Quote
Christer J Posted February 28, 2010 Posted February 28, 2010 1,8 V vid 0 bar. Du har väl raderat felkoden? Den hänger kvar annars. Quote
Janne L Posted March 1, 2010 Author Posted March 1, 2010 Aj tusan! Hur raderar man felkoden. Måste man köpa dyligt instrument från typ feltema för att göra det. Jag trodde att felkoden försvann när man åtgärdat felet. :icon_oops: m :D h Janne Quote
Christer J Posted March 1, 2010 Posted March 1, 2010 Lossa Trionic styrdonskontakten i minst 5 minuter, så ska den raderas. Du ska ha 5V mellan batt - och stift 3, samma på stift 2 och 12V mellan stift 1 och batteri + med avdragen kontakt. Christer J. Quote
Janne L Posted March 1, 2010 Author Posted March 1, 2010 Okey, 5 minuter. Då får jag prova det först igen. Jag hade bort donet för att mäta m.m när jag letade efter felet, men när jag skulle testa första gången så glömde jag att sätta dit MAP:en och fick felkoden. Sedan när jag satte dit den igen så fick jag felkoden igen :icon_oops: dvs jag introducerade väl feet i boxen igen. m :D h Janne Quote
LUPUS Posted March 1, 2010 Posted March 1, 2010 5 min är ju kanske lite i överkant för att vara säker på att det är borta (tömma kondningarna borde gå fortare) men skadar ju inte att vara säker. Sedan skall det laga sig själv men det kan ta mer än en "nyckel på". Normalt sett skall styrdonet komam fram till att en "körcykel" har passerat och den är inte alltid helt = tändning av. Men batt bort raderar allt ( inklusive eventuell adaption som man inte alltid vill ta bort på en fungerande bil) Quote
Janne L Posted March 1, 2010 Author Posted March 1, 2010 Jag har ju en huvudströmbrytare i bilen så kraften har ju varit frånslagen, samt att jag får ta och starta motorn någon gång. Tack för all upplysning. /Janne Quote
Janne L Posted March 1, 2010 Author Posted March 1, 2010 Nu är jag glad! Jag hann smita ut i garaget och kolla CEL-lampan och det kommer inga felkoder nu. Sen så får man ta öviga kvällen med jämnmod! En ung kille körde aningens lite för fort och körde in i min lilla C3 bakifrån och sidan, plåtsskador. Hans lilla pickup fick även den plåtskador. Tur att det inte blev värre i och att han kom med bredsida på motsatta sidan. Tycket nästa lite synd om honom i och med att handen skakade så när jag ville se hans körkort. Jag var tvungen att låna den av honom för att kunna se vad som stog på kortet. Jaja, antar att motparten bjuder på hur bil när min C3 skall repareras. M :D h PS Det var så halt att det var svårt att stå upp på gatan. DS Quote
Christer J Posted March 2, 2010 Posted March 2, 2010 Tråkigt när sånt händer, men tur det gick bra. Du har huvudbrytare på din bil, och som Lupus sa, så tappar styrdonet även alla adaptioner om du stänger av den. Tipset är att du har en minnesström till styrdonet som går på sidan om huvudbrytaren, direkt till batteriet. Styrdonet lär sig givarna och anpassar bränsle och tändning efter hur de och motorn i sig förändras med tiden. Och det går någon körcykel för att det ska hitta tillbaks igen. Christer J. Quote
Jocke4U Posted March 2, 2010 Posted March 2, 2010 Vad trist, mitt i lyckoruset som kommer Mr Murphy farandes. Tur att det inte blev personskador. PS Det var så halt att det var svårt att stå upp på gatan. DS Jo, det kan/brukar ju vara halt när det är vinter. Men det verkar som ~80% inte hur det funkar eller hur man kör lämpligast när det är halt. Antingen är det sådana som tror att om det bara är lite regn, snö och kanske med lite mörker så går det inte köra mer än 30-40 på 90-110 väg (och detta vid normalt vinterväglag dvs inga drivor eller massor av snö på vägen) eller så är det dom som inte fattar att det kan vara halt utan gasar och rattar som det vore sommartider med avåkningar, snurrningar med långa köer som följd. Att köra med en kombination av anpassad hastighet och anpassat körsätt till väglaget är det inte så många som förstår sig på :angry: // Jocke - som ser fram emot lite härlig vår :prop: Quote
Janne L Posted March 2, 2010 Author Posted March 2, 2010 Tack Krister! Det ser ut som att jag får modifiera kraftmatningen till T5-boxen lite som du beskriver. Jag hade givetvis ingen tanke på detta med "tappade adaptioner" när jag koppla in kraften till boxen! Man lär sig lite varje dag på detta forum, utan detta forum så hade det nog varit mycket "tyngre" att få ihop bilen. m :D h Janne Quote
LUPUS Posted March 2, 2010 Posted March 2, 2010 Det där med hur du kopplar in t5 boxen har nog med att göra hur du tänker använda brytaren, jag skall enbart använda min när jag verkligen vill stänga av HELA bilen (typ vinter eller katastrof ) annars ha den inkopplad som vanligt och aldrig egentligen döda huvudströmen, kanske det är två brytare man skulle ha hmmm Quote
Janne L Posted March 6, 2010 Author Posted March 6, 2010 (edited) Humm..., vad trött jag blir! Nu vill inte motorn något, efter att jag satt dit svänghjulsstödlagret. Den "lovar" inget. Dvs helt död när man kör runt med startmotorn. Undra vad tusan man har missat nu då. Soppa kommer fram, spänning finns fram till tändkassetten. Får väl leta vidare i kväll och i morgon. m :D h Janne Edited March 6, 2010 by Janne L Quote
Jörgen Posted March 6, 2010 Posted March 6, 2010 tändkassetten går oftast sönder när man slår av tändningen,konstigt nog :blink: luktar det bränt ktetskort eller plast om du luktar påkassetten nära? jörgen Quote
Thomas Posted March 6, 2010 Posted March 6, 2010 det är inte så att du har en givare som läser sv. hjulet? Då är det lätt att kanske knäcka den eller em man har sv.hjulet borta inte sätter det på samma plats, då läser givare av i fel läge på motorn? Nu känner jag inte till hur SAAB har det men vissa har väl inne på veven. Quote
Janne L Posted March 6, 2010 Author Posted March 6, 2010 Nej jag har inte känt lukten av någon elektrisk katastrof från tändkassetten. m :D h Janne Quote
Arrowsmith Posted March 7, 2010 Posted March 7, 2010 Den ska väl sitta vid svänghjulet f.o.m -94 och innan dess i andra änden av veven vid remskivan om jag är rätt informerad. Det finns garanterat de som vet säkert här på forumet och rätta mej gärna om det är felaktigt. Saab är inte min stora last här i livet.... Quote
Christer J Posted March 7, 2010 Posted March 7, 2010 Jo, den sitter på svänghjulssidan, men i blocket och läser av en kuggkrans på vevaxeln. Pumpen startar, alltså har du varvtalssignal, och spridarna tickar? isf får du kolla gnistan. Jörgen har samma erfarenhet som jag. Många kassetter verkar paja när bilen står still. Vi har bytt hundratals genom åren. Vissa misständer på någon cylinder så man varnas, men de som brinner sönder går sönder vid startförsök, eller om de pajar när man stänger av? Christer J. Quote
Janne L Posted March 7, 2010 Author Posted March 7, 2010 Spridarna fungerar, de är utbytta för par tre månader sedan och det är blött i cylindrarna. Hur tusan kollar man gnistan när man har en tändkasset??? Man kan ju inte, vad jag har förstått, lossa den och kolla. m :D h Janne Quote
Christer J Posted March 7, 2010 Posted March 7, 2010 Jag har en kabel med 5 krokodilklammor, typ som på små batteriladdare, vänd kassetten uppochner, sätt i stift och jorda dom med kabeln. Går lika bra att skala upp en kabel och vira runt gängan på stiften och jorda-klart och lätt som en plätt! Christer J. Quote
Janne L Posted March 7, 2010 Author Posted March 7, 2010 Tack för tipset Christer! Det kan vara bra att veta framöver. Efter en massa startgas samt att jag flyllde upp tanken så gick den igång. Vet inte om det kan bli knas med bränsletrycket om det är för lite soppa i tanken??? Det konstiga var att det var blött i cylindrarna, så jag antog att motorn fick bränsle. Efter att jag drog på med startgas så verkade det som att motorn endast gick på startgasen. Efter det så fyllde jag på bränsle i tanken, startade med startgas och till slut så hoppa motorn igång. Vet inte om det var tillfälligheter. Men nu är jag nöjd med denna dag. Motorn ser ut att gå bra nu när jag fixat MAP-signalen. Jag verkar ha satt fel polaritet till CEL-lampan den lyser hela tiden efter att motorn har gått igång. Nu är det bara att fortsätta att fixa resten och hoppas att bilen kommer ut på vägen till sommarn. m :D h Janne Quote
Jörgen Posted March 9, 2010 Posted March 9, 2010 Cel lampan lyser i ca 2-3sek när tändningen slås på om är allt okej för att sen slockna. 90% av elektriska problem är sk "backade" stift i kontakter, är tydligen mycket vanligt enligt kompisen som är mek på SAAB. kan vara svårt att se om ett stift är backat, kolla noga. Jörgen Quote
Christer J Posted March 9, 2010 Posted March 9, 2010 Det är ju inte helt omöjligt att du kanske har en felkod eftersom att CEL lampan lyser. Blinkkoderna visar inte alla felkoder. Tex har du lambdasondförvärmning ok? P0135, tänder lampan, men inga blinkkoder. Jag gissar på lambdaförvärmningen, har du rätt sond och 12 V på den ena vita och helt element med rätt värde? Strömmen genom den ska vara 700-1000 mA, sätter felkod under 500 mA och över 2300 mA under 5 sek. Kolla det först. Christer J. Quote
Janne L Posted March 9, 2010 Author Posted March 9, 2010 Okey, man lär sig något nytt varje dag! Får väl börja att kolla upp sonden liet senare. Lambda-sonden är den som följde med motorn och är orginal så vitt jag kan se. Jag tror inte att jag har några backade stift i och med att jag har "ringt" ut hela motorkabelhärvan med alla kontakter. Men det kan väl göras en gång till. Får väl snart skaffa något som kan läsa ut felkodern. m :D h Janne Quote
Janne L Posted March 9, 2010 Author Posted March 9, 2010 Det är ju inte helt omöjligt att du kanske har en felkod eftersom att CEL lampan lyser. Blinkkoderna visar inte alla felkoder. Tex har du lambdasondförvärmning ok? P0135, tänder lampan, men inga blinkkoder. Jag gissar på lambdaförvärmningen, har du rätt sond och 12 V på den ena vita och helt element med rätt värde? Strömmen genom den ska vara 700-1000 mA, sätter felkod under 500 mA och över 2300 mA under 5 sek. Kolla det först. Christer J. Hej Crister! Vad jag kan se, enlig T5 Suite manualen, så skall P0135 ge 6 blinkningar så det är väl något annat som är galet. Men det är ju inte säkert att den manualen är helt rätt. m :D h Janne Quote
Christer J Posted March 9, 2010 Posted March 9, 2010 Personligen tror jag att Saabs original verkstadshandbok stämmer ganska bra . Quote
Janne L Posted March 10, 2010 Author Posted March 10, 2010 Christer, Jag kan ju inte säga emot dig i och med att jag inte har orginal verksadshandboken. Jag får väl ta och installera en sk. ODB-kontakt(eller vad det nu heter). De skall väl ha införts fr.o.m -96 på Saab 9000. Motorn jag har är en -97 så det borde gå. Eller kan man få ut felkoderna på annat sätt. m :D h Janne Quote
Christer J Posted March 10, 2010 Posted March 10, 2010 Framför allt får du ju se lite ärvärden om du har diagnosuttag och rätt instrument. Tech2 är ju bra, men inte var mans egendom. OBD läsare ser ju oftast bara OBD koder och inte alltid märkesspecifika koder, så det kan vara ide att ta den till någon som har rätt instrument för Saaben. Quote
Christer J Posted March 10, 2010 Posted March 10, 2010 Kom på en till sak, din donatorbil kan ju ha haft sekundärluftpump. Det ger inte heller blinkkoder vad jag kan förstå. ChristerJ. Quote
Janne L Posted March 10, 2010 Author Posted March 10, 2010 Vad tusan är nu en sekundärluftpump. Nya äventyr ut på nätet och lära sig. Men är den nödvändig vad är den till för. Börjar känna mig som skolpojk igen. m :D h Janne Quote
Christer J Posted March 10, 2010 Posted March 10, 2010 Det sitter en luftpump som blåser in i avgasröret när motorn är kall och går på "choke" för att få igång katalysatorn snabbare. Sitter bara på vissa marknader, men man vet ju inte alltid ursprunget på bilarna. Quote
Janne L Posted March 10, 2010 Author Posted March 10, 2010 Enlig HAYNES verkar den bara sitta på 2,3l motorn. m :D h Janne Quote
Janne L Posted March 24, 2010 Author Posted March 24, 2010 Nu har jag lyckats få dit en till dämpare bak på bilen, det blev ett knöligt rör som jag fick plocka ihop. Nu känns det som om ljudnivån blivit mycket lägre. Sen kommer jag slippa ha utsläppet ca 80 cm från vänsterörat. Till min glädje så har CEL-lampan slutat att lysa efter att motorn startar. Har ju inte gjort något??? m :D h Janne Quote
Janne L Posted March 31, 2010 Author Posted March 31, 2010 Och så har man nästa problem! Hastighetsmäteren vill inte fungera. Har en VDO-mätare och kopplat in en induktivgivare från elfa. Givaren har en lysdiod som indikerar om den ger signal. Jag har ställt in den så att avståndet till kuggkransen är OK. Sen vete tusan hur man skall koppla in givaren till instrumentet. Jag får det inte att fungera genom att efter bästa förmåga koppla in den enligt VDO:s kopplingsschema. Lite frustrerande. m :D h Janne Quote
cealm Posted March 31, 2010 Posted March 31, 2010 Till min glädje så har CEL-lampan slutat att lysa efter att motorn startar. Har ju inte gjort något??? Åhhh, självläkande bil. det vill jag också ha.. Quote
Janne L Posted March 31, 2010 Author Posted March 31, 2010 Tja den är väl som flygkärran som jag jobbar med här i Linköping! Gripen fpl har fel som iblan "självläker". :D Tror inte att min hastighetsmätare självläker. m :D h Janne Quote
Arrowsmith Posted March 31, 2010 Posted March 31, 2010 upp med lite elscheman mm. är det en induktiv givare? NPN eller PNP ? 2 tråds eller 3 tråds? Vad vill hastighetsmätaren ha för signal? Quote
Janne L Posted March 31, 2010 Author Posted March 31, 2010 Jo det är en induktivgivare som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Givaren är en tre trådsgivare med plus, jord och signal. VDO instrumentet kan ta induktiv och hallgivare. och är PNP tror jag! Tror mig veta att BELO använder samma uppsättning och fungerar för honom. m :D h Janne Quote
Arrowsmith Posted April 1, 2010 Posted April 1, 2010 Jag missade att du skrev induktiv i inlägget ovan, sorry. Har BELO redan löst det så behövs ju hjulet inte uppfinnas på nytt, annars vore mätarens elschema fint att lägga upp. Min egen hast. mätare var primärt avsedd för tvåtråds induktiv för smidigast inkoppling. Quote
Janne L Posted April 2, 2010 Author Posted April 2, 2010 (edited) Nu fungerar hastighetsmätaren, tack för hjälpen Bengt(Belo)! Har även kalibrerat den också. Satt hastigheten ca 2% tillgodo så den ite visar för lite. m :D h Janne Edited April 2, 2010 by Janne L Quote
Thomas Posted April 2, 2010 Posted April 2, 2010 visar den för lite är det lätt att köra för fort. Quote
Janne L Posted April 2, 2010 Author Posted April 2, 2010 Ja det är därför den inte skall visa för lite, dvs något mer. m :D h Janne Quote
Thomas Posted April 2, 2010 Posted April 2, 2010 jag tyckte du skrev att den visade lite för lite. du har missat en bokstav Quote
Janne L Posted April 3, 2010 Author Posted April 3, 2010 Nu fungerar hastighetsmätaren, tack för hjälpen Bengt(Belo)! Har även kalibrerat den också. Satt hastigheten ca 2% tillgodo så den ite visar för lite. m :D h Janne Tja okey, Thomas. Jag ser att jag tappat bort ett n i inte, det kan ju misstolkas. God fortsättning på påsken Thomas. m :D h Janne Quote
Janne L Posted April 8, 2010 Author Posted April 8, 2010 Nu får jag inte huvudcylinder och slavcylinder till kopplingen att fungera. Hur knepigt är det att lufta ur detta??? Jag har satt in en ny slavcylinder. Vad jag kunde se så tror jag mig ha fått ut luften ur systemet. Jag kan inte se att det läcker någon stans. Däremot så känns inte huvudcylinder just. Det är en "billig" Gerling. Kan den månne ha givit upp fast den inte är använd?? Tyckte att den pumpa dåligt då jag lufta ur. Får för säkerhets skull försöka att lufta ur den en gång till. Och jag som tänkte se om bilen kunde rulla för egen maskin i helgen. m :D h Janne Quote
Thomas Posted April 8, 2010 Posted April 8, 2010 lufta med 0,2 bars övertryck så du får fart på det. Quote
Janne L Posted April 8, 2010 Author Posted April 8, 2010 Hur tusan gör man det om man inte har grejer för densamma? m :D h Janne Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.