Jump to content

Mitt Bygge Med Saab-motor...


Recommended Posts

Jodu, trångt är bara förnamnet. På vänstersida av motorn har jag lyckats få:

turbo

downpipe

rattstång och länkage

en kylarslang

två slangar till oljekylaren

tryckslang mellan turbo och ic

...

Kan fota lite mer ikväll. Tryckslangen mellan turbo och ic har jag dragit utanför FU1 för att överhuvudtaget ha en chans. Men om sidoplåten går rakt ner från J1 så funkar det.

Link to comment
Share on other sites

Lite fler bilder på turbo, IC, gasspjäll, insug enligt önskemål. Nej, gasspjällsflytten är kanske inte optimal, men enda sättet att få plats och på en turbobil är det inte så farligt. Och ja, den är rostig och fult svetsad men numera tät :D. Den var fint svetsad och orostig innan, men trycktestning med såpvatten sätter sina spår...

insug02.thumb.JPG.a295c4cbabf05035b9c49534e36dcfe6.JPG

insug01.thumb.JPG.623fab854415e37958f2b48cffb4267e.JPG

insug03.thumb.JPG.1e4ca8fa9cbe59428a5b63531598b8a9.JPG

turbo02.thumb.jpg.6229d1a17e6051903c9b2ac5697929a3.jpg

turbo04.thumb.JPG.3d36d82838b4b553b983220a73763a36.JPG

turbo03.thumb.JPG.0bea7b6a62aa3e8d1b2a6e33cb39e98a.JPG

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Den kollappsbara delen på rattstången är gjord av gummi....och sitter alldeles ovanför turboaggregatet. Skulle jag vara du så skulle jag nog tänka om, eller åtminståne försöka få dit någon sorts värmesköld mellan turbon och rattstången. Inte så kul om det inte styr helt plötsligt! :blink:

turbo03.jpg
Link to comment
Share on other sites

O Shit ! :blink: :blink:

Du, jag är benägen att hålla med johan om att det nog är en god idé att tänka om lite där !!

Det blir varmt sååååå in i he****e rakt över turbon även om du vevar in den i all möjlig

skit som finns att köpa. Jag har själv lite "issues" med den värmen trots bandage och

värme mattor och annat dyrt "lull lull"

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Ni har nog lite rätt i era misstankar. Anledningen till att jag har gummibiten där är av lathet, den passar bra i längd och man slipper skarvar. Perspektivet ljuger lite, det är nog 15-20 cm mellan turbon och rattstången, men varmt lär det bli. Har funderat på en del värmeskäldar mm men mest åt andra hållet eftersom lite bromsdetaljer sitter där.

Det bästa hade nog varit att fixa en axeldel utan gummi till styrningen. Får ta upp det med min besiktningsman.

Tack för varningen!

Link to comment
Share on other sites

Idag har det blivit byte av spridare (till 577 cc/min), golvläggning, pill med bälte mm.

Kan det tänkas vara godkänt med rullen nere vid ryggplåten och bältet löpandes över ett rör som är en del av störtbågen? Typ såhär:

balte.thumb.JPG.985fc514977b401ea11d6615687ed779.JPG

golv01.thumb.JPG.aa765629e7dd9252517411734a78a3c8.JPG

Durkplåt is the shit 😉 Bara tilkapat, inte nitat än.

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

SFRO boken sid 51 i spalt 2 står: -- inte finns risk att bältesband nöts mot hårda fordonsdetaljer -- Min kommentar: ett rör är hårt men inte vasst.

SFRO sid 52 spalt 1: -- Dock krävs att fästpunkterna skall vara anordnade på ett från hållfasthetssynpunkt tillförlitligt sätt. Min kommentar: är ett rör som bandet går runt en fästpunkt?

SFRO boken sid 51 bild / ritning: -- vilket område bilbältets fästpunkter -- Min kommentar: även här nämns ordet fästpunkt.

Föreslår en kontakt med VV eller SBP fordonsavdelning alternativt kontakta SFRO om de har sett motsvarande konstruktion tidigare och vet hur den klarat en regbesiktning. Jag tror att en del kommer att handla om "ordet fästpunkt" och hur det skall tolkas. SFRO boken skriver bara om en övre fästpunkt som skruvas fast.

--Rullen nere vid ryggplåten -- är det bara anordnat på ett från hållfasthetssynpunkt tillförlitligt sätt så borde det vara ok.

Intresant att få höra vidare om konstruktionsförslaget, om det hissas eller dissas.

Link to comment
Share on other sites

Idag har jag fixat fästpunkter till 3-punktsbältena, de ska ju vara "anordnade på ett från hållfasthetssynpunkt tillförlitligt sätt" så jag svetsade dit krafitiga profiler i 4 mm gods, bör räcka med tanke på att fästet i bältet är 2 mm. Nu återstår det bara att fästa rulle också. Bältena fick jag av snälla Fredrik i Trollhättan och de är från nån ny Saab, mittbältet bak. Bälteslåsen är från en Ford Sierra (eller Escort, kommer inte ihåg...), även där från baksätet. Blev även en ny expansionstank idag, den gamla var för stor och dessutom gick den hädan när jag skulle testa mina spridare, men det är en annan historia...

balte02.thumb.JPG.ac0928f733c6d331b0ad1a6ab36c21f7.JPG

balte01.thumb.JPG.aff71121a60040c58d9546c2ae2940bc.JPG

balte04.thumb.JPG.60d56dabe10be256a1ccfbf3a3e9929e.JPG

balte03.thumb.JPG.ddb295c54797517bed0aea0ece3c33b6.JPG

Trångt, trångt och trångt, men jag lyckades klämma in tanken på sniskan.

expansionstank01.thumb.JPG.50f31e846d76b233b3f2255925d60088.JPG

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Det där med bältet runt röret... tror inte det är OK då det kan sätta låsfunktionen ur funktion iom friktionen mot röret.

Dvs. den friktion som blir mot röret kan åtminstone teoretiskt bromsa nog för att spärrmekanismen inte ska låsa bältet när det behövs.

Visst, bäten löper ju ofta o ngn ögla men det är ju utprovat av tillverkaren på ett noggrant sätt till skillnad mot detta.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte likadant, att bältet ofta löper i en ögla eller tom glider på en plastyta (i baksätet). Låsmekanismen reagerar ju på bältets hastighet, och jag kan inte tänka mig att friktionen mot röret bromsar upp bältet alls. Har testat lite mer idag och det känns vääääldigt säkert och solklart, hoppas bara att alla högre makter och tjänstemän håller med. Lovar att återkomma med svaret när jag vet.

Ficken fråga på PM från Cealm om den översta fästpunkten och nej, den är inte klar än.

Kan bjuda på bilderna på den välexpanderade expansionstanken, uppenbarligen gillar inte Volvo 240:s expansionstank 4 bars tryck...

expansionstank02.thumb.JPG.5e3c41b31780b698a1f36b959dc203eb.JPG

expansionstank03.thumb.JPG.a1f8fa68a3ad7568697edd18abec2dc6.JPG

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Jag tror diametern på röret gör att ytan kan bli stor nog att bli problem. Men kan man får till en teflon eller nylon-hylsa.. svarvad lämpligen... så borde det funka.

Link to comment
Share on other sites

Skojar inte om så allvarliga saker som bälte ;) Har kvar lådan jag fick bältena i och den är tom.

Jag visste inte att man kunde plocka av omlänkare förrän igår när jag provade på Jettan, det gick att lirka spännet genom omlänkaren. Och jag har inte pillat av någon omlänkare från saabbältena jag fick av dig. Visst kom de från mitten bak på 9-3? Föräldrarna har en sån och mitten bak har ju ingen omlänkare utan en plastyta bältet glider över.

Jaja, gillar inte besiktningsmannen min lösning kan jag ju pilla dit omlänkare.

Och tack än en gång för bältena, känns bra med splitter nya :)

Link to comment
Share on other sites

Bra, då var det inte jag som var snurrig, ska vi skylla på åldern?

De där blir perfekta att bulta fast i störtbågen om besiktningsmannen inte gillar min lösning.

En annan fråga lite halvt off topic. Min sambo med tveksamt bilintresse, bedömer om en bil är bra på färgen exempelvis, har fått för sig att bältena i mitten bak är annorlunda än de andra två baksätesbältena. Inget jag märkt, men enligt henne sitter bältet ibland sämre/glappigt i låset. Och då menar jag inte när mittenbältet har ett annat spänne som inte passar i de andra låsen för att man inte ska ta fel lås, utan när alla tre är till synes samma. Jag misstänker ju att mittenbältet känns annorlunda eftersom det inte används lika mycket, men det kanske är något annat? Jag kan inte tänka mig att det är någon skillnad, inte särskillt kostnadseffektivt att göra två nästan samma men ändå inte...

Välkommen hem till svenska sommarvädert f.ö. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ålder fungerar som ursäkt.

Idag är det ju ganska soligt men går man i skuggan vill man ta på sig en tröja. Shell i Malmö är ett kallt ställe där jag på slutet av semestern brukar stå och frysa vid pumpen....

Ingen skillnad på mittbältet. Märker man skillnad så beror det på skillnad i slitage.

Link to comment
Share on other sites

Det har minsann hänt lite på sistone. Scuttlen är gjord, en gammal reklamskylt fick sätta livet till, 2 mm hård aluminium. Den är böjd runt ett 12 mm aluminiumrör i bakkant. Ska banka och spackla lite bara.

scuttle02.thumb.JPG.888b97d150cc2b6fb661907c87378a08.JPG

scuttle01.thumb.JPG.adca2a4127c48f0d2c0f7c1f66325456.JPG

Punktat ihop bågen. 60.3x3.6 mm sömlösa rör. Lika hög som jag med hjälm plus 4-5 cm. Ser kanske lite hög ut, men jag är lång så... Blev betydligt bättre med provisoriska bakskärmar i masonit och ståltråd 🙂 Dessutom kommer bagageluckan ca 5 cm högre upp än översta spånskivan.

bak01.thumb.JPG.d902174479bb08c3b37497c08f71e761.JPG

stortbage01.thumb.JPG.d8b68df77097533eb734a763447a3a75.JPG

Har även börjat med gjutformen till bakdelen. En blandning av spånskiva, masonit, väggspackel och betong.

bak02.thumb.JPG.58ffc86582ed6994865329d4123fda0c.JPG

Till sist bilder på gjutformarna till framskärmarna. Väldigt nöjd med resultatet, första gången jag gjuter plugg/form. Fick en 2 mm liten fossil bara, men det är ute i ena kanten som inte kommer att användas, så det behöver inte åtgärdas.

framskarm05.thumb.jpg.029876333b3e9aa6f7099e4e4f89a4a5.jpg

framskarm04.thumb.jpg.7e8263a64590057910ff0ab410d14119.jpg

fossil01.thumb.JPG.79f7451b82ab89c17e0ad32ccffbdfb4.JPG

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Undrade just hur länge det skulle ta :) Ganska exakt en timme alltså.

Jo, Lennart Rydén var och gjorde SFRO 1 hos mig idag och allt gick väldigt bra. Med beröm godkänt om man lite osvenskt får skryta lite. De enda påpekandena jag fick var av typen använd låsmutter överallt, har inte gjort det eftersom allt ska monteras isär igen. Han rekommenderade även hasplåt under motor/växellåda, inte för besikningens skull utan för min egen.

Han var mycket trevlig och duktig och det var inga problem att resonera om saker. Blev lite nervös i början då han promenerade runt bilen i 5 minuter utan att säga ett ord. Men det var bara för att få sig en uppfattning. Sen sa han att det såg riktigt bra ut, då blev jag lite lugnare.

Han tyckte att hela bygget var väl genomtänkt och att jag verkade påläst (tack forumet!).

Link to comment
Share on other sites

Han har inte bara tagit paus, han har slutat helt enligt vad jag har hört. Står som vilande på hemsidan, men han kommer nog inte tillbaka.

Lennart bor numera i Tomellilla, har flyttat ner från Örebro. Han tog 700:- i milersättning från Tomellilla till Malmö och tillbaka, helt OK tycker jag, billigare än släp...

Tack för alla grattis, känns jädra skönt!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Eftersom du bygger på Mcsorley 7+4 och Saab motor undrar jag om du fått ändra mycket på ramen jämfört med ritningen. (kardantunnel osv.)

Durkaluminiumet har du lagt på "översidan" av ramen, snyggt tycker jag... Många andra har golv på undersidan. Är det smaksak eller finns det för och nackdelar...??

Link to comment
Share on other sites

En nackdel med att ha golvet ovanpå ramen i mitt fall skulle vara höjden vid pedalerna. Det är lätt att skorna tar i i ovankant.

Nu är kanske McSorley 7+4 högre än min MK Indy så att det är Ok att göra det på denna.

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag tycker också att det är snyggare. Nackdelen är ju att man kommer 3 cm högre med stolen än vad man hade kunnat med plåten under ramrören. Angående platsen för fötterna så är jag så pass lång att mina fötter kommer framför röret som går vid pedalerna (P på Mcsorleys ritning). Inga problem att köra med skyddsskor storlek 44...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kan nog glömma mitt mål att få bilen klar i år, men tur att vintern är kort i Skåne. Har i alla fall börjad riva bilen inför målning av chassit, gud vad kul det ska bli, NOT.

Har haft problem med att kardanen slår i lite när man gasar fullt över ojämnheter. Har en liten upphöjning mitt på gatan där jag provkör och där kunde det klonka i vid gaspådrag. Misstänkte för lite spel mellan kardanen och högersidan på kardantunneln, ca 15 mm. Det fanns ett skavmärke runt kardanen där ett rör i kardantunneln är nära. Även bakaxelklumpen är ganska nära chassit, ca 20 mm. Jag ville veta hur det såg ut under körning och spännde fast kameran i en aluminiumprofil riktad mot problemet. Rörelsen i sidled var minimal, men uppåt var den störren än jag trott. Kamerastativet avslöjade mer än kameran eftersom kardanen slog i även aluminiumprofilen, trots att jag hade ca 7 cm frågång. som tur är blir det en enkel lösning, röret som går tvärs över kardantunneln måste flyttas uppåt lite. När jag satte dit det stod bilen på genomslagsgummina och då hade jag ändå 15 mm spel. Men jag hade inte räknat med att bakaxeln skulle vrida sig runt sin egen axel så mycket.

Här är en film där man ser rörelserna och när kardanen slår i kamerastativet. Jag drar på först i ettan sen tvåan och det är då det skaver i.

FILMKLIPP

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Jag kör också med Amazonens trådrullar runt om och har för avsikt att byta till plast i vinter. Framför allt pga att framhjulens cambervinkel ändras alltför mycket vid "inspirerad" körning. Jag hade inte tänkt byta bak, men jag har just blivit övertygad om att göra det också!

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Oj, oj.... Det var mycket rörelse där.......

Vill inte tänka på hur det skulle bli med lite bättre laddtryck i framtiden........

Bra att du upptäckte det "i tid" så du inte märkte det den tråkiga vägen, så att säga...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...