Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mät avståndet från givaren till kuggarna, och se om du kanske har för långt avstånd. Kransen bygger ju ett par mm.

Christer

Posted

Mätte avståndet och det var samma. Men det var tydligt att spetsen på sensorn missade diffen och skårorna. Har satt dit ett vinkeljärn som registreras. Testade med en krets och en lysdiod. Ska sätta dit två till för balansens skull och för att få fler pulser per varv.

Posted

Gör dom inte för smala.

Sensorerna är inte alltid så snabba, ibland hinner en smal indikering passera utan att registreras när varvtalet ökar.

Om det finns angivet en max-frekvens på sensorn, så brukar det betyda halva tiden påverkad, halva tiden opåverkad.

Posted (edited)

Gör dom inte för smala.

Sensorerna är inte alltid så snabba, ibland hinner en smal indikering passera utan att registreras när varvtalet ökar.

Om det finns angivet en max-frekvens på sensorn, så brukar det betyda halva tiden påverkad, halva tiden opåverkad.

Jag har en hall-givare som tar impulserna från bultskallarna till drivaxlarna, det är VDO. Enligt monteringsanvisningarna så skall vanliga "bultar" användas. Insex eller Torz skall undvikas då dessa har svårt att bygga upp rätt "magnetfält/vågor". Blir det samma bekymmer med "sågade streck"?

kenneth

Edited by kengren
Posted (edited)

Tror inte sågade streck eller "för smalt" är några problem i sig. Originalkransen ser ut precis som en ABS-ring. 48 tänder på inte så stor diameter. Varje tand är inte mer än 2-3 mm tror jag.

Och kransen är en del av stora diffklumpen (gjuten tror jag).

Jag kommer att ha tre stycken klackar på ca 15 mm. Ska fixa bilder i helgen.

Bagageluckan i 4 lager 300-gramsväv, 3 lager plain-väv och det synliga snobblagret i twill :)

Här har det precis fått ett lager extra plast för att fylla upp porer och ha lite att slipa/polera i.

bagage09_640.JPG

Edited by Rikard Larsson
Posted (edited)

Har hört om folk som haft svårt att svetsa i diffklumpen med MIG, så det fick bli bultat.

Gjorde tre vinkeljärn som klämdes i varsin bult.

diffbroms04_640.JPG

diffbroms05_640.JPG

Edited by Rikard Larsson
Posted (edited)

Ville ha bagageluckan lite stadigare och samtidigt få något att skruva gångjärn och lås i. Limmade på träpinnar från Biltema (15x3 mm). Limmade med polyester blandat med mikroglasballonger. Mest för att fylla ut under pinnarna.

När det härdat klädde jag och fäste pinnarna med tunn glasfiberväv (165 g/m²). Inte med på bilden.

Blev vansinnigt mycket stabilare och ungefär 300 gram tyngre.

Ska väga luckan när den är renskuren.

bagage10_640.JPG

Edited by Rikard Larsson
Posted

De där pinnarna är användbara till mycket :) Stor, relativt billig, påse med pinnar som jag använt till jag vet inte allt. Typisk bra att ha sak i hemmet.

Posted

Japp :) 5 kg för en femtiolapp. Har använt dem som färgblandare, spackelspade, kakeldistanser, blomsterpinnar, braständare m.m.

Bagageluckan väger 920 gram.

Posted

Bokpinnar :prop:/> ett av det tyngsta trät vi har :hypocrite:/>och tål fukt hyffsat bra med ...ser bra ut ut din lucka :thumbsup:/> blir starkt det där.

Jörgen B

Posted

Du skulle ha använt balsaträ, så hade din lucka blivit ännu lättare än min. Jag använde dom pinnarna till att skrapa bort färgen från MECA skyltarna som utgör sidorna på min bil. Silpox färgborttagning över natten så var det bara att skjuva av färgen. Användbart från Biltema.

Posted

De där pinnarna är användbara till mycket :)/> Stor, relativt billig, påse med pinnar som jag använt till jag vet inte allt. Typisk bra att ha sak i hemmet.

+1

Posted (edited)

Vägde 11 bokpinnar, 90 gram :)

Måste ju ha gångjärn också (eller gångaluminium...)

Blev mycket experimenterande med pappmodeller. Kan konstatera att böjen behövde vara större än vad jag trodde från början.

Samt att ledpunkten behövde vara längre bort från luckan än vad jag tänkt.

Första fungerande modellen. Dock för fladdrig i 2 mm aluminium.

bagage11_640.JPG

Färdig variant i 3 mm aluminium.

bagage12_640.JPG

Fick tyvärr såga upp en skåra i bagaget (och skräpa ner) för att få ledpunkten tillräckligt bra.

Här ser man också att tätningslisten är på plats.

bagage13_640.JPG

Edited by Rikard Larsson
Posted (edited)

Köpte motorcykellampor för många år sedan. Men osäkerhet kring godkännande gjorde att jag sket i dem tills nu. Ska inte lysa jättebra, men vi får se. Kör sällan i mörker ändå.

De är dock bara snygga framifrån, så jag göt en kolfiberkåpa.

Tejpade med gaffatejp för att skydda.

Sprutade på fogskum (alldeles för mycket såklart).

Sågade, skar och slipade till ungefär rätt form.

Ett tunt lager polyesterspackel för slät och fin yta.

Ett lager hårdvax som jag inte torkade av.

Ett lager glasfiber (300-grams) för att ha något att lägga kolfibern på.

Ett lager kolfibertwill (200-grams).

belysning04_640.JPG

Renkapad, men inte klarlackad. 447 gram, varav kåpan 46 gram.

belysning05_640.JPG

Edited by Rikard Larsson
Posted

Köpte motorcykellampor för många år sedan. Men osäkerhet kring godkännande gjorde att jag sket i dem tills nu. Ska inte lysa jättebra, men vi får se. Kör sällan i mörker ändå.

De är dock bara snygga framifrån, så jag göt en kolfiberkåpa.

Tejpade med gaffatejp för att skydda.

Sprutade på fogskum (alldeles för mycket såklart).

Sågade, skar och slipade till ungefär rätt form.

Ett tunt lager polyesterspackel för slät och fin yta.

Ett lager hårdvax som jag inte torkade av.

Ett lager glasfiber (300-grams) för att ha något att lägga kolfibern på.

Ett lager kolfibertwill (200-grams).

belysning04_640.JPG

Renkapad, men inte klarlackad. 447 gram, varav kåpan 46 gram.

belysning05_640.JPG

PORR!

Posted (edited)

Sådär!

Kolfibern ska klarlackas och det resten ska poleras.

bagage14_640.JPG

Insidan får väl få ett lager svart färg också.

bagage15_640.JPG

Låset är till kinesiska elskåp :)

bagage16_640.JPG

bagage17_640.JPG

Edited by Rikard Larsson
Posted

Snyggt !

kan man köra ner sin bil och peka var man vill ha kolfiber så löser det sig ......

Posted (edited)

Monterat nya IC:n, flyttat kylaren, fläkten och oljekylaren.

Så nu är det en riktig Dagobertare i fronten. IC:n kloss intill kylaren (ja, lite gummi mellan), kylfläkten på det (syns inte på bilden) och sist oljekylaren som numera också får fläktblås på sig.

Helt plötsligt är det plats till en läskback framför motorn :)

motor16_640.JPG

Gjorde även ny fälla till vevhusventilationen. Samma sorts aluminiumflaska som till expansuionskärlet.

Slangen kommer att komma in på sidan så jag gjorde en liten keps på röret för att rikta flödet neråt. Kanske onödigt, men kändes vettigt.

Lödde fast det i sidan på flaskan.

vevhusventilation03_640.JPG

Lite halvmatt färg och ett filter på. Limmade helt sonika fast filtret med Biltemas multibond (tätning/lim som inte blir hårt) så när det ska bytas krävs en kniv :)/>

Men det sparade lite jobb, rör, en slangklämma och några cm på höjden.

vevhusventilation04_640.JPG

Edited by Rikard Larsson
Posted (edited)

Har numera stålomspunnet i närheten av motorn. De gamla slangarna hade tråkiga torrsprickor.

motor17_640.JPG

Här syns även nya anslutningen till vevhusventilationen. Satt en fördelare där tidigare.

motor18_640.JPG

Expansionskärl och oljefälla till vevhusventilationen monterade. P-clips från Swedol och lite aluminium. "Tvärslån" stagar upp både i sid- och längsled.

expansionstank07_640.JPG

Bättre bild på kylarmackan. Var tvungen att montera kylaren lite snett på grund av att anslutningarna annars krockade med chassit. Intercoolern sitter rakt tro det eller ej.

kylare10_640.JPG

Bonustips. Behövde en slangskarv. Biltemas koningsverktyg plus en bit 8 mm aluminiumrör.

slangskarv01_640.JPG

Edited by Rikard Larsson
Posted

Vevhusventilationen.. hur tänkte du där? Originalanslutningen har ju en labyrint, men innanför den där pluggen är det bara olja. Har du retur ner i tråget från oljefällan?

Posted

Vevhusventilationen.. hur tänkte du där? Originalanslutningen har ju en labyrint, men innanför den där pluggen är det bara olja. Har du retur ner i tråget från oljefällan?

Precis min tanke, det finns ju risk du puttar ut ganska mycket olja i fällan annars ? den mesta dimman är ju redan bort filtrerad tillbaka till toppen orginal

Posted

Testade flödet på mitt bränslesystem. Har en 044-kopia från Biltema, 499:- (52-250). Var dessutom lite osäker på flödet i mitt förfilter (finns tidigare i tråd).

Kopplade helt sonika på 13,7 V från en nätdel och hade returen i en 2-litersflaska.

Med 3 bars bränsletryck fylldes flaskan på 24 sekunder, alltså ca 300 liter/timme.Pumpen drog 12 A.

Tryckte på 2 bar i bränsletrycksregulatorn för att få 5 bars bränsletryck.

Med 5 bars bränsletryck fylldes flaskan på 27 sekunder, alltså ca 260 liter/timme.Pumpen drog då 14,5 A.

Inte illa :)

Posted

Dom pumparna har faktiskt fått helt ok värden och ska räcka ganska långt. Sedan hur länge de håller på högre tryck är en annan sak :)

Posted

en bekant till mig har kört med biltemas 044 kopior (på e85 skall tilläggas) men efter att har bytt 2 eller tre st på kort tid så tröttnade han.

så man behöver vara uppmärksam när man kör med dessa pumparna.

Posted

e85 är dom väl inte ens specade till va? Har för mig det varit nån test att på e85 håller dom inte så bra.

Posted

Tänkte mest för att ge lite info. Det är ju ändå i en turboåkares tråd och där finns det ju lite att vinna på e85 :whistling:.

Posted

Hmmm, jag ska köra e85 denna säsongen. Har läst om någon redline-tillsats som ska göra e85 mindre aggressivt mot pumpar. Får testa.

Räknade ut att om mina fyra 875-spridare pinkar kontinuerligt blir det 210 liter/timme. Bra matchning.

Posted

210 liter i timmen .. I 210 km/h betyder det 10 liter / mil. DET lär du aldrig komma upp i = god marginal :)

Posted

Inte på pappret vad jag vet. 044:orna kom innan E85.

Men många använder dem framgångsrikt till E85.

Jag tror att ett problem kan vara att det lossnar gunk från bränslesystemet när man går över från gamla komponenter som körts på bensin till E85.

Det rekommenderas att byta bränslefilter efter 100 mil eller så när man konverterar en bruksbil. Det gjorde jag och jag har inte haft några problem på de 3 åren jag kört med min hemmagjorda Biopower :)

Posted

Ja det är väl så att E85 löser upp en del skit, typ gummislangar osv. Sedan , om jag fattat det rätt, kan det väl vara bekymmer med bilar som körs säsongsvis då E85 kan gucka ihop sig av sig själv då det står för länge.

Har varit inne på att sätta dit en flexifuel sensor så att man kan blanda lite själv och anpassa bränsle efter användade.

Mvh Pär

Posted (edited)

@Crister

Nyfiken.

I videon verkar motorn inte röra sig alls så den sitter tydligen rätt stumt. Däremot ser jag att expansionskärlet rör på sig. Voffö gör det på det viset? Är den verkligen så tyst som det lät eller var det en snäll mikrofon?

Edited by Martin
Posted (edited)

@Crister

Nyfiken.

I videon verkar motorn inte röra sig alls så den sitter tydligen rätt stumt. Däremot ser jag att expansionskärlet rör på sig. Voffö gör det på det viset? Är den verkligen så tyst som det lät eller var det en snäll mikrofon?

Motorn är upphängd i Volvo dieselkuddartror jag. Ganska stabil, men expansionskärlet sitter monterat i en plåt i toppen tillfälligt då jag inte är överrens med min rördragning ännu. Den kommer i självsvängning helt enkelt.

Och motorn går tyst, filmat med sonens mobiltelefon, men låter ganska likt, du hör spridarna ticka smile.gif

Edited by Christer J
Posted (edited)

Tog med mig lärdomen från gångjärnen till bakluckan och gjorde gångjärn till motorhuven. Min noskon och motorhuv är ju samma del så det var enklast att leda den i bakkant.

Två stycken 10x10 cm plattor med liten vinkel i 2 mm aluminium limmade med PL400. Sitter med en 3 mm springa så gångjärnet kläms på ett bra sätt. Ska filas och målas lite bara.

huvgangjarn01_640.JPG

Måste ju ha en huvpinne. Testade 8x1 mm aluminiumrör med det blev svajigt. Blev 10x1 istället.

huvpinne01_640.JPG

En verktygsklämma håller pinnen på plats. Här ser man även änden på pinnen, en M8-gänga som numera är slipad slät. Pinnen kommer från en stor radioantenn :)

huvpinne02_640.JPG

Borrade bara ett hål i chassit så den slipade M8-gängan kan bo där.

huvpinne03_640.JPG

Som huvlås blev det enklast möjligast. Men väldigt bra blev det. Ett excenterlås. Kroken är justerad lite så den är extra "lång" (svårare att hoppa ur av misstag).

Som extra säkerhet sitter en karbinhake i aluminium. Oduglig som karbinhake, men bra som sprint.

Allt detta hamnar osynligt bakom nummerskylten, så man får öppna och stänga på känn, men det är väldigt enkelt.

huvlas01_640.JPG

Edited by Rikard Larsson
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Monterat de nya lamporna. Monterade även nya blinkers.

belysning08_640.JPG

Hade flyt att ett ramrör satt perfekt. Gängade ett hål och stoppade i ett aluminiumrör.

Lampan sitter med en bult i röret. Så det är enkelt att ställa både X och Y på ljuskäglan.

belysning09_640.JPG

Skickar med en före-/besiktningsbild, allt var inte bättre förr :)

belysning02_640.JPG

Edited by Rikard Larsson
Posted

Tjusigt! Besiktningslamporna är misstänkt likt de jag skall besiktiga med ;)

Posted (edited)

Monterade vindavvisaren från aerodynamix.co.uk.

Ganska tunt material vid spetsarna så det blev stora brickor. Ska lacka dem...

Ska även trycka på gummilisten som följde med så det blir helt tätt mellan vindavvisaren och scutteln.

På bilden syns också de nya backspeglarna.

vindavvisare02_640.JPG

Edited by Rikard Larsson
Posted

På bilden syns också de nya backspeglarna.

Det var minsann en låg monteringspunkt. :blink:

Ska du bara kolla att bakhjulen sitter kvar eller kommer du även att se bakomvarande trafik? :prop:

  • 3 weeks later...
Posted

Tog årets första provtur igår. Bara några varv runt kvarteret, men fan så gött!

Det mesta verkar fungera men jag har lite kylarproblem.

Gissade på dåligt luftat system.

Hade ventilen på kylaren öppen och hällde i vatten i expansionskärlet tills det kom ut vatten ur kylarens topp.

Efter att motorn gått en stund stängde jag av, då var det luft i kylaren igen. Inte så konstigt med mer luft som ska ut.

Öppnade ventilen på kylaren, klämde ihop slangen mellan vattenpumpen och kylaren, stängde ventilen och släppte slangen.

Då sögs det vatten från expansionskärlet in i motorn. Verkade fungera bra så jag gjorde så några gånger.

När jag var färdig upptäckte jag att slangen mellan kylaren och termostathuset sugits ihop?

Verkar ju nästan som det är stopp i termostathuset?

Posted

Vad har du för termostat? Originaltermostaten har ju ett hål som det kan strömma genom, samt att det kan inte vara undertryck på en sida av kylsystemet med mindre än att du har stopp på två ställen, eller hur?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...