Rikard Larsson Posted March 2, 2014 Author Posted March 2, 2014 (edited) Limmade på en gradskiva på vevaxelns remskiva. Bytte ut en bult mot gängstång och skruvade på en pil. Gjorde en kolvstoppare av en såndär grej man kan trycksätta cylindern genom tändstiftshålet. M8 var perfekt att gänga. Drog runt motorn tills det tog emot. Då visade gradskivan 28 grader. Drog motorn åt andra hållet. Då visade gradskivan 26 grader. Var alltså en grad fel, bara att vrida pilen en grad Edited January 3, 2018 by Rikard Larsson Quote
Rikard Larsson Posted March 4, 2014 Author Posted March 4, 2014 (edited) Diffklump på väg ur. Shit vad oljan luktar illa :o Tänkte återanvända lagren eftersom jag såg att nya kostar 700:-. Kämpade med värme och avdragare i en timme innan vinkelslipen åkte fram. Beteckningen på lagret (LM501349). Kanske går att hitta billigare. Edited January 3, 2018 by Rikard Larsson Quote
daromer Posted March 4, 2014 Posted March 4, 2014 Dessa funkar kanske?` http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xlm501249&_nkw=lm501249&_sacat=0&_from=R40 Quote
Rikard Larsson Posted March 4, 2014 Author Posted March 4, 2014 Det gör de säkert, men 290:- i frakt :( Lite vettigare från Tyskland, måtten stämmer t.o.m.! http://www.ebay.com/itm/370986444678?_trksid=p2055119.m1438.l2649&var=640176758330&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT Quote
Rikard Larsson Posted March 4, 2014 Author Posted March 4, 2014 Kom precis på att jag måste döpa om min bil till "The Mullet" eller "Hockeyfrillan". För nu när det blir godsaker i motorn och diffbroms är det ju "Business in the front, party in the back!" B) Quote
johanwez Posted March 4, 2014 Posted March 4, 2014 kolla bakaxel.se där är lagren billigast har jag för mig.. Quote
Rikard Larsson Posted March 4, 2014 Author Posted March 4, 2014 Nja, länken jag la upp var just till bakaxel.se. 700:- (plus frakt) Nu blev det tyskland, 220:- inkl. frakt :thumbsup: Quote
Rikard Larsson Posted March 5, 2014 Author Posted March 5, 2014 (edited) Färdigt. Ska bli spännande att prova halveringen av rattvridningen. Ska bara montera på andra sidan också och bestämma styrstoppen. Edited January 3, 2018 by Rikard Larsson Quote
Rikard Larsson Posted March 5, 2014 Author Posted March 5, 2014 (edited) Hej TD04HL-19T! :welcome: Edited January 3, 2018 by Rikard Larsson Quote
LUPUS Posted March 5, 2014 Posted March 5, 2014 (edited) Äkta ? Eller china Edited March 5, 2014 by LUPUS Quote
LUPUS Posted March 6, 2014 Posted March 6, 2014 Ok då får du pröva kvalitén. För en sådan kan hamna på bruksbilen när orginalet ger sig Quote
Rikard Larsson Posted March 6, 2014 Author Posted March 6, 2014 Jag resonerar som så att håller den i 500 mil är jag nöjd. Det är några års körning :) Att montera en på bruksbilen hade jag inte vågat. Fast vem vet, jag kanske märker att kvalitén är bättre än väntat? Quote
Jörgen Posted March 7, 2014 Posted March 7, 2014 Några år :blink:/> 6-800mil blir det allt på en sommar med normalkörning :racesmile:/> Jörgen B Quote
Christer J Posted March 7, 2014 Posted March 7, 2014 Jag har en bekant genom jobbet som kör en BMW 318 is med en Kinaturbo, den gav 330 drivhjulshästar hos PPF och verkar funka. Och jag har faktiskt med stor tvekan monterat ett par på 9-5 or, men som hittills har gått såvitt jag vet i några år nu. Quote
Rikard Larsson Posted March 7, 2014 Author Posted March 7, 2014 Christer, de du monterat, har de varit TD04-15T? Förra säsongen hade jag ingen trippmätare men jag tankade runt 250 liter. Gissar att det är en bit under 200 mil ;) Och då körde jag nästan varje dag till jobbet. Har ganska kort bit. Quote
Rikard Larsson Posted March 7, 2014 Author Posted March 7, 2014 (edited) Det tar sig! Nya spridarna (875 cc) monterade och all el är inkopplad, men numera undangömd. Några slangar saknas på bilderna. 3-bars MAP-sensorn och tomgångsmotorn sitter under insuget. Edited January 3, 2018 by Rikard Larsson Quote
Rikard Larsson Posted March 13, 2014 Author Posted March 13, 2014 (edited) Fick ett hicost-projekt levererat i måndags. 4 veckor för tidigt, men allt är bra. Men jag hade lite kvar på min sjua som jag skulle gjort innan du kom ut... Edited January 3, 2018 by Rikard Larsson Quote
Jörgen Posted March 14, 2014 Posted March 14, 2014 Grattis :thumbsup:/> en ny sevenbyggare kanske...:prop:/> Jörgen B Quote
daromer Posted March 14, 2014 Posted March 14, 2014 Grattis :) Bara å bygga om passagerarsätet nu då. Quote
LUPUS Posted March 14, 2014 Posted March 14, 2014 Grattis, nu har du två veckor på dig där båda sover (om du har tur) sedan är det hicost som gäller , använd de första pappadagarna NU Quote
ktm_micke Posted March 14, 2014 Posted March 14, 2014 Grattis. Vadå inte hinner nu är ni ju två som kan skruva. Quote
Jocke4U Posted March 14, 2014 Posted March 14, 2014 Grattis Rikard; DET är stort.....större än allt annat!! Quote
cealm Posted March 15, 2014 Posted March 15, 2014 Grattis Rikard. Snabbt på med en dragkrok på Sevenbilen så den blir komplett. Sedan är det bara att välja husvagn. Quote
Christer J Posted March 15, 2014 Posted March 15, 2014 Grattis Rikard! Och naturligtvis även ett grattis till frun. Quote
kengren Posted March 15, 2014 Posted March 15, 2014 Grattis Rikard! Och naturligtvis även ett grattis till frun. Grattis till den nya familjemedlemmen. Den första tiden är en transportsträcka du som man kan inte göra speciellt mycket men du det blir bara bättre och bättre desto äldre barnet blir kenneth Quote
steel Posted March 16, 2014 Posted March 16, 2014 Grattis !! Allt har sin tid. Nu börjar en ny, skaffar ni ytterligare ett barn, börjar garanterat en ny tid. Men fantastiskt !! Mvh Pär Quote
Rikard Larsson Posted March 28, 2014 Author Posted March 28, 2014 (edited) Tack för alla gratulationer! Hon är väldigt fin min lilla dotter :) Men mellan blöjbyten och annat kan man smyga ner i garaget. Göt ett 2,5" kolfiberrör som ska vara mellan IC och insug. Lindade ett varv aluminiumfolie runt ett avgasrör. Blötte ner kolfibern på en bit papper, lyfte upp den och lindade utanpå aluminiumfolien. När det hade härdat i morse gick det relativt lätt att dra av och ytan blev riktigt bra! Lite klarlack på så blir det kanon. 4 lager 300-gramsväv. Blir eventuellt 1 cm stålrör i varje ände som förstärkning så man inte imploderar röret med slangklämmorna. Fick i diffbromsen också. Här ser man även skårorna jag gjort med vinkelslipen. Hoppas på att hastighetssensorn ska uppfatta dem. Edited January 3, 2018 by Rikard Larsson Quote
Thomas Posted March 28, 2014 Posted March 28, 2014 Ja ett stort grattis till er. Barn är underbara :notworthy: Quote
Widell Posted March 28, 2014 Posted March 28, 2014 lite nyfiken på va det är för en diff du fått fatt i nyfiken på model & återförsäljare. Quote
Rikard Larsson Posted March 29, 2014 Author Posted March 29, 2014 Diffen är en torsen. Truetrac 912a588. Köpte min på Jegs.com, men borde köpt den på bakaxel.se. Quote
Widell Posted March 29, 2014 Posted March 29, 2014 Diffen är en torsen. Truetrac 912a588. Köpte min på Jegs.com, men borde köpt den på bakaxel.se. Tackar för det svaret. Du får gärna informera mig sen hur du tycker den är. Den jag har är en lika dan vill se om du har samma uppfattning som jag har om min efter att du provat din bil lite hårt. Quote
Widell Posted March 29, 2014 Posted March 29, 2014 Vad har du för uppfattning? Min låser upp hjulen vid mycket hård motorbroms. Quote
Widell Posted March 30, 2014 Posted March 30, 2014 det kan bli spännande man får va med på att ratta o hålla mot bilen så att säga. Quote
cealm Posted March 30, 2014 Posted March 30, 2014 Motorbromsa hårt? Kan man göra på annat sätt än att släppa gaspedalen? Hur? Quote
Widell Posted March 30, 2014 Posted March 30, 2014 3an 4500rpm & ner till 2an o bara dumpa kopplingen. då låser min diff upp hjulen bak o man får va med o parera Quote
Rikard Larsson Posted March 30, 2014 Author Posted March 30, 2014 Låser upp som om man rycker i handbromsen? Quote
Gerhard Posted March 30, 2014 Posted March 30, 2014 Men det har väl inget med diffen att göra direkt, skillnaden är väl att man alltid låser upp bägge hjulen om man låser upp med diffbromsen. Quote
cealm Posted March 30, 2014 Posted March 30, 2014 Då förstår jag "motorbromsningen" när en nedväxling och kopplingsdump är med spelet. Quote
Widell Posted March 30, 2014 Posted March 30, 2014 kan ha helt fel. men trodde inte att en torsendiff inte ska låsa upp hjul vid motorbroms. inte ens plågsamma sådana. hur som så är jag inte helt nöjd ned att min bil kastar ut bakänden när man gör så. Quote
Gerhard Posted March 30, 2014 Posted March 30, 2014 Det är "diffen" som inte låser vid motorbroms till skillnad mot en hård lamelldiff. Och fördelen med det är att det styr bättre, med en stum diff så vill det gå mer rakt fram. Quote
Rikard Larsson Posted March 30, 2014 Author Posted March 30, 2014 Ok, då känns det lite bättre. För om den låst hjulen som handbromsen hade jag nog varit lite orolig. Quote
Rikard Larsson Posted March 31, 2014 Author Posted March 31, 2014 (edited) Köpte justerbara mothåll till handbromsen. Såg ut att passa perfekt men en liten bearbetning av handbromsbacken krävdes. Understa original, översta bearbetad. Edited January 3, 2018 by Rikard Larsson Quote
Rikard Larsson Posted April 1, 2014 Author Posted April 1, 2014 (edited) Det behövs förstärkningar i ändarna på kolfiberröret. Lite press med en slangklämma så ändrade röret form. Och mina jack i diffklumpen missas av sensorn i bakaxelkåpen. Har läst om andra som gjort så, men för mig fungerar det inte. Sensorn sitter ca 5 mm för långt till höger. Så här ser det ut när man tittar in i hålet där sensorn normalt sitter: Edited January 3, 2018 by Rikard Larsson Quote
Rikard Larsson Posted April 2, 2014 Author Posted April 2, 2014 (edited) Slipade med 80-, 240-, 400- och 800-papper (400 och 800 våtslip). Lackade med några lager klarlack :thumbup: Edited January 3, 2018 by Rikard Larsson Quote
Widell Posted April 3, 2014 Posted April 3, 2014 Du kanske har löst det hela men jag delar med mig hur jag gjorde iallafall. Jag satte en 3mm tjock & ca 30mm bred krans runt diffen som jag häftade dit på några ställen med tig svetsen. det va ca 10 pinnar på den kransen. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.