Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Limmade på en gradskiva på vevaxelns remskiva. Bytte ut en bult mot gängstång och skruvade på en pil.

tdc01_640.jpg

Gjorde en kolvstoppare av en såndär grej man kan trycksätta cylindern genom tändstiftshålet. M8 var perfekt att gänga.

Drog runt motorn tills det tog emot. Då visade gradskivan 28 grader.

Drog motorn åt andra hållet. Då visade gradskivan 26 grader.

Var alltså en grad fel, bara att vrida pilen en grad :thumbsup:

tdc02_640.jpg

 

Edited by Rikard Larsson
Posted (edited)

Diffklump på väg ur. Shit vad oljan luktar illa :o

diff01_640.jpg

Tänkte återanvända lagren eftersom jag såg att nya kostar 700:-. Kämpade med värme och avdragare i en timme innan vinkelslipen åkte fram. :angry:

diff02_640.jpg

Beteckningen på lagret (LM501349). Kanske går att hitta billigare.

diff03_640.jpg

Edited by Rikard Larsson
Posted

Kom precis på att jag måste döpa om min bil till "The Mullet" eller "Hockeyfrillan".

För nu när det blir godsaker i motorn och diffbroms är det ju "Business in the front, party in the back!" B)

Posted (edited)

Färdigt. Ska bli spännande att prova halveringen av rattvridningen. Ska bara montera på andra sidan också och bestämma styrstoppen.

styrarm02_640.jpg

Edited by Rikard Larsson
Posted

Ok då får du pröva kvalitén. För en sådan kan hamna på bruksbilen när orginalet ger sig

Posted

Jag resonerar som så att håller den i 500 mil är jag nöjd. Det är några års körning :) Att montera en på bruksbilen hade jag inte vågat. Fast vem vet, jag kanske märker att kvalitén är bättre än väntat?

Posted

Några år :blink:/> 6-800mil blir det allt på en sommar med normalkörning :racesmile:/>

Jörgen B

Posted

Jag har en bekant genom jobbet som kör en BMW 318 is med en Kinaturbo, den gav 330 drivhjulshästar hos PPF och verkar funka. Och jag har faktiskt med stor tvekan monterat ett par på 9-5 or, men som hittills har gått såvitt jag vet i några år nu.

Posted

Christer, de du monterat, har de varit TD04-15T?

Förra säsongen hade jag ingen trippmätare men jag tankade runt 250 liter. Gissar att det är en bit under 200 mil ;)

Och då körde jag nästan varje dag till jobbet. Har ganska kort bit.

Posted (edited)

Det tar sig!

Nya spridarna (875 cc) monterade och all el är inkopplad, men numera undangömd. Några slangar saknas på bilderna.

3-bars MAP-sensorn och tomgångsmotorn sitter under insuget.

motor14_640.jpg

motor15_640.jpg

Edited by Rikard Larsson
Posted (edited)

Fick ett hicost-projekt levererat i måndags.

4 veckor för tidigt, men allt är bra.

Men jag hade lite kvar på min sjua som jag skulle gjort innan du kom ut...

dotter.jpg

Edited by Rikard Larsson
Posted

Grattis, nu har du två veckor på dig där båda sover (om du har tur) sedan är det hicost som gäller , använd de första pappadagarna NU

Posted

Grattis Rikard. Snabbt på med en dragkrok på Sevenbilen så den blir komplett. Sedan är det bara att välja husvagn.

Posted

Grattis Rikard! Och naturligtvis även ett grattis till frun.

Grattis till den nya familjemedlemmen. Den första tiden är en transportsträcka du som man kan inte göra speciellt mycket men du det blir bara bättre och bättre desto äldre barnet blir

kenneth

Posted

Grattis !! Allt har sin tid. Nu börjar en ny, skaffar ni ytterligare ett barn, börjar garanterat en ny tid. Men fantastiskt !!

Mvh Pär

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Tack för alla gratulationer! Hon är väldigt fin min lilla dotter :)

Men mellan blöjbyten och annat kan man smyga ner i garaget.

Göt ett 2,5" kolfiberrör som ska vara mellan IC och insug. Lindade ett varv aluminiumfolie runt ett avgasrör. Blötte ner kolfibern på en bit papper, lyfte upp den och lindade utanpå aluminiumfolien.

När det hade härdat i morse gick det relativt lätt att dra av och ytan blev riktigt bra! Lite klarlack på så blir det kanon. 4 lager 300-gramsväv. Blir eventuellt 1 cm stålrör i varje ände som förstärkning så man inte imploderar röret med slangklämmorna.

kolfiberror01_640.jpg

Fick i diffbromsen också. Här ser man även skårorna jag gjort med vinkelslipen. Hoppas på att hastighetssensorn ska uppfatta dem.

diffbroms02_640.jpg

Edited by Rikard Larsson
Posted

Ja ett stort grattis till er. Barn är underbara :notworthy:

Posted

Diffen är en torsen. Truetrac 912a588. Köpte min på Jegs.com, men borde köpt den på bakaxel.se.

Tackar för det svaret. Du får gärna informera mig sen hur du tycker den är. Den jag har är en lika dan vill se om du har samma uppfattning som jag har om min efter att du provat din bil lite hårt.

Posted

Motorbromsa hårt? Kan man göra på annat sätt än att släppa gaspedalen? Hur?

Posted

3an 4500rpm & ner till 2an o bara dumpa kopplingen. då låser min diff upp hjulen bak o man får va med o parera

Posted

Men det har väl inget med diffen att göra direkt, skillnaden är väl att man alltid låser upp bägge hjulen om man låser upp med diffbromsen.

Posted

Då förstår jag "motorbromsningen" när en nedväxling och kopplingsdump är med spelet.

Posted

kan ha helt fel. men trodde inte att en torsendiff inte ska låsa upp hjul vid motorbroms. inte ens plågsamma sådana. hur som så är jag inte helt nöjd ned att min bil kastar ut bakänden när man gör så.

Posted

Det är "diffen" som inte låser vid motorbroms till skillnad mot en hård lamelldiff.

Och fördelen med det är att det styr bättre, med en stum diff så vill det gå mer rakt fram.

Posted (edited)

Köpte justerbara mothåll till handbromsen. Såg ut att passa perfekt men en liten bearbetning av handbromsbacken krävdes.

Understa original, översta bearbetad.

handbroms10_640.jpg

 

Edited by Rikard Larsson
Posted (edited)

Det behövs förstärkningar i ändarna på kolfiberröret. Lite press med en slangklämma så ändrade röret form.

Och mina jack i diffklumpen missas av sensorn i bakaxelkåpen. Har läst om andra som gjort så, men för mig fungerar det inte.

Sensorn sitter ca 5 mm för långt till höger.

Så här ser det ut när man tittar in i hålet där sensorn normalt sitter:

diffbroms03.jpg

Edited by Rikard Larsson
Posted (edited)

Slipade med 80-, 240-, 400- och 800-papper (400 och 800 våtslip).

Lackade med några lager klarlack :thumbup:

kolfiberror02_640.jpg

 

Edited by Rikard Larsson
Posted

Du kanske har löst det hela men jag delar med mig hur jag gjorde iallafall.

Jag satte en 3mm tjock & ca 30mm bred krans runt diffen som jag häftade dit på några ställen med tig svetsen. det va ca 10 pinnar på den kransen.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...