Rikard Larsson Posted April 4, 2013 Author Share Posted April 4, 2013 (edited) Meckade med öppen garagedörr igår, våren är på G 🙂 Fick varvräknaren att fungera, har inte fungerat sedan jag bytte till Trionic. Provade med samma typ av signalförstärkare som jag behövde ha till Megasquirt, men det hjälpte inte. Sen upptäckte jag att inte ens jag själv kan läsa min taskiga handstil. Jag hade försökt få varvtalssignal från kabeln märkt Tech2, inte Tacho... Med rätt kabel gick det bättre, även utan signalförstärkare. Monterade på luftningsskruv på min nya kylare. 3-raders helalu till en Honda Civic. 35x37 cm kärna, 56 mm tjock. Vikt 3,25 kg. Verkar mycket bra. Svetsade om ena anslutningen och kapade bort lite överflödigt. Inga vackra svetsar, men täta. Svetsat med MIG. Fäste ECU:n med några gram aluminium. Fått tag i ett snyggt och lagom stort tredje bromsljus som ska in i bågen. Och sist men inte minst viktiga, en växelspaksknopp i äkta mums-fiber 😄 Edited November 10, 2021 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 En tanke...ECU boxen är väl typ IP 0 -klassad (inte tät) och att ha handsken uppåt så löper du nog risk att vatten kommer genom springan till huven och rakt ner i elektroniken...poff :wacko: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 4, 2013 Author Share Posted April 4, 2013 Bra tanke. Får fixa en regnrock till den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 5, 2013 Author Share Posted April 5, 2013 (edited) Fixade tps:en, var visst inte samma pinout på gamla tps:en (Ford) som den nya (Saab) trots samma kontakt. Mät först, koppla sen var det ja... På tal om att mäta och koppla, hastighetssignal till Trionic. Någon som vet om det är 0-5 V eller 0-12 V den vill ha? Har en sånhär monterad på framhjulet: Har monterat ett pull down motstånd på 4,7 kΩ, så nu har jag en signal som växlar mellan 3,5 och 12 V men får inget utslag i T5Suite. Hilfe bitte... Edited November 10, 2021 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 (edited) Fixade tps:en, var visst inte samma pinout på gamla tps:en (Ford) som den nya (Saab) trots samma kontakt. Mät först, koppla sen var det ja... På tal om att mäta och koppla, hastighetssignal till Trionic. Någon som vet om det är 0-5 V eller 0-12 V den vill ha? Har en sånhär monterad på framhjulet: Har monterat ett pull down motstånd på 4,7 kΩ, så nu har jag en signal som växlar mellan 3,5 och 12 V men får inget utslag i T5Suite. Hilfe bitte... två snabba utan att fundera för mycket 1. undra om fram hjul är bra ? , t5 försöker ju räkna ut bilhastighet vilket nog är ok men den gissar ju även växel och om du åker inspirerat .... är ju risken ganska stor den inte hittar en rimlig växel = kanske ej fullt ladd tryck du åker på. 2. min har jag för mig går från 0-12volt fyrkant inkopplad och klar om 3.5 -12 fungerar hänger väl på var mjukvaran switchar ingången. Edited April 5, 2013 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 5, 2013 Author Share Posted April 5, 2013 Satte den med berått mod just för att få verklig hastighet, inte bakhjulshastighet. Kanske feltänk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 (edited) .. Edited April 5, 2013 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 (edited) 0-12V (lite ful) Fyrkantsvåg, Jag kollade nyss på min bil med oscilloskop, och den går helt ner på 0. Jag har ju original hastighetsmätaren från Saaben och i den sitter A/D omvandlaren. Edited April 5, 2013 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 5, 2013 Author Share Posted April 5, 2013 OK, tack för infon. Då vet jag vad jag ska sikta på. Vet inte om min induktiva givare är NPN eller PNP, får experimentera med olika resistorer. Eller så måste motorn vara igång för att T5 ska acceptera en hastighetssignal? När jag testade imorse var motorn av (tändningen på såklart). Andra mätvärden visades dock korrekt i T5suite, lufttemp, vattentemp, tps-läge osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 T5 tar bara emot insignaler, oavsett motorn är igång eller inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 6, 2013 Author Share Posted April 6, 2013 OK, bra. Då slipper jag stå med motorn på tomgång när jag sparkar runt framhjulet :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 OK, bra. Då slipper jag stå med motorn på tomgång när jag sparkar runt framhjulet Bra med dina frågor Rikard. På så sätt fick jag diagnosuttaget testat idag, trots att elsystemet varit färdigt i ett år + Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 6, 2013 Author Share Posted April 6, 2013 Hehe. Och det fungerade uppenbarligen. Man borde kanske fixa ett OBD2-uttag? Kan läsa ut felkoder via min programmeringsutrustning, men med OBD2 kan man ju få live-data i mobilen och sånt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Ja, det krävs ju bara tre kablar, så varför inte? Enklare att kolla felkoder och lite ärvärden i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Finns OBD-II på T5? Har hört varierande uppgifter. Vill själv använda OBD-II om det finns på min T5a. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 6, 2013 Author Share Posted April 6, 2013 Är det can+, can- och jord? Har hittat en kabel som heter Tech2, men ska den sitta i OBD2-uttaget? Inte för att jag lär koppla in ett Tech2-instrument nån gång, men ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Diagnoskabeln sitter på stift 33 i styrdonet, blå/vit 0,5 kv kabel och är en enda in och utsignal till diagnosuttaget. On Board Diagnos är bara ett samlingsnamn, i Saab 9000 T5 heter den OBD 1, OBD2 och Can kom på senare bilar. Tev Volvo 850 runt 96-97 har ett OBD märkt uttag men är bara blinkkoder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 6, 2013 Author Share Posted April 6, 2013 Stift 33 är den jag märkt Tech2. Men är det inte 62 och 63 som ska till OBD-uttaget? Can H och Can L. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Stift 33 är den jag märkt Tech2. Men är det inte 62 och 63 som ska till OBD-uttaget? Can H och Can L. Nä. Enbart 33 som för dubbelriktad kommunikation med Tech2 eller annat instrument. 62 & 63 är ju de kablar man använder till programmeringen och går inte till diagnosuttaget, utan det sitter ett separat uttag för dom som enbart är tänkt för produktionen och test av bilarna i fabriken, och ett annat Saabinstrument ( Saab TSI som hängt kvar sen 99 tiden. Dock gick inte dom gamla bilarna att programmera ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 6, 2013 Author Share Posted April 6, 2013 Jaha. Så pinne 33, jord och spänning då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 I OBD 16 poliga uttaget ska den blå/vita från 33 i styrdonet sitta på stift 7 samt Jord- till stift 4&5, + till 16 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Nu är jag lite nyfiken på om jag missat något. Om OBD-uttaget inte används för OBD-II finns det då överhuvudtaget någon anledning att montera med det? I så fall, varför? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 6, 2013 Author Share Posted April 6, 2013 Tack Christer (som vanligt). Har för mig ng900 från -94 har ODB2. 9000 från -96. Inte säker dock, men snart kommer väl Christer med den absoluta sanningen... Det kanske kan krävas nyare programvara i boxen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 6, 2013 Author Share Posted April 6, 2013 Kom på att vi testat obd2-instrument i min kollegas og9-3 från -99. Trionic 5 alltså. Fungerade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Nu är jag lite nyfiken på om jag missat något. Om OBD-uttaget inte används för OBD-II finns det då överhuvudtaget någon anledning att montera med det? I så fall, varför? Används för att enkelt kunna läsa och radera felkoder, ärvärden mm med vanliga instrument utan att behöva göra adaptrar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Kom på att vi testat obd2-instrument i min kollegas og9-3 från -99. Trionic 5 alltså. Fungerade. Ja. Instrumenten har alltså olika språk, protokoll, till olika bilar. Från 2001 blev det lag på OBD2 protokollets uttag i bensinbilar. Ska sitta inom en meter från ratten i kupen enligt lagtexten. Att OBD2 instrument fungerar beror helt enkelt på att den har programvara anpassad för bilen. Mina instrument läser allt från blinkkoder , OBD1&2 till de senaste diagnosprotokollen. Men man måste välja bil på äldre för att det ska koppla rätt. Vissa bilmärken (Saab) har alltid legat ett steg före, men kallas OBD1 i alla handböcker för 9000. Skillnden i uttag från Saabs 10 poliga till OBD 16 poliga i 9000 från 1996 och NG900 från första årsmodell 94 gör ingen skillnad mer än att man slapp 16-10 poliga adaptern mellan Tech2 och bilen. (kom ihåg Volvo 850 som har det OBD märkta uttaget i mittfacket, men som fortfarande i slutet av 90 talet körde med blinkkoder) 900 1998½ eller nåt, hade lite 9-3 delar i sig, men inte T7 som däremot har OBD2 tillsammans med 9-5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 (edited) Rikard: Min donatorbil, 9000 från 97, hade OBD-II uttag. Men om det verkligen fungerar som OBD-II eller inte vet jag inte. Enligt den iout jag sett för T5 så finns bara ett CAN-nät och enligt ovan så är det enbart för programmering. Eller? Dock var det ju lagkrav i USA från 96 så T5 i sig måste ju klarat det. Kanske olika hårdaror i USA och resten av världen? Christer: Dimmorna lättar inte för mig :)/> Pratar du OBD-II eller finns det något annat instrument som använder samma kontakt som används på äldre SAAB bilar? [edit] du postade ett förtydligande innan detta. För mig som tänkt använda en Dash2 så vore ju OBD-II bra för då kan jag få in mycket mer info i instrumentet. Annars kanske man kan bygga sig en protokollkonverterare. Båda formaten (SAABs egna och OBD-II) är ju enkla men massa arbete jag gärna sluppit. Edited April 6, 2013 by Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Rikard: Min donatorbil, 9000 från 97, hade OBD-II uttag. Men om det verkligen fungerar som OBD-II eller inte vet jag inte. Enligt den iout jag sett för T5 så finns bara ett CAN-nät och enligt ovan så är det enbart för programmering. Eller? Dock var det ju lagkrav i USA från 96 så T5 i sig måste ju klarat det. Kanske olika hårdaror i USA och resten av världen? Christer: Dimmorna lättar inte för mig Pratar du OBD-II eller finns det något annat instrument som använder samma kontakt som används på äldre SAAB bilar? För mig som tänkt använda en Dash2 så vore ju OBD-II bra för då kan jag få in mycket mer info i instrumentet. Annars kanske man kan bygga sig en protokollkonverterare. Båda formaten (SAABs egna och OBD-II) är ju enkla men massa arbete jag gärna sluppit. Angående OBD II så var vissa bilfabrikanter före och satte det 16 poliga uttaget långt tidigare än vad lagkraven sa, mest för att det var praktiskt att använda ett uttag i olika bilar. Sen kan det som i Volvo vara både blinkkoder, OBD 1 & 2 i det 16 poliga uttaget. 1996 kom det lagkrav i USA på att man skulle kunna utläsa blinkkoder när man slog på tändningen i CHECK ENGINE lampan om det fanns emissionsrelaterade felkoder. I lagkravet från 1996 står det OBD1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Det andra nätet sitter i ett annat uttag, runt tiopoligt uttag intill styrdonet. Används inte av diagnosverktyget. Men används till programmeringen av styrdonet med T5suite tex. Samt köra startmotorn mm med ett gammalt, gammalt Saabinstrument. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Det christer J skriver stämmer fint, saab nätet var lite före många andra tillverkare I min 9000 -97 har jag OBD uttag under ratten och där har jag ett OBD 2/blåtand manick som sänder till min S3 mobil och det funkar hur bra som helst. Det lilla uttaget som sitter ca 150 mm ifrån ECU handsken använder jag när jag programerar med ECU i bilen eler kör med t5 suite dashborden. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Jörgen: Gott, då är det alltså nästan säkert OBD-II på min också. Tror iofs att det var rätt många bilar som hade OBD-II redan vid den tiden då det ändå behövdes för USA. Inte säkert att de hade kontakten monterad dock då det ju sparar någon krona. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 8, 2013 Author Share Posted April 8, 2013 (edited) Har beställt en OBD2-hona som ska monterad någonstans (inom en meter från ratten 🙂 ) Där kan man ju ansluta Can H och L (och programmeringsspänning på något oanvänt stift) så är det enkelt att koppla in laptopen vid programmering. Beställde även två hanar så kan man ha den ena till underhållsladdning eftersom jord och batterispänning finns i OBD2 Edited November 10, 2021 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 60 cm tror jag bara du har på dig (två fötter). Men det går att söka undantag så länge den är nåbar från förarplats. Väldigt viktigt att det blir rätt ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Tänk på att om du ansluter ett obd instrument och kopplar in andra funktioner i uttaget, så kan det gå illa. De övriga uttagen används till olika system av olika tillverkare och instrumentet kopplar till rätt stift för diagnosen när du väljer bil. OM du har otur så kanske du skrotar antingen ECUn eller instrumentet. Tex Toyota har vissa modeller som sänder 400 V pulser i ett av stiften när man startar motorn, det har pajat ett o annat instrument.. Det har inget med din bil att göra, men ett exempel på att diagnosuttaget är bara till för en sak. Batteriladdningen däremot kan jag köpa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 8, 2013 Author Share Posted April 8, 2013 Jo, jord och batterispänning har givna platser. Men även Can H och L enligt vad jag förstått (pinne 6 och 14). Pinne 1 och 8 är "Manufacturer discretion" (måste ju vara jag det :) ) Pinne 9, 12 och 13 används inte alls. Har en Bluetooth-dongel framför mig och den har ingen koppling på 1, 3, 8, 9, 11, 12 och 13. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 15, 2013 Author Share Posted April 15, 2013 (edited) Får in hastighetssignalen ordentligt nu, krävdes en transistor och två motstånd. Så det var läge att testa OBD:n, fungerade utmärkt. Fixade en hastighetsmätare över hela mobilskärmen bara för att testa. Nya kylaren monterad i gummibussningar. Ny tunnare fläkt också. Har ett ställbart elektroniskt termostat (60-100°) till kylfläkten. Limmade termistorn i en bult med rör på, skruvas i termostathuset. Köpte ett handbromshandtag till en Mini Cooper på vinst och förlust, men det passade perfekt på min okända spak. Väger nära på noll. Det blev kolfiberrör till växelspaken också. Handbromsen är spänd på bilden, inte trångt mellan spakarna när handbromsen är släppt. Dålig bild, ska ta en bättre när röret är klarlackat. Edited November 10, 2021 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Nice! Hur fäster du kolfiberröret, limmat, gängat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 15, 2013 Author Share Posted April 15, 2013 Trätt utanpå metallaxeln... (säg det inte till någon). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Trätt utanpå metallaxeln... (säg det inte till någon). Smart i så fall med ett rakt rör, det är bara att flytta ner spaken allt eftersom den kommer att gå av nertill lite då & då. Rekommenderar försiktiga växlingar, alt lite viktadderande förstärkning. Vad väger den? Min urborrade och lättade aluminiumspak väger 65 gram totalt. Funderade ett tag på balsaträknopp á la Porsche 917. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 15, 2013 Author Share Posted April 15, 2013 Metallaxeln inuti är 12 mm axelstål och går alltså hela vägen från länkage till knopp. Mitt kolfiberrör tillför inget förutom lite vikt och bling :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Metallaxeln inuti är 12 mm axelstål och går alltså hela vägen från länkage till knopp. Mitt kolfiberrör tillför inget förutom lite vikt och bling .................... Så du har alltså ÖKAT vikten med kolfibern?? KAn man kalla det att simma mot strömmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 På saab kalibrerade man en liten del av växlings kvaliteten med vikten på knoppen . Det är det du sysslar med ..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 15, 2013 Author Share Posted April 15, 2013 Just det Christer, jag har inte ökat vikten, jag har ökat känslan! :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 16, 2013 Author Share Posted April 16, 2013 (edited) Efter mycket bra input från Jocke har jag fixat regnrock till ECU:n. Tänkte till lite och skyddade all elektronik på samma gång. Hade riktig tur och hittade en oanvänd svart plastlåda i pannrummet (husets alltså) med på cm rätt mått. Förutom höjden då, men plasten var lagom seg och mjuk för att klippa med sax. Ser väl inte riktigt ut som en originalplastkåpa, men jag får väl fylla den med coola klistermärken. Även belysningsdelens relä har fått lock, även för att täcka lite ful kabel och kopplingar. Här ser man också den vätskefyllda bränsletrycksmätaren. Edited November 10, 2021 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 17, 2013 Author Share Posted April 17, 2013 (edited) Var inte riktigt nöjd med gamla monteringen av hastighetssensorn. Klämd runt styrarmen, kändes som risk att den skulle vibrera loss. Nu är det en aluminiumprofil som är skruvad och limmad med epoxy. Passade även på att klä kabeln med snyggt skydd. Matchar bromsslangen Ska byta mina oljekylareslangar (efter lite tips från Lupus...). Chansade på en koppling på Hydroscand. Men nerfilad krage och den gamla o-ringen satt de som en fläskläpp i oljekylaren. I oljefilterhållaren blir det banjo. Sjuk service på Hydroscand förresten, fick kopplingarna att prova med utan att betala. "Betala du när vi pressar slangarna". Dessutom var M20x1,5-banjo slut, beställde från en annan butik till dagen efter (idag). Återkommer med artikelnummer om någon vill kopiera. Original/nerfilad. Med o-ring från originalkopplingen. Klarlackad växelspak 🙂 Edited November 10, 2021 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 17, 2013 Author Share Posted April 17, 2013 (edited) Nypressat, bara hem och se så det passar och är tätt 🙂 Edit: Tack Hydroscand Edited November 10, 2021 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted April 17, 2013 Share Posted April 17, 2013 Kostnad för kalaset? Tänkte ringa runt imorgon och kolla vilka som har kopplingar hemma. M20x1,5mm banjo i ena ändan och AN8 i andra. Funderar även på stålomspunnen slang för lite extra slitageskydd, och så matchar det bättre med de andra slangarna. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 17, 2013 Author Share Posted April 17, 2013 320:- för en 70 cm och en 50 cm. Inkl pressning, brickor och bultar. 10 mm slang i rätt mjuk gummi. Fick rabatt av en trevlig tjej utan att plocka fram locost-kortet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 18, 2013 Author Share Posted April 18, 2013 (edited) Jodå, det blev tätt. Drog inte kopplingarna särskilt hårt mest för att provocera fram ett läckage, men det kom inte en droppe varken vid oljekylaren eller vid banjosen Måste bara skava av lite på motorfästet så banjon går fritt. Hade en M18-banjo och måttade med och den gick fritt, men M20:an var fan stor (27 mm hylsa behövdes). Ena banjon på plats. Hydroscands artikelnummer 427512062 koppling mot oljekylaren 42820120 banjobult 42822006 banjokropp 14325006 10 mm slang max 20 bar Edited November 10, 2021 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Tredobrickorna som du använder till banjokopplingen har en förmåga att börja läcka efter ett tag. Gummit som används bryts ner av motoroljan/värmen. Jag använder antingen svarvade aluminiumbrickor eller kopparbrickor sen ett tag tillbaka. I övrigt så är Hydroscand i Malmö alltid väldigt hjälpsamma med det mesta i slang/rör-väg :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.