Jump to content

Mitt Bygge Med Saab-motor...


Recommended Posts

Meckade med öppen garagedörr igår, våren är på G 🙂

Fick varvräknaren att fungera, har inte fungerat sedan jag bytte till Trionic. Provade med samma typ av signalförstärkare som jag behövde ha till Megasquirt, men det hjälpte inte. Sen upptäckte jag att inte ens jag själv kan läsa min taskiga handstil. Jag hade försökt få varvtalssignal från kabeln märkt Tech2, inte Tacho... Med rätt kabel gick det bättre, även utan signalförstärkare.

Monterade på luftningsskruv på min nya kylare.

kylare02.thumb.jpg.12433e5a875a6eff29fa98467b563c41.jpg

 

3-raders helalu till en Honda Civic. 35x37 cm kärna, 56 mm tjock. Vikt 3,25 kg. Verkar mycket bra.

kylare01.thumb.jpg.778b685812a4ca3895d8190fc855381e.jpg

 

Svetsade om ena anslutningen och kapade bort lite överflödigt. Inga vackra svetsar, men täta. Svetsat med MIG.

kylare03.thumb.jpg.9f82ca1e44ee2d33572af05e9aee152d.jpg

 

Fäste ECU:n med några gram aluminium.

ecu01.thumb.jpg.6e8da0b4db83b0207b35dd99b0be8e2e.jpg

 

Fått tag i ett snyggt och lagom stort tredje bromsljus som ska in i bågen.

bromsljus02.thumb.jpg.25c16987936ee8e1fd414845816ebeef.jpg

bromsljus01.thumb.jpg.3b844f50e639704dc85eac22954301c9.jpg

 

 

Och sist men inte minst viktiga, en växelspaksknopp i äkta mums-fiber 😄

vaxelspaksknopp01.thumb.jpg.74752b63b3dd06deb938bb9d713f54f5.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

En tanke...ECU boxen är väl typ IP 0 -klassad (inte tät) och att ha handsken uppåt så löper du nog risk att vatten kommer genom springan till huven och rakt ner i elektroniken...poff :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Fixade tps:en, var visst inte samma pinout på gamla tps:en (Ford) som den nya (Saab) trots samma kontakt. Mät först, koppla sen var det ja...

På tal om att mäta och koppla, hastighetssignal till Trionic. Någon som vet om det är 0-5 V eller 0-12 V den vill ha?

Har en sånhär monterad på framhjulet:

41014825-600x450.jpg.90876e2d512929e5000f1ac6d1974089.jpg

Har monterat ett pull down motstånd på 4,7 kΩ, så nu har jag en signal som växlar mellan 3,5 och 12 V men får inget utslag i T5Suite.

Hilfe bitte...

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Fixade tps:en, var visst inte samma pinout på gamla tps:en (Ford) som den nya (Saab) trots samma kontakt. Mät först, koppla sen var det ja...

På tal om att mäta och koppla, hastighetssignal till Trionic. Någon som vet om det är 0-5 V eller 0-12 V den vill ha?

Har en sånhär monterad på framhjulet:

sol_0017_1.jpg

Har monterat ett pull down motstånd på 4,7 kΩ, så nu har jag en signal som växlar mellan 3,5 och 12 V men får inget utslag i T5Suite.

Hilfe bitte...

två snabba utan att fundera för mycket

1. undra om fram hjul är bra ? , t5 försöker ju räkna ut bilhastighet vilket nog är ok men den gissar ju även växel och om du åker inspirerat .... är ju risken ganska stor den inte hittar en rimlig växel = kanske ej fullt ladd tryck du åker på.

2. min har jag för mig går från 0-12volt fyrkant inkopplad och klar om 3.5 -12 fungerar hänger väl på var mjukvaran switchar ingången.

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

0-12V (lite ful) Fyrkantsvåg, Jag kollade nyss på min bil med oscilloskop, och den går helt ner på 0. Jag har ju original hastighetsmätaren från Saaben och i den sitter A/D omvandlaren.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

OK, tack för infon. Då vet jag vad jag ska sikta på. Vet inte om min induktiva givare är NPN eller PNP, får experimentera med olika resistorer.

Eller så måste motorn vara igång för att T5 ska acceptera en hastighetssignal? När jag testade imorse var motorn av (tändningen på såklart).

Andra mätvärden visades dock korrekt i T5suite, lufttemp, vattentemp, tps-läge osv.

Link to comment
Share on other sites

OK, bra. Då slipper jag stå med motorn på tomgång när jag sparkar runt framhjulet smile.gif

Bra med dina frågor Rikard. På så sätt fick jag diagnosuttaget testat idag, trots att elsystemet varit färdigt i ett år + notworthy.gif

Link to comment
Share on other sites

Diagnoskabeln sitter på stift 33 i styrdonet, blå/vit 0,5 kv kabel och är en enda in och utsignal till diagnosuttaget. On Board Diagnos är bara ett samlingsnamn, i Saab 9000 T5 heter den OBD 1, OBD2 och Can kom på senare bilar. Tev Volvo 850 runt 96-97 har ett OBD märkt uttag men är bara blinkkoder

Link to comment
Share on other sites

Stift 33 är den jag märkt Tech2.

Men är det inte 62 och 63 som ska till OBD-uttaget? Can H och Can L.

Nä. Enbart 33 som för dubbelriktad kommunikation med Tech2 eller annat instrument.

62 & 63 är ju de kablar man använder till programmeringen och går inte till diagnosuttaget, utan det sitter ett separat uttag för dom som enbart är tänkt för produktionen och test av bilarna i fabriken, och ett annat Saabinstrument ( Saab TSI som hängt kvar sen 99 tiden. Dock gick inte dom gamla bilarna att programmera )

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag lite nyfiken på om jag missat något.

Om OBD-uttaget inte används för OBD-II finns det då överhuvudtaget någon anledning att montera med det? I så fall, varför?

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag lite nyfiken på om jag missat något.

Om OBD-uttaget inte används för OBD-II finns det då överhuvudtaget någon anledning att montera med det? I så fall, varför?

Används för att enkelt kunna läsa och radera felkoder, ärvärden mm med vanliga instrument utan att behöva göra adaptrar.

Link to comment
Share on other sites

Kom på att vi testat obd2-instrument i min kollegas og9-3 från -99. Trionic 5 alltså. Fungerade.

Ja. Instrumenten har alltså olika språk, protokoll, till olika bilar. Från 2001 blev det lag på OBD2 protokollets uttag i bensinbilar. Ska sitta inom en meter från ratten i kupen enligt lagtexten. Att OBD2 instrument fungerar beror helt enkelt på att den har programvara anpassad för bilen. Mina instrument läser allt från blinkkoder , OBD1&2 till de senaste diagnosprotokollen. Men man måste välja bil på äldre för att det ska koppla rätt. Vissa bilmärken (Saab) har alltid legat ett steg före, men kallas OBD1 i alla handböcker för 9000. Skillnden i uttag från Saabs 10 poliga till OBD 16 poliga i 9000 från 1996 och NG900 från första årsmodell 94 gör ingen skillnad mer än att man slapp 16-10 poliga adaptern mellan Tech2 och bilen. (kom ihåg Volvo 850 som har det OBD märkta uttaget i mittfacket, men som fortfarande i slutet av 90 talet körde med blinkkoder) 900 1998½ eller nåt, hade lite 9-3 delar i sig, men inte T7 som däremot har OBD2 tillsammans med 9-5

Link to comment
Share on other sites

Rikard: Min donatorbil, 9000 från 97, hade OBD-II uttag. Men om det verkligen fungerar som OBD-II eller inte vet jag inte. Enligt den iout jag sett för T5 så finns bara ett CAN-nät och enligt ovan så är det enbart för programmering. Eller?

Dock var det ju lagkrav i USA från 96 så T5 i sig måste ju klarat det. Kanske olika hårdaror i USA och resten av världen?

Christer: Dimmorna lättar inte för mig :)/> Pratar du OBD-II eller finns det något annat instrument som använder samma kontakt som används på äldre SAAB bilar? [edit] du postade ett förtydligande innan detta.

För mig som tänkt använda en Dash2 så vore ju OBD-II bra för då kan jag få in mycket mer info i instrumentet. Annars kanske man kan bygga sig en protokollkonverterare. Båda formaten (SAABs egna och OBD-II) är ju enkla men massa arbete jag gärna sluppit.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Rikard: Min donatorbil, 9000 från 97, hade OBD-II uttag. Men om det verkligen fungerar som OBD-II eller inte vet jag inte. Enligt den iout jag sett för T5 så finns bara ett CAN-nät och enligt ovan så är det enbart för programmering. Eller?

Dock var det ju lagkrav i USA från 96 så T5 i sig måste ju klarat det. Kanske olika hårdaror i USA och resten av världen?

Christer: Dimmorna lättar inte för mig smile.gif Pratar du OBD-II eller finns det något annat instrument som använder samma kontakt som används på äldre SAAB bilar?

För mig som tänkt använda en Dash2 så vore ju OBD-II bra för då kan jag få in mycket mer info i instrumentet. Annars kanske man kan bygga sig en protokollkonverterare. Båda formaten (SAABs egna och OBD-II) är ju enkla men massa arbete jag gärna sluppit.

Angående OBD II så var vissa bilfabrikanter före och satte det 16 poliga uttaget långt tidigare än vad lagkraven sa, mest för att det var praktiskt att använda ett uttag i olika bilar. Sen kan det som i Volvo vara både blinkkoder, OBD 1 & 2 i det 16 poliga uttaget.

1996 kom det lagkrav i USA på att man skulle kunna utläsa blinkkoder när man slog på tändningen i CHECK ENGINE lampan om det fanns emissionsrelaterade felkoder. I lagkravet från 1996 står det OBD1

Link to comment
Share on other sites

Det andra nätet sitter i ett annat uttag, runt tiopoligt uttag intill styrdonet. Används inte av diagnosverktyget. Men används till programmeringen av styrdonet med T5suite tex. Samt köra startmotorn mm med ett gammalt, gammalt Saabinstrument.

Link to comment
Share on other sites

Det christer J skriver stämmer fint, saab nätet var lite före många andra tillverkare smile.gif

I min 9000 -97 har jag OBD uttag under ratten och där har jag ett OBD 2/blåtand manick

som sänder till min S3 mobil och det funkar hur bra som helst.

Det lilla uttaget som sitter ca 150 mm ifrån ECU handsken använder jag när jag programerar med ECU i bilen

eler kör med t5 suite dashborden.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Jörgen: Gott, då är det alltså nästan säkert OBD-II på min också. Tror iofs att det var rätt många bilar som hade OBD-II redan vid den tiden då det ändå behövdes för USA. Inte säkert att de hade kontakten monterad dock då det ju sparar någon krona.

Link to comment
Share on other sites

Har beställt en OBD2-hona som ska monterad någonstans (inom en meter från ratten 🙂 )

Där kan man ju ansluta Can H och L (och programmeringsspänning på något oanvänt stift) så är det enkelt att koppla in laptopen vid programmering.

Beställde även två hanar så kan man ha den ena till underhållsladdning eftersom jord och batterispänning finns i OBD2 :thumbsup:

obd01.jpg.4dc88b8caa9622e2e0db44487f7d4bc0.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Tänk på att om du ansluter ett obd instrument och kopplar in andra funktioner i uttaget, så kan det gå illa. De övriga uttagen används till olika system av olika tillverkare och instrumentet kopplar till rätt stift för diagnosen när du väljer bil. OM du har otur så kanske du skrotar antingen ECUn eller instrumentet. Tex Toyota har vissa modeller som sänder 400 V pulser i ett av stiften när man startar motorn, det har pajat ett o annat instrument.. Det har inget med din bil att göra, men ett exempel på att diagnosuttaget är bara till för en sak. Batteriladdningen däremot kan jag köpa.

Link to comment
Share on other sites

Jo, jord och batterispänning har givna platser. Men även Can H och L enligt vad jag förstått (pinne 6 och 14).

Pinne 1 och 8 är "Manufacturer discretion" (måste ju vara jag det :) )

Pinne 9, 12 och 13 används inte alls.

Har en Bluetooth-dongel framför mig och den har ingen koppling på 1, 3, 8, 9, 11, 12 och 13.

Link to comment
Share on other sites

Får in hastighetssignalen ordentligt nu, krävdes en transistor och två motstånd. Så det var läge att testa OBD:n, fungerade utmärkt.

Fixade en hastighetsmätare över hela mobilskärmen bara för att testa.

obd02.thumb.jpg.d29d00b05b05c1baa296fc43504bab04.jpg

obd03.thumb.jpg.c1968e0bbada24ce7c5b170d4b1692c0.jpg

Nya kylaren monterad i gummibussningar. Ny tunnare fläkt också.

kylare04.thumb.jpg.94d11e3ff0da8bbc0a4e15fdfd7eb4c5.jpg

Har ett ställbart elektroniskt termostat (60-100°) till kylfläkten. Limmade termistorn i en bult med rör på, skruvas i termostathuset.

kylsensor01.thumb.jpg.23ffda900bcea02ba0d7097be6d1b012.jpg

Köpte ett handbromshandtag till en Mini Cooper på vinst och förlust, men det passade perfekt på min okända spak. Väger nära på noll.

handbroms08.thumb.jpg.2c7b929f2b2a1340c7e31ee5aeee9b13.jpg

Det blev kolfiberrör till växelspaken också. Handbromsen är spänd på bilden, inte trångt mellan spakarna när handbromsen är släppt.

vaxelspaksknopp02.thumb.jpg.b27f275267e1ed689f7c7343d3a202c9.jpg

Dålig bild, ska ta en bättre när röret är klarlackat.

vaxelspaksknopp03.thumb.jpg.30ad0450fbf7d2929cb7efccbf85df2a.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Trätt utanpå metallaxeln... (säg det inte till någon).

Smart i så fall med ett rakt rör, det är bara att flytta ner spaken allt eftersom den kommer att gå av nertill lite då & då. Rekommenderar försiktiga växlingar, alt lite viktadderande förstärkning.

Vad väger den? Min urborrade och lättade aluminiumspak väger 65 gram totalt. Funderade ett tag på balsaträknopp á la Porsche 917.

Link to comment
Share on other sites

Metallaxeln inuti är 12 mm axelstål och går alltså hela vägen från länkage till knopp.

Mitt kolfiberrör tillför inget förutom lite vikt och bling tongue.gif

....................516.gif

Så du har alltså ÖKAT vikten med kolfibern?? KAn man kalla det att simma mot strömmen. laugh.gif

Link to comment
Share on other sites

Efter mycket bra input från Jocke har jag fixat regnrock till ECU:n. Tänkte till lite och skyddade all elektronik på samma gång.

Hade riktig tur och hittade en oanvänd svart plastlåda i pannrummet (husets alltså) med på cm rätt mått. Förutom höjden då, men plasten var lagom seg och mjuk för att klippa med sax.

Ser väl inte riktigt ut som en originalplastkåpa, men jag får väl fylla den med coola klistermärken.

elsystem01.thumb.jpg.898e26eddba9d971566ac1d19373bd42.jpg

Även belysningsdelens relä har fått lock, även för att täcka lite ful kabel och kopplingar. Här ser man också den vätskefyllda bränsletrycksmätaren.

elsystem02.thumb.jpg.e3f9b6990b97e0864535c31bfb40a861.jpg

 

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Var inte riktigt nöjd med gamla monteringen av hastighetssensorn. Klämd runt styrarmen, kändes som risk att den skulle vibrera loss.

Nu är det en aluminiumprofil som är skruvad och limmad med epoxy.

Passade även på att klä kabeln med snyggt skydd.

hastighetssensor01.thumb.jpg.b5baa233a747507cb22df8c189a8f98b.jpg

Matchar bromsslangen

hastighetssensor02.thumb.jpg.2b0ae378632e9c98b2fd2eb656e56394.jpg

Ska byta mina oljekylareslangar (efter lite tips från Lupus...). Chansade på en koppling på Hydroscand. Men nerfilad krage och den gamla o-ringen satt de som en fläskläpp i oljekylaren. I oljefilterhållaren blir det banjo.

Sjuk service på Hydroscand förresten, fick kopplingarna att prova med utan att betala. "Betala du när vi pressar slangarna". Dessutom var M20x1,5-banjo slut, beställde från en annan butik till dagen efter (idag). :notworthy:

Återkommer med artikelnummer om någon vill kopiera.

Original/nerfilad.

oljekylare03.thumb.jpg.99683c1a820f7bc15a4340a305404ecc.jpg

Med o-ring från originalkopplingen.

oljekylare04.thumb.jpg.96e82a0deb78095594fd767791f1c681.jpg

Klarlackad växelspak 🙂

vaxelspaksknopp04.thumb.jpg.34e2625174d6c602676388f32e696331.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Kostnad för kalaset?

Tänkte ringa runt imorgon och kolla vilka som har kopplingar hemma.

M20x1,5mm banjo i ena ändan och AN8 i andra. Funderar även på stålomspunnen slang för lite extra slitageskydd, och så matchar det bättre med de andra slangarna. :)

Link to comment
Share on other sites

Jodå, det blev tätt. Drog inte kopplingarna särskilt hårt mest för att provocera fram ett läckage, men det kom inte en droppe varken vid oljekylaren eller vid banjosen :thumbsup:

Måste bara skava av lite på motorfästet så banjon går fritt. Hade en M18-banjo och måttade med och den gick fritt, men M20:an var fan stor (27 mm hylsa behövdes).

Ena banjon på plats.

oljekylare06.thumb.jpg.31a6eee72bd8414533d97fce832aa3f1.jpg

Hydroscands artikelnummer

427512062 koppling mot oljekylaren

42820120 banjobult

42822006 banjokropp

14325006 10 mm slang max 20 bar

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Tredobrickorna som du använder till banjokopplingen har en förmåga att börja läcka efter ett tag. Gummit som används bryts ner av motoroljan/värmen. Jag använder antingen svarvade aluminiumbrickor eller kopparbrickor sen ett tag tillbaka. I övrigt så är Hydroscand i Malmö alltid väldigt hjälpsamma med det mesta i slang/rör-väg :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...