Jump to content

CealmSeven Nummer Ett Replica Start 2006-09-12


cealm

Recommended Posts

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jaa, jag tror det men jag kan ju surfa på VV hemsida om det känns för svårt........

Hur är talesättet: A letter a day (from VV) keeps the........ away.....

Kom nyss hem från någon mils biltur. Det är friskt ute. Just för tillfället kör jag utan framskärmar, det är opraktiskt om man råkar köra i en vattenpöl. Jag körde i en vattenpöl med exakt rätt svängvinkel. Skall bli lite mer observant framöver. Det blev blött! Obs jag har skruvat av framskärmarna jag har inte tappat dem...

I ett antal inlägg bakåt konstateras att mina skämfästen inte var bra. Skall göra nya och framförallt hållbara fästen. Även en mini-vindavvisare skall provas ut. Det behövs inte så mycket för att lyfta luftströmmen någon decimeter.

För övrigt rullar bilen på. Det blir inte långa turer men ganska många istället. Börjar också hitta en rätt bra och bekväm körställning. Jag har ändrat handgreppet lite om ratten dvs inte 10 i två utan snarare kvart i tre. Det ger fler fördelar, bekvämare för armarna, jag ser hastighetsmätaren (tjocka handskar skymmer inte längre). Det är mycket saker som skall passas ihop, dvs bilen skall anpassa sig till mig och jag till bilen. Det som inte passar ihop får göras om så det passar. Jag vill ju bilen och jag skall trivas med varandra (om man nu kan säga så).

I någon annan tråd, kommer inte ihåg var, diskuterades stöd för vänster foten. Vill minnas att detta även nämns i SFRO boken någonstans. Jag förstår varför. Jag har inget bra stöd / avlastning utan hamnar med vänster foten på kopplingspedalen. det är inte bra, måste komma på någon vettig konstruktion. Hur har ni andra gjort? Finns det några bildexempel på enkla och smidiga lösningar?. Då behöver jag inte uppfinna hjulet igen utan bara anpassa det till min bil.

Link to comment
Share on other sites

jag har min kopplingspedal kortare än bromspedalen så att jag lägger min fot under den och vilar på så sätt med utsträckt ben.

Link to comment
Share on other sites

Bildönskemål (inlägg # 196 och # 197).

Nu har jag tagit bort lite "dubblettbilder" i tidigare inlägg så nu ska det finnas plats för bilder igen. Därför finns det många "ändrat inlägg" om man läser inläggen bakåt i tråden.

Idag regnar det så tar jag bilder nu så blir det en wet-look på CealmSeven. Jag avvaktar till solen tittar fram igen (och torkar regnet bort......).

När jag gick igenom tråden såg jag diskussionen om ramnummer, stansning, plåtar svetsning mm.

Det blev så här: Jag tog förslaget att använda en körnare och metoden att skriva ut ramnumret på en skrivare sedan tejpa fast texten och slå in numret med täta körnslag. Jag valde textstorlek på cirka 15 till 17 mm. Då var det lätt att slå ramnumret. Det blev tydligt och lättläst men framför allt godkänt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Artikel om CealmSeven i NA 2008-05-27. www.locostsweden.se finns med som referens i en av fakta rutorna.

post-787-1211923184_thumb.jpgpost-787-1211923167_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tänk vad man vänjer sig fort vid CealmSeven. Idag var första gången på ett tag som jag kört V70 (diesel). Gisssa om det kändes annorlunda mot CealmSeven.

Det var som att åka med en "jättebil" säkert i klass med en trailerdragare. Till allt detta även dieseldunk. Jag kör CealmSeven till och från jobbet numera samt till och från stan på lunch plus ett otal turer på kvällen eller om det är helg, på morgonen, middagen samt kvällen eventuellt också natten. Kul är det fast det har ni säkert redan gissat.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hur många mil har du kört med den nu?

När du parkerar den på ditt jobb, hur löser du låsningen då? Rattkrycka? Eller står den skyddad med vakt å sånt?

Link to comment
Share on other sites

Frip: Bilen står innanför staket och bevakad. Samt snap-off fäste för ratten, den tar jag med mig in på jobbet.

Oj hur många mil det blivit. Måste erkänna att min hastighetsmätare numera lever ett helt eget liv med betoning på eget. Det livet startade efter cirka 10 mil. Måste ordna hastighetsmätaren så den kommer igång igen. Därför finns det ingen vägräknare att läsa av bortsett från de 10 milen som den visat i snart 20 dagar.

För tillfället använder jag räknarhjulet som sitter i bakaxelklumpen på Volvo 740. Jag skall gå över till Acewell original och sätta magneten på en av kardanbultarna bak. Jag har färdigborrade hål för givaren på "gjut-simhuden" på kardanklumpens högra sida bakifrån sett.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tanken är bestyckad med en Biltema tankgivare (vatten/bränslegivare 25-8012). När tanken gjordes så kändes det självklart att svetsa fast en anslutning för tankgivaren. Det krånglar till i onödan om man tar tanken i bruk med bensin för att sedan någon gång senare svetsa en anslutning. Bättre att göra allt direkt och plugga hålet med en tankgivare.

Min fråga: Tankgivaren är en resistansgivare, enligt spec arbetar givaren mellan 0-180 Ohm. Acewell instrumentet förmodar jag fungerar som ett mätinstrument för Ohmmätning men för 100 Ohms givare. Om jag istället gör en enkel lättåtkomlig plint vid tanken och använder en vanlig multimeter. Kan jag mäta lika bra eller bör jag inte ens prova den metoden för att mäta bränslemängden. En viss respekt finns dock för el i bensintank. Fast tittar man i tex en Volvo 740 eller Saab 9-5 tank så verkar det mesta "ansvarslöst". Fria kabeländar som badar i bensin och en elektrisk pump som också tar ett bensinbad. En liten digitalmultimeter med resistansmätning känns inte livsfarlig, men bäst att fråga...

En enkel multimeter kan vara bra att ha med i verktygslådan, naturligtvis är det enklare att koppla in Acewell instrumentet men jag har för få lediga kablar i kabelstammen (noll lediga) och dessutom är det omöjligt att komplettera. Tankgivaren var ursprungligen bara tänkt som en plugg. Mätinstrumentmetoden är en kompromiss och genväg.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

på det viset kan man ju få till en väldigt nogrand skala, slä i fem liter- läs av, slå i fem till- läs av osv....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fick förresten brev från Vägverket idag. Jag fick nya registreringshandlingar på CealmSeven. Jag har saknat kommunikationen med VV men nu känns det bra igen. Sorry men jag har tappat räkningen på hur många registreringsbevis som hittills är utskrivna. Någon eller några till så blir det 10 stycken. VV har kanske ett "strategiskt mål" att just CealmSeven skall ha 10 eller fler utskrivna registreringshandlingar innan år 2008 är slut. Det blir ny rapport när nästa paket registreringshandlingar dyker upp.

Men det var inte därför jag väckte tråden utan det kom två andra intressanta brev idag som också berör min lilla CealmSeven. Tänk vad den blivit populär.

Brev nr 1 = TEFCAR

Brev nr 2 = DITEC

Nu står företagen på kö att lackförsegla och polera CealmSeven. Jag får vara glad om jag tvättar den. TEFCAR vill putsa på ett "exklusivt teflonlackskydd". Den blir otroligt blank och kommer att tåla salt och asfaltstänk. Det står också att jag inte tvättar bort behandlingen. Hur visste TEFCAR att jag normalt inte tvättar bilen? Sedan kommer det roliga biten för det är inte lätt att formulera sig entydigt i alla lägen.

Citat: Erbjudandet gäller bara dig och din nya bil. Slut citat.

Frågan är kan jag också tillsammans med bilen få en "exklusiv teflonlackbehandling"? Vid 51 år kanske man skall slå till. Jag har två månader på mig att ta beslutet. Jag skall kolla vad det kostar.

DITEC är lite mer allmänna i sin beskrivning men så fort bilen rullar ut från fabriken så har den redan små porer i lacken. Samt så fort bilen kommer ut på vägarna påbörjas angreppen. Billacken är så gott som oskyddad. Där håller jag med jag har väl ingen billack på bilen såvida inte gelcoatfärgen på skärmar och noskon räknas. Lite osäker blir jag trots allt det kanske är detsamma som en billack. Två dagar vill DITEC låna bilen och jag får hem bilen med en "oöverträfflig lyster" samt 6-årig systemgaranti.

Jag kunde inte låta bli utan ringde till DITEC för prisuppgift. De frågade efter märket som är CealmSeven, efter fyra omfrågningar så föreslog försäljaren att jag hade en BMW. Hmmm.

Då berättade jag vad en CealmSeven var för något samt att den består inte av "lack" som yttre huvudkomponent utan mer aluminiumplåt och gelcoatplast. Han blev jätteglad att jag hörde av mig. De skall se över till vilka som erbjudandet om lackförsegling skickas ut. Dvs ta upp med (gissa vem) VV om det går att undanta "speciella biltyper".

En jämförelse mellan företagens erbjudanden blir inte lätt, DITEC är välbekant medan TEFCAR är okänt (för mig). TEFCAR kan om reklamen stämmer ge både bil och ägare ett lyft. Det blir dött lopp jag väljer ingen av dem utan får tvätta och polera själv. Både bil och mig.

Ni kan tro att jag är förväntansfull vad det kan komma för mera fina erbjudanden till mig som "nybilsägare".

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Om ca 2-3 år får du även ett erbjudande att rostskydda bilen

//Per

Edited by Arrowsmith
Onödig citering av inlägget direkt ovanför.
Link to comment
Share on other sites

Tisdagar är det träff och "däcksparkning" vid Hjälmare kanal och dess docka för fordon äldre än 30 år och/eller speciella entusiastfordon. Våra nya Sevenbilar tillhör sistnämnda gruppen.

Länk till artikel: CealmSeven_Arboga_Tidning_2008_06_10_.PDF

Plats: Hjälmare Docka, Arboga Veckodag: Tisdagar Tid : från cirka 17:45 till cirka 20:00

Det finns ett café att fika vid samt docka, slussar, bilar, en speciell bro och mycket annat att titta på. Så klart många att prata med också. Tiden brukar gå rätt fort men det gör den lätt när det är roligt!

Enkel kartbild med GPS koordinater till Hjälmare docka, Arboga.

post-787-1213280599_thumb.jpg

Jag skriver in i tråden 17 juni om vädret i Arboga runt kl 14:00. Det är en fördel för oss med öppna bilar att det inte regnar kanske till och med en förutsättning för att åka.

På tisdag blir det tredje träffen. Vid träff ett och två var CealmSeven ensam Sevenbil, det vore jättekul om vi kan bli fler Sevenbilar på träffen.. Skriv gärna in i tråden om du tänker komma med Sevenbilen den 17 juni eller någon annan tisdag.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Se föregående inlägg så vet ni varför jag är "amatörmeterolog"

Väder i Arboga just nu klockan 11:00-- Små vita "tuss moln" lite här och var, soligt, vindstilla eller möjligen lite vind.

Nästa verklighetsbeskrivning av vädret kommer kl 14:00

Link to comment
Share on other sites

Se föregående två inlägg så vet ni varför jag är "amatörmeterolog"

Väder i Arboga just nu klockan 14:00-- Små vita "tuss moln" lite här och var, lite vanligt "molntäcke" också, en hel del sol faktiskt ganska mycket sol, men blåsigt emellanåt.

Hoppas det blir fler än CealmSeven som Sevenbil vid Hjälmare docka 17:45 idag 17/6.

Klockan 15:56, soligt, tuss moln. lite blåsigt.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Bilder från Hjälmare docka 2008-06-17 (ref inlägg 218,219,220) med Strålande solsken. och många bilar.

CealmSeven ensam Sevenbil bland alla V8or. Men fanns också en hel del 4-or av äldre modell tex, Hundkoja, DAF mfl och en rejält antal MC plus gamla mopeder.

post-787-1213729238_thumb.jpgpost-787-1213729254_thumb.jpg

Nya träffar igen kommande tisdagar i sommar.

Link to comment
Share on other sites

Lite "regnjobb" idag så behöver jag inte vara ute och blöta ner mig och bilen. Bättre i en torr verkstad.

El-aktiviteter.

# Inkoppling av instrumentbelysning till alla instrument. Belysningen kopplas på en egen brytare och inte på parkeringsljuset.

# Inkoppling av varvräknare

# Inkoppling av vattentemperaturmätare

# Inkoppling av voltmeter, (denna är till för att fylla ut ett befintligt hål i instrumentbrädan)

# Omflyttning av laddningslampa (så jag ser den)

# Tillverka elschema så jag vet var alla säkringar hör och kablar går.

Försköning.

# Putsa aluminium med autosol. Det blev hur svart som helst först när jag provade på en bit i A4 storlek. Jag blev nästan lite bekymrad. Men gno och gnida och nya trasor hela tiden så blev det rätt blankt. Hur länge det sedan håller det visar sig. Kommer solen fram så tror jag CealmSeven blir en "glänsande" eller kanske till och med "strålande" bil. Just nu har jag bara en tub autosol förmodligen får jag komplettera med ett kilo eller två till.

Borde göra.

# Bygga klart framskärmarna, jag kör fortfarande utan (fy skäms på mig)

# Ordna ett reservdäck att stoppa ner och skruva fast i reservhjulsbaljan (det fannas en orsak till att jag byggde den)

# Fundera på lösning till "lock" över bakdelen på bilen, plåt, galon eller inget alls dvs som nu.

# Bygga en CealmSeven med V8a

Link to comment
Share on other sites

Drake: Tycker jag med!

Jag skulle berätta när ny reklam för olika produkter dimper ner.

Nu är det dags att skaffa en stöldskydd, jag får

- 1 st stöldskyddsmärkning för bilrutor. En beprövad och effektivmetod, den är permanent och diskret.

- 6 månaders bilnyckelförsäkring ingår och nyckelbrickor

- allt för 199 kr

Hmmm. Permanent, ja kanske men diskret det håller jag i alla fall med om. Jag har ingen ruta så det blir väldigt diskret. Däremot är jag på gång och tillverka Brockland rutor. 30 dagar gäller erbjudandet och det är några dagar sedan det kom. Dvs jag har 25 dagar på mig att fixa Brocklandrutorna. Material finns hemma redan.

Andra lite roliga saker som jag upptäckte nyss. I olika trådar på forumet framförs synpunkter på bildelsaffärer där man avkrävs ett bilnummer annars ingen hjälp. Jag surfade in på Autoexpertens sida och fick för mig att knappa in CealmSevens regnummer. Den fanns och är benämnd "cabriolet". Det är låter väldigt bra tycker jag men sedan tog det stopp i reservdelsinformationen. Jag får göra som vanligt antingen veta exakt vad jag behöver eller använda ett regnummer med samma årsmodell på bilen som min bils komponenter.

Jag är övertygad om att det kommer fler erbjudanden till bilen, det är nästan så reklam är roligt och spännande nuförtiden. Mildseven har tipsat om rostskyddsbehandling. Fast där får jag vänta ett par år enligt uppgift.

post-787-1213955299_thumb.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag måste hitta en ny lösning för hastighetsmätning i bilen. Acewell 2853 gjorde att jag kunde regbesikta. Dessvärre verkar hållbarheten vara begränsad. Det enda som är användbart nu är vänster + höger blinkersindikering samt helljusindikering. I övrigt är den död. En förhållandevis dyr anordning för dessa funktioner och jag kommer inte köpa en Acewell till. Det får bli en cykeldator eller GPS som hastighetsmätare istället.

Link to comment
Share on other sites

cykldator funkar bra. jag har själv en Sigma 800 (tror jag den heter) som komplement till hast.mätaren. bra när man kör testrundor då den sparar högsta hastigheten. dessvärre tror jag att lagkravet säger inbyggd belysning och det har inte denna.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör också med cykeldator och bilen gick igenom besiktningen med den. Jag satte den i en lite kopp som jag sen satte en liten röd lampa i. Det var helt ok enligt SBP.

Micke

Link to comment
Share on other sites

Då är kontrollamporna mm överflyttade från Acewell 2853 till separata lampor inborrade i instrumentbrädan. Acewell får sitta kvar till jag fått svarvat ett aluminiumtätlock. Lite synd på instrumentet men den höll i alla fall över regbesiktningen.

Nu blir det en cykeldator.

Det finns två huvudgrupper hastighet upp till 99,9 km/h eller över 99,9 km/h.

och flera varianter tex med eller utan bakgrundsbelysning och varianten trådlös eller kabel.

Priser finns från drygt femtiolappen till 300 kr. Cykeldatorer över 300 kr har jag inte ens funderat på.

Ni som kör med cykeldatorer, vilken typ */ märke använder ni? Kabel eller trådlös? Har ni också möjlighet att posta in någon eller några bilder i tråden på hur ni monterade givaren så blir jag glad (samt sparar en hel del tid på att slippa fundera på hur givaren bör monteras på bästa sätt).

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det måste väl finnas någon form av garanti på acewell instrumentet ??

Du verkar ju ganska insnöad på att byta ut det samtidigt som du låter meddela

att det var synd att det pajjade....

Vill du ha något annat så är det ju en sak, annars lämna tillbaka det och kvittera ut ett nytt

acewell instrument i vilket fall som helst....

Kanske någon på blocket vill ha ett nytt acewell i oöppnad originalkartong om inte annat....

Link to comment
Share on other sites

Det är mer än ett år sedan jag köpte instrumentet i samband med ett gruppköp på LocostSweden forumet. Den ettåriga garantin kan ses som förbrukad. Kvar finns garantin mellan 1 till 2 år där skall jag skall kunna påvisa fabrikationsfel för att få utbyte eller reparation. Det blir svårt eftersom instrumentet faktiskt har fungerat. Nu sitter det som en "tätplugg" tills jag skruvar loss instrumentet och ersätter det med en aluminiumplugg.

Link to comment
Share on other sites

Man har faktiskt upp till 3 år för reklamation.

Och det är ALLTID säljaren som ska bevisa att det är du som orsakat felet

och inte tvärt om.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Ref till inlägg #218 & 219 & 220 & 221

SVT TvärsNytt spelade in lite rörliga bilder från Hjälmare docka vid tisdagsträffen 2008-06-24 för veteran och entusiastfordon.

Spola till 9 min 5 sek i inslaget (om ni inte vill se hela TvärsNytt sändningen så klart)

Hjälmare docka (Arboga) 2008-06-24 SVT TvärsNytt (Obs! lite långsam laddning men ha tålamod)

Link to comment
Share on other sites

Då har vi genomfört Arboga Meet 2008 (28/6). En crusing som med Arbogas mått blev mycket välbesökt 460 bilar och motorcyklar varav 1 (en) Sevenbil och 1 (en) AC-Cobra. (Såvitt jag vet). Ett tag kändes det väldigt blött för ett stort regn- och åskmoln parkerade sig rakt över innerstaden från klockan 14:15 men runt 16:30 började det spricka upp i molntäcket och solen tittade fram igen. Så helheten blev ändå bra och crusingen lyckad.

CealmSeven fick agera kameraplattform och intervjuplattform för den DVD som produceras varje år. Fotograf samt producent och jag hade verkligen kul under inspelningen både under intervjuer och under tiden som vi körde bland alla V8or och spelade in. Totalt spelades 3,5 timmar in i alla möjliga miljöer under dagen. Det blir när allt är redigerat och DVDn tillverkad drygt 1 timme spelfilm eller kanske 1,5.

Nu känns bilen rätt vattensäker även fast jag hittills inte kör med motorhuv. Bilen är registrerad utan huv och jag har heller inte tillverkat någon. Innan jag åkte ut i blötan så sprejade jag fördelarlock och tändspole med WD-40. Själv hade jag klätt mig i ordning innefrån och ut med - skjorta, T-shirt, vinterjacka, reflexväst och ytterst en mycket tjock täckjacksväst. Den klädseln fick bli mitt WD-40 substitut. Jag blev också nästan vattentät. Jag var tvungen att klara vatten och regn i 5 timmar. Nu var det lite tur att det inte regnade så länge och det är jag bara glad för.

post-787-1215027907_thumb.jpg post-787-1215028336_thumb.jpg

--------

Hjälmare docka 2008-07-01.

Magazin24.se

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Acewell mätaren skall skickas in för uppmätning. Det kanske kan lösa sig så den kommer igång igen. Under tiden har jag skaffat cykeldator. Efter konsultation med Micael så är det bara att skarva givarkabeln. Såklart blir jag nyfiken på hur givaren till en cykeldator ser ut invändigt. Är det avancerad rymdteknologi eller är det något enkelt? Jag har en extra givare som nu fått "klä av sig" och avslöja alla inre detaljer.

post-787-1215339244_thumb.jpg

Så enkelt var det. Ett litet kretskort och en liten magnetbrytare och två små lödpunkter. Det var allt.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Själv är man även i Rallysvängen, så jag har åkt med cykeldator under många år, och jag kör "alltid" med en magnetkontakt till inbrottslarm (yrkesskada...) som givare. Fungerar perfekt, klarar yttre påverkan från rallyåkning...

Aritech DC127 använder jag, med ett arbetsavstånd på max 31mm, dock rekomenderar jag typ 20-25mm.

MVH Henrik

Link to comment
Share on other sites

om man skall knipsa av benen på dessa Reedbrytare skall man böja benet i 90 grader innan man knippsar av dom... annars finns risen att glaset går sönder an snäppet när man knippsar..

Link to comment
Share on other sites

Eller får man skaffa sej en avbitare gjord för att klippa tungelement(reed) vilket också finns.

De har en speciell slipning av eggen som inte ger någon "snäpp" åt ena hållet i ledaren.

Link to comment
Share on other sites

Skit i att klippa den inne i enheten. Klipp och skarva kabeln med en annan kabel. Det har funkat kanon för mig.

Då slipper man alla problem med speciella avbitare etc.

Link to comment
Share on other sites

ql detta... kan även vi få se klipparen(då jag inte heller tycker om gräsklippning) iofs brukar hustrun göra dylikt om jag bara drar igång elendet (gräsklipparen).. med min hand ett ryck... men frun drar förgäves....

Link to comment
Share on other sites

Michael Th: Klipparen är körd för sig. Dvs klippfunktionen är ok. Drivdelen med en 12V liten (eller rätt liten) planetväxlad precisionsmotor är provkörd och fungerar som tänkt. Klipparen är ännu inte ihopsatt till en enhet men när det blir så spelar jag in en lite filmsnutt. DEt kan ta ett tag för just nu växer gräset så lite så det pockar inte på än.

Arrowsmith:Planen är att scutteln skall får ett yttre aluminiumskal som poppas på den inre i stålplåt, dvs den som syns på bilderna. Jag misstänker att plåtfirman i Arboga som jag hittade aluminiumplåt hos i rätt storlek hann gå semester. Jag kan åka ner imorgon och kolla annars får det blir om någon vecka. Huv, CealmSeven är regbesiktad utan huv så jag behöver ingen men faktiskt så tillverkade jag en igår i mjölkpapp. Den blir inte så hållbar även om det ser rätt ok ut. Hinner nog knappt ner till vägen innan den blåst bort, men nu har jag en mall och kan se vilken typ / storlek av aluminiumplåt som behöver köpas. Alternativet är att jag gör den i stålplåt. Stålplåt i tillräcklig storlek har jag i eget lager. Det finns en extra fördel utan huv där är att bilen kyls mycket bra. Jag kör mer ofta i sakta stadstrafik 30 / 50 än på 70 / 90 / 110 väg.

Huvlås har jag sett många olika typer av och de flesta verkar göra ett bra "lås-jobb" men hur har ni satt fast låsens båda delar? Det har jag inte kollat på alls förut. Gör jag en huv blir det troligen en nedre ram som jag kan använda som fäste, dvs borra hål genom aluminium och sedan genom ramen, tex litet fyrkantrör eller litet plattjärn / plåt. men andra lås delen som för mig hamnar i bilsidans aluminiumklädsel. Känns inte bra att bara borra igenom och bulta fast. Det kanske räcker att lägga en liten stålplåt innaför som "tryckutjämning" och stöd, cirka 75x75x1mm. Annars måste jag svetsa en plåt i övre ramröret som fäste.

Tacksam för någon bild på era motorhuvfästen och hur ni skruvat dem i huv och bilsida.

Obs! jag lovar inte att jag genomför huvprojektet fullt ut men visst ger det en fin antydan hur det kan se ut när mjölkpappsmallen ligger på.

Oj Arrowsmith, jag glömde skärmarna. De finns men fästet vid regbesiktningen höll inte. Rent ut sagt urdålig konstruktionen. Jag har en ny bra och hållbar konstruktion som ligger i verkstaden, men jag åker ut och åker istället för att montera. Jag skall ordna skärmar på CealmSeven för det är begränsande utan när det regnar.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Gör nu iordning en reservmotor till CealmSeven som jag troligen kommar att byta till. Har putsat och målat vänster sida av motorn röd. Snart dags att vända på steken och putsa och måla höger sida.

Insuget är vattenblästrat och putsat så det glänser. Även grenröret är vattenblästrat och skall putsas det med.

Al-plåt till en (eventuell) huv går att få tag på utan svårighet. Tjocklek valfri med 1 alternativt 1,5 mm. Mjölkpappsmallen är klar.

Känns lite avigt att lägga ett lock på motorn nu när jag för en gångs skull putsat grejorna. Man kan köra varierat, ibland med och ibland utan huv.

Brukar insugen till B230 motorer oxidera snabbt, skall de klarlackas eller är det enklare att kompletteringsputsa någon gång ibland?

post-787-1215678757_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Då är reservmotorn, tillräckligt målad och tillräckligt polerad. Orsaken till allt detta var att CealmSevens motor kändes seg, den ville inte varva särskilt väl och eftersom det är en helt orenoverad B230 mer än 20 år gammal eller 25 år så kändes det bra att ordna en reservmotor. Av en ren tillfällighet hittade jag felet med "varvovilligheten". Löjligt enkel förklaring verkar det vara.

Jag har inte provkört på väg än utan bara kört "stillastående". Smuts som täppte till bränsleledningen. Även fast filtret är rätt inspekterbart så syntes inte flagorna förrän jag tog bort filtret. Nu räcker bränslet för nu är varvvilligheten helt annorlunda (för att vara en otrimmad, rätt gammal motor). Skall bli kul att prova på väg imorgon.

Nu skall jag plocka på det polerade insuget och polerade grenröret mm så reservmotorn är komplett igen. Sedan tillverkar jag ett lagerstativ och ställer motorn i ett hörn tillsammans med 2 FIAT 127 motorer. Det inte fel att ha en motor i reserv......

När jag ändå håller på med tvätt och polering kan jag ta fram en bra B230 med insprutning som jag själv körde i Volvo 740 förut. Tanken har varit att sätta in ett nytt MS i CealmSeven den är typad för 135 hk. Nu har den bara 115 hk. Det tar inte så förfärligt lång tid att tvätta, grovpolera och måla upp en B230. Det lite småtråkigt jobb tycker jag men när det är klart så ...........

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tog bort automatväxellådan från den nymålade motorn. Kvar blev convertern utan synliga skruvar bara lite rostig eller mycket rostig förresten. För väldigt länge sedan demonterade jag en automatlåda och converter. Hur det gick till kom jag inte ihåg. Provade att "bryta lite" men allt satt fast. Det var lika bra att sova på saken i stället för att med våld misslyckas, det är så mycket annat som går sönder då.

Ny dag och kom på att jag har tillgång till en Haynes bok och där fanns allt för att minnet skulle återvända. Skruvad "från fel håll" svårare än så var det inte.

Lite rost.

PICT4737.JPG

Nja rätt mycket rost faktiskt.

PICT4738.JPG

Haynes bild hur jag kan komma åt bultarna som håller ´convertern.

PICT4740.JPG

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Då var vägprovet gjort, ref inlägg #248.. Vilken skillnad när motorn får bränsle (det blir dyrare) och betydliget mer fart på bilen.

Jag provade samtidigt hur Clas Ohlsons Neodym-magnet 31-1467 för cykeldator-installation orkar hålla sig kvar på två provpunkter i hastighet runt 100.

# 1 på plåtfälg fram

# 2 på en av bultarna som håller kardan mot bakaxelens medbringare. Fast i bultens längdriktning.

Provpunkt #1 fungerade bra,

Provpunkt # 2 som roterade med 2500 till 3000 varv gick inte lika bra. Magneten är inte tillräckligt kraftig att sitta kvar för egen hand utan måste säkras ytterligare om jag väljer den monteringen.

Skall prova direkt på kardanröret också . Jag räknade en del på motorvarvtal, utväxling samt avstånd till rotationscentrum och blev inte speciellt förvånad över resultatet. Det jag möjligen blev förvånad över var att magneten i prov #2 inte försvann utan den kastades av snett upp åt höger och fastnade på ett tvärgående ramrör.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Är det därför V6:an (Duratec 25) har ett mysko urtag i sumpen? :) Min hade också suttit ihop med en automat, men jag fick bara med plåtbiten med startkransen. Reflekterade inte närmare över att hålen faktiskt sitter så att evenetuella bult inte går att komma åt vid sidorna p g a det feta vevhuset...

Det jag möjligen blev förvånad över var att magneten i prov #2 inte försvann utan den kastades av snett upp åt höger och fastnade på ett tvärgående ramrör.

Hahaa! Det är sådant som aldrig händer. :D

Fast hade du inte haft några extra magneter så hade den garanterat försvunnit spårlöst! ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...