Jump to content

CealmSeven Nummer Ett Replica Start 2006-09-12


cealm

Recommended Posts

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Åkte till en riktigt bra SBP station ikväll för att resonera lite kring släpvagnar och dess sidopositionslyktor. Där är reglerna minst sagt spännande, kolla på ett släp mindre än 6 längdmeter och kraven i VVFS 2003:22. Jämför dessa sedan med ett släp tillverkat före TSFS 2010:2 tos i drift. Märkligt men verkligt. Jag vet minst en på jordklotet som inte tänker installera sidopositionsljus när det räcker med reflexer.

Link to comment
Share on other sites

När jag var på SBP stationen (nära mig) så frågade jag om vi kunde kolla bilens bromsar på bromsprovaren. Det var helt ok. Bilen är ju så lätt... (hi hi nu fick jag till det) men trots det så gick det bra att prova både bromskraft och hur jämt bromsarna tog.

Det blev MVG plus på på alla fyra hjulen i grenarna bromskraft och jämnhet. Även handbromsen plockade MVG-poäng.

När vi ändå höll på gjorde vi en CO-mätning. Fick MVG där också med ett högt och fint värde, 10.67... Oj där var visst inte ett högt värde bra längre, hmmm ett IG istället ........

Bra att veta.

Link to comment
Share on other sites

Nu är det nära.......

23/4 Cruising i Eskilstuna

30/4 Bakluckeloppis vid Sleepy Town Cruisers lokal 11-15

30/4 Cruising i Sala

1/5 Träff och cruising i Fellingsbro

1/5 Nostalgibyn öppnar

7/5 Cruising i Köping

7/5 Aros marknad i Västerås

14/5 Cruising i Lindesberg ------ >>> (Den här lämnar jag Walk-over på)

2/7 Arboga Meet uppställning av bilar från kl 10.00

Det här bara en liten del av vad som finns i närområdet, sedan har vi 13 träffar vid Hjälmare docka tisdagar samt ungefär lika många vid WesterQvarn på måndagar och onsdagar Nostalgibyn, torsdagar Lindesberg och Oscars cafet samt torsdag Eskilstuna. Fredagar är ofta lediga och jag har alltid undrat varför. Kan det vara då vi kollar luften i däcken att det fortfarande är 2,4 runt om samt putsar rutan (om det finns någon) och tankar?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Thomas: --- Hur ska du hinna bygga? --- Jag vet faktiskt inte, kom på detta nyss och är fortfarande i chocktillstånd.........

Förresten, jag skall byta en insugspackning på en B230 i 940-bil, behöver jag klistra nya packningen eller räcker det med att "bara byta"

Link to comment
Share on other sites

Är det mot toppen så är den behandlad och ska inte klistras.

Är insuget lite skevt så kan limning hjälpa men ger massa merjobb vid nästa demontering.

Link to comment
Share on other sites

Tillverkar en CealmSeven Industries standard komplettering av förarstolen. Del ett är klar, dvs utkapning av erforderlig plåt med största vinkelslipen. Nu kommer putsning och gradning. Sedan skall förarstolen ur bilen och anslutas till kompletteringen. Anslutning sker med svetsning. Som vanligt blir det väl enklast att köra med 4mm elektroder så det bränner igenom ordentligt i den inslipade X-fogen, eller?

Hur är det egentligen måste man väga om bilen när man komfortkompletterar? Måste kollas upp...

Link to comment
Share on other sites

Så är ser Komfortkompletteringen ut. Den skall sys fast på befintlig stol. Det skall även tas upp ett hål för säkerhetsbältet. Eventuellt gör jag om bågen och kompletterar den med en mittsträva som sedan övre bältesfästet skall sitta i.

CealmSeven11.jpg

Link to comment
Share on other sites

Doppar hela ekipaget i badtunnan som är fylld med färg, eller? Bil eller hus är det så stor skillnad hos mig egentligen?

Sibylla 1815 är helt ok. Köpte en 2-komp Biltema färg förra året och den skall vara blå men hur blå det vet jag inte. Hoppas den liknar Sibylla 1815 eller Sibylla 1915

Link to comment
Share on other sites

Strax på väg till Eskilstuna och Vårcruisingen. Jag är bekväm och drar tow-bar till Tunapark. Därefter är samlingen för alla V8-0r i Skiftingen plus minst en Sevenbil.......

Link to comment
Share on other sites

Tow-bar till Eskilstuna, losskoppling vid Mekonomen, Tunapark. Jag hoppade in på Mekonomen och köpte en 2,5 tum 30 graders avgasböj som skall bli ljuddämpare till Cobran.

Tog lite bilder men filmade massor med både vid uppsamlingen Skiftinge plus cruisingturen till Torshälla tur & retur. Törs inte säga hur många bilar som var på plats men många hundra var det och vi var TVÅ SJUOR. Vems den andra sjuan var vet jag inte riktigt, men på något sätt kände jag igen den, eller så gjorde jag inte det. DEt var en grön burförsedd sjua.

Då gäller det att försöka få ihop film på något sätt, det är en utmaning i sig när den skall redigeras. Får se om jag får till det annars så blir det några bilder....

Link to comment
Share on other sites

Några bilder till från Eskiltuna som jag glömt bort att jag tog.

CruisEtuna1.jpg

På denna bilden syns delar av båda deltagnade Sjuor. Är man uppmärksam, eller vet var man skall titta då hittar man. En tävling utan pris skulle kunna vara, vem hittar min Sjua bland V8-orna?

CruisEtuna2.jpg

CruisEtuna3.jpg

CruisEtuna4.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Du är uppmärksam, helt rätt i pristävlingen utan pris. Dessutom är det bra att veta att du inte har slipdamm i ögonen utan ser ordentligt efter tidigare dagars övning med spackel och slippapper.

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny du som är i målartagen borde inte du komma upp till Arboga och måla min kärra. Den behöver inte spacklas. Du kan fylla eventuella gropar med färg istället......

Att göra:

- ta loss framskärmar

- ta loss bakskärmar

- reparera några små skador (från en kon på A-sprintbana Hässlö flypplats Västerås)

- tvätta skärmarna

- slipa lite på skärmarna

- måla

- PS Kilkenny och Baging, jag lånar lite av er sprutbox om det är ok?

- måla en gång till eller kanske ytterligare en gång

- svetsa en tvärslå på bågen

- sy på nackstöd / förlängning av förarstolen

- kanske byta säkerhetsbälten

- måla bågen i två färger

Tycka illa rent allmänt om åtgärdslistor tex åtgärdslistor som denna.

- sluta skriva åtgärdslistor

Klok idé av mig!

Link to comment
Share on other sites

Har fått nys om en färg som sträcker sig när den härdar, dvs mindre krav på underarbetet och säljaren påstår att det går att rolla den och få bättre resultat än med spruta! :blink:

Ja, jag vet det är säljarsnack, men jag skall ligga på som en igel nu när en båt här i trakten skall lackas på just detta sätt, och se själv hur bra/dålig den är, kanske kan vara nåt för oss locostare? :)

Listor är bra förresten, jag har en whiteboard i garaget, det skrivs och suddas nåt frenetiskt ibland, köp en sån!

Link to comment
Share on other sites

Jag hade whiteboard i verkstaden förut. Inte uppsatt och inte använd men jag hade en. Den är inte kvar längre.

--- Listor är bra förresten --- Näääääähhh!

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Nu skall jag på raggarträff eller Fellingsbro motordag som den heter officiellt. Brukar komma rätt många fordon, en hundring fordon lär inte räcka två hundringar kanske......... och minst en Sevenbil......

Klockan 16 blir det cruising i Fellingsbro.

Nästa vecka, lördag, är det raggarträff i Köping. Det har varit uppehåll där förra året. Blir det som tidigare år blir bilantalet oräkningsbart. Cruisingrundan var kanske 5 eller 6 km eller snarare trafikstockningen var 5 eller 6 km med varvet runt bil - i -bil. Då vara det bra med en liten Sjua och ha bott i Köping för 35 år sedan så alla vägar eller kanske genvägar var bekanta............. varför stå i kö på transportsträckor när man kan ta sig fram fort til centrum och centrumvarv 2--3--4 osv utan att stå i kö för länge...... Fusk? Japp!!!

Tanken är nästa vecka att på sen eftermiddag och kväll medverka som intervjuare och förare av kamerabil (Sjua) för att dokumntera händelsen i en 90 minuter videofilm. På förmiddagen och tidig eftermiddag är det en annan person som intervjuar men samma som filmar. Motsvarande som jag varit med och gjort på Arboga Meet senaste fyra åren eller om det är fem år kanske.

Om ni bara visste vad som skrämmer en är tuffing till raggare mest...... jag vet... det är en mikrofon .. tro mig!!!

Link to comment
Share on other sites

Hemma igen från Fellingsbro. En bit över 300 bilar ställdes ut. DE hade tryckt upp 300 klisterdekaler och de tog slut. Svinkallt, lite regn på vägen mot Fellingsbro men inte så mycket. Pratade en del med arrangörerna och det hade tydligen kommit snöblask i regnet tidigare. Brrrrrrrrrrr..

Tog en cruisingrepa när jag anlände plus en innan jag åkte hemmåt igen. Det fick räcka.

Såg att Svt, Tvärsnytt var på plats.

Bilder kommer så snart jag fixat till dessa.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Neeeeeeeeeeeej, jag har missat ett eget litet jubileum. Mitt Fem-tusen-styck-jubileums-inlägg. Det 5017 nu och 5018 med detta. Nu får jag vänta till tio-tusen-styck-jubileums-inlägget. Då kanske jag inte hemma och är på semester, hur skall det då gå? Ingen vet!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Håller på och modifierar förarstolen i bilen. Har kapat bort en del av stolen, närmare bestämt en bit på 60 mm bredd hela vägen uppifrån och ner. Stolen var för bred och det var lättare att kapa stolen något än bredda bilen, eller?

Därefter har jag kompletterat stolen med ett nackstöd och erforderliga plattjärn. Borrat hål för att popnita fast ny klädsel. När jag ändå höll på dvs måla stolen så målade jag förarsidans sittbrunn också.

Bågens fäste för säkerhetsbälten skall göras om, en tvärslåkontruktion istället plus att jag sänker bältesrullen något när jag ändå bygger.

Kan inte ta bilder än för färgen är inte torr och då blir kameran kladdig invändigt och det vill jag inte. Så snart färgen torkat tar jag några kladdfria kort.

Link to comment
Share on other sites

Antas: Havregryn och filmjölk är bättre än morötter. Duracellkaniner äter morötter, många morötter.

Måste kompensera viktminskningen på stolen med Drak-balk. Måla, hmmmm, pensla på är nog mer rätt ord.......

Just nu poppar jag fast ljusblå galon på den modifierade stolen. Stolen var lite för tajt i sittbrunnen så för att kunna lyfta ur och i stolen krävdes sprängdeg, åt båda hållen. Nu är det lätt som en plätt att att lyfta i och ur. Får se hur jag gör med passagerarstolen om jag modifierar den också eller?

Link to comment
Share on other sites

Varför skall det vara så tråkigt att bygga (bygga om) stolar. Urtrist helt enkelt. Varför bestämde jag mig för att sätta galon på stolen och ha kvar det tidigare fastlimmade liggunderlagsdynan? Borde rensat bort allt och bara målat stolen som stoppning. Nu får förarstolen vara "stoppad" men passagerar stolen den blir målad plåt.

Kirkey-stolar det är rätt grejor det. Undrar om det finns någon sådan någonstan i närområdet för provsittningen?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Försäkringsfråga har varit upp i ett par trådar nyss. Av helt andra skäl kontaktade jag en konkurrent till mitt nuvarande försäkringsbolag. Jag har för tillfället 9 (plus 2 försäkringsobjekt).

Premien är dubbelkollad men med bra pris och mängdrabatt så sjunker mina försäkringspremier med 50 procent om jag byter bolag. Jag har ändå kvar alla rättigheter att köra bilarna precis som vilken vanlig bil som helst.

Eller ett annat sätt att se det är båda Sevenbilarna kan försäkras för samma pris som en idag.

Det är stor chans att jag byter bolag. Den enda lilla oklarheten är hur min lilla ångbil skall försäkras, och faktiskt förstår jag dem på den punkten.

Kan även nämna att detta bolag kunde direkt försäkringsberäkna bilar tillverkade av CealmSeven Industries. Det gjorde mig imponerad.

Andra bolag behövde en dags betänketid för att förstå vad det vara för bilmärke. Trodde tidigare att CealmSeven Industries var skapligt känt i Sverige men så var det inte då men numera är det visst det. Bra!!

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jag som alltid kört så sakta och lugnt, knappt över sjuttio eller nittio. Jag har kört på varvräknaren och "växelnummer" kopplat den infon mot vad jag kom ihåg km/h värdet skulle vara. Detta plus hur mycket vinden pressat på mot kroppen. Det har alltid varit obekvämt vindtryck över 110-115 km/h (tycker jag).

Jag har aldrig haft hastighetsmätare i CealmSeven-bilen i någon omfattning för den Acewell jag köpte höll bara de cirka 250-300 meter som bilprovaren körde bilen vid regbesiktningen. Den höll egentligen knappt den sträckan heller men jag lyckades prata för varan att det bara var "lite glapp" i någon kontakt, hoppade mellan noll och femtio-sjuttio........

Idag körde jag med GPS i GPS hållaren jag har monterad i bilen för första gången på länge. Det var nog bra det. Jag har ju byggt om förarstolen så vindtrycket är ju nästan borta men jag har fortsatt som mot tidigare vindtryckskänsla. Hmmmm inte bra, dessutom hade jag nog glömt ungefär kopplingen mellan km/h antal varv på varvräknaren.

Hade kunnat bli rätt dyrt om jag inte uppgraderat minne med vindtryck och ny stol samt km/h mot varvtal......

Nu är jag snart tillbaka i lugnt och (s)makligt tempo.......

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Biltemas blå 36-532 för bara 199 kr per liter. Prisvärt! Det kommer troligen bli en 36-532-blå CealmSeven.

Jag får plocka av plasten och kombinera sista målning på 3-wheelern med CealmSeven bilen. För 199 kr kan man byta färg om man vill varje år.........

Link to comment
Share on other sites

Jag uppgraderar CealmSeven men målning, nya bältesfästen och jag gör nog även om passagerarstolen. Kanske gör om fästet för reservdäcket också.

Det är alltså så här jag måste göra för att "frivilligt" börja köra CealmSeven V8. V8-an är påställd och klar men jag har inte varit ute på vägen än med den...... det är en vecka nu den varit i drift........

"Omgörningen" kommer troligen medföra att mina baklyktor inte längre skall sitta moterade på bakskärmen eller i alla fall inte ha matarkabeln genom skärmen. Genomgående kabel är en dålig lösning har jag märkt inte servicevänlig för fem öre..

När jag ändå plockar kanske jag skall riva ur all el och dra ett nytt elsystem. När jag byggde den här bilen gjorde jag som de flesta, kände mig lycklig över många mätare. Numera är jag mest olycklig över många mätare. Det enda som jag behöver och de som har kontrollansvaret för bilen (indirekt VVFS 2003:22) är:

- hastighetsmätare = cykeldator

- grön blinkerslampa

- blå helljuslampa

Det var kraven det. Mina personlig extravaganzer är:

- vattentempmätare som har spänningsmätare kombinerat

- röd lampa för oljetryck

- röd lampa för laddning

Resten skall bort som jag just nu borrat in. Sedan skall allt sitta i mitten på bilen, där jag ser informationen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Har överträffat mig själv. Ett stort grattis till mig för jag har lyckats få in en bil till i verkstaden. Jag trodde verkstaden var full med bilar och bilprojekt men inte då. CealmSeven är nu på plats för "omgörning", inne i verkstaden.

Jag trodde det var fullt vid fem bilar men nu är det sex bilar därinne och dörren går att stänga utan att någon av bilarna trycks ut genom ett fönster eller så. Jag tar mig hjälpligt fram också. Inte helt lätt och enkel framkomlighet men dock framkomlighet om jag planerar min gång lite grann.

Så bra för jag har köpt en bil till som kan hämtas när 55 ton grus är flyttat. Före grusflytten kommer vi inte åt bilen med hjullastaren. Tror i alla fall att jag köper den. Vi är överens om pris och så och det är en bra början.

Link to comment
Share on other sites

Har mer eller mindre tagit beslut om "Extreme Makeover". I mitt fall skulle en sådant uttalande normalt innebära att jag tvättar bilen men i detta fall innebär det mer än "tvål och vatten".

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...