Jump to content

CealmSeven Nummer Ett Replica Start 2006-09-12


cealm

Recommended Posts

...skulle vara jättesnyggt att måla motorhuv och scuttle i samma blå nyans...eller kankse har du en sådan/liknande plan?!

Håller med ( :stupid: )

Snyggt och snabbt jobbat dessutom!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jocke4U & Amoz: Jag har 1L blå Biltema 2-komp färg i lagret som är avsett för detta. Men som det står i tråden någon sida upp så har jag några alternativ.

Grundalternativ är:

- måla med samma blå färg

Garderar med:

- byta skalet på scuttlen från stålplåt till aluminiumplåt. Det är genomförbart utan alltför stor ansträngning.

- Helgarderar med göra ny scuttle av plast och måla blå ovanpå den nuvarande i plåt

- Ytterligare extra helgardering med självbärande plastscuttle i blå färg.

Just nu jobbar jag med bränsleinloppet. Tillverkar erforderlig utrustning så jag får en fungerande påfyllningsanordning. Snart klart. När det är klart skall jag prova tanken. För tillfället kör jag med "sprutor"

För en timme sedan bestämde jag mig för att installera nya bakljus. Tänkte installera nytt tidigare men ändrade till att använda de "gamla" bakljusen. Av rent misstag råkade jag köra över båda gamla bakljusen (som satt fast på bilen) vid två skilda tillfällen och allt inom cirka 60 sekunder. Det är lite mos av dessa ljus nu. Det blir nytt och fint istället. Någon som lyckats klara motsvarande inom samma tid och obs två tillfällen.

För övrigt "stylar" draganordningens område, dock inte klar än. I stylningen ingår blandannat reflexutrustning så jag kommer syns bättre i trafiken samt aluminuimplåt.

För övrigt såvitt jag vet ar jag inte hunnit köra över något annat (än)......kvällen är inte slut än

Link to comment
Share on other sites

Jobbat lite mer nu och det som hänt är att inget är överkört trots att jag har motorn igång (i verkstaden). Myggmedel.......eller var det en provstart och i så fall varför provstarta?

Förresten kom på det just nu CealmSeven Industries ServicePack Ett måste ju fungerat. Jag har ju startat om bilen och den startade. Varför har jag inte kommit på det förut?

Det som hänt nu är att jag tillverkat en tankanslutning

C720c.jpg

och är jättenöjd med konstruktionen, den passar exakt, nästan så jag blir lite förvånad.

C720d.jpg

Stylad dragkroksbakdel. Rätt snygg faktiskt för jag gillar bilrumpor med dragkrok, det är mer komplett då. Fast jag vet att det finns andra åsikter som jag också respekterar.

C720e.jpg

Jag är jättenöjd med vinkel mätaren jag köpte via forumet. Bara trycka på en knapp sätta vinelmätaren på någon ramdel som jag vet är "perfekt" läsa av vad avser vinklar i våg och i lod och sedan sätta vinkelmätaren på det jag vill ha i våg. Med den metoden kan jag mäta utan att behöva palla bilen. Snabbt och enkelt. Borde äget en sådan för många många år sedan.

Den runda lilla biten är inte ett kulskydd om nu någon trodde det. Men visst nog är kulan skyddad allt. Den väger kilot och har ett stort lättningshål i mitten. På den skall det svetsas lite saker som skall hålla reservdäcket. Sedan på baksidan av "grovbulten" som håller kroken mot bilen skall det stående järn och mellan dessa dras en bult eller två. Då bultas däcket till bilen med god styrka. Bilder på det kommer när jag börjat bygga.

C720f.jpg

Link to comment
Share on other sites

Provstart och denna gång var det inte med spruta. Min bil är i ett avvänjningsprogram nu för att återgå till bensin via tank. Jag har anslutit allt och tankat 1 liter eller så för att prova tankens täthet vid cache-potta och utlopp. Så länge jag var kvar i verkstaden fanns det ingen pöl under bilen. Skall ut och kolla nu för bilen har väl stått en halvtimme eller så hoppas det är torrt fortfarande. Jag tror så mycket på att nya tankanslutningen gör att jag kan tanka fortare än förut då inte bara för att denna tank rymmer 20 liter mot 36 liter i förra tanekn. Jag hade ett felkonstruerat tankinlopp kort och gott. Har också resonerat med konstruktören och jag vet med säkerhet att erfarenheterna har tagits tillvara i konstruktioner efter första bilen. Tro mig, jag vet!

C720h.jpg

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Du kanske har myntat ett nytt begrepp. MotviktsSeven..... Motviktstruckar finns ju.....

Nä det är nedre fäster för reservhjulet. Det kommer bli en så bara konstruktionen så det är nästan löjligt åt det.

En liten stämmingsfull bild.

C720i.jpg

Jag kanske blir stämd av Drake för "överviktig bil" men han verkar ha tagit semester helt eller gräver han en egen grop hemma. Jag ahr sett bilder på det.

Link to comment
Share on other sites

Bilder från morgonen jobb.

Undre fästet för reservhjul.

C721b.jpg

C721a.jpg

Flyttar expansionskärlet

C721c.jpg

Fäste för expansionskärl

C721d.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Hade den tanken till CealmSeven V8 att bygga ett nytt eller modifiera en cykelhållare så den höll fast en lämplig Amerika-koffert. Men med det här fästet som grund kan jag bygga på en Amerika-koffert plus-plus......

Link to comment
Share on other sites

Expansionskärlet är flytta nu.

C721g.jpg

Tankinlopp klart.

C721i.jpg

Ytterligare "konstruktionstänk" för att få fast reservhjulet. Fått till en än bättre funktion nu. Ett slimmat och bra fäste. Kommit på en ytterligare förenklad och säkrad funktion. Nöjd!

C721h.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det är inte mörkt ute än så jag kanske borde ut och göra lite nytta på bil-omgörningen. Faktiskt så skulle det blir mörkt finns det lampor.....

Link to comment
Share on other sites

Nu är det mörkt ute men jag han bygga en del på reservhjulsfästet. Som det ser ut nu liknar det en Fraggel eller kanske mer en Munitrolls Hattifnatt.

C720j.jpg

Hattifnattar.

hatti_1207491331_3060738_61876435.gif

Link to comment
Share on other sites

Jag kopierade listan från ett tidigare inlägg och tog bort allt som var klarmarkerat där. Så här ser den "röda-uppdragslistan" ut för tillfället. Uppdragen är i prioritesordning. Det kan tillkomma men det kan också strykas uppdrag.

klart - flytta expansionskärlet från vänster till höger sida

klart - drar om bilens främre elsystem

- ny reservdäckshållare

- ny instrumentbräda inklusive att installera minimalt med instrument och omkopplare

- måla eller bygga en helt ny scuttle, eller bygga den befintliga scuttlen med al-plåt

- installera nya bälten

- bygga om passagerarstolen motsvarande förarstolen

- elanslutnig till släpkärran

- styrskenor i scuttlen för att rikta luften mot kylaren

Link to comment
Share on other sites

Morty: För att bli tydlig och distinkt i svaret delar jag upp frågan i två frågor.

Fråga 2 = Gör du allt detta jobbet för att bilen ska vara fullt fungerande och fin ---> Ja det är helt rätt

Fråga 2 = på Kinnekulle den 26 augusti? ---> Svaret är att oavsett ort så är (blir) bilen fullt fungerade och fin.

Link to comment
Share on other sites

Jobber har gått vidare med ett driftsatt reservhjulssystem. Att det sedan är byggt kring en dragkrok syns inte. Därför kommer detta vara reservhjulssystem tills jag registreringsbesiktar om bilen med dragkrok. Efter registreringsbesiktningen kommer det i alla fall vara ett reservhjulssystem som om jag vill kan användas att dra en släpkärra med. Det är betydligt enklare att bygga in dragkroken direkt istället för som nu en eftermarknadskonvertering. Fick göra ett par justeringar på ett fäste men nu kan bågen, bälten mm återmonteras.

Jag tog bort de gamla bakljusen och ersatte dessa med likartade nya bakljus samt kortade upphängningsstängerna till lämplig ny längd. Om jag kopplar in elsystemet för bakljusen är bilen körbar på gata igen. visserligen utan motorhuv då men den är registreringsbesiktad utan motorhuv så jag får köra så om jag vill.

klar - ny reservdäckshållare

klar med notering att jag tills vidare återmonterar de gamla bältena - installera nya bälten

- ny instrumentbräda inklusive att installera minimalt med instrument och omkopplare

- måla eller bygga en helt ny scuttle, eller bygga den befintliga scuttlen med al-plåt

- bygga om passagerarstolen motsvarande förarstolen

- elanslutnig till släpkärran

- styrskenor i scuttlen för att rikta luften mot kylaren

C722e.jpg

C722g.jpg

C722h.jpg

C722f.jpg

Äntligen klart!!!!

C722i.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skall ut i verkstaden igen och börja koppla bakljus. Kan det vara sådan tur att någon Tomte jobbat inatt och kopplat klart elen, målat eller byggt om scuttlen och fixat instrumentbrädan? Tomteverkstaden personal alltså.

Link to comment
Share on other sites

Dubblerat kopplingsboxarna i bilens bakdel från tidigare läge med en styck till två stycken. Detta för att få ett bättre och enklare kabelflöde som försörjer bakljusen och eluttaget för släp.

Link to comment
Share on other sites

Åkte på Traktorpulling. Mitt ut i skogen 2,3 mil hemifrån men vad folk och traktorer som kommit. Vad jag hörde var nog en Grästorps-traktor som kom längst ifrån. Det var inte LUPUS med traktor.

Tog mängder med kort och film. Jag kom precis lagom för att se när kompisen drog släden cirka 45 meter med sin helt i nyskick iordningsgjorda Lantz Bulldog.

Link to comment
Share on other sites

Stängda kopplingsboxar. Nu fungerar elsystemet i bilens bakdel igen. Elkontakten som hör till dragkroken är inte kopplad än. Kabel mm finns framme men kontakten är inte monterad. Görs i samband med att det blir dags att registreringsbesikta dragkroken.

C723d.jpg

C723c.jpg

Link to comment
Share on other sites

Elsystemet är inte så dåligt som jag tyckte. Jag var rätt noga trots allt när det byggdes för 3,5 år sedan. Problemet är alla "hippa mätare" och onödigheter som jag idag inser att dessa bara är i vägen.

Kablar ligger i förlängda buntade slingor så det är ingen risk att det är för korta kablar. Lätt åtkomligt och allt buntat gruppvis och instoppat i flexrör.

Summering: Bort med allt skit som jag ändå inte tittar på dvs behöver.

För att få en bra instrumentbräda tar jag den extra som redan r tillverkad för just denna bil.

C724b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Operation Scuttle har startat.

Scuttle i original.

C725a.jpg

Bort med lite plåt

C725b.jpg

Scuttlen baksida sida i original

C725c.jpg

Bort med lite plåt

C725d.jpg

På väg att bli plåtren

C725e.jpg

Mer plåt ren

C725f.jpg

Plåtren

C725g.jpg

Målad blå som övriga bilen.

C725h.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så där nu börjar instrumentbrädan likna något. Just nu saknas hål för tutknapp, fläktknapp samt oljetrycks-, laddnings-, helljus och blinkeslampor.C725j.jpg

Link to comment
Share on other sites

Stilrent :)

Sen när du tar bort stålplåt från scuttlen och har även läst ord som aluminium i tråden...vi behöver väl inte vara oroliga ?!? ...blir väl ingen lättviktsbygge nu eller ;)

Link to comment
Share on other sites

Janne L: Klar att man kör KISS. Hur svårt kan annat vara??

Jocke4U: Visst är det oroväckande, och det finns på bild alltså finns det! Där stålplåten satt sitter det nu TUNN Al-plåt.

RollOut genomförd.

C726f.jpg

C726b.jpg

C726d.jpg

C726e.jpg

Link to comment
Share on other sites

Janne L: Klar att man kör KISS. Hur svårt kan annat vara??

Jocke4U: Visst är det oroväckande, och det finns på bild alltså finns det! Där stålplåten satt sitter det nu TUNN Al-plåt.

RollOut genomförd.

C726f.jpg

C726b.jpg

C726d.jpg

C726e.jpg

Hallå ! Ja det var tjusigt ! Men plåten till instrumentbrädan ? Tänker du ytbehandla den på något sätt ??

Link to comment
Share on other sites

Thomas: --- I inlägg 1188 kapade du bort en plåtbit, var det i lättningssyfte? --- Nja, beror på. scuttlen är tung och lyfta på och av så i ytterligare några inlägga bakåt resonerar jag om den skall bli i plast eller få heltäckande al-plåt. Det är lättare nu att lyfta på ensam. Så det sammantagena svaret är ett Nja.

Tabac: --- Tänker du ytbehandla den på något sätt ?? -- Inte tänkt att göra det men har du något förslag?

Link to comment
Share on other sites

Thomas: --- I inlägg 1188 kapade du bort en plåtbit, var det i lättningssyfte? --- Nja, beror på. scuttlen är tung och lyfta på och av så i ytterligare några inlägga bakåt resonerar jag om den skall bli i plast eller få heltäckande al-plåt. Det är lättare nu att lyfta på ensam. Så det sammantagena svaret är ett Nja.

Tabac: --- Tänker du ytbehandla den på något sätt ?? -- Inte tänkt att göra det men har du något förslag?

Hallå ! Ja man kan nog prova med lite olika metoder på en mindre plåtbit.

Frontpanelen på min stereo-anläggning är mattborstad. (eller heter det mattpolerad ?? )

Väldigt snyggt.

Aluminium-panelerna (inne i Cupe'n) på Lotus-sportbilarna är ju matterade. Väldigt snyggt anser jag.

Frågan är ju hur dom har åstadkommit det ??

När man ska kromatera aluminiumpaneler i ytbehandlingsföretag, så börjar man med att doppa panelerna i ett

lutbad och sedan skölja i ljummet vatten. Då får man den här matta ytan. Så om du har en plastbalja eller

ett gammalt badkar, så kanske du kan prova med att blanda Kaustiksoda och vatten och sedan prova med att

doppa en aluminiumplåt i baljan.

Om vattnet som man blandar med Kaustiksodan är varmt, så blir lösningen mycket mera aggressiv.

OBS ! Varning !! Använd heltäckande klädsel och gummihandskar och skyddsglasögon !!

En annan metod som du kan prova med är att putsa med Svinto, sånt man använder för att göra rent

kastruller och grytor med.

Link to comment
Share on other sites

Ok, noterat synpunkterna. Ni får tänka på att detta är CealmSeven Industries, här bygger vi bilar med vinkelslip och "högt i tak målarboxen" kombinerat med borrmaskin och hammare.

Hmmm rosenpolerad med vinkelslip, 2012 års mode kanske...?

Skämt åsida, har inte haft en tanke på att man ens kan göra någon behandling av instrumentbrädan när Tabac frågade. DEt enda jag funderade på var om jag skulle putsa med autosol före eller efter montering, det blev ingetdera. Det får kanske tas sedan. Att prova doppning av plåt i kaustiksoda det låter som en trevlig medtod. men sedan då måste det inte göras något efter som behåller "kaustiksoda-formen" på bräda?

Jag är fortfarande så glad att jag bara har en mätare på instrumtbrädan och minimalt med knappar, ok då en extra för manuell fläkt. Erkänner det men i övrigt bara vad som behövs för att driva bilen samt VVFS 2003:22.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...