Jump to content

CealmSeven Nummer Ett Replica Start 2006-09-12


cealm

Recommended Posts

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Kilkenny: --- dvs minskat luftmotstånd samt lägre totalvikt --- Nja, vet inte om det blir mindre luftmotstånd med tvål och vatten. Kanske luftmolekylerna halkar lite bättre mot bilen men toppfart påverkas nog minimalt.

Så här är det:

- Bågen skall ha en tvärstötta för att kunna fästa bältet bättre. När jag ändå håller på så installerar jag ett extra bromsljus på bågen av samma typ som jag har på CealmSeven V8a. Synbarheten vid inbromsning ökar markant.

- Skärmar, noskon och scuttle skall målas. Jag har kört med vit gelcoat i några år och en kompis bil blev så annorlunda när han övergick från gelcoat till målat så jag vill prova också. Har inget att förlora......

- Det är "klottrigt" att ha baklysen monterade på skärmarna om man av något skäl vill ta bort en skärm med minsta möjliga ansträngning. Går kabeln igenom skärmen krävs det onödigt med jobb. Hänger lyset i en egen ramp alternativt är skruvad i skärmen men kabeln går inte genom skärmen blir bilen mer servicevänlig. Varför inte justera detta "fel" när skärmarna ändå skall bort. Biltema färgen är billig så vill jag bättra på eller byta färg är det enklare för framtiden.

- För att ordna bakljusen måste jag svetsa i bilen bakdel. Skall jag då lyfta ur tanken eller ej. Det är inte så mycket svets så tanken kan vara kvar men man får packa in den lite och säkra alla små lufthål. Då fortsatte tankarna óm hur jag vill göra och varför ha med sig 36 liter när jag normalt tankar mellan 15 liter eller något mer. Jag har alldeles för mycket bränsle med mig mot hur jag kör. Tar jag bort tanken och prövar min idé, dvs varför krängla med att bygga en tank när man köper utmärkta tankar för 199 kr på Biltema. En jeepdunk. Bygg om inloppet, utloppet samt på med en avluftning och då har jag en 20 liters bra tank. Vid sidan om tillverkar jag ett fäste för en 5 eller 10 liters reservdunk som sitter fast med spännband. Då har jag 25 till 30 liter med mig men i normalfallet kör jag med 20 liter. Bilen blir mer servicevänlig. På min bil är tanken svår att lyfta ur, på gränsen till tjurig att få ur. Bågen måste bort plus att jag måste komma ihåg vilket det EXAKTA lyftläget är. Har jag inte exakt läge får jag inte ur tanken. En jeepdunk blir helt annorlunda. en kran eller nyp till utloppet och släpp tankfästena. Lyft ur. Klart!

- Instrumentbrädan är plåttring med en massa mätare som inte gör någon nytta. Jag vet vad som behövs mer skall jag inte ha. För varje grej som skruvas på blir det mer elsladdar. Servicevänligheten ökar med kubiken på antalet instrument och elektriska onödigheter man tar bort. Bort med allt som inte krävs och håll övrigt på ett minumum. Dessutom anser jag att man skall ha en främre en bakre och en central kopplingsdosa för att förenkla elsystemet. CealmSeven har inte den principen. Under byggåren har jag lärt mig den hårda vägen. CealmSeven har "råttbo upgrade". Råttbo upgrade är bättre en ett ordinärt råttbo men inte mycket bättre. Elsystemet har trots råttbo-tendenser varit hållbart. Så vitt jag vet har jag inte haft något elfel under hela tiden vilket är anmärkningsvärt med ett helt öppet system och en bil som inte putsas men körs överallt i alla tänkbara otrevliga och trevliga väderlekar och dammsituationen. Jag får väl gratululera mig själv och hoppas nya systemet blir minst lika bra, helst bättre.

- Nya bälten plus nya eller kompletterade bakre bältesfästen. Tyvärr är de bälten som säljs (3-punkt) oftast för långa för en Sevenbil. 314 cm är mina de borde vara max 290 helst 270 cm. Bältesrullen orkar inte ta in hela bältet därför flyttar jag rullen en bit ner i bilens bakre del. För tillfället är fästet helt i överkant. Å andra sidan är det Volvo 740 bälten och dessa är kortare än 314 cm så trots allt fungerar det skapligt men med de nya bältena så måste fästet ändras.

- Förmodligen tar jag bort framskärmarna i plast till förmån för nya i plåt. Plastskärmarna jag har blir lite löjliga, det är standard plast med små kanter. Kanterna fyller ingen som helst funktion knappt ens att de innehåller kraven för VVFS 2003:22. Jo, kanten har 30 mm men det ska ju ner 30 mm över däcket och så ser det inte ut i verkligheten.

- När jag åkte med r Anders bil häromdagen kunde jag konstatera att den gick så mycket "lugnare" över gupp mm. Upptäckte att mina dämpare inte vara inställda för fem öre. "Dämparrattarna" stod i läge 1 respektive läge 7 av totalt 31 lägen. Jag har nog plockat på dessa vid något tillfälle sedan glömt bort dem. Helt och hållet glömt dem. Nu har jag ställt dem i läge 15 på båda sidor. Jag får vänta till omgörningen är klar innan jag kan prova om det ger någon skillnad eller om därmparrattarna är en ren placeboeffekt.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

snabbtankning.http://www.jula.se/jeepdunkspump-619289

Du kan ha lösa dunkar också och göra en anordning med sugslang/rör och avluftning på så att du bara byter dunkar och stoppar i sugdelen som är gjort med lock o låsanordning.

Men kolla upp detta först

http://www.sporthoj.com/forum/archive/index.php/t-39235.html

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Jag förstår den synpunkten i länken. Gamla tiders "riktiga" Jeepdunkar de läckte aldrig vid locket vad jag kan komma ihåg. Men det var den riktiga sorten. Nuvarande massproducerade dunkar läcker som såll vid påfyllningen för tätningen av gummi verkar inte tåla bensin något längre tag. Blir sprickor. Däremot plåten är nog rätt ok nuförtiden till trots.

För min del så syr jag ihop inloppet och sågar ut ett nytt påfyllningshål med RÄTT vinkelanslutningen denna gång så jag kan "snabbtanka". Man lär sig av misstagen, ibland.......

DEt jag skall använda är alltså "plåtdunken" i övrigt blir den omgjord.

Link to comment
Share on other sites

Nu är det rivet en del.......

En dröm instrumentbräda. Utan hål. Lycka. Tyvärr kommer det kanske blir några hål om jag inte helt lyckas undvika hålelände för den enda mätaren som behövs.

Instrumentbradarenochfin.jpg

Första bakskärmen bort....

Nykanmanhoppas.jpg

Skall byggas om ordentligt.

Reservdckshllare.jpg

Här skall det ändras må ni tro...ut med tanken och in med en ny plus ett extra fäste för reservdunk.

Tankmm.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skall jag ändå bygga om bilen så kan jag ju göra det ordentligt på en gång. Kommer allvarligt att övervägas.

CealmSeven har ingen dragkrok. En Sevenbil utan dragkrok är för mig ingen komplett Sevenbil. Den haltar betänkligt i utförande.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror mig vet varför jag har ventilrassel. Jag är däremot tveksam till om jag vill berätta varför. Jo, jag kommer berätta om det nu råkar vara det felet. Min misstanke är ett rätt vanligt förekommande fel på motorer förekommer nog mest på "långmilare".

Link to comment
Share on other sites

Ventilrassel? Är det Volvomotorn eller vilken i modellserien?

Volvons ventiler är kanske aldrig justerade?

Gummihattarna på ventilrna brukar torka o spricka sönder och då låter det mer.

eller har nån satt dit nya hattar och justerat spelet med dem på?

Är det V8:an? med kassa hydrauler?

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Nej, inte över(varv) möjligen under.....

När jag ändå håller på gör jag om mer saker. Bilen är rätt "strippad" nu........

Nu skall jag inte riva mer. Nu skall jag handla och sedan åka på elbilsträff.

Link to comment
Share on other sites

Innan färden gick vidare mot Kvarntorpshögen för Elbils-träff så mellanlandade jag för tankning på Biltema. Cirka 1486,80 kr senare kom jag ut ur affären med bland annat ett par trevliga gula reflexhandskar. På bilden är handskarna inte gula men mina är det.

38-273_l.jpg

Utöver handskar köpte jag en Jeepdunk, skruvar, kopplingsdosor, 220V kabel, bränsleslang, andningsmask, skyddsglasögon, hylsor, förlängare 1/2", mer hylsor, kontrollampor, vippbrytare, strömställare och lite annat smått och gott.

Link to comment
Share on other sites

Just nu innan frukost känns det som en idealisk dag att skruva Sevenbil. DEt känns också som en bra dag att måla Sevenbil på. Stora målarboxen är ledig, eller hur Kilkenny, så om jag kör lite blåfärg så går det bra för din del?

Lite roligt igår i samband med Kvarntorpshögs-elbils-besöket var att uppe på toppen träffar jag en bilbyggare som jag haft mycket kontakt över åren förut. Det var dessutom han som tillverkat den extra instrumentbräda som jag nu är så försiktig med så det blir minimalt antal mätare installerat.

Senast vi sågs personligen var Power Meet 2010. 11 juli på Kvarntorpshögen var ett trevligt men mycket oväntat möte.

Link to comment
Share on other sites

Klätt av bilens bakdel. Lossat tankens fästen och lossat tanken, har dock inte lyft hur tanken än. Motionerat bakbromsarna. Så fint kolvarna gled in. Tänk om alla bilar hade liknande bromsokfunktion.....

Mätt lite på dragkrokfäste. Kommer blir jätte bra på bilen. Äntligen får jag lov att säga.

Tankt på hur jag skall göra med bakskämarna. Förmodligen sätter jag vinkelslipen (eller sticksågen) i dem och gör om dem lite. Nu är jag helt oduglig på plast jobb men jag har fler skärmar.........

Fritt satsat minst hälften förstört som i bästa fall går att reparera någorlunda igen.....kanske.

Link to comment
Share on other sites

Har tagit ett antal kort på "omgörnings-projektet" så det finns. Äntligen är jag på väg att slutgiltigt reparera den brist som CealmSeven haft från start. Installation av en CealmSeven Industries standardprodukt.

Bilder kommer snart.

Link to comment
Share on other sites

Lite bilder. Från bild två finns tydliga "dragkroksbilder". Bra så det är känt och inte blir en överraskning. Jag bedömer att det inte skall vara något problem att registrera om bilen med dragkrok. Min planerade dragvikt är 500kg. Så får vi se om SBP delar min åsikt eller vill ge mer eller mindre i dragvikt. Kan tillägga att dragkroksplattan endast är häftad. Det kommer att gå två balkar till som "dragliner" och uppstagning.

CealmSeven12juli20119.jpg

CealmSeven12juli20118.jpg

CealmSeven12juli20117.jpg

CealmSeven12juli20116.jpg

CealmSeven12juli20115.jpg

CealmSeven12juli20114.jpg

CealmSeven12juli20113.jpg

CealmSeven12juli20112.jpg

CealmSeven12juli20111.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Nya brädan står bara lutad mot den gamla än så länge. Blir det som tänkt dvs att jag river hela elsystemet så kan jag göra som jag vill (i stort sett). Tanken är att all elektrisk kommunikation (1 mätare och några strömställaree) med bilen skall ske i det segment som skulle kunna vikas in.

Link to comment
Share on other sites

Nu är tankens placering i stort sett färdigtänkt. Någon liten mindre justering skulle det kunna bli men inte något större.

Varför har jag överhuvudtaget byggt TIG-svetsade tankar förut när en Jeepdunk löser uppgiften lika bra eller bättre? Tycker man att en Jeepdunk är "för klen" för att hålla i 10 eller 20 år då kan man väl byta vart femte år i så fall.......

Väl värt att allvarligt överväga Jeepdunk vid bilbyggen. Det är väl möjligen V8 bilar men där kan man ansluta dubbla Jeepdunkar så är volymen inte styrande längre.

När jag var på Biltema häromdagen hittade jag Tankadaptrar.

Den som tillhörde Honda var störst och hade störst genomgående hål. Är det någon som har sitt bränslesystem anslutet via en sådan här koppling. Jag får läsa på om det är tillåtet i VVFS-en. Nämnas det inte så är det tillåtet tills annat sägs. Någon på forumet kanske har bra eller dålig erfarenhet från dessa i deras normala miljö dvs i båtbranschen.

Tacksam för info.

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Hmm, din fråga i inlägg 1068 får svar i inlägg 1069. Eller har jag missat en fråga? Inlägg?

Förtydligandet är isåfall = Vet inte än kanske invikning. DEt var i alla fall det jag menade i 1069........

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tankadaptrar är väl ok, så länge det är nytt och man underhåller. men med tiden slits de och packningar torkar och motorn suger luft.

Link to comment
Share on other sites

Då kör jag med traditionella modellen = slang och slangklämmor.

Tanken är svetsad nu. En kamrat som är mycket kunnig i gassvetsning kom över och svetsade fast alla in och utlopp.

Just nu (när jag inte sitter här och skriver) tillverkar jag övriga fästen som tanken skall vila på.

Sakta men säkert går projektet vidare.

Skall sy fast en bunt med plåtöron så även jag kan bygga en baklucka som alla andra har.

Ett fäste för en reservdunk på 5 liter skall sys fast.

Färdigsvetsning av dragkroksutrustningen står också på programmet.

Lite förvånand att Drake ännu inte skrivit något om dragkrokar.

Link to comment
Share on other sites

Tog vinkelslipen och kapade av högerskärmen 40mm. Köper polyester imorgon och skall göra att allvarligt försök att sätta ihop skärmen igen. Får jag det att fungera så kommer CealmSeven bli cirka 80mm smalare. Eventuellt tar jag en 10 till, det går att göra det också men provar med 40mm först.

Link to comment
Share on other sites

Köpt polyester, aceton plus en massa annat intressant och nödvändigt. Då är det väl bara ut och installea partikelgristrynet på mig och börja den mekaniska delen av plastningsjobbet för att sedan avsluta med att byta till gasfilter på gristrynet och börja den kladdiga delen av plastandet.

Hurra så lycklig jag är att få plasta.... Hurra Hurra.

Tro dock inte på allt jag skriver.......föregående mening var bara en enda stor ironisk sådan......

Link to comment
Share on other sites

Lite förvånad över att det gick så bra att plasta som det faktiskt gjorde. Även aningen förvånad över mitt eget tålamod och lugna sätt i plastarbetet. Möjligen kan det vara just det som kanske förändrat mitt förhållningssätt på plastning. Jag återkommer med plastprognoser.

Väntar på regn. Regnet kommer kl 22:00 ikväll och håller på till kl 15:00 fredag med uppehåll i 2 timmar för att återkomma kl 17:00 fredag.

Så antigen målar jag nu eller väntar till 15:05 imorgon fredag. På 1 timme och 55 minuter så hinner jag allt det som behövs.

Jag går ut en stund så visar det sig om det blir kvällsmålning eller ej. Snart skall ju Kilkenny ha målarboxen.

Link to comment
Share on other sites

Jag hann blir klar med skärm och karossmålning. Blev riktigt nöjd med bakskärmarna. I alla fall än så länge. Med Biltemas prisbild på 2-komp färg så kan man måla om bilen om man vill närsom helst.

119_1414Medium.jpg

En god kamrat.

119_1427Medium.jpg

Lite konstiga spår igen. Vad kan ha hänt egentligen?

119_1422Medium.jpg

Bredvid huvudtanken skall jag tillverka ett fäste för en reservtank. Ungefärligt inmåttad.

119_1424Medium.jpg

En tankbild till

119_1425Medium.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hittat ett bra tvättmedel för bilar. I alla fall mina Sevenbilar. Acton. Betydligt bättre än två och vatten. Skärmarna blev nästan rena. Det gick inte åt speciellt mycket aceton heller. Torrt nästan direkt också.

Link to comment
Share on other sites

Nu är tanken målad också. Den blev rödorange. En färg jag hade sedan gammalt. Den passar väl bra på en tank? Gör den inte det så går det att måla om den. Hoppas det är en bränslebeständig färg........om jag skulle råka spilla bensin.

Lite svetsning imorgon för bältes-tvärslå, svetning av extra balk som mittstöd till dragkroken, svetsning av reservtankens fäste, svetsning av fästen till bakljusen så dessa inte längre hänger i skärmen. Målning av bilens bakdel med svart färg där det saknas svart färg. Dvs där jag slipat bort den eländiga pulverlacken för att kunna svetsa. Pulverlack, nej tack!

Klockan är nu 23:45 cirka och det regnar inte, hmm har yr.no fel? Det kanske går att måla scuttlen imorgon. Skall slipas först och sedan blåsa på med blå 2-kompfärg. Noskonen skall också acetontvättas och slipas och blåfärgas. Är det uppehåll när jag går upp imorgon då blir det ett målningsryck till.

När scuttlen ändå är avlyft kan jag riva elsystemet och bygga om det. Är jag riktigt klok så installerar jag ett värmepaket också med tillhörande delar till vattenpump och retur. Regeleringen av värmen blir en vanlig kran som varit original till en lastbil från 50-talet. Det här med värmepaket är en option men snart nog är det skönt med lite värme i bilen.

Link to comment
Share on other sites

Regnet kom under natten men jag har målat bilarna med 2-komp båtfärg. Har bara färgen härdat tillräckligt så skall det väl vara katten om båtfärg inte tål lite regn. Eller hur?

Första projekt idag blir att ersätta ett trasigt bakre ljuddämpar fäste på en 740-bil. Sedan skall jag övergå till svetsning, borrning och lite annat.

Link to comment
Share on other sites

Nu hänger 740 "ljuddämperiet" uppe som det ska.

Svetsat två öglor för huvudtankfästen. Skall måtta med en skärm nu så jag kan svetsa fast kommande fäste för bakljus.

Link to comment
Share on other sites

Provmontering av skärm så jag kan bestämma den exakta konstruktionen av nya hållarna för bakljus.

Provmonteringavskrm.jpg

Tänk om jag kommer börja bli rädd om lacken på bilen framöver. Jag har ju inte haft någon lack förut.... bara gelcoat. Förresten det är ingen lack det är målade skärmar. DEssutom är de målade i en "målarbox" inte en lackbox. Då var det avklarat.

I övrigt är stag 3 till dragkroken klar. Nu är den färdig mekaniskt för reggning. Det kanske jag tar till vintern i samband med min första kontrollbesiktning. 1 december. Vilket bra datum, eller hur?

Link to comment
Share on other sites

En hel del tänkade och provande men nu känner jag mig väldigt nöjd med kontruktionerna, både för baklyktor och för reservhjul.

Bilbak1.jpg

Reservhjult hänger faktiskt på dragkroken. Blev förvånad själv hur väl det passade. skall tillverka en låsning för hjulet motsvarande den jag hade tidigare.

Bilbak2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Omgörningen fortsätter. Dragkrokens fixering i alla led är klar nu. På ett av fixerings-dragstagen satte jag en reservdunkshållare. Fästen för fristående bakljus är svetsade och klara. De rör som skall bära lysena är kapade och klara. Obs i aluminium och har en svetsad M10 som gängas fast i ramen genom bilens karossida. Riktigt nöjd med kontruktionen.

Här kommer några bilder.

Dragkrok1.jpg

Dragkrok2.jpg

Dragkrok3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bilbakdel med tank + reservtank + dragkroksfästen

Bilbakdel5.jpg

Bältes-tvärslå så bilbältena skall fungera bättre med stolar som har högrygg och kräver att bältet "går igenom stolen"

Baltestvarsla.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bältes-tvärslån svetsad. Nästa sak på programmet är att sy fast några små plattjärn där en eventuell baklucka kan hänga. Alternativt för att fästa någon typ av kapell- eller galonväv för att täcka bakluckan som inte finns under än. Lika bra att göra detta nu när jag ändå har åtkomligheten.

Måla på lite där jag fått slipa.

Sy fast en fyrkantprofil till, måla där också.

SEdan borde jag kunna börja återmonteringen av bilbakdel

Link to comment
Share on other sites

Nu är svetsningarna till huvudsak klara. Blev hungrig plötsligt och bedömer att det är viktigast att råda bot på än att måtta, kapa och sätta fast sista fyrkantröret. DEt fyrkantröret är till för att säkra reservhjulet. Bortsett från det röret tror jag bakdelen är färdig-omgjord nu. Till och med målad. Mat nästa.....

Link to comment
Share on other sites

Mätt & belåten samt även diskat. Då är det dags att göra något för kalorierna (eller kiloJoulen) som tex att gå ut och bygga eller göra om en bil....

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Gul båge. Inte nöjd med färgen. Kommer kanske återgå till svart båge med orange eller gult övre rör.

Bagegul.jpg

Dragkrokbild 1

Dragkroka.jpg

Dragkrokbild 2

Dragkrokb.jpg

Bärare för bakjus.

Barareavbakljus.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu är Al-bakplåten poppad på plats. Ena skärmen hänger på men är inte helt fastsatt än. Skall dammsuga ur lite skräp ur tanken och sedan fylla på så jag kan starta och flytta bilen.

Link to comment
Share on other sites

Snyggt Calle med blå skärmar. Men ta svart båge (inget gult)....mycket snyggare än Volvo CE gul....bättre att använda den gula färgen till din "hydraul lyftare" ;)

Link to comment
Share on other sites

Jaja, blir nog coolt....Svea rikes färger :)

Jag kan inte annat än säga - JAG BLIR MYCKET IMPONERAD AV DITT ARBETSTEMPO - HÄR GÅR DET UNDAN OCH SNYGGT BLIR DET!!

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Faktiskt vet jag inte ännu. Fäger jag har hemma är gul, grå, vit, röd, grön tror jag finns, mörkblå, grå, orange, svart. Kan finns någon kulör ytterligare. Ändrar jag mig och vill byta bort gula så finns det resurser.

Hittills har bågen varit, blå, svart och nu gul så den är van att bli "colorerad"

Link to comment
Share on other sites

kengren: Tack för de orden, det behövs här känns det betydligt långsammare i takten faktiskt men det beror nog mycket på att det första tanken från början var att måla skärmarna sedan tillkom:

- dragkrok

- kapning av skärmar

- ny tank

- reservtankfäste

- fäste för eventuellt bagagerum

- bältestvärslå

- nya bälten

- bygga om passagerarstolen motsvarande förarstolen

- ny instrumentbräda

- nytt elsystem

- måla noskon

- måla framskärmar

- antingen bygga en helt ny scuttle, eller bygga om den jag har eller bara måla den

- ny anslutning till nya tanken

- helt nytt sätt att motera bakljusen

- nytt regskyltfäate

- ny reservdäckshållare

- elanslutnigne till släpkärran

- ta bort extraljusen

- flytta fläkten från tryckande till sugande alternativt klä in nosen så inte så mycket luft "smiter förbi"

Många av sakerna har varit på formen gör det ena kan jag väl ändå göra det andra. Och allt ovan är inte gjort på långa vägar. Dragkroken tog längre tid än jag trodde. För jag visste ju inte ens från början att jag bygga en. Så har det varit. Och nu sitter jag och skriver istället för att ut och bygga. Men det är alltid bra at ha en "att göra lista".

Så ställde jag på V8an, och kör jag då, Nä.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...