Jump to content

CealmSeven Nummer Ett Replica Start 2006-09-12


cealm

Recommended Posts

Precis hemkommen från en cruising-eftermiddag i Lindesberg med Tow-bar cruising med V70+ och Sevenbil samt losskopplad Sevenbil-cruising. Så vitt jag så var vi lika många Sevenbilförare i Lindesberg i år också. 1 (en) styck.

V8-or däremot gick det 50 på dussinet. Vårmönstringen är en trevlig tillställning. Jag brukar börja och avsluta med att köra Tow-bar-kopplat totalt 4 varv. I sista utfartsrondellen mot Arboga när jag just skulle lämna cruisinggatan så kom första regndropparna..... Dropparna höll sig fast ett tag. En mil eller så mot Arboga men sedan slutade regnet och det blev torrt igen. Undrar hur fortsättningen på kvällen i Linde blev, paraplys eller inte paraply?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Åk med på en fartfylld cruising-tur med fabriksföraren på CealmSeven fabriken. Inspelat med en Kodak Zi8 som är kompenserad för speciell hastighetskörning. Hoppa in i sittbrunnen Drake, spänn fast bältet och på med hjälmen så skall du få en 10 minuter lång häftig åktur som du sällan eller aldrig kommer att glömma.

Skyll inte på mig om du inte tål farten.............

Observera särskilt direkt i början på filmen när det anpassade hastighets-anti-skak-systemt initieras och strax efter så är bilden optimerad till bästa användning.

Link to comment
Share on other sites

Du ser vad snabbt det gick. Du svimmade ju av farten och upplevelsen...... Skall ta det lite lugnare med dig i fortsättningen så du inte överbelastas .....

Link to comment
Share on other sites

G-krafterna i första långa vänstern måste varit förödande??? Sen verkar det omöjligt att köra om.... det ligger ju en hel världsdel i vägen framför :D

Link to comment
Share on other sites

Grabbar...... inte kan ni har så brått jämt ..... det som är så stillsamt och trivsamt och trevligt att rulla fram sakta, sakta i en karavan med V8-or. Så kan man stanna efter kanten ibland och bara titta.....så rullar man igen en stund...... små Sevenbilar har hittills alltid varit både välkomna och uppskattade i V8-karavanerna.

Rätt var det är, även i Linde dessvärre, blir någon V8a otålig och måste värma däcken. Det är troligen en åtgärd för väggreppet. Inte så kul ialla fall i en cruising. Sånt kan man köra på strippen. Så blir det lugnt och bra igen när den "morrat av sig".

Många cylindrar och än fler cylinder-liter och Newtonmeter (det du Kilkenny) så man knappt kan räkna så långt. Extra trevligt i Lindesberg när man hela tiden har en mötande karavan att titta på. För i det egna ledet är det mest en studie i framförvarande bils rumpa.

Fast måste väl säga att det är kul att titta på när ni som har brått och normalt somnar i cruisingkaravanen jagar fram på tävlingsbanan fort som f.....

Link to comment
Share on other sites

de kan plocka ur V8:an och montera gräsklipparmotor. Att köra så sakta så länge är bara jobbigt. En bil ska KÖRAS.

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Möjligen en vettig användning av gräsklipparmotorer. För vad skall man annars ha den till? Drivkälla för att klippa gräs? Näääääää!!

Link to comment
Share on other sites

Vid det här laget har ni nog vant er att CealmSeven fabrikens produkter och tillbehör inte alltid följer vad som är brukligt inom Sevenvärlden. Ibland kan en bil vara något var lite tyngre än andra, ibland kan en bil har ytterligare en hjulaxel eller tow-bar fäste och dragkrok monterat som standard eller vara på väg att bli eldriven. Vare sig fabriksledningen eller bilar skäms för den skull.

CealmSeven skall få en välbehövlig uppgradering. Det är en speciell åtgärd som skall göras och jag tror inte någon annan Sevenbil har motsvarande finess. Helt säker är jag dock inte (än). Kan kanske finnas dock garanterat inte hos Drake!!.

Det här är inget nytt alls. Personligen köpte jag produkten för 20 år sedan om jag kommer ihåg rätt. Kan faktiskt vara 30 år också. Under hela denna tid har jag funderat på att installera den på någon bil men det har aldrig blivit av. Strax efter jag tog CealmSeven i drift kom jag på att "Här är rätt ställe att installera uppgraderingen". Sen kom det lite bilbyggen emellan och lite mer bilbyggen men i sommar måste jag komma till skott. Det kan inte ta mer än några timmar att uppgradera bilen till en klart högre nivå. Obs har inget med effekt att göra alltså hk / kW.

Det är beskrivningen. Men vad är det jag skall göra egentligen? Skriv i tråden eller skicka ett PM med ett eller flera förslag. Möjligen att ni som läst olika gamla inlägg i mina egna trådar men även tämligen nya inlägg och samt i andra trådar och funderat (inte svimmat) lite kring hur jag resonerar inom bilbyggeri / bilsport mm kan faktiskt "nästan" lura ut uppgraderingen. Det står inte i klartexet men väl mellan raderna .....

Mer beskrivning eller ledtrådar blir det inte för det är ju så självklart vad jag kommer ta mig till, eller är det verkligen det?

När i sommar jag är klar med uppdraget så kommer bilder, beskrivning samt recension om min nöjdhet eller missnöjdhet med uppgraderingen. Uppgraderingen kan sedan installeras på vilken Sevenbil helst (tror jag) faktiskt även på Drakes Cobra eller andra Cobror.

Till Drake kan jag bara säga att jag skall kolla var man köper luktsalt och borde som artighet skicka över en burk. Men vis av tidigare erfarenhet har du säkert ett lager på något kilo hemma. Skulle ditt lager vara slut hör av dig så ordnar jag ett nytt.

Då är det fritt att skriva förslag eller gissningar i tråd eller via PM på vad det är för uppgradering som skall installeras.........

En liten ledtråd till: Det är något som verkligen kommer passa mig........

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Drake: Är det sissybar du tänker? Tror det heter så. Jag kommer ha det som standard på 6x4 bilen så jag inte riskerar överstegring i acceleration.

Stubbfräs och hydraulkran är det inte denna gång. Jag lägger in idéerna i fabrikens utvecklingsbank för båda förslagen är bra och mycket andvändbara.

Link to comment
Share on other sites

Sissybar är Ryggstöd till mc-sadel

Jag tror du är inne på wheeliebars

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

-- wheeliebars -- just det så hette det. Drake kanske har en sissybar ändå för han är (borde vara)försiktig som Cobra förare......

Vädur, vinch och kraftuttag läggs in i idébanken. Men nej..inte det heller.

Det så många bra gissningar och jag suger in alla idéer i banken och borde jag inte då göra någon motprestation. Jo det borde jag.

Kom på nu att det som skall installeras kanske finns på någon bild i någon tråd, min eller någon annans. Ja, så är det till och med på flera bilder. Nu är det väl så att jag har lagt in rätt många bilder i olika trådar på forumet men den som letar kanske hittar.

Tänkte faktiskt inte på det med bild(er) i trådarna.

Link to comment
Share on other sites

-- wheeliebars -- just det så hette det. Drake kanske har en sissybar ändå för han är (borde vara)försiktig som Cobra förare......

Vädur, vinch och kraftuttag läggs in i idébanken. Men nej..inte det heller.

Det så många bra gissningar och jag suger in alla idéer i banken och borde jag inte då göra någon motprestation. Jo det borde jag.

Kom på nu att det som skall installeras kanske finns på någon bild i någon tråd, min eller någon annans. Ja, så är det till och med på flera bilder. Nu är det väl så att jag har lagt in rätt många bilder i olika trådar på forumet men den som letar kanske hittar.

Tänkte faktiskt inte på det med bild(er) i trådarna.

Jag orkar inte leta bilder så jag gissar på en Anti-stat-gummi-grej-man-hänger-från-kofångaren!!! :D :D

Link to comment
Share on other sites

Baging: -- Anti-stat-gummi-grej-man-hänger-från-kofångaren!!! --- Nej tyvärr men den kommer jag ihåg från, tidigt 70-tal möjligen sent 60-tal. Ibland gick man nog själv i tankarna att "en sån vore bra att ha".

Skall allvarligt överväga men det kanske faller på att jag då måste fixa en kofångare eller kanske två såvida jag inte gör en specialanslutning till tow-bar fästet eller dragkroken.

Jag förstår dig för det är några bilder. Själv har jag lättare för jag vet hur jag skall nå bilderna utan att gå via trådarna....... Lite fusk för mig kanske men å andra sidan vet jag ju redan vad jag lerar efter så....... Finns på många bilder faktiskt, helt och även delvis. Aj då där halkade en ledtråd till ut....... nu måste jag nog bli lite mer försiktig...snart säger jag ju vad det är.

Då åker nog Drake över på stört och vill prata allvar med mig,,,,,,hmmm det kan vara ett sätt att få ett välkommet Drake-besök. Förresten han om någon borde veta för när han var på besök förra året så är jag nästan helt säker på att "utrustningen" var fullt synlig. Han kan nästan av misstag trampat på grejorna........ och hade han vetat vad jag tänker göra så lovar jag att han gjort det för att hindra mig....

Skaffade förresten två. Ordinarie pris på den tiden var 998 kr men jag lyckades köpa två utrustningar för 700kr dvs 350kr styck.

Link to comment
Share on other sites

Haft två gengasaggregat men sålde dessa båda för några år sedan till en kille i Töreboda. En B230 med förgasare skulle nog kunna gå på gengas skapligt även om jag tror det är lättare med en B20 motor. In med det också i idébanken. Så sorry inte gengas heller.....

Hade nästan tänkt skriva utrustningens "beteckning" (tex abc123) för är den 20 eller 30 år så är det nog riskfritt trodde jag men som tur lite Google först. Klart att Internet kunde koppla mängder av länkar på stört....

Det trodde jag inte. Nu skall jag surfa lite bland alla dessa länkar som dök upp.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Måste flytta undan bil-uppgraderingen inför family guys kommande garagebesök vid 11 / 12-taget idag eller så berättar jag men då får inte han gissa.......han får välja alternativ

Link to comment
Share on other sites

Eter åratal av tänkande så har jag äntligen köpt en videokamera med minneskort. Nu skall jag leta rätt på tråden med bilder på Arrowsmith kamerahållare.

Edit: Hittad. Inlägg 226 http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=5415&view=findpost&p=88343

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hmm, lite osäker på vad "körvastånk" är men så vitt jag kan läsa på uppgraderingspecifikationen så hittar jag inget nämnt och "körvastånk-or"

Svaret är Nej. Tror jag skippar det i idébanken......det låter svårt att installera.

Link to comment
Share on other sites

Bäste bror!

"Körvastånk" är en anordning avsedd att stånka korv med. Ett tungt och slitsamt arbete som möjligen i viss mån underlättas genom användning av nämnda applikation. Den gjordes bekant för en bredare allmänhet tack vare After shaves/Galenskaparnas sketch med mor i skutan och länsmansjäveln för ett antal år sedan, heder åt denna kulturgärning. Sketchen finns att se i sin helhet på Youtube och jag kan inte annat än varmt rekommendera den. Om inte annat så för allmänbildningens skull.

Link to comment
Share on other sites

Stort tack till Family guy för klargörandet, det är viktigt att våra medmänniskor såsom Calle får reda på sådant här, nu vet han precis vad han behöver :)

Link to comment
Share on other sites

Jag hamnar väl i en cell när uppgraderingen är genomförd i alla fall om Drake är åklagare och domare........ Nej ingen bränslecell eller vätgas.

Ånga? kan det vara något..... Det är faktiskt redan prövat och godkänt. I vintras så hade jag kontkat med SFRO samt Transportstyrelsen för att kolla om det var godkänt med en extra drivkälla på en av de nya Sevenbilarna. Jag satt väl och läste reglelverket och kom på att det inte någonstans står om hur många drivkällor som är tillåtna på en amatörbyggd bil.

Däremot vilket bränsle som används finns restriktioner för, tex gasdrift mm men ved är inte på restriktionslistan........

Referens och prejudikat som jag hänvisade till i kontakterna med SFRO / Transportstyrelsen var backmotorn på BEC-drivna bilar. BEC bilar har definitionsmässigt två drivkällor en framåt och en bakåt. Åt vilket håll du använder respektive drivkälla bryr sig inte reglerverket heller om, Fantastiskt eller hur....... Jag tycker det är bra i alla fall med sådan regler.

Just backväxeln var upprinnelsen samt att jag hade en extra ånganläggning som kunde passa bra på en Sevenbil. Tanken var att kunna köra traditionell bensindrift till olika evenemang (kanske inte Kinnekulle) och sedan om det var rätt evenemang traktorträff eller så koppla över och elda igång ånganläggningen. Ved och vattenkärra skulle hänga efter i dragkroken.

Fordonstekniska på Transportstyrelsen kopplade över mig till den avdelning som skriver just VVFS2003:22 med flera "kioskvältar-förordningar" efter lite resonerande så kom man fram till att det var fullt tillåtet men troligen river det med sig att jag måste ha pannanläggningen typprovad för jag åker på en extra föreskrift och där står om typprovning mm men det var inte helt säkert.

Ånganläggningen mättes in i bilen och driftprincipen lades fast. Sedan inträffade det lite osannolika att det kom en kille och köpte hela ånganläggningen av mig så där föll den delen. I alla fall tillfälligt men tanken mm finns kvar att genomföra planen. Jag har visserligen en ånganläggning kvar men den är lite stor och tung. Runt 400 / 500 kg. Det blir för stort.

Det skulle kunna varit ett skämt det här med ånga men så är det inte utan på fullt allvar och med målet att genomföra projektet gjordes allt ovan skrivet. Försäljningen stoppade bara ång-byggaktiviteten tillfälligt. Det kan tas upp igen och då är regelfrågorna redan avklarade.

Som parentes vill jag minnas att Drake fick info om ångplanerna vid besöket i Arboga förra året. Dessvärre blev det kanske en dyr insikt för Draken med efterföljande terapi ........ Jag kan möjligen komma ihåg fel men tror inte det.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Åfan! Jag som trodde du rökt på. Jag menar, varför skulle man annars komma på såna tankar? image018.gif

Har du kollat dricksvattnet i Assartorp, kanske nån lokal LSD-läcka? wacko.gif

Själv säger jag som Edith Piaf: Jag ångar ingenting!w00t2.gif

Link to comment
Share on other sites

Bra tips där Drake. Dricksvattnet är ibland lite järnhaltigt. Kanske därför jag gillar "riktig plåt".

Övrigt innehåll fanns inte nämnt i en tidgare vattenanalys så det är nog bara ett genuint intresse för olika drivkällor. Bensin, ånga, diesel, el eller "Flinta-drift" eller något annat, allt kan provas utan större hämningar i CealmSeven fabriken.

Link to comment
Share on other sites

Cealm, du har Transportstyrelsen på speed dial? Så ofta som dina idéer kräver expertutlåtanden bara för att avgöra om de är lagliga.

Jag tror annars att du ska ha backvarnare, så det piper när du måste använda högerpedalen för att någon bakom kommit för nära... igen.

Link to comment
Share on other sites

Rohan: Faktiskt så har jag tre personliga direktnummer som går förbi växeln (som är rätt jobbig på Transportstyrelsen). Du visste nog inte hur rätt du var när du skrev och numera börjar vi känna varandera också .....

Helt suveränt det där med backvarnaren. Varför har jag inte tänkt på det själv??

Men tyvärr det är inte det. Det är en annan anordning.

Jag berättade om projektet för en bilintresserad kamrat. Blev lite orolig när jag såg hans reaktion. Efter en stund så hämtande han sig och kunde väl möjligen kanske med god vilja förstå hur jag tänker och varför jag installerar uppgraderingen. Sevenbilar har inte sånt men min (mina) kommer att ha.

Det är nog trots allt tur att jag värmt upp forumet med lite tyngre bil, tre-axlat, el-drift, ånga mm för skulle detta kommit "ensamt" då vet jag inte vad mina Locost-forum-kamrater skulle göra.

Det som tar lite tid är att bygga in de två styrsignaler som behövs för systemet. Jag måste lyfta scuttlen och lite andra plåtar för att få ut de signalerna. Det andra skulle kunna "testmonteras" rätt omgående. En av signalerna kan jag för testen skippa men den andra är nödvändig.

Det blev väl inte alltför mycket ledtråd? Nej! Bara för jag skriver styrsignal är det inte nödvändigt att det är elektronik. Eller så är det elektronik. Bara jag och någon till vet...... än så länge.

Det är kul med alla olika förslag som dyker upp.

Link to comment
Share on other sites

Inne under scuttlen men kan även likaväl monteras i direkt motorutrymmet. Det är en lös enhet alltså inte monterad "i" motorn som tex en oljepump normalt är. Det är rätt fri montering men den MÅSTE ha en "kontakt" med motorn. I mitt fall sker den direkta kontakten med motorn via en kedja eller kanske mer exakt en kedjelikande anordning. Obs det är inget som roterar.

Jag vet inte om förtydligandet gjorde saken bättre och enklare. Problemet är nog mest att det är det allra allra sista någon kan tänka sig att en Seven-bilfabrik kommer på att uppgradera med.

När det sedan kommer bli publikt vad jag skall göra så kommer nog alla tänka ---- Jaha det var verkligen det sista jag kunde tänka mig men jo visst kan man ha det och visst stämmer det helt och hållet in i CealmSeven fabrikens bilbyggar-tänk.

Det jag vill säga Kilkenny är att det egentligen inte är så svårt om man just tänker på ledtrådarna, hur jag över åren resonerat kring bilbyggande och bilåkande. Tar man sedan och studerar några / någon bild där utrustningen faktiskt syns och sedan släpper helt fokus på att det är något som gör att bilen går fortare. Det handlar helt om funktion, i form av komfort och upplevelse för föraren. Men lås inte på stoppade stolar eller så det har inget med den typen av komfort eller funktion att göra.

Faktiskt så har inte alla eller nästan alla har det här redan men ni tänker inte på det bara. Jag vill också absolut påstå att ALLA har provat det jag tänker installera och troligen gillar det också. Så varför inte en Sevenbil ..... då borde det också gillas eller???? Tycker i alla fall jag.

Jaha blev det lättare nu då, Nä troligen inte. Det är nog bara för är så nära och (hi hi logiskt) det jag tänker på ...........

Link to comment
Share on other sites

... Det är rätt fri montering men den MÅSTE ha en "kontakt" med motorn. I mitt fall sker den direkta kontakten med motorn via en kedja eller kanske mer exakt en kedjelikande anordning...

Ha.. Det måste vara farthållare :)

Link to comment
Share on other sites

Grattis Amoz. Vi har ett RÄTT SVAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det är en farthållare.

En Cruise Control AP-50 köpt på Micro i Köping i samband med att de lade ner affären. Pris för två 700 kronor.

Drake, DHL är på väg med en laddning luktsalt och jourhavande racerförare kommer kontakta dig.......

Cruise-control --- >> Jag gillar ju Cruising även om man kanske inte kör på farthållare i den farten men orden hör ihop.

På flera av bilderna som visar Sevenramen jag hängt på väggen finns AP-50 kartongen med. Speciellt en bild där nästan hela förpackningen med texten AP-50 syns.

Googlar man AP-50 får man direktträff på Cruise-control.

Jag gillar farter från 30 till 90 och det är ett alldeles utmärkt område för en Cruise-control.

Fick idag veta att även F1 bilar har Cruise-control för depåkörningen. Helt ny info för mig å andra sidan är det mesta med F1 nytt för mig......

Tillverkas det bilar idag (Seven-bilar undantagna) utan farthållare idag? Kanske någon enstaka.

Tror att alla på forumet kört farthållar-bil vid något tillfäller eller till och med dagligen kanske.

Visst blir det väl ett bra komplement till mig och mina bilar? De kan du väl i alla fall säga Drake att det passar just mig även om jag förstår att det kan sitta långt inne.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Haha, en farthållare. Det är ju gudarnas gåva till långpendlarna. Skulle faktiskt vilja ha en på Cobran för den är tänkt att åkas långt med, men törs inte. Det skulle släppa direkt i uppförsbackarna så fort det är lite blött på vägen. När jag var och hälsade på dig med BMW:n så fick jag fullt uppställ en gång när systemet drog på i en backe. Visserligen så var det ju vinter och blixthalka då och man borde kanske ha gasat manuellt, men det är precis så det kommer att kännas med Cobran.

Link to comment
Share on other sites

Vad glad jag blir Drake att du tar det så bra och till och med gillar idén. Då ringer jag återbud till jourhavande racerförare....

Jag har ju inte så motorstarka bilar så risken för "släpp" i regn är minimal plus att min hastighet är låg skulle det bli ett "släpp" så händer inte så mycket.

Edit: Tillägg: Nej, jag har ju två bilar att "cruise-kontrollera" så jag behåller båda systemen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

cruise control är ju gött, speciellt dom modernare som finns på volvo iaf, att man kan ställa in att följa/hålla samma fart som bilen framför :)

Link to comment
Share on other sites

:)

Det var "kedjan" som fick mig att ta hem det hela..

Vad låg i vinstpotten förresten? =)

Brukar inte Cruise Controllers ha en begränsning på lägsta hastighet, runt 45, typ?

Kanske går att lura systemet på något sätt..

Har också lust att montera Cruise Control på min racer, så man kan vila gasfoten till bankörningen :)

Lycka till med monteringen.

Mvh

/Johannes

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...