cealm Posted January 29, 2010 Author Posted January 29, 2010 (edited) Jaha det är inte bara hörsägen då. Så är det nog förresten för hur hade jag annars kunnat köpt? Jag kanske byter till Rover V8 i CealmSeven bilen? Förresten på tal om sprängkåpor har jag ju en till Nova som ännu inte är vidaresåld. Jag får specialblästra den med plus ypperligare en Cheva sprängkåpa...... Jag är kanske sprängkåpssamlare men har inte vetat om det. Förresten letar jag efter en B20 sprängkåpa på nära håll dvs helst utan postens inblandning. Du ser det tycks vara insamling som gäller. Jag letar också efter ett lamellcentrum till en M40. Lamellen som sådan får "vara slut" om den vill bara centrumet är friskt. Volvo M40 lådans splines är dessa lika på något annat lamellcentrum? Det vidgar möjligheterna att hitta om inte annat. Edited January 29, 2010 by cealm
Pågen Posted January 30, 2010 Posted January 30, 2010 Lamellcentrum kan jag bidra med. Har en gammal koppling som ligger och skräpar.
cealm Posted January 30, 2010 Author Posted January 30, 2010 Pågen: Vad bra! Tanken är att ta loss "splinsen" och sedan tillverka en hylsa som splinesdelen skall in i sedan motsvarande 28mm mot motoraxeln. Därefter tillverka en lämpligt och stabilt fäste för växellådan på elmotorn. På detta vis kan jag köra utan koppling men med växellåda. Det är det snabbaste sätter att tillverka ett motorpaket. Skulle det visa sig behövas en koppling också då blir en omkonstruktion. Detta blir första varianten. DEt går väl att ta isär centrumet så det bara blir "lite grann kvar" att stoppa i ett brev eller hur.
cealm Posted March 5, 2010 Author Posted March 5, 2010 Snön skall få en omgång i helgen. Solen värmer på dagen trots att det är kallt nattetid (minus 14). Hjullastaren skall utrustas med 2010 års kedjemodell. 2009 års modell var vanliga virdna länkar som är till traktorsnökedjor. 2010 varianten tror jag kommer ha klart kraftigare bett i snön. Trär kedjorna igenom hålen i fälgen. Två eller tre omgångar per däck.
cealm Posted March 6, 2010 Author Posted March 6, 2010 Aj då!. Trodde det räckte att skrämmas eller är det bara för dåliga TV program ikväll??
cealm Posted March 6, 2010 Author Posted March 6, 2010 (edited) Troligen flera miljoner personer ikväll (och andra kvällar) när vi bilbyggare är ute i verkstäderna och svetsar och borrar och slipar och bygger. Filmbevis bli knöligt för mig och du tittade änå inte på film men du kan få några bilder, före och efter. Bläddrar du fort mellan bilderna så blir det nästan rörligt. Edited March 6, 2010 by cealm
cealm Posted March 6, 2010 Author Posted March 6, 2010 Det blev nog oavgjort idag eller? Jag hittade trailen under snön och fick fram den på verkstadsplan. Det blir retur möte endera dagen.
cealm Posted March 22, 2010 Author Posted March 22, 2010 Biltemas lambdamätare. http://www.biltema.se/Archive/Documents/Technical_docs/all/32/32-214.pdf Grönkabel skall enligt manualen kopplas till ECU om man inte har en ECU utan en vanlig förgasarmotor. Kan man köpa någon lämplig lambdasond eller ta från en skrotad bil och koppla in på "grön kabel". Lambdasonden har den bara en kabel till sig och jord via gods eller?
Thomas Posted March 22, 2010 Posted March 22, 2010 du kan använda en digital multimeter istället om du vill. 0,1-1,0 volt. över 0,75 blir fett och under tror det var 0,3 =magert Men. 1 kabel = signal och jord i gängan/avgasrör 2 kablar = signal o jord 3= signal, förvärmning, jord 4= signal, jord, förvärmning,jord
cealm Posted March 22, 2010 Author Posted March 22, 2010 Aha är det så dessa fungerar. Då provar jag med en voltmeter först.
Thomas Posted March 22, 2010 Posted March 22, 2010 Signalen på Lambdagivaren kan vara i olika färger. Violet ofta på Jänk. tror BMW har svart nån har grå osv.
cealm Posted March 22, 2010 Author Posted March 22, 2010 Suck, varför kan man inte ha samma färg, tex grå, passar alla till och med färgblinda. Borde vara reglerat i VVFS 2003:22
cealm Posted March 22, 2010 Author Posted March 22, 2010 (edited) Förresten Thomas inlägg #12 Är det en resistans jag mäter men hur kan den mäta spänning om jag inte skickar in spänning någonstans? Edited March 22, 2010 by cealm
cealm Posted March 23, 2010 Author Posted March 23, 2010 (edited) Nu vet jag mer om Lambda-sonder. Enligt Wikipedia. En lambdasond är vanligtvis placerad i en förbränningsmotors grenrör och känner av syrehalten i avgaserna. Även kallad syresensor. Själva värdet lambda avser -blandningen, viktmässigt. Eftersom den optimala luft/bränsle-blandningen varierar mellan olika bränslesorter är värdet normerat på så vis att 1,0 betyder optimal blandning. Ökas mängden luft i förhållande till bränslet (snålare blandning) är detta värde större än 1, för rikare blandning (mer bränsle) är värdet mindre än 1. Lambdasonden genererar själv en spänning mellan 0 och 1 volt i samband med den kemiska processen som uppstår mellan ädelmetallen i sonden och gaserna i avgaserna. Lambdasonden är en viktig komponent i alla moderna bensinmotorer med elektronisk bränsleinsprutning. Signalen från sonden registreras av ett reglersystem som från denna information tar beslut om att öka eller minska bränsletillförsel. Den exaktare bränsle-luft-blandning som lambdasonden bidrar till är en förutsättning för att katalysatorn ska kunna jobba effektivt. Edited March 23, 2010 by cealm
cealm Posted March 28, 2010 Author Posted March 28, 2010 Som jag nämnt i någon annan tråd så börjar bilarna och ramarna vakna till efter vinterdvalan. Just denna bil står längst in och har bara bara blivit sporadiskt omklappad. Inte ens provstartad på hela vinter säsongen. Är det mobbing?? Börjar de andra att röra runt sig så kommer jag åt den här också för provstart och omtanke.
cealm Posted March 31, 2010 Author Posted March 31, 2010 Omflyttningar har ännu inte slagit igenom för den här bilen än men vänta bara, rätt vad det är så skall den ut också för säsong 2010.
cealm Posted April 9, 2010 Author Posted April 9, 2010 ---- rätt vad det är så skall den ut också för säsong 2010. --- Det blev snabbare än jag trodde, bilen är försäkrad nu och ställs på idag för imorgon skall det luftas. Förresten blir det fordonståg imorgon.
cealm Posted April 9, 2010 Author Posted April 9, 2010 Nu är bilen ute i fria luften och startade också. Tvättning på gång.
Morty Posted April 9, 2010 Posted April 9, 2010 Vilken bil ska rattas på Kinnekulle i år? Blir det den här, 8:an, elsjuan eller 6-hjularen. För du kan väl inte slingra dig i år nu när du fyllt hela tomten med bilar :) :)
cealm Posted April 9, 2010 Author Posted April 9, 2010 Tror du inte jag kan det? Jo det borde jag nog klara av va? Tänkte faktiskt på Kinnekulle och jag tar nog V70 dit......
cealm Posted April 9, 2010 Author Posted April 9, 2010 Förresten var jag ut och åkte Sevenbil ikväll. Så kul, SÅ KALLT varför har jag inte monterat in värmepaketet jag fick. Jag har ju haft det i flera dagar. Brrrrrrrrrrrrrrrrrrr men kul!!!!!
Morty Posted April 9, 2010 Posted April 9, 2010 Tror du inte jag kan det? Jo det borde jag nog klara av va? Tänkte faktiskt på Kinnekulle och jag tar nog V70 dit...... Ifjol slingrade du dig med att släpets bromsar var opålitliga när du körde längre sträckor. Om man har energi till att hålla igång så många bygge, snöskottning och forumstrådar som du gör, finns inte ursäkten att jag inte hunnit eller orkat fixa släpet :) ;) ;) Det är Ok att du tar V70:n dit med en sjua på släp :D
cealm Posted April 9, 2010 Author Posted April 9, 2010 Hmmmm. V8an är för tung för släpet, och det är faktiskt sant. 6x4 bilen är på tok för lång och det är också sant. Det är faktiskt nätt och jämt att V8 får plats ramperna går inte att fälla i "körläge" utan ganger mot bilen. Jag har provat att klättra upp på släpet med den men det var ingen bara lösning. Tung och bred. Så bred så jag märkte inte att höger hjulet klättrade över trailerskärmen (som höll bra). Det tog väl emot lite men jag gasade till så ....... Sedan upptäckte jag hur det gått till när jag väl var på plats och såg däckspåren. Fick klättra över skärmen igen bakåt men då visste jag om det vilket inte var lika kul och så blev det tow-bar 12 mil istället. MEd SFRO2 krav på Kinnekulle blir det nog bara CealmSeven kvar som möjlig bil. Tänk om den är såld då......? Då är jag utan bil. Så det kan gå eller hur Morty. Men jag har ju många andras fina bilar att titta på och vinka åt..... eller hur.
cealm Posted April 9, 2010 Author Posted April 9, 2010 Kilkenny: Då kan jag vara passagerare i den reggade bil. Det börjar lösa sig ........ för det var väl det du menade ...?
cealm Posted April 10, 2010 Author Posted April 10, 2010 Fordonståget kopplat, jag har ätit frukost och läst tidningen. Vilken snits jag börjar få på fordonstågskoppling. Det borde vara en OS-gren. ´Förresten hur anmäler man nya OS-grenar. Det verkar finnas OS-grenar i allt möjligt och faktiskt så jag tror det är mer allt omöjlgt så varför kan inte OS i Fordonstågskoppling bli en gren? Första stopp blir Statoil i Arboga. Det är enda stationen i Arboga där jag kan tanka två Sevenbilar samtidigt. Det är tillräckligt långt mellan pumparna. Tyvätt, vilket är en begränsning, kan jag inte tanka dragbilen med diesel då. Borde nog byggas ut den där stationen. De kan ta måtten när jag ändå är där.
cealm Posted April 10, 2010 Author Posted April 10, 2010 Kollade vädret på nätet. Verklighet och nätets väder verkar hålla ihop idag. Lite smådropp, inte mycket men mulet, jag kommer frysa så frågan är om jag skall ta med ett elverk och en kupevärmare i Sevenbilen. Jag har ett passande elverk. Nej jag får nog värma mig i V70n eller hänga över V8ans grenrör. Där är det varmt och gott och jag har ingen huv som hindrar åtkomsten.
cealm Posted April 10, 2010 Author Posted April 10, 2010 Nu åker jag på årets första konbana, time attack, drifting och streetrace. (Ingen drifting för mig) Kommer köra med CealmSeven men kommer prova CealmSeven V8 men konbana med oljetanker är kanske inte helt rätt kombination. Jag får väl cruisa runt. Så nära till banan som jag har denna gång.....
cealm Posted April 10, 2010 Author Posted April 10, 2010 Nu är jag hemma igen, skall sortera isär towbar-bilarna.
cealm Posted April 10, 2010 Author Posted April 10, 2010 Jag måste framkalla glasplåtarna först. Har bara några bilder. Det var så kallt att ta av sig handskarna. Jag hade hjälm på mig större delen av tiden och handskar. Bilder som togs av klubbkamraterna och kanske laddas upp på den hemsidan och om ni ser ett "hjälm-UFO-med reflexväst" === ---- >> det är jag...... GasaMK
cealm Posted April 10, 2010 Author Posted April 10, 2010 Inte många bilder alls på konbanekörningen i Arboga. På väg ut från hemmanet. Obs Åkermangrävaren i bakgrunden. Dags för årets första tankning. Synd att de inte hade en till pump i raden så jag kunde tanka diesel i V70n Vi var 15 bilar på plats inräknat mina båda. På väg hem igen. Undrar om det hände något däremellan?
cealm Posted April 10, 2010 Author Posted April 10, 2010 (edited) Några mobil-filmsnuttar men det blev inte så bra bild... Något mer har jag inte än det som finns i förra inlägget. Det är om något dyker upp på GasaMK hemsida Hjälp !!!!!!!!!! tider har kommit upp på sidan. Jag kom inte sist heller, trodde det. Edited April 10, 2010 by cealm
Jay-c Posted April 10, 2010 Posted April 10, 2010 duktigt, till nästa gång hoppas jag att du kommer 1:a & 2:a. tänk dig dagen då du kan stoltsera med samtliga top 5 platser ;)
cealm Posted April 10, 2010 Author Posted April 10, 2010 Jay-C: Väl värt att tänka på. Oljetanker....... 3-axlad-boggiebil med boggilyftpå axel 3 ---- ElSevenbil ----- Liten mittmotor ensitsig Sevenbil ---- En helt vanlig Dala 7 med motorhuv --- En vanlig 442a ---- En CealmSeven Kobra. Först måste alla vara klara och det är inte den svåra biten det svåra är att köra fortare än de andra...... för de har så förbaskat bråttom alla.
cealm Posted April 11, 2010 Author Posted April 11, 2010 Jay-c: Skall ta med läskeblask i mängder och bjuda (´såklart alkoholfritt) till de andra förarna. Bra idé. Träningsvärk idag efter gårdagens konbana plus en del blåmärken. Likadant förra året. Till nästa konbana 24 april skall träningsvärken vara borta och borde inte komma igen. Vinteruppehållsovanan som tar ut sin rätt. Blåmärken och ömhet pga av dessa var ren glömska och förbiseende. Jag måste limma eller poppa fast ett par karborreremsor så jag kan klippa till ett sitt/liggunderlag. Inte stora bitar alls. Det är på två ställen jag hela tiden slår i det yttre ramverket eller borde stav med ä istället så länge samt kardantunneln. Gårdagens bana var hal. Jag brukar aldrig "glida med bilen" men här till och med slirade och gled bilen på rakorna mycket ovan känsla. Det var såklart allt grus. Jag har med mig ett helt lass hem som åkte in i bilarnas lastutrymme.
Kilkenny Posted April 17, 2010 Posted April 17, 2010 Är det aska? fast det är väl en kolvmotor i, så flygförbudet rör väl inte dig? ;)
cealm Posted April 18, 2010 Author Posted April 18, 2010 Funderade faktiskt en stund själv men så kom jag på att ta med lite sånt där vitt till frysen för att jämföra och så"vitt" jag ser liknar det som finns i frysen och det här varandra. Googlade en stund och fick tag på ett namn på eländet. Snö kallas det visst. Kallt och blött. Cruisingbilar berörs inte än. Bilar som går med högre fart och på högre höjd kan däremot beröras. Allt beroende på kamvinkeln mot marken. Pass upp Drake.
Drake Posted April 18, 2010 Posted April 18, 2010 Hehe! Testade förresten G-techen idag. Peakade på 326 bakhjulshästar men låg mest runt 250-300!!! Kan inte stämma, ska kolla i morgon igen men om det stämmer så får man vara glad. Hade lite svårt att få igång 0-100 mätningren men lyckades göra ett halvhjärtat (måste byta drivknutar innan jag törs dumpa kopplingen) testförsök utan fullgas, med kalla däck med högt tryck och med en grovt missad växling. 5,6 sek! Då tog jag det väldigt lugnt, så 4 sekunder borde vara inom räckhåll. Ska bara lära mej växla först, missade nog en halv sekund där.
Drake Posted April 18, 2010 Posted April 18, 2010 Jorå! Har nog gjort en 20-25 mil redan. Mycket justeringar återstår men hon funkar. Hjulinställning, corner weight, bromsjustering, förgasarbestyckning ska fixas till innan jag vågar ge järnet. Eller fan, det har jag redan gjort.
Kilkenny Posted April 18, 2010 Posted April 18, 2010 Vad kallas läget strax under full gas? Ingen aning... ;)
Drake Posted April 18, 2010 Posted April 18, 2010 Nä, det är svårt att hålla igen, men innan bromsarna är fixade så borde man kanske ta det liiite lugnt.
Kilkenny Posted April 18, 2010 Posted April 18, 2010 Värre är ju att få tag i en hjälm med plats för hornen. :hypocrite:
Recommended Posts