Dieselfreak87 Posted March 19 Posted March 19 Nån runt Örebro som kan hjälpa (mot bet såklart) har ett bygge som är byggt på 80talet och bes av sfro men sedan ej färdigbyggt av olika anledningar och trotts att den är ”reggad” och har blivit tilldelad ett reg nr så vill sbp att jag ska ha nya intyg från sfro eller testa. Inget märkvärdigt igentligen förutom att dom vill ha en ritning på ramen (och jag är värdelös när de kommer till datorer) så finns de möjligtvis någon här som kan göra en insats och komma förbi, kolla, fota och mäta och sedan rita upp den så dom blir nöjda? mvh Mårten/ Örebro Quote
swedishGT40 Posted March 20 Posted March 20 9 timmar sedan, Dieselfreak87 sade: Nån runt Örebro som kan hjälpa (mot bet såklart) har ett bygge som är byggt på 80talet och bes av sfro men sedan ej färdigbyggt av olika anledningar och trotts att den är ”reggad” och har blivit tilldelad ett reg nr så vill sbp att jag ska ha nya intyg från sfro eller testa. Inget märkvärdigt igentligen förutom att dom vill ha en ritning på ramen (och jag är värdelös när de kommer till datorer) så finns de möjligtvis någon här som kan göra en insats och komma förbi, kolla, fota och mäta och sedan rita upp den så dom blir nöjda? mvh Mårten/ Örebro Hej Mårten, Vad tråkigt att du har fastnat i byråkrati. Du är inte ensam om o hamna där, så stå på dig och undersök vad som egentligen krävs av dig tycker jag. F.ö. så förstår jag inte riktigt varför du skulle behöva påvisa någonting alls om du nu säger att den är reggad. Så något stämmer inte här. Vad menar du med reggad? Har du chassinummer, men inget registreringsnummer? Hur gick processen till sist, vilka instanser var inblandade? Är du ursprungliga ägaren till bygget, eller har det bytt ägare under byggets gång? Quote
Dieselfreak87 Posted March 20 Author Posted March 20 Reg nr och chassi nummer finns. Men den blev enligt sbp förregistrerad (1986) i efter sfro godkännandet men finns inga uppgifter om vikt osv. Väntar på att få hem lite papper från en föregående ägare där de står vem som gjorde bes osv så får man ta det därifrån men hade såklart underlättat om man hade fått en riktig ritning Quote
Mats Karlsson Posted March 20 Posted March 20 Kanske @therealpinto kan sprida lite ljus över hur SFRO processen såg ut på 80 talet och vad som är annorlunda mot nu? I dagsläget så får man ju inget regnummer förrän bilen är färdigbyggd och registreringsbesiktigad och det gör ju inte SFRO, ofta görs ju den första kontrollbesiktningen samtidigt och bilen tas "i bruk" Vilka dokument har du på bygget och i vilken ordning är dom daterade? 1 Quote
Dieselfreak87 Posted March 20 Author Posted March 20 1986 11 11 står de att den är avställd. Står inget om brukandeförbud och inte heller något tilllägg om att bilen måste registreringsbesiktigas vilket för de hela ännu mer märkligt för dåvarande vv måste ju fått vara n uppgifter om att bilen existerar annars hade dom ju inte kunnat utfärda reg nr osv reg nr mpf921 om någon känner för att grotta ner sig 😅 Quote
Dieselfreak87 Posted March 20 Author Posted March 20 Såhär står de när jag loggar in på mina sidor. Ser ju väldigt bra ut iaf 😂 Quote
Göran Nilsson Posted March 20 Posted March 20 Där står ju vit på svart att det bara till att Ställa På bilen och försäkra sen är det bara att köra. Bilen har chassinummer och registreringsnummer och är inte besiktingspliktig och har inte användarförbud, klart som korvspad. 2 Quote
Dieselfreak87 Posted March 20 Author Posted March 20 Ja jag tycker de oxå och det var de jag ville få bekräftat men ts hänvisade till spb å dom menar på att jag måste in med den Quote
Göran Nilsson Posted March 20 Posted March 20 På vilka grunder ”måste den in”, personligt tyckande eller finns det stöd för det i någon paragraf, isf vilken ? Quote
Klubbsson Posted March 20 Posted March 20 En bil som ser ut sådär bara måste få rulla på vägen igen! Kämpa på! Quote
Dieselfreak87 Posted March 20 Author Posted March 20 48 minuter sedan, Göran Nilsson sade: På vilka grunder ”måste den in”, personligt tyckande eller finns det stöd för det i någon paragraf, isf vilken ? Deras motivering va för att vikt osv inte finns registrerat Quote
Dieselfreak87 Posted March 20 Author Posted March 20 43 minuter sedan, Klubbsson sade: En bil som ser ut sådär bara måste få rulla på vägen igen! Kämpa på! Tyvärr är den inte sådär fin i dagsläget men de är planen att den ska va så fin till sommaren 😅 Quote
therealpinto Posted March 21 Posted March 21 På 1980-talet kunde man förregistrera fordon, och få regnummer innan SFRO-besiktningen gjordes. Systemet missbrukades en del, med folk som körde på förreggade papper utan registreringsbesiktning. De bilarna ser ut just som denna i handlingarna, dvs det finns regnummer och chassinummer men inget mer. Datum för registrering och påställning saknas och det är helt rätt av besiktningsorganet att kräva intyg från organisation för amatörbyggen. Vi på SFRO har vana av att hantera dessa fordon och bor du i Örebro har du ju nära till vårt folk i Västerås som gärna hjälper dig vidare. 1 Quote
Dieselfreak87 Posted March 21 Author Posted March 21 2 timmar sedan, therealpinto sade: På 1980-talet kunde man förregistrera fordon, och få regnummer innan SFRO-besiktningen gjordes. Systemet missbrukades en del, med folk som körde på förreggade papper utan registreringsbesiktning. De bilarna ser ut just som denna i handlingarna, dvs det finns regnummer och chassinummer men inget mer. Datum för registrering och påställning saknas och det är helt rätt av besiktningsorganet att kräva intyg från organisation för amatörbyggen. Vi på SFRO har vana av att hantera dessa fordon och bor du i Örebro har du ju nära till vårt folk i Västerås som gärna hjälper dig vidare. Tack för klargörandet. Va en herre i v-ås jag tala men men kändes inte som han var värst intresserad av mina frågor och funderingar. Men kan va att jag ringde olämpligt oxå. Men inväntar att få hem dom sista papprena på den för där står oxå vem som utförde besiktningen från sfro. Antar att ni inte har kvar dom handlingarna från 86 i något register? För jag gissar på att man behövde ha ritning på ramen då oxå? mvh Quote
swedishGT40 Posted March 22 Posted March 22 15 timmar sedan, Dieselfreak87 sade: Tack för klargörandet. Va en herre i v-ås jag tala men men kändes inte som han var värst intresserad av mina frågor och funderingar. Men kan va att jag ringde olämpligt oxå. Men inväntar att få hem dom sista papprena på den för där står oxå vem som utförde besiktningen från sfro. Antar att ni inte har kvar dom handlingarna från 86 i något register? För jag gissar på att man behövde ha ritning på ramen då oxå? mvh Hej Mårten, har tyvärr haft samma upplevelser från SFRO i Västerås vid flertalet tillfällen. Personen i fråga är lite speciell och väldigt upptagen. Som tur är så finns den fler eldsjälar inom organisationen som verkar desto gladare att hjälpa till om man nämner att man pratat med person X inom SFRO utan framgång. Ulander är en av dessa eldsjälar. Även andra finns. Särskilt om du är beredd o resa lite längre för o visa upp bygget för dem. (Lång resa är värt det i min bok om man får bra bemötande) 1 Quote
Dieselfreak87 Posted March 22 Author Posted March 22 Ja att åka långt är jag van med så de är inga problem 😅 första gången jag blandar in sfro så ska ändå bli spännande och genomföra den processen 😁 Quote
therealpinto Posted March 22 Posted March 22 Fram till ungefär 2014 så gjordes våra besiktningar på pappersblanketter och det är inte riktigt försvarbart att sortera in allt sånt i ett sökbart arkiv centralt. Får du med papper som visar vem som gjorde besiktningen 1986 kan det gå att leta uppgifter men det är inte heller säkert att de tillför så mycket nu, 40 år senare. Vill någon ge återkoppling på hur man uppfattar olika personers bemötande går det bra att kontakta mig direkt om man vill (jag har en funktion som ansvarig för vårt verksamhetssystem och kvalitetsarbete) och det går också att kontakta oss via info-adressen om man vill uppmärksamma något. Quote
Recommended Posts