Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej, är ny här och är mitt i bygget. Motorn är en 4-cylindrig kawasaki 1000cc. Har kedjedrift till bakaxeln.

Håller på och funderar på hur man ska göra med backväxeln. Enligt SFRO är elektrisk back godkänt, det jag funderar på om det inte blir enklast. Har minimalt med utrymme för en separat fram/back växellåda och själva motorn har ju ingen back.

Är det några andra som gjort någon smart lösning med elektrisk back som går på startbatteriet? Funderar mest på hur det skulle funka mekaniskt med i- och urkoppling, man vill ju inte att motorn är inkopplad och snurrar när man kör framåt, ser helst att den är helt mekaniskt frånkopplad för att minimera risken för ras vid färd framåt. Är även öppen för att eventuellt bygga om och få in en mekanisk fram/back växellåda om det finns någon bra och smidig lösning för detta 🙂

Söker tips och inspiration från andra som har idéer eller som eventuellt redan gjort detta och fått det fungera.

Posted

Elektrisk back är generellt urusla att backa med men kan i bästa fall vara tillräckligt bra för att att få godkänt på en besiktning.

Jag byggde tre varianter innan jag kom upp till en nivå som är att betrakta som helt kass men gav mig godkänt. Tog en winchmotor och en rulle som trycker direkt på bakhjulet. Fungerar ungefär som en husvagnsmover.

Posted
56 minuter sedan, sorin sade:

Vad har du för vikt på bilen ?

// Sorin 

Runt 500-600kg skulle jag tippa på när allt är klart.

Posted

Oj, ok. Jag tänkte mig en mer integrerad lösning som på något sätt via en koppling kopplar in på utgående axel från motorn som sen driver via kedjan. Sen någon säkerhetsfunktion eller liknande så den bara får aktiveras med neutral i. Winchmotor kan vara ett bra alternativ.. Har du några bilder på lösningen som blev godkänd? 🙂

Posted

Håller med om att el-back generellt inte är så bra men det går att få godkänt.

Min går ok att backa med på slät mark, men lutar det lite uppför kommer man inte långt. Och har man backat några gånger så är batteriet ganska trött. Jag har ett separat batteri för backen. Och en lätt bil (510 kg tjänstevikt)

Ett generellt problem om du använder en startmotor (som jag gjort) är att det bara är en hastighet. Gör du utväxlingen så den orkar bra blir den långsam, och tvärt om. 

Lite bilder en bit ner på den här sidan 

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1135367&sid=7a5b83f7be5408d99a35c03173c55d73

image_2025-09-25_173712937.png

Posted
34 minuter sedan, Johan Lekås sade:

Håller med om att el-back generellt inte är så bra men det går att få godkänt.

Min går ok att backa med på slät mark, men lutar det lite uppför kommer man inte långt. Och har man backat några gånger så är batteriet ganska trött. Jag har ett separat batteri för backen. Och en lätt bil (510 kg tjänstevikt)

Ett generellt problem om du använder en startmotor (som jag gjort) är att det bara är en hastighet. Gör du utväxlingen så den orkar bra blir den långsam, och tvärt om. 

Lite bilder en bit ner på den här sidan 

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1135367&sid=7a5b83f7be5408d99a35c03173c55d73

image_2025-09-25_173712937.png

Spännande! Precis nåt sånt som jag tänkte också. Intressant lösning att koppla förbi solenoiden med en manuell spak, det är nog ganska smart med tanke på hur brutalt den slänger i backen 🙂

Har funderat på om man ska göra antingen väldigt låg utväxling så den går långsamt och köra på full effekt hela tiden eller fixa en DC motor kontroller så man kan variera hur snabbt motor drar, risken är väl att det inte finns tillräckligt med vrid på låga "varv". Vill iallafall ha någon form av "soft-start" så man inte flyger bakåt.

Hade tänkt mig en ganska rejäl motor på kanske 2kW, visst kommer den dra ström men kommer nog bara backa om jag absolut måste, samt att jag har plats att stoppa i ett 100Ah batteri om så krävs.

Posted

Jag har besiktat ett antal bilar med elback, och tyvärr är ju erfarenheten att ingen av dem har fungerat "bra".

Som Johan är inne på är hastigheten ett problem, även att det blir ganska ryckigt och svårkört.

Idag skulle jag kolla på att använda lite prylar från någon form av elfordon så man får ett riktigt "gasreglage" till backen där hastigheten kan styras. I en lätt bil måste det ju gå att använda grejer från någon typ av elmoped eller liknande.

Posted
11 timmar sedan, therealpinto sade:

Jag har besiktat ett antal bilar med elback, och tyvärr är ju erfarenheten att ingen av dem har fungerat "bra".

Som Johan är inne på är hastigheten ett problem, även att det blir ganska ryckigt och svårkört.

Idag skulle jag kolla på att använda lite prylar från någon form av elfordon så man får ett riktigt "gasreglage" till backen där hastigheten kan styras. I en lätt bil måste det ju gå att använda grejer från någon typ av elmoped eller liknande.

Ok, har du också kört med startmotor då? Finns det några regler på hastigheten man måste kunna backa i? Har kikat på lite lösningar med en startmotor som är PWM styrd av MOSFETs för att kunna reglera hastigheten, tycker att en motor på 2kW samt skapligt nedväxlad med stort drev borde fungera iallafall okej utan att vara helt för ohanterbar och bökig att använda.

Har letat efter styrboxar och liknande till 12V men på 2kW blir strömmen väldigt hög, närmare 200A och det är utanför vad de flesta överkomliga grejerna klarar att driva. En till sak jag funderat på att om man ska använda en DC-DC omvandlare och gå från 12V till 36/48V och köpa en sån motor (främst golfbils grejer som dyker upp om man googlar efter såna motorer). Dock så tappar man ju den smidiga solenoid-"kopplingen" som startmotorer har för att koppla i och ur sitt drev. Blir nog att bygga egen styrkrets med någon mikrokontroller samt MOSFETs för att klara den höga strömmen.

Posted

En backväxellåda är dyr, tar plats och väger, men kommer du verkligen lyckas komma undan billigare, mindre o lättare med en el-lösning?

Om du villa ha bilen i ett banutförande kan du kanske placera backlådan så att den går att demontera o förbikoppla?

/T

Posted

Kanske blev lite väl hårt men ibland är det värt att ta ett steg tillbaka och fundera på vad man försöker åstadkomma.

Är det utmaningen att bygga en elektrisk back som är intressant, ös på och berätta gärna här på forumet hur det går. Vi gillar intressanta vilda projekt!

Är det en enkel lösning för att få en besiktigad körbar bil, så kan det vara lättare att betala och köpa en backväxel…

/T

Posted (edited)

Jag provade mig fram  tills jag hittade rätt . Det blev en väldigt kostsam historia 🙂 🙂 .

Första alternativet var ett startmotor från Wosp som var tänkt att den skulle monteras på hojens utgående axel . Blev aldrig testad .

IMG_3818.jpg

Andra alternativet som jag hoppades på var ett Diff med elback( Startmotor ). Tyst och med samma utväxling som hojen hade . Det fungerade men bara ibland . Batteriet tömdes ganska fort . Sen hjälpte inte att klossarna till  handbromsen låg an hela tiden och bromsade . Märkte det efter jag köpte och monterade den tredje alternativet . 

IMG_3801.jpg

Tredje alternativet blev en diff med möjlighet att ändra rotationen på . 6 växlar fram och 6 back om man vågar 🙂 🙂 Fungerar perfekt . Det tråkiga är det höga priset , väsnas en hel del och kostsam om man vill ändra utväxling .

IMG_6042.jpg

Alternativ två hade varit bäst om jag hade haft lite mer tid och tålamod att fixa det . 

Edited by sorin
Posted
22 minuter sedan, Mikael Nordin sade:

Tack! Den verkar trevlig. Är det diffspärr i? Hade varit grymt om det gick att få bort kedjan typ Radical sr3 gdu:n.

Tror det blir svårt att modifiera .

pont-inverseur-quaife-qba2r-arbre-cannele-rainure-rapport-243-3025-3767-option-lobro-100-108mm.jpg

Posted
21 timmar sedan, tobby sade:

Ok, har du också kört med startmotor då? Finns det några regler på hastigheten man måste kunna backa i? Har kikat på lite lösningar med en startmotor som är PWM styrd av MOSFETs för att kunna reglera hastigheten, tycker att en motor på 2kW samt skapligt nedväxlad med stort drev borde fungera iallafall okej utan att vara helt för ohanterbar och bökig att använda.

Har letat efter styrboxar och liknande till 12V men på 2kW blir strömmen väldigt hög, närmare 200A och det är utanför vad de flesta överkomliga grejerna klarar att driva. En till sak jag funderat på att om man ska använda en DC-DC omvandlare och gå från 12V till 36/48V och köpa en sån motor (främst golfbils grejer som dyker upp om man googlar efter såna motorer). Dock så tappar man ju den smidiga solenoid-"kopplingen" som startmotorer har för att koppla i och ur sitt drev. Blir nog att bygga egen styrkrets med någon mikrokontroller samt MOSFETs för att klara den höga strömmen.

Jag har ju inte byggt utan besiktat det folk byggt 🙂

Det finns inga exakta regler på hastighet. Men backen ska ju fungera för att flytta undan bilen om man står ivägen, den ska funka om man backar med svängda hjul, över en trottoarkant, uppför en backe. När backväxeln går lika "fort" som när man flyttar en vanlig bil med startmotorn blir den typen av manövrar gränsande till farliga men i alla fall påfrestande på tålamodet.

Jag kan tänka mig att det kan vara värt att titta på en lösning med högre spänning till en backmotor, kanske ett 72V-batteri. Som Sorin är inne på är det inte säkert att en bra elbackslösning blir billigare än ett "backslag" men å andra sidan är man ju då väldigt nära en hybridlösning även för att köra framåt 😉

• 4 weeks later...
Posted (edited)

Liten uppdatering:

Har vridit och vänt på problemet och det får nog bli elektrisk back. Finns helt enkelt inte plats för en backväxellåda 🙄 skulle ha planerat för det medans jag gjorde ritningen, fel av mig som nu biter mig lite i arslet. Men men vad ska man göra.. vill ju ha back.

Har beställt en ganska krallig startmotor nu på 2.5kW och ska bygga en egen "styrenhet" för mjuk iläggning av drevet med solenoiden samt styrning av motorn med PWM via P-kanals power-mosfets.

Har plats på bakaxeln där bromsskivan egentligen skulle sitta i och med att jag byggde med bilbromsar runtom istället där skivorna sitter ute vid hjulen. Blir nog att skära ett eget drev på fräsen i lämplig storlek och montera där.

Första tanken var att montera det på utgående axeln från motorn, men hade då behövt lösa ett stödlager som är perfekt i linje med axeln, fördelen med det hade varit den extra nedväxlningen man får via kedjan och dreven, men är nog inte värt det med tanke på arbetet, får skära ett större drev istället.

Edited by tobby