Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

Jag har en zetec med typ 9 låda men fick för mig att byta typ 9 lådan till en Mazda nc låda. Med lite möda har jag nu fått ihop det med hydraliskt urtrampninglager. Jag bytte samtidigt till ett lättare svänghjul.

När jag startar motor nu går den riktigt dåligt, svårstartad och smäller och skjuter flammor från dämpare. Skulle kunna bero på det nya svänghjul. Någon som varit med om något liknande?

Även om motor går som en påse nötter går den på tomgång utan några andra konstiga ljud. När jag trycker ner kopplingen hörs ett stormande ljud, nästan som ett borrade ljud eller kuggar mot kuggar, när man lägger i en växel och släpper upp kopplingen blir ljudet ännu högre. Jag trodde först att det var något med bendicksdrevet på startmotorn men det fungerar som det skall. Någon som vet vad det kan bero på?

Posted

Låter som dålig timing sitter det svänghjulsgivare på motorn ? Det andra ljudet kan det vara att något ligger emot lamellen som när du frikopplar då tar i typ bultskallar eller så ?

Posted

Kan det vara för lite spel mellan utgående axel på växellåda och svänghjulets styrhål så allt sitter i spänn?

/T

Posted
12 timmar sedan, Kjelland28 sade:

Låter som dålig timing sitter det svänghjulsgivare på motorn ? 

Vevaxeln triggas på baksidan svänghjulet mot motorn, och det är exentrisk bultdelning så det går ej att montera fel.

Posted

Det finns väl VR-givare med olika "djup" (eller längd), så om svänghjulet är bytt, så är det kanske gjort för en annan givare?

Lite foton på svänghjul (gärna båda, så man också ser hur triggerkuggarna ser ut) och givare skulle underlätta.

Posted

Jag tror att det är skillnad mellan manuell växellåda och automat.

 

Posted

Tack för alla tips.

Timing fel. Det skulle det kunna vara. Punkten som givaren känner på kan antagligen variera något från tillverkare till tilverkare.

Lamell som tar i. Med pedalen uppe låter det inget. Ljudet kommer när man har tryckt ner pedalen halvvägs, när man lägger i ev växel och släpper upp låter det ännu mer. Det talar mot att lamellen tar i, den i samma position som tidigare. Men ljudet är lite som om bultarna tar i när det roterar. Eller kan det vara något med det hydrauliska urtrampninglagret.

Utgående axel i spänn. Ja kanske, vet inte riktigt om det skulle låta som det gör nu.

Svänghjulsgivare. Jag använder standard svänghjulsgivare. Jag använde standard svänghjul innan och bytte till Retroford z035. Olika djup på givaren var nytt för mig.

Det låter som jag får plocka ur motor och växellåda igen och se om man blir klokare. 

Posted

Så det börjar låta när du sätter tryck mot svänghjulet finns det något bakom svänghjulet som det kan ta i när du flyttar vevaxeln framåt mot axiallagret ? hur ser givaren och fästet ut  ?

Posted

Jag har nu hittat felet. Kopplingslamellen kuggar över på ingående axeln till växellådan. På det nya svänghjulet passar bara 215mm kopplingen, på typ9 hade jag 230mm.

Jag trodde att splines var samma oavsett storlek på lamell. Är det någon som vet? 

  • Like 1
  • Thanks 1
Posted (edited)

Det beror nog på vad det är för lameller du har.

De "klassiska" bakhjulsdrivna Ford med 1" x 23 splines finns ju i ett gäng olika diametrar. Mazda MX-5 har väl 24 mm axel med 22 splines. Så en Fordlamell blir alltså lite för stor.

 

Edited by therealpinto
Posted

På autodoc finns både 22 och 23 splines, 215mm, för mazda. Jag får räkna på axeln vad jag har. 

Posted

Jag har 22 tand. Verkar vara svårt att hitta någon som har på lager, blir till att köpa en hel sats.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...