Jump to content

Fastsättning av stödlager


Recommended Posts

Hej. 
Jag har fått till mig att jag måste bygga om mitt stödlager till rattstången. 
Har letat och sökt efter bilder hur andra har gjort, men tyvärr är många bilder borta. Eller jag kass på att söka. 🙂

Såhär ser min upphängning ut. Jag tycker det sitter bra och hindrar inte styrningen alls.
Hur hade ni gjort? Tips o idéer?? 

 

IMG_2032.thumb.jpeg.8ad2fb7547417294a2b49898df6a0165.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Sfro tyckte det såg för vekt ut med gängstång. 
 

Jag skulle kunna ta bort mittendelen och då slippa stödlager. 
Kan jag förlänga stången med passande fyrkantsprofil och bulta fast det i rattstång/styrstång? 

Link to comment
Share on other sites

Tack. 
Antingen får jag bocka en plåtbit och fästa i motorfästet eller så testar jag att ta bort ett knutkors och förlänger styrstången. Tror faktiskt det är den enklaste lösningen för mig. 
Nu när jag gjort om motorfästet så är ett knutkors överflödigt. 
 

IMG_2076.thumb.jpeg.ad4c5e8cee80b65d2a6892fa888e1d37.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Grejen är den att stödlagret satt fel från början. Den satt på fel sida av knutkorset, mot styrväxeln. 
Så bes mannen bad mig flytta den till motorfästet och använda samma lösning som jag hade tidigare. Men när jag hade flyttat det såg det för klent ut. 
Så det var bes mannen som rekommenderade mig att sätta den i motorfästet. 

Link to comment
Share on other sites

Såhär såg det ut från början. 
Förstår att han ville flytta det. 
 

Men nu tror jag att jag ska skippa det knutkorset och förlänga styrstången, då jag får en rak linje från det första knutkorset. 
 

IMG_0891.thumb.jpeg.b1242cc667c2061d2a552b2604d91245.jpegIMG_2076.thumb.jpeg.7eef9afbb3330d597e4311c08af9dfca.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Motorfästet rör ju på sig iom att den är gummiupphängd. Menade han verkligen så? Det kommer ju att vibrera, sträcka och trycka på rattstången, lederna och styrväxeln. Det låter väldigt konstigt tycker jag.

Gör en längre axel och skippa ett lager om du får plats för turbon.

Link to comment
Share on other sites

Ja, han sa så. 
Men min tanke är att skippa ett lager och göra en längre axel.
Turbon kommer jag topp montera. Ska vända på grenröret. Så det finns gott om plats. 
 

Kan jag använda 20x20 fyrkantsprofil till förlängningen? Den skulle passa ganska bra. 

Link to comment
Share on other sites

Hur passar ett fyrkantigt rör bra på en rund axel?

Skaffa ett runt rör i rätt dimension och material. SFRO boken förklarar väldigt bra hur man skarvar och bygger rattstången. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...