Rockhound Posted October 23 Share Posted October 23 Hej. Jag har fått till mig att jag måste bygga om mitt stödlager till rattstången. Har letat och sökt efter bilder hur andra har gjort, men tyvärr är många bilder borta. Eller jag kass på att söka. 🙂 Såhär ser min upphängning ut. Jag tycker det sitter bra och hindrar inte styrningen alls. Hur hade ni gjort? Tips o idéer?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted October 23 Share Posted October 23 Vad var anledningen till att du behöver bygga om det ? För vekt eller fel placerat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rockhound Posted October 23 Author Share Posted October 23 Sfro tyckte det såg för vekt ut med gängstång. Jag skulle kunna ta bort mittendelen och då slippa stödlager. Kan jag förlänga stången med passande fyrkantsprofil och bulta fast det i rattstång/styrstång? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted October 23 Share Posted October 23 Så här sitter mitt fastsvetsat. //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted October 23 Share Posted October 23 Så här gjorde jag en enkel 3mm plåt som sitter i ett 20x20 rör i ramen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rockhound Posted October 23 Author Share Posted October 23 Tack. Antingen får jag bocka en plåtbit och fästa i motorfästet eller så testar jag att ta bort ett knutkors och förlänger styrstången. Tror faktiskt det är den enklaste lösningen för mig. Nu när jag gjort om motorfästet så är ett knutkors överflödigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted October 23 Share Posted October 23 (edited) Du har ju fäst lagret i motorn, sa de inget om det? Edited October 23 by Christer J 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rockhound Posted October 23 Author Share Posted October 23 Grejen är den att stödlagret satt fel från början. Den satt på fel sida av knutkorset, mot styrväxeln. Så bes mannen bad mig flytta den till motorfästet och använda samma lösning som jag hade tidigare. Men när jag hade flyttat det såg det för klent ut. Så det var bes mannen som rekommenderade mig att sätta den i motorfästet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rockhound Posted October 23 Author Share Posted October 23 Såhär såg det ut från början. Förstår att han ville flytta det. Men nu tror jag att jag ska skippa det knutkorset och förlänga styrstången, då jag får en rak linje från det första knutkorset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted October 24 Share Posted October 24 Motorfästet rör ju på sig iom att den är gummiupphängd. Menade han verkligen så? Det kommer ju att vibrera, sträcka och trycka på rattstången, lederna och styrväxeln. Det låter väldigt konstigt tycker jag. Gör en längre axel och skippa ett lager om du får plats för turbon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rockhound Posted October 24 Author Share Posted October 24 Ja, han sa så. Men min tanke är att skippa ett lager och göra en längre axel. Turbon kommer jag topp montera. Ska vända på grenröret. Så det finns gott om plats. Kan jag använda 20x20 fyrkantsprofil till förlängningen? Den skulle passa ganska bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted October 24 Share Posted October 24 Hur passar ett fyrkantigt rör bra på en rund axel? Skaffa ett runt rör i rätt dimension och material. SFRO boken förklarar väldigt bra hur man skarvar och bygger rattstången. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted Sunday at 09:49 PM Share Posted Sunday at 09:49 PM Om du bara har 2 knutar så måste du ha en teleskopdel på axeln så att det kan tryckas ihop vid krock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts