Jump to content

MK indy med Saab motor


Recommended Posts

Oj, du har en utmaning framför dig med att jobba dig in i den kabelinstallationen.

Jag rekommenderar starkt att youtuba lite om att bygga eget kablage det är kul när man kommer in i det.

Det här kan vara en bra ingång: 

 

Som typschema ta godtycklig gammal bil, typ en gammal bubbla: https://www.jbugs.com/VW-Tech-Article-1966-67-Wiring.html

Mer specifikt gällande ditt motorstyr, vet du vilken Saab det och kablaget kom ifrån är en Hannes manual för den en bra ingång.

Finns det någon form av stöldskydd i din styrenhet, har för mig att en del saabmänniskor pratar om det.

Klickar injektorerna, de är ganska ljudliga så du borde höra.

Det ska vara 12v matning till injektorn när bilen går, sen så jordar styrenheten.

En vanlig nål eller liten skruvmejsel kan vara bra att stoppa i i kontakten och ,äta om du har ström till dom.

/T

Link to comment
Share on other sites

On 2024-09-06 at 17:04, Rockhound sade:

Hej experter. 
Jag funderar på att sänka min motor, annars måste jag plasta om huven. 
Jag har idag 15cm frigång under tråget. Tråget ligger ”flush” med golvet idag. 
Tänker att jag sänker motorn 4cm, då får jag fortf 11cm frigång och mer plats runt motorn. 
Tänker sätta dit en hasplåt isf. 
Vad tycker ni?? 
Inga problem att sänka både motor och växellåda. Finns utrymme. 
Ev måste jag dra om rattstången lite, men det kan jag nog lösa. 

Det finns också ett relativt enkelt knep man kan ta till för att skapa utrymme uppåt.

Man lägger en aluminiumprofil (eller vad man nu föredrar) ovanpå ramen, så att man lyfter både noskon, huv och scuttle. Så slipper man börja bygga om huven.

I ditt fall kanske det i alla fall skulle kunna kombineras med att sänka motorn bara lite grand, och behålla bra frigång.

Kika på Johns byggen där han använd den lösningen: 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2024-09-08 at 14:04, tpau sade:

Oj, du har en utmaning framför dig med att jobba dig in i den kabelinstallationen.

Jag rekommenderar starkt att youtuba lite om att bygga eget kablage det är kul när man kommer in i det.

Det här kan vara en bra ingång: 

 

Som typschema ta godtycklig gammal bil, typ en gammal bubbla: https://www.jbugs.com/VW-Tech-Article-1966-67-Wiring.html

Mer specifikt gällande ditt motorstyr, vet du vilken Saab det och kablaget kom ifrån är en Hannes manual för den en bra ingång.

Finns det någon form av stöldskydd i din styrenhet, har för mig att en del saabmänniskor pratar om det.

Klickar injektorerna, de är ganska ljudliga så du borde höra.

Det ska vara 12v matning till injektorn när bilen går, sen så jordar styrenheten.

En vanlig nål eller liten skruvmejsel kan vara bra att stoppa i i kontakten och ,äta om du har ström till dom.

/T

Tack för tipset. 
Jag gick EL programmet på gymnasiet och har lött och jobbat med kablar en del. Så den biten har jag koll på. 
Det jag saknar är att veta exakt vad som behövs för att starta en SAAB b204. 
Kan vara så enkelt att spridarna har geggat igen. 
Ska mäta med en nål om jag har 12v vid spridaren när jag försöker starta. 
Jag tog bort stiften och såg att ett stift av fyra var blött. Det tänker jag tyder på att bara en spridare öppnar. 
Har kört spridarna i en ultraljudstvätt. Får se om det hjälper eller om jag tog sönder dem. 🙂
 

Tror inte jag har stöldskydd i boxen. Den förra ägaren sa att motorn var provstarten som den står. 
 

Däremot har jag två kontakter som hänger löst från motorn som jag inte vet vart de ska vara. Om de ens behövs. 
Ska försöka ta ett kort på dem och fråga här och i Saab Cluben. 

Link to comment
Share on other sites

8 minuter sedan, stuff sade:

Det finns också ett relativt enkelt knep man kan ta till för att skapa utrymme uppåt.

Man lägger en aluminiumprofil (eller vad man nu föredrar) ovanpå ramen, så att man lyfter både noskon, huv och scuttle. Så slipper man börja bygga om huven.

I ditt fall kanske det i alla fall skulle kunna kombineras med att sänka motorn bara lite grand, och behålla bra frigång.

Kika på Johns byggen där han använd den lösningen: 

 

 

Snygg lösning. 
Det är absolut ett alternativ!! 👍

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört mina injektorer i Ultraljudstvätt, och det verkar vara industripraxis.

Jag gjorde även som i den här videon och körde carb cleaner igenom, den blev svart i början.

kan du flytta det blöta tändstiftet om du flyttar injektorn?

Var försiktig med oringarna och smörj dom innan återmontering.

/T

Link to comment
Share on other sites

Allt sitter redan återmonterat. 
Ska testa och se om den startar. 
Annars ska jag testa runt och se om problemet flyttar sig när jag byter spridare vs tändstift. 
 

Grym video. Det var ju inte så svårt. 👍😁

Link to comment
Share on other sites

nu har jag inte följt helt , men spridarna vill ha en fungerande vevaxel signal för att skvätta bensin .  

Så om allt fungerar där ( gnist mässigt) får du nog leta andra fel 

 

Link to comment
Share on other sites

Du ska köra pumpen via relät som styrboxen styr. Ingen vits att köra den på batteriet om du inte har signal från vevaxel.

Nummer ett är att du får vevaxelsignal, då startar tändningen och pumprelät. Först därefter öppnar spridarna.

Link to comment
Share on other sites

54 minuter sedan, tpau sade:

Går den på startas så har den gnista

/T

Ja absolut. Där hänger jag med. Men jag undrade om vevaxelgivaren även styr tändning. Isf vet jag ju att givaren är ok. 
Om givaren bara styr spridarnas öppningstider så är det fortf oklart om den är hel. 
Eller tänker jag fel?? 

Link to comment
Share on other sites

20 minuter sedan, LUPUS sade:

Har den snurrat med förra ägaren ? 
 

Han jag köpte den av sa att byggherren hade startat den precis som den står hos mig nu. 
Han jag köpte den av har dock inte gjort något med den, så det är lite oklart/hörsägen. 🙂

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som kan förklara eller länka till en sida där det står beskrivet vilken kabel som går vart. 

Jag har sökt och hittade denna, men den stämmer inte med min kontakt. 

Hur hade ni gjort? Kopplat bort allt och börjat från början, eller försökt förstå ormboet? 🙂
image.thumb.jpg.ad5a79e34f63467dfd85224f8d7a7ee4.jpg
 

Det är ju dessutom kopplat till en plint och massa små dioders vilket gör det ännu svårare att följa. :):):)

Link to comment
Share on other sites

Den lilla kontakten ( banjo i 9000)  är olika på 9000 och 900 men i princip inga skillnader i stora kontakten så där borde du kunna gå på det som står ovan . Din stam  ser ju oxå ut att redan vara rensad så nästan enklare 

skall gräva i min gamla foto låda och se om jag har något bra excel 
i värsta fall finns verkstads handboken 

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, LUPUS sade:

Den lilla kontakten ( banjo i 9000)  är olika på 9000 och 900 men i princip inga skillnader i stora kontakten så där borde du kunna gå på det som står ovan . Din stam  ser ju oxå ut att redan vara rensad så nästan enklare 

skall gräva i min gamla foto låda och se om jag har något bra excel 
i värsta fall finns verkstads handboken 

Hmm. 
Nu hängde jag inte med. Kontakten på min bild(den gråa), är det den du kallar för ”Lilla”(banjo)?

För enda kontakterna jag har, är den grå som jag håller i på bilden ovanför, som går till kabelhärvan på motorn. Och en svart som går till boxen. 
 

Link to comment
Share on other sites

Mitt UR gamla vatten skadade papper , detta är en 9000 setup där man har mera små  kontakter mot bilen.  Du verkar ha en 900 härva ( trots att det är ett 9000 insug ) men ringer man bara pinnarna till stora handsken styrdon skall det va liknande.  

t5_1.thumb.jpg.bba5f5c448acff38c16cb3c22833223a.jpgt5_2.thumb.jpg.6943fac8d87a640a93410636e9d23f96.jpg

 

 

Det viktiga här är väl pinne t5 , det är alltså styrdons handske  IN eller UT  och liten kommentar efter 

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Du kommer att knäcka det, det är bara att ta det lugnt sladd för sladd.

Sen kommer du att kunna det och förstå det bättre för att kunna modifiera som du vill.

Kämpa på!

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr är jag på resande fot ett par veckor, så bygget står stilla. 

Passar på att beställa grejer ist. 🙂 Har beställt en Rör-notch från verktygsboden. Ska bli kul att testa när jag kommer hem. 

Har ett par funderingar:

Ska ju bygga bur, fått den bockad och tillkapad av Finess. Så jag ska Notcha den själv och sedan få hjälp med svetsningen. MEN... Jag har ju en fast huvudbåge original från MK Indy som jag har tänkt svetsa fast buren i. Givetvis ska den fästas på flera ställen, fram och bak. 
Men, många har skruvbur. Hade ni kapat loss den svetsade huvudbågen och satt dit en extra platta som man skruvar dit och skruvplattor både bak o fram så man kan ta bort den? Är det värt det extra besväret? 

 

Nästa fundering är stolar och ratt. 
Jag har försökt beställa från Bluepower, de hade prisvärda stolar, men lyckas inte och får inte svar på mail till dem. 

Tips på andra billiga, vettiga stolar som får plats?

Hur stor ratt är lämpligt? 300mm?

/R

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...