Jump to content

MK indy med Saab motor


Recommended Posts

Oj, du har en utmaning framför dig med att jobba dig in i den kabelinstallationen.

Jag rekommenderar starkt att youtuba lite om att bygga eget kablage det är kul när man kommer in i det.

Det här kan vara en bra ingång: 

 

Som typschema ta godtycklig gammal bil, typ en gammal bubbla: https://www.jbugs.com/VW-Tech-Article-1966-67-Wiring.html

Mer specifikt gällande ditt motorstyr, vet du vilken Saab det och kablaget kom ifrån är en Hannes manual för den en bra ingång.

Finns det någon form av stöldskydd i din styrenhet, har för mig att en del saabmänniskor pratar om det.

Klickar injektorerna, de är ganska ljudliga så du borde höra.

Det ska vara 12v matning till injektorn när bilen går, sen så jordar styrenheten.

En vanlig nål eller liten skruvmejsel kan vara bra att stoppa i i kontakten och ,äta om du har ström till dom.

/T

Link to comment
Share on other sites

On 2024-09-06 at 17:04, Rockhound sade:

Hej experter. 
Jag funderar på att sänka min motor, annars måste jag plasta om huven. 
Jag har idag 15cm frigång under tråget. Tråget ligger ”flush” med golvet idag. 
Tänker att jag sänker motorn 4cm, då får jag fortf 11cm frigång och mer plats runt motorn. 
Tänker sätta dit en hasplåt isf. 
Vad tycker ni?? 
Inga problem att sänka både motor och växellåda. Finns utrymme. 
Ev måste jag dra om rattstången lite, men det kan jag nog lösa. 

Det finns också ett relativt enkelt knep man kan ta till för att skapa utrymme uppåt.

Man lägger en aluminiumprofil (eller vad man nu föredrar) ovanpå ramen, så att man lyfter både noskon, huv och scuttle. Så slipper man börja bygga om huven.

I ditt fall kanske det i alla fall skulle kunna kombineras med att sänka motorn bara lite grand, och behålla bra frigång.

Kika på Johns byggen där han använd den lösningen: 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2024-09-08 at 14:04, tpau sade:

Oj, du har en utmaning framför dig med att jobba dig in i den kabelinstallationen.

Jag rekommenderar starkt att youtuba lite om att bygga eget kablage det är kul när man kommer in i det.

Det här kan vara en bra ingång: 

 

Som typschema ta godtycklig gammal bil, typ en gammal bubbla: https://www.jbugs.com/VW-Tech-Article-1966-67-Wiring.html

Mer specifikt gällande ditt motorstyr, vet du vilken Saab det och kablaget kom ifrån är en Hannes manual för den en bra ingång.

Finns det någon form av stöldskydd i din styrenhet, har för mig att en del saabmänniskor pratar om det.

Klickar injektorerna, de är ganska ljudliga så du borde höra.

Det ska vara 12v matning till injektorn när bilen går, sen så jordar styrenheten.

En vanlig nål eller liten skruvmejsel kan vara bra att stoppa i i kontakten och ,äta om du har ström till dom.

/T

Tack för tipset. 
Jag gick EL programmet på gymnasiet och har lött och jobbat med kablar en del. Så den biten har jag koll på. 
Det jag saknar är att veta exakt vad som behövs för att starta en SAAB b204. 
Kan vara så enkelt att spridarna har geggat igen. 
Ska mäta med en nål om jag har 12v vid spridaren när jag försöker starta. 
Jag tog bort stiften och såg att ett stift av fyra var blött. Det tänker jag tyder på att bara en spridare öppnar. 
Har kört spridarna i en ultraljudstvätt. Får se om det hjälper eller om jag tog sönder dem. 🙂
 

Tror inte jag har stöldskydd i boxen. Den förra ägaren sa att motorn var provstarten som den står. 
 

Däremot har jag två kontakter som hänger löst från motorn som jag inte vet vart de ska vara. Om de ens behövs. 
Ska försöka ta ett kort på dem och fråga här och i Saab Cluben. 

Link to comment
Share on other sites

8 minuter sedan, stuff sade:

Det finns också ett relativt enkelt knep man kan ta till för att skapa utrymme uppåt.

Man lägger en aluminiumprofil (eller vad man nu föredrar) ovanpå ramen, så att man lyfter både noskon, huv och scuttle. Så slipper man börja bygga om huven.

I ditt fall kanske det i alla fall skulle kunna kombineras med att sänka motorn bara lite grand, och behålla bra frigång.

Kika på Johns byggen där han använd den lösningen: 

 

 

Snygg lösning. 
Det är absolut ett alternativ!! 👍

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört mina injektorer i Ultraljudstvätt, och det verkar vara industripraxis.

Jag gjorde även som i den här videon och körde carb cleaner igenom, den blev svart i början.

kan du flytta det blöta tändstiftet om du flyttar injektorn?

Var försiktig med oringarna och smörj dom innan återmontering.

/T

Link to comment
Share on other sites

Allt sitter redan återmonterat. 
Ska testa och se om den startar. 
Annars ska jag testa runt och se om problemet flyttar sig när jag byter spridare vs tändstift. 
 

Grym video. Det var ju inte så svårt. 👍😁

Link to comment
Share on other sites

nu har jag inte följt helt , men spridarna vill ha en fungerande vevaxel signal för att skvätta bensin .  

Så om allt fungerar där ( gnist mässigt) får du nog leta andra fel 

 

Link to comment
Share on other sites

Du ska köra pumpen via relät som styrboxen styr. Ingen vits att köra den på batteriet om du inte har signal från vevaxel.

Nummer ett är att du får vevaxelsignal, då startar tändningen och pumprelät. Först därefter öppnar spridarna.

Link to comment
Share on other sites

54 minuter sedan, tpau sade:

Går den på startas så har den gnista

/T

Ja absolut. Där hänger jag med. Men jag undrade om vevaxelgivaren även styr tändning. Isf vet jag ju att givaren är ok. 
Om givaren bara styr spridarnas öppningstider så är det fortf oklart om den är hel. 
Eller tänker jag fel?? 

Link to comment
Share on other sites

20 minuter sedan, LUPUS sade:

Har den snurrat med förra ägaren ? 
 

Han jag köpte den av sa att byggherren hade startat den precis som den står hos mig nu. 
Han jag köpte den av har dock inte gjort något med den, så det är lite oklart/hörsägen. 🙂

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som kan förklara eller länka till en sida där det står beskrivet vilken kabel som går vart. 

Jag har sökt och hittade denna, men den stämmer inte med min kontakt. 

Hur hade ni gjort? Kopplat bort allt och börjat från början, eller försökt förstå ormboet? 🙂
image.thumb.jpg.ad5a79e34f63467dfd85224f8d7a7ee4.jpg
 

Det är ju dessutom kopplat till en plint och massa små dioders vilket gör det ännu svårare att följa. :):):)

Link to comment
Share on other sites

Den lilla kontakten ( banjo i 9000)  är olika på 9000 och 900 men i princip inga skillnader i stora kontakten så där borde du kunna gå på det som står ovan . Din stam  ser ju oxå ut att redan vara rensad så nästan enklare 

skall gräva i min gamla foto låda och se om jag har något bra excel 
i värsta fall finns verkstads handboken 

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, LUPUS sade:

Den lilla kontakten ( banjo i 9000)  är olika på 9000 och 900 men i princip inga skillnader i stora kontakten så där borde du kunna gå på det som står ovan . Din stam  ser ju oxå ut att redan vara rensad så nästan enklare 

skall gräva i min gamla foto låda och se om jag har något bra excel 
i värsta fall finns verkstads handboken 

Hmm. 
Nu hängde jag inte med. Kontakten på min bild(den gråa), är det den du kallar för ”Lilla”(banjo)?

För enda kontakterna jag har, är den grå som jag håller i på bilden ovanför, som går till kabelhärvan på motorn. Och en svart som går till boxen. 
 

Link to comment
Share on other sites

Mitt UR gamla vatten skadade papper , detta är en 9000 setup där man har mera små  kontakter mot bilen.  Du verkar ha en 900 härva ( trots att det är ett 9000 insug ) men ringer man bara pinnarna till stora handsken styrdon skall det va liknande.  

t5_1.thumb.jpg.bba5f5c448acff38c16cb3c22833223a.jpgt5_2.thumb.jpg.6943fac8d87a640a93410636e9d23f96.jpg

 

 

Det viktiga här är väl pinne t5 , det är alltså styrdons handske  IN eller UT  och liten kommentar efter 

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Du kommer att knäcka det, det är bara att ta det lugnt sladd för sladd.

Sen kommer du att kunna det och förstå det bättre för att kunna modifiera som du vill.

Kämpa på!

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr är jag på resande fot ett par veckor, så bygget står stilla. 

Passar på att beställa grejer ist. 🙂 Har beställt en Rör-notch från verktygsboden. Ska bli kul att testa när jag kommer hem. 

Har ett par funderingar:

Ska ju bygga bur, fått den bockad och tillkapad av Finess. Så jag ska Notcha den själv och sedan få hjälp med svetsningen. MEN... Jag har ju en fast huvudbåge original från MK Indy som jag har tänkt svetsa fast buren i. Givetvis ska den fästas på flera ställen, fram och bak. 
Men, många har skruvbur. Hade ni kapat loss den svetsade huvudbågen och satt dit en extra platta som man skruvar dit och skruvplattor både bak o fram så man kan ta bort den? Är det värt det extra besväret? 

 

Nästa fundering är stolar och ratt. 
Jag har försökt beställa från Bluepower, de hade prisvärda stolar, men lyckas inte och får inte svar på mail till dem. 

Tips på andra billiga, vettiga stolar som får plats?

Hur stor ratt är lämpligt? 300mm?

/R

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 2024-10-06 at 10:30, Rockhound sade:

Är det ingen som har Pinlayout på det grå kontaktdonet?? 

Om du menar den "stora" handsken så är väl den till Trionic (styrboxen). Där finns mycket information i "T5suite Manual" (googla det).
Bara en skärmbild på första delen (om det är 900 kablage vet jag inte 100% hur det matchar)

Har även verkstadshandbok som PDF till SAAB 9000 1985-1998 (2,5 GB zippad PDF), skicka PM om du vill ha den.

image.thumb.png.52580bcc857daffc063f18db025d935f.png

Link to comment
Share on other sites

Tack. 
Jag har verkstadshandboken, trionic 5 manual, mm. 
Men jag hittar inte pinlayout för den grå handsken. 
Har fått via saabforumet ett par olika förslag, men ingen som är exakt som min. 
 

Däremot lyckades jag få tag i byggherren. En mkt trevlig man som hjälpt mig med sitt elschema. 
 

Lutar åt att boxen strular. 
Har kollat allt 10ggr, men får fortf inte igång den. 
 

Återkommer när jag kollat boxen. 🙂

Link to comment
Share on other sites

DEN LEVER!!! 💪

Lyckades få igång den till slut. 
Bytte ett par reläer, tjuvkopplade förbi ett relä och så bytte jag plats på bränsleledningarna 🙈 

Antar att tidigare ägaren tänkt som jag. Att Tur-ledningen skulle in vid BTR och returen tillbaka efter spridarna. BTR ska tydligen vara på slutet av fuelrailen, inte i början. 
Jag tog bort spridarna, BTR, mm och rengjorde allt. Tänkte att BTR kanske var trasig eftersom spridarna inte fick någon bensin. Sen sökte jag på hur man testar en BTR och råkade se ett inlägg om att BTR ska vara i slutet av railen. 
Sprang in o kollade bränsleschemat i Haynes, och mkt riktigt, mina slangar satt fel. 🙈
Det roligaste är att min vän frågade om slangarna satt rätt, jag svarade stensäkert att ”Självklart gör de det. Alla vet ju att BTR styr trycket och då måste den sitta först”. Tur att man lär sig hela tiden. 
Kopplade förbi huvudrelät, får det fortfarande inte att dra. Bytte bränslerelät som bara tickade och sen startade den direkt. 💪💪

Sååå skön känsla. Bråkat med elschema och letat pinlayouter i många timmar! 
Tack alla ni som hjälpt mig med scheman och tips! 
 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Grymt Kämpat 💪

Man lär sig mycket under bygget om hur bilar funkar, och den där känslan när man förstår och kommer vidare är grymt bra!

Grattis till första start!

/T

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja. Vilken känsla. Så kul. 
 

Men nu när jag visste att den gick igång tänkte jag göra lite ändringar. 
Toppmontera turbon, sänka motorn, fixa det sista på rattstången, mm. 
Men, när jag skulle lossa på grenröret drog jag av två pinnbultar. Får se om jag lyckas svetsa dit en mutter. De gick tyvärr av inne i toppen. 😅😅

Har även beställt kablar, Motogadget, köpt verktyg, tejp, kabelskor mm. 
Nu är det bara lamporna kvar. 
Har ni tips på bra LED lampor fram och bak så säg till. Gärna snygga ”kombi”lampor. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2024-10-12 at 14:47, Rockhound sade:

Ja. Vilken känsla. Så kul. 
 

Men nu när jag visste att den gick igång tänkte jag göra lite ändringar. 
Toppmontera turbon, sänka motorn, fixa det sista på rattstången, mm. 
Men, när jag skulle lossa på grenröret drog jag av två pinnbultar. Får se om jag lyckas svetsa dit en mutter. De gick tyvärr av inne i toppen. 😅😅

Har även beställt kablar, Motogadget, köpt verktyg, tejp, kabelskor mm. 
Nu är det bara lamporna kvar. 
Har ni tips på bra LED lampor fram och bak så säg till. Gärna snygga ”kombi”lampor. 

Gjort det samma, en mutter ovanpå skruven och lite svets i hålet och den släpper direkt med lite värme och nåt att nypa kring. Inga problem, lite svårare om toppen sitter monterad men funkar nog med assistans

 

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

En kompis kom över och hjälpte mig. 
Tog honom ca 10min att få ut båda. 
Den som inte satt så djupt satte han emot en bricka och lyckades ganska fort svetsa fast den. Sen på med en mutter och bara gänga ur. 
Den som satt lite djupare byggde han upp sakta med säkert tills han bara kunde hänga på en mutter och svetsa fast. Sen lossnade även den fint. 
Bra med kunniga kompisar som ställer upp. 💪👍
 

Så nästa på listan är att pusta till mina motorfästen. Hade tänkt göra om dem helt, men den enklaste är nog att bara pusta till och lacka dem jag har. 
Sen sänka motorn. Får se hur mkt frigång jag har mot vattenpumpen. Kanske måste byta en vinkel från vattenpumpen till kylaren. Tror den tar i om jag sänker motorn. 
Hur mkt frigång har ni mellan motor och chassi? Räcker ett par mm? 
 

Sedan dags för kabeldragning. Hoppas få hem kablar och Motogadget i veckan så jag kan börja måtta och klippa. 
Och köpa lampor fram o bak. 
 

Har även lite svetsjobb. Ska bli kul att lära sig svetsa. 😅😂

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Bygget fortsätter. 
Har kapat av det övre, främre motorfästet. 
Även putsat till vänster motorfäste. Tänkte klä det med ett lock och måla det svart. 
 

Sen fick jag hem lite paket jag väntat på. Hopplöst att vi ute i skogen, DHL går bara två ggr per vecka. 😂

Fick hem kablar från BJP. 
Motogadet från custombike. 
Och en verktygsväska från Tools By Jensen. Mest för att jag ville ha spärrringnycklar och det var ett bra pris på väskan. 
 

Har även beställt lampor fram. 
Så nu är det bara kvar att köpa:

Stolar - letar som en tok!!! Tips? 
Blinkers fram. 
Position fram. 
Blinkers sida. 
Kombi lampor bak. 
Tar gärna emot tips på allt ovanstående. 🙂

 

IMG_1991.thumb.png.9f3b28a32650e42bce135a624a1c0497.pngIMG_1986.thumb.jpeg.353282f643a0bd97e25e8f1fba31f499.jpegIMG_1988.thumb.jpeg.2de4094c63bdda3a218c7e3a81766827.jpegIMG_1989.thumb.jpeg.4b1cff89563da9f40ab74fd84c883e52.jpegIMG_1985.thumb.jpeg.929d5dd8cb9d939c01df52ff6c0271b8.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Idag har jag köpt grejer för elektrolys. 

Lossade och putsade till båda motorfästena och doppade ner dem i elektrolysen. Ska ta upp dem imorgon bitti. Blir spännande att se hur de blir.
Därefter ska de boxas och sedan målas svarta. 
IMG_1997.thumb.jpeg.ecda06b65f4c553df6df11b86a2b0eea.jpegIMG_1998.thumb.jpeg.3ef513d53b0be2b63b53da2da2d3705a.jpegIMG_1995.thumb.jpeg.a9e38f347f94d56c7f6a4ed71258538e.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ännu mer grejer händer. 
Motorfästena är målade. Oklart om jag ska boxa dem. Tycker de blev ganska bra som de är. De borde ju hålla ändå?? 
 

Men det stora arbetet nu är insuget. 
Jag tog bort insuget och tänkte kapa/svetsa om det. Så som många andra har gjort. 
Finns det någon här som kan hjälpa mig???
Sett flera av er som gjort det. Men jag själv har tyvärr ingen TIG. Och är faktiskt inte så duktig på att svetsa. 😂😃

IMG_2007.thumb.jpeg.ee3b3da26341274f6cdfb117f86ed1b1.jpegIMG_2012.thumb.jpeg.c7d96bcbe5f41316076a84733c40eea2.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2024-10-13 at 20:20, Rockhound sade:

Hur mkt frigång har ni mellan motor och chassi? Räcker ett par mm? 

Montera hårda motorkuddar, jag hade väldigt tajt (~5mm) runt växellådan, inga problem med hårda kuddar

Link to comment
Share on other sites

Topp. Ska testa med dessa som jag har nu och om de inte funkar byter jag till hårdare. 
Sänkte motorn 4cm på högersida och ca 2,5cm på vänster sida. 
Hoppas det räcker och blir bra mot huven. 

Link to comment
Share on other sites

Vill helst inte riva så mkt i ordinarie kylare och oljekyl.
Kan man sätta IC här? Mellan kylare och motorn? 
IMG_2118.thumb.jpeg.97eba758764d69bd9e9c26de0fa027f4.jpeg

Eller kan man lägga den ner? 
IMG_2119.thumb.jpeg.f7229da03dc7d512404dc73877ae13fd.jpeg

Givetvis med något slags scoop isf. 
 

Eller tycker ni det är helt meningslöst?? 😁😃

Link to comment
Share on other sites

Jag har satt min med ett scoop. Det svåra är att få ut luften ur motorrummet. 
Men min är mycket mindre. 
Titta hur Caterham har satt den på sina överladdade modeller. 

IMG_6654.jpeg

 

IMG_6655.jpeg

Edited by Tomas m
Bild
Link to comment
Share on other sites

Här är från min. Har byggt en kanal från scoopet till intercoolern. 
Jag har bara 1.0L motor så får mer plats. 
Men kan du få in den framför kylare är det nog bättre. 
se till att bygga rikligt med luftutsläpp på sidorna eller i huven. 

IMG_5467.jpeg

IMG_5872.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Tack för bilder.
Allt ger ju nya idéer och lösningar. Uppskattas.
 

Svårt att få dit den fram utan att bygga om massor. 
Tror jag böjer mig såhär just nu. Får justera nästa vinter isf. 
Nu vill jag få den körbar och besiktigad. 

Edited by Rockhound
Link to comment
Share on other sites

Inte bakom kylare om du inte kan leda bort varmluftsugn från kylaren och kall luft in i IC.
Bäst är väl framför kylaren annars.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag har ofta funderat på om man inte skulle köra med V-mount som efter marknaden gör på rx7

För övrigt tror jag det funkar tillräckligt som du bygger nu, det kommer begränsa toppefekte men även 200hk i en sjua är mycket. Bygg så du blir klar nu och bygg färdigt sen i små portioner 

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Rockhound sade:

Tack för bilder.
Allt ger ju nya idéer och lösningar. Uppskattas.
 

Svårt att få dit den fram utan att bygga om massor. 
Tror jag böjer mig såhär just nu. Får justera nästa vinter isf. 
Nu vill jag få den körbar och besiktigad. 

Här är styrningen av luften från scoopet. 

IMG_6657.jpeg

IMG_6653.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Tack. 
Nu har jag satt fast den ungefär som jag vill ha den. Tror jag ska vinkla den lite mer framåt för att få plats med rören på baksidan. Tänker att jag ska korsa rören för en enklare installation. 
Så att insuget ansluts på högersida framifrån sett. Blir väldigt tight böj annars. 
 

IMG_2139.thumb.jpeg.2fca2069a63b5e8f640330d9594d1ba6.jpegIMG_2138.thumb.jpeg.84707126934518e2ecb3f634954f47e0.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...