Jump to content

Ny locost Seven mekare...


Recommended Posts

Hej.

Nu har äntligen tillfället kommit då jag skaffat mig en Super Seven - eller rättare sagt, något som kan komma att bli en Seven.
Just nu är det mest förundersökning för att förstå alla delar, historia, vad som måste göras och göras om.
Projektet är en Estfield från just Estland, och det verkar vara deras 4 chassi från 2001 enligt chassinumret.
Från början såld till Anders Ihreskog team (?) och en mr Peter Sommer enligt tillverkaren - sen försvinner spåren.

I sitter en BMW 318 motor från E36 (M42B20) och bakaxel och spindlar från Lada.
Bromsskivor och hjulnav mm verkar bytta till något annat för inget passar ihop.

Slänger in lite bilder kanske någon som vet något om detta åk...
 

Likaså - känner någon igen hjulnavet?

Med vänlig hälsning,

Patrik

 

20240111_101544.jpg

20240111_101605.jpg

20240111_101613.jpg

20240111_101619.jpg

20240114_141453-1.jpg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

https://lusomotors.com/ har en hel del stolar . Verkar det som att det finns svensk återförsäljare för dem med . 

Det finns minst 5 st Seven i Malmöregionen som jag känner . Borgeby Slott varje tisdag på sommaren väldigt populär motorträff.

// Sorin  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 timmar sedan, Ttpatrik sade:

Någon som kan rekommendera stolar som får plats i dessa bilar? 
Passagerarsidan är endast 38cm brett och förarsidan är 43cm brett....

Tillett har mkt fina stolar som får plats i orginalramen, kolla B6 smal hos libell.nu han finns i Sverige och är super att ha att göra med.

/Vedde

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2024-01-18 at 19:13, Jonas Jonsson sade:

Sån motor hade jag förut. Varvade och var skoj men original varvstopp kom tidigt. Finns gott om trevliga chip som höjer det på ebay 🙂  

Får många tips på trim till motorn så det verkar vara en poppis motor att trimma. Kammar, chip men även turbo verkar vara enkelt. 

Först skall bilen ihop i nuvarande form så jag kan regga den för gata, sen är planen att köra roafsport igen och då blir det Rune och trim... 

P. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kul med en sjua i närheten. En liten men trevlig träff är Dalbyträffen i augusti, var där med min Porsche förra året. Mycket trevligt. Tänker ta Superbusen iår, om jag får den besiktigad...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Äntligen byggbesiktad (granskning pågår dock...) - fick backning på vinklarna på fjädrarna fram, behöver fler diagonalstag i sittbrunnen. 
Tänkte att en helsvetsad plåt under skulle ge bra diagonalstyrka men gillades inte. Problemet med diagonalstag är att de hamnar vid fötterna och inte så skönt om det inte är jämnt där.. - några ideer?

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...