Jump to content

Nav fråga?


Recommended Posts

Tja! 
 

jag vill byta ratt. 
 

mitt nav ser ut såhär. De långa skruvarna går inte längre in i navet, behöver jag gänga om dessa hål? 
det ser ut som om de inte är gängade hela vägen? 
 

något förslag på bra gängtappar? 
 

jag är lätt nervös att gänga om då sist fick jag byta nav. 
 

tips ? 

56217BD6-7CC5-46DE-A427-ECEC4ED282B8.jpeg

6DC27883-F393-47C6-8CC2-D6A775FAC948.jpeg

Link to comment
Share on other sites

De där naven brukar ha två olika delningsdiametrar för skruvarna och då är det ju möjligt att de du vill använda ligger så placerade att skruvens ytterdiameter inte går fritt på insidan i navet. Där av att de inte går ner. Du behöver ca 2 ggr skruvdiametern i gäng ingrepp om vi ska föjla nån sorts standard för skruvförband men jag tror inte att du behöver dra dom särskilt hår så det kan t o m räcka med 1,5 ggr skruvdiametern i ingrepp. Minskad ingreppslängd ger ökad risk att du strippar ut gängorna om du drar skruvarna hårt. Vad jag säger är alltså , skaffa skruvar som när du trär i dom i ratten sticker ut 1,5 till 2 ggr skruvdiametern (M5 eller M6 ??), detta förutsatt att gängan börjar vid ytan i navet, då  borde det passa ok, dra sen åt med måtta tills ratten sitter stadigt.

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Jag tror att jag försiktigt drog ner en gängtapp i varje hål.

Har man gott om gänga att börja i så går det ganska enkelt att starta med fingrarna och sätta på svängjärnet först när det börjar gå trögt.

/T

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...