Kristofer oscarson Posted July 6, 2023 Share Posted July 6, 2023 Tja! jag vill byta ratt. mitt nav ser ut såhär. De långa skruvarna går inte längre in i navet, behöver jag gänga om dessa hål? det ser ut som om de inte är gängade hela vägen? något förslag på bra gängtappar? jag är lätt nervös att gänga om då sist fick jag byta nav. tips ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted July 6, 2023 Share Posted July 6, 2023 Måste du använda alla skruvar? är det inte bara två olika håldelningar? Tror aldrig jag sett en ratt med 12 skruv? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted July 6, 2023 Share Posted July 6, 2023 Har samma erfarenhet som Mats, det är med största sannolikhet två håldelningar för att passa fler modeller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristofer oscarson Posted July 6, 2023 Author Share Posted July 6, 2023 Ja,Ursäkta otydligheten. Dem 6 som inte går att skruva ibot är dem 6 jag skall använda Det verkar som om det saknas gängor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted July 6, 2023 Share Posted July 6, 2023 Hur långt går dom ner? Det finns ju kortare skruvar om gängorna räcker till. //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted July 6, 2023 Share Posted July 6, 2023 Det räcker ju normalt sett att man har lika långt gängingrepp som diametern på skruven, om dessa är M4 eller M5 så räcker det med 4-5 mm djup men du får skaffa skruvar med längd som matchar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristofer oscarson Posted July 6, 2023 Author Share Posted July 6, 2023 Jag har kapat skruvarna ca 5mm redan och skulle jag kapa dem mer så blir greppar dem inte i navet när ratten sitter på. Borde jag gänga om hålen? Borde jag byta nav? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted July 6, 2023 Share Posted July 6, 2023 (edited) Hur djupt är det gängat? Edited July 6, 2023 by super7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted July 6, 2023 Share Posted July 6, 2023 (edited) De där naven brukar ha två olika delningsdiametrar för skruvarna och då är det ju möjligt att de du vill använda ligger så placerade att skruvens ytterdiameter inte går fritt på insidan i navet. Där av att de inte går ner. Du behöver ca 2 ggr skruvdiametern i gäng ingrepp om vi ska föjla nån sorts standard för skruvförband men jag tror inte att du behöver dra dom särskilt hår så det kan t o m räcka med 1,5 ggr skruvdiametern i ingrepp. Minskad ingreppslängd ger ökad risk att du strippar ut gängorna om du drar skruvarna hårt. Vad jag säger är alltså , skaffa skruvar som när du trär i dom i ratten sticker ut 1,5 till 2 ggr skruvdiametern (M5 eller M6 ??), detta förutsatt att gängan börjar vid ytan i navet, då borde det passa ok, dra sen åt med måtta tills ratten sitter stadigt. Edited July 6, 2023 by Kjelland28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted July 7, 2023 Share Posted July 7, 2023 Jag tror att jag försiktigt drog ner en gängtapp i varje hål. Har man gott om gänga att börja i så går det ganska enkelt att starta med fingrarna och sätta på svängjärnet först när det börjar gå trögt. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts