Anton701 Posted April 22, 2023 Share Posted April 22, 2023 Hej alla Här kan ni följa vår byggtråd och vår tolkning av en sjua och följa gärna på instagram också @garaget_7, mer info fylls på efter hand Ram: 30x2 runda rör (EN 10305-4 E 235+N), ramen utgår från Mcsorley 400 Motor: Honda k20a2 från civic type r (2001-2006) Transmission: ZF gs6-37dz från bmw Framvagn: Willwood pro spindel, pushrod Bakvagn: Dedion med sierra delar Ett byggbord köptes av @fege och sedan har vi börjat bygga ramen, vi har även byggt en jigg i svarven som vi notchar alla rör i (bild kommmer) 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted April 22, 2023 Share Posted April 22, 2023 Välkomna i byggträsket ! 🙂 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted April 22, 2023 Share Posted April 22, 2023 Välkommen i byggprojektet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted April 23, 2023 Share Posted April 23, 2023 (edited) Välkomna! Kul att se att bordet kom till nytta! 🙂 Edited July 11, 2023 by fege Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anton701 Posted May 25, 2023 Author Share Posted May 25, 2023 Inte hänt så mycket sen sist men mer rör har kapats och körts i svarven (mer än som syns i bild) och även en jigg för att kunna ha bakaxeln på rätt plats men ändå kunna simulera lite fjädringsväg. Tanken är att bygga 4 link med ett panhardstag men undrar lite vad ni har haft för dimension på rören till detta? Även vad ni har använt för uniballs eller poly rod end till just 4 link? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anton701 Posted July 10, 2023 Author Share Posted July 10, 2023 Hallå Vi har nu börjat bygga 4 link och panhardstag men undrar om någon har en sierra bakaxel att sälja? Eventuellt en diffklump från sierra? Vi har ett nav och en avsågad drivaxel som vi fick med till de dion röret om det spelar någon roll, även om någon vet om sierra axlarna skiljer sig i bredd? Vad jag har läst mig till "ska" man 3,92 eller 3,62 och 7,5" för det ska hålla bäst men jag kan ha fel. Dedion röret är från Rush Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted July 10, 2023 Share Posted July 10, 2023 Jag har lite delar liggande, två bakre nav och hubbar tror jag har lite bromsok och okhållare med men är osäker på om det är för fram eller bakaxel. Pris är diskuterbart. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Lindvall Posted July 11, 2023 Share Posted July 11, 2023 Jag köpte en viskodiff 7,5 och ett par drivaxlar från en Scorpio. Kommer inte ihåg till hundra procent vilka drivaxlar som jag sen använde, om jag bytte de inre till bultade knutar eller de yttre så de passade med sierrans nav. Mvh Mattias Skickat från min iPad med Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anton701 Posted July 11, 2023 Author Share Posted July 11, 2023 Okej jag har faktiskt beställt en 7,5" diff nu så får se när den kommer vad vi mer behöver Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 11, 2023 Share Posted July 11, 2023 Välkommen in i träsket. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anton701 Posted June 1 Author Share Posted June 1 (edited) Efter ett planerat byggstopp med lägenhetsrenoveringar mm så har det hänt en del men uppdateringarna här har varit lite dåliga men här kommer lite vad som har hänt och fler uppdateringar framöver. Det har varit väldigt mycket fokus och läsande på hjulupphängning och man har plöjt många trådar på detta forum men vad som hänt är att de dion röret från dax har fått sina första prototyp fäste i mdf för 4 link med ett panhardstag. Första prototypen har ritats om för ett fäste för ett panhardstag och även ett fäste för panhardstaget i andra änden. Även allt för att få ihop bakaxeln med drivaxlar nav mm har köpts Edited June 1 by Anton701 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anton701 Posted June 1 Author Share Posted June 1 Även den främre hjulupphängningen har det hänt grejer och vi har har köpt wilwood pro spindlar med ett rejält bromskit, spindlarna har vi byggt ett fäste i ramen där vi tänker dem ska hamna och sen ska vi bygga ihop det med ramen. Vi har även ritat upp hjulupphängningen och tar gärna lite input på dem siffrorna. Ett adapterkit för k20a2 och gs6-37dz har också inhandlats och är på väg. Lämna gärna tips och input! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anton701 Posted June 4 Author Share Posted June 4 (edited) Just nu ser upphängningen fram ut så här med det kan ändras. Vi har ett problem vi hade velat ha hjälp med och det är att få rätt på kullederna och wilwood pro ska ha ford pinto/mustang II fästen men vi kan inte få rätt på måtten. Någon som har använt likadan spindlar om har lite tips? Problemet är att när jag jämför måtten med pinto/mustang II kullederna så på den övre kulleden så har spindeln måtten 17,3 mm som störst i konan och 14,3 mm i sin mindre del av konan och en pinto/mustang II 17,6 mm och 15,37 mm och detta låter inte som det ska passa? På den undre kulleden så har spindeln måtten 18,3 mm och 15,3 mm medans pinto/mustang II har 18,2 och 16,2 så detta känns inte som det ska passa enligt mig och jag hade velat veta vad undre och övre kulleden till dessa spindlarna ska vara så jag kan jämför med t.ex. mercedes w124, mazda mx 5 som undre och ford transit mk1 som övre då dessa verkar rekommederade? Hoppas ni förstår mina tankar Låna även @Danielsson fina tabell som kommer fyllas på Edited June 4 by Anton701 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted June 5 Share Posted June 5 Fina spindlar och bromsar 🙂 Ett tips är att många bilar av detta slag som har jämn viktfördelning ofta vill ha ungefär lika stora bromsar bak som fram om man verkligen ska kunna nyttja dem. När det gäller konor i spindlar så är min erfarenhet att det är svårt att till 100% lita på angivna mått, eftersom toleranserna skiljer på mätningarna. Det viktigaste är att stigningen (vinkeln) på konan är rätt och att diametrarna matchar så att man får dit muttern tillräckligt långt men utan att tappen kommer för djupt i spindeln. Men det finns fall där man med rätt stigning ändå kan få det att funka med största/minsta diameter som skiljer en del. Jag har kommit fram till att det säkraste sättet är att köpa spindelleder och prova med. För det syftet kan man köpa ganska billiga delar...dvs Biltema, Autodoc mm är helt OK för mockups. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted June 5 Share Posted June 5 (edited) När det gäller konor så behöver du titta på avståndet mellan dina olika diametermått för att få fram vilken kona det är och ska vara 17,3-14,3=3 mm, 1,5 mm per sida om distansen mellan måtten är 15 mm så är alltså konan 1:10. ett alternativ kan vara att skära ett par ringar gummislang en 8mm och en 10 och sen mäta vid båda ändarna den längd som ger 2 mm i diff talar on koniciteten sen ska givetvis också diametrarna fungera också. Edited June 5 by Kjelland28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.