Jump to content

Byggtråd @garaget_7


Recommended Posts

Hej alla

Här kan ni följa vår byggtråd och vår tolkning av en sjua och följa gärna på instagram också @garaget_7, mer info fylls på efter hand

  • Ram: 30x2 runda rör (EN 10305-4 E 235+N), ramen utgår från Mcsorley 400
  • Motor: Honda k20a2 från civic type r (2001-2006)
  • Transmission: ZF gs6-37dz från bmw
  • Framvagn: Willwood pro spindel, pushrod
  • Bakvagn: Dedion med sierra delar

Ett byggbord köptes av @fege och sedan har vi börjat bygga ramen, vi har även byggt en jigg i svarven som vi notchar alla rör i (bild kommmer) 

IMG_0052.jpg

IMG_0046.jpg

IMG_0048.jpg

IMG_0081.jpg

IMG_0239.jpg

IMG_0242.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Inte hänt så mycket sen sist men mer rör har kapats och körts i svarven (mer än som syns i bild) och även en jigg för att kunna ha bakaxeln på rätt plats men ändå kunna simulera lite fjädringsväg. Tanken är att bygga 4 link med ett panhardstag men undrar lite vad ni har haft för dimension på rören till detta? Även vad ni har använt för uniballs eller poly rod end till just 4 link?

 

image.jpeg

image.jpeg

IMG_0354.jpg

IMG_0355.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hallå

Vi har nu börjat bygga 4 link och panhardstag men undrar om någon har en sierra bakaxel att sälja? Eventuellt en diffklump från sierra? Vi har ett nav och en avsågad drivaxel som vi fick med till de dion röret om det spelar någon roll, även om någon vet om sierra axlarna skiljer sig i bredd? Vad jag har läst mig till "ska" man 3,92 eller 3,62 och 7,5" för det ska hålla bäst men jag kan ha fel. Dedion röret är från Rush

image.png.2498a48e577dddcfb0ffabb253ee1788.png

image.png.c388665f2f19cc2683a4bad48188cb70.png

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en viskodiff 7,5 och ett par drivaxlar från en Scorpio. Kommer inte ihåg till hundra procent vilka drivaxlar som jag sen använde, om jag bytte de inre till bultade knutar eller de yttre så de passade med sierrans nav.
Mvh Mattias


Skickat från min iPad med Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Posted (edited)

Efter ett planerat byggstopp med lägenhetsrenoveringar mm så har det hänt en del men uppdateringarna här har varit lite dåliga men här kommer lite vad som har hänt och fler uppdateringar framöver. Det har varit väldigt mycket fokus och läsande på hjulupphängning och man har plöjt många trådar på detta forum men vad som hänt är att de dion röret från dax har fått sina första prototyp fäste i mdf för 4 link med ett panhardstag. Första prototypen har ritats om för ett fäste för ett panhardstag och även ett fäste för panhardstaget i andra änden. Även allt för att få ihop bakaxeln med drivaxlar nav mm har köpts 

image.thumb.jpeg.3b6434026837b8d60ab3063ae7a8444c.jpegimage.thumb.jpeg.16286464f7a55cb42af0cc05534fb79e.jpegimage.thumb.jpeg.290d53dd13b631da1bb65b9cce008b69.jpegimage.thumb.jpeg.6f0a9f5cbd92edd79d1e08d91ce69917.jpeg

Edited by Anton701
Link to comment
Share on other sites

Även den främre hjulupphängningen har det hänt grejer och vi har har köpt wilwood pro spindlar med ett rejält bromskit, spindlarna har vi byggt ett fäste i ramen där vi tänker dem ska hamna och sen ska vi bygga ihop det med ramen. Vi har även ritat upp hjulupphängningen och tar gärna lite input på dem siffrorna. Ett adapterkit för k20a2 och gs6-37dz har också inhandlats och är på väg.

Lämna gärna tips och input!

IMG_5976.jpg

IMG_5975.jpg

IMG_5972.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Just nu ser upphängningen fram ut så här med det kan ändras. Vi har ett problem vi hade velat ha hjälp med och det är att få rätt på kullederna och wilwood pro ska ha ford pinto/mustang II fästen men vi kan inte få rätt på måtten. Någon som har använt likadan spindlar om har lite tips?

Problemet är att när jag jämför måtten med pinto/mustang II kullederna så på den övre kulleden så har spindeln måtten 17,3 mm som störst i konan och 14,3 mm i sin mindre del av konan och en pinto/mustang II 17,6 mm och 15,37 mm och detta låter inte som det ska passa?

På den undre kulleden så har spindeln måtten 18,3 mm och 15,3 mm medans pinto/mustang II har 18,2 och 16,2 så detta känns inte som det ska passa enligt mig och jag hade velat veta vad undre och övre kulleden till dessa spindlarna ska vara så jag kan jämför med t.ex. mercedes w124, mazda mx 5 som undre och ford transit mk1 som övre då dessa verkar rekommederade?

Hoppas ni förstår mina tankar  

Låna även @Danielsson fina tabell som kommer fyllas på

 

image.png

 

Skärmavbild 2024-06-02 kl. 08.01.00.png

Edited by Anton701
Link to comment
Share on other sites

Fina spindlar och bromsar 🙂 Ett tips är att många bilar av detta slag som har jämn viktfördelning ofta vill ha ungefär lika stora bromsar bak som fram om man verkligen ska kunna nyttja dem.

När det gäller konor i spindlar så är min erfarenhet att det är svårt att till 100% lita på angivna mått, eftersom toleranserna skiljer på mätningarna. Det viktigaste är att stigningen (vinkeln) på konan är rätt och att diametrarna matchar så att man får dit muttern tillräckligt långt men utan att tappen kommer för djupt i spindeln. Men det finns fall där man med rätt stigning ändå kan få det att funka med största/minsta diameter som skiljer en del.

Jag har kommit fram till att det säkraste sättet är att köpa spindelleder och prova med. För det syftet kan man köpa ganska billiga delar...dvs Biltema, Autodoc mm är helt OK för mockups.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

När det gäller konor så behöver du titta på avståndet mellan dina olika diametermått för att få fram vilken kona det är och ska vara 17,3-14,3=3 mm, 1,5 mm per sida

om distansen mellan måtten är 15 mm så är alltså konan 1:10. ett alternativ kan vara att skära ett par ringar gummislang en 8mm och en 10 och sen mäta vid båda ändarna den längd som ger 2 mm i diff talar on koniciteten sen ska givetvis också diametrarna fungera också.

image.png.8bcdc1d0a7d3c92146984f0290e9242c.png

 

 

 

image.png

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...