Jump to content

Insprutning GT40


GTD40

Recommended Posts

Finns det någon som kör med insprutning i sin GT40?

Jag har weberförgasare idag men är sugen på insprutning istället. Helst då med weberliknande arrangemang. Det finns ju Jenvey som ser väldigt likt ut, men det är ju svettigt mycket pengar.

Någon som har weberliknande insprutning eller känner till någon som har?

Finns det återförsäljare för Jenvey i Sverige?

Någon bra firma i södra Sverige som kan montera dit allt och köra igång det?

Maxx ecu EFI verkar ju lovordat, men Holleys kanske är smidigare?

Link to comment
Share on other sites

Jag har själv varit inne på att köpa just dom där och sen ett färdigt insug att montera emot för o komma ner lite i kostnad för ett ITB system.
Har inte tagit steget än dock då det är bland de sista jag kommer göra i bygget, så har inget att tillföra diskussionen tyvärr.

Jag har för övrigt gått på holley snipers styrsystem, inte Maxxecu som är så populärt här i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

On 2022-11-28 at 22:16, Kjelland28 sade:

Vet du någon som kör med det? Har lite fördomar om att handla på Aliexpress.

Fajs finns ju att köpa i Sverige. Skall vara ganska bra grejor också (men de ser inte ut som weber de heller).

Speeduino hade jag inte hört talas om innan.

Link to comment
Share on other sites

On 2022-11-29 at 10:13, swedishGT40 sade:

Jag har själv varit inne på att köpa just dom där och sen ett färdigt insug att montera emot för o komma ner lite i kostnad för ett ITB system.
Har inte tagit steget än dock då det är bland de sista jag kommer göra i bygget, så har inget att tillföra diskussionen tyvärr.

Jag har för övrigt gått på holley snipers styrsystem, inte Maxxecu som är så populärt här i Sverige.

Då kommer du inte använda burken från Holley sniper man sätter på insuget?

Det skall ju vara väldigt smidigt att köra igång ett sniper annars, men jag vet inte hur mycket inställningsmöjligheter det finns för de som inte gillar de färdiga mapparna.

Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, GTD40 sade:

Då kommer du inte använda burken från Holley sniper man sätter på insuget?

Det skall ju vara väldigt smidigt att köra igång ett sniper annars, men jag vet inte hur mycket inställningsmöjligheter det finns för de som inte gillar de färdiga mapparna.

Så var tanken från början, men då jag vill köra trattar senare så vart det en terminator istället (skrev fel i tidigare inlägg)

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Kjelland28 sade:

Jag är nyfiken på speeduino och att köra med insprutning men det blir nog på nästa motor först ska sjuan bli färdig och komma ut på vägen med förgasare och brytarspetsar därefter så får vi se. 🙂 

Ja, man får inte dra igång för mycket på en gång 😊

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Så var tanken från början, men då jag vill köra trattar senare så vart det en terminator istället (skrev fel i tidigare inlägg)

Ok, då är jag med 😊

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

-"Kör med insprutning" kan jag inte säga, men tanken är att det någon gång skall hända. Jag gick på spjällhus från "EightStack". De ser ut som Weber, och har dolda injektorer. Detta var ett tag sedan och de har blivit uppköpta av Borla sedan dess. Tyvärr kan jag inte dela några egna erfarenheter ännu, mer än att finish och precision är på topp och att folk på diverse forum överlag verkar nöjda.

DSC_1176.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag kör med samma uppsättning från Borla och Maxx ECU, är helnöjd. Jo, det sved rejält vid betalning och gör kanske det mer nu om man ska handla jämfört med vad det gjorde då? Alternativet Jenvey ska ju även det hålla bra kvalitet enligt ryktet. Du måste väl antagligen bestämma dig för om det är värt insatsen för dig, billigt blir det inte. När jag resonerade, stötte och blötte med mig själv kom jag fram till att priset inte nödvändigtvis är det samma som kostnaden, skyllde på att slutnotan framgår när man så småningom säljer skapelsen:whistling:. Liiite borde man väl få tillbaka då men förhoppningsvis en hel del valuta under ägandetiden.

En helt annan tanke som dyker upp är att Webrar är trevligt det också om dom är i gott skick och rätt bestyckade, tycker lite tvärt om att det kan vara sexigare och förgasare kan ju faktiskt vara väldigt bra, varför vill du byta?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har köpt Jenveys spjällhus för ett tag sedan. Eightstack/Borla ser ju också fina ut. 
Håller på att mecka med slangar och kopplingar nu. Hur har ni gjort med returen från insprutningen? Två tankar som inte är sammanbundna sätter ju lite myror i huvudet på en. Har ni retur till en tank eller till båda med någon styrning så att det går tillbaka till den tank som används, för att inte överfylla den som inte används? Eller har ni kunnat lägga ett rör mellan tankarna?

Anledningarna till att jag vill ha insprutning istället för weber är bla att jag vill slippa problem med bränsleförbrukning (2,5-3 liter nu, troligtvis pga för stora lågfartsmunstycken), kallstarter (körs den inte varm går den inte på alla cylindrar nästa gång), brandrisken (bensin som skvätter upp ur trattarna och ned på grenrören) mm.

Link to comment
Share on other sites

Min tanke(har inte kopplat ihop bränslesystemet), är att dra matning till vänstra banken från vänstra tanken, och samma med andra sidan.

Returen likadant.

Då kan man se systemet som 2st 4cyl motorer, men med gemensam vevaxel och tändning 😁

Borde funka bra i teorin iaf.

Link to comment
Share on other sites

Såhär är det byggt på vissa bilar med sadeltank. Returen suger över bränsle så B sidan alltid har bränsle även om A är tom. 


 

59D6D8C7-A5D3-43C8-B28B-FA82CEDA3839.jpeg

6F989E79-7E48-400D-B62B-DB8E740D6A24.png

Edited by Tomas m
Ändrat
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...