Jump to content

maric

Forumdeltagare
  • Posts

    60
  • Joined

Reputation

3 Neutral

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Mattias
  • Ort
    Kävlinge
  • Locost-status
    Övrigt

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. -"Kör med insprutning" kan jag inte säga, men tanken är att det någon gång skall hända. Jag gick på spjällhus från "EightStack". De ser ut som Weber, och har dolda injektorer. Detta var ett tag sedan och de har blivit uppköpta av Borla sedan dess. Tyvärr kan jag inte dela några egna erfarenheter ännu, mer än att finish och precision är på topp och att folk på diverse forum överlag verkar nöjda.
  2. Hej, -Vill bara nämna att jag tänkte som Henrik, dvs att 331:an är att föredra om man vill bygga en lite mer varvvillig maskin. (Detta då den har 3.25" i slag jmfr med 3,5" som det ofta är på 347:or.) Till slut fastnade jag för en variant med 3,25" i slag och 4,125" i borr, vilket alltså blir en "kortslagig" 347:a. /Mattias
  3. Hej Thomas, Jag körde med en ganska grov roterande fil. Därefter tvättade jag med aceton följt av etanol. Som du skriver har detta använts länge och man ser inte mycket rapporter om att det skulle fallera. /Mattias
  4. -Ja, det är JB Weld epoxy ("limmet") man brukar använda. /Mattias
  5. Hej, Jag hade förvisso något mindre men ändå liknande misspassning mellan insug och AFR-topparna. JB-weld är tämligen vedertaget som fyllnadsmaterial när man portar toppar/insugningsrör. Det lär hålla även för E85. /Mattias
  6. -Kul att se att det faktiskt går att bli färdig... Beroende på hur "trogen" du vill vara... /Mattias
  7. -De bilar som byggdes (levererades färdiga) av MDA hade plåtarna nitade med svarta alu.nitar och limmade med just Sikaflex. /Mattias
  8. -Kul med bilder från SGT! Frågan är vad Mick menar när han säger att "motorn är monterad maximalt lågt i ramen". Det kan ju vara olika aspekter som sätter gränsen för vad han anser vara lämpligt. Är det just drivaxelvinklarna som sätter stopp eller är det oljesumpen, eller kanske svänghjulet? Om man har en gt40 original-sump (som är lägre än en vanlig 289-sump) i kombination med en ZF så hamnar ett ”vanligt” (Mustang) svänghjul/sprängkåpa under rambalken, vilket ju kanske blir lite väl spännande. Lösningen är givetvis ett mindre svänghjul/sprängkåpa. Vad jag försöker säga är att det inte är helt självklart vart man anser vara ”så lågt som möjligt”… /Mattias
  9. Varje gång man åker över Atlanten så "måste" man ju fylla upp bagaget på hemvägen. Denna gång blev det delar till avgassystemet. -Platsar fint på skrivbordet så länge...
  10. Monterade! (-Ja, jag vet att det är en vänster-skiva som sitter på höger sida…) Jag hade planerat för gängade nav och borrade bultskallar med lås-wire, men BG Develoments avrådde från detta. Istället blev det vanliga 12.9 bultar med ”Staytite” muttrar. Mina spinners har medfört en hel del strul. De jag fick från Vintage Wheels hade en tämligen ”lös” passform på hubbarna. Efter mycket kännande och skruvande fick jag kalla fötter. Har man bara en hjulbult, som dessutom är av aluminium, så är det ganska bra om den sitter kvar… När jag mätte upp gängorna visade det sig att hubbarna var något mindre än originalets 2 21/64”, medan muttrarna var aningen större = dålig kombination. Lösningen blev att köpa ogängade smidda ämnen från Vintage Wheels. Nu passar allt som en smäck! /Mattias
  11. -Skrämmande hur långsamt det går här! CAD:en på bromsnaven skulle ju omsättas till hårdvara och det visade sig att det inte var tvärenkelt att hitta någon som kunde göra detta i rätt material för vettiga pengar. När jag börjat bli immun mot priserna hos diverse firmor i Sverige så tänkte jag “hur mycket värre kan det bli” och kontaktade BG Developments som bla tillhandahåller FIA-godkända bromsar till GT40 och T70. När offerten kom kunde jag, inte så lite förvånad, konstatera att priset slog det mesta (på rätt håll). Firman har ett track record som gör att man inte behöver tvivla på kvaliteten. Jag kan inte annat än rekommendera BG. De är trevliga och de gör bra grejor, möjligen gick det inte extrem fort men det verkar ju inte vara ett problem för mig… En kul detalj som jag inte ens märkte från början var att de laser-etsat en märkning på varje nav.
  12. -Ja, det måste vara kul/skönt när allt, inte bara ser coolt ut, utan faktiskt fungerar! Trågen från Aviaid har inte "fantastisk" passform. Om du inte redan har en så skulle jag rekommendera en riktig silikon-packning med stålförstärkningar. Nu ser det ut som om sumpen redan ligger hemma hos dig?? men om den inte gör det så kan det vara ide att välja en sump från Daytona Coupé. Den ser likadan ut men rymmer en qt. mer. /Mattias
  13. Hej Henrik, -Sålt Porschen och köpte en Audi! (Hur låter det?) 😉 Om du har en egen svarv som är stor nog så är det givetvis roligast att göra det själv. Om du måste lägga ut jobbet gissar jag att det blir dyrt?? Att tillverka enstaka exemplar brukar sällan vara lönt om det går att hitta ”färdigt” även om det är mindre serier. Jag hamnade i samma situation i våras när det gick upp för mig att svänghjulet som satt i original sprängkåpa på ZF (betydligt mindre än Panterans) var specialtillverkat och alltså inte norpat från en annan bil. Kenneth Persson i Åstorp (som ju byggt en fantastiskt ”riktig” GT40) lovade att svarva fram ett svänghjul till mig för ett pris som jag tyckte var helt rimligt. Av en slump fick jag, från killen i England som gjutit min sprängkåpa, veta att Mick Sollis på Southern GT tillverkade sänghjul som passade i originalkåpan. Mick ville ha 220 Pund + VAT, vilket inte kunde matchas vid tillverkning av ETT exemplar. Vad jag vet så tar Mick samma pris för Renault- och ZF- svänghjul. Om han har motsvarande för Audi vet jag inte men det kan vara värt att kolla upp. Hälsar Mattias
  14. -Trevligt Peter! Så vill jag också kunna göra... /Mattias
×
×
  • Create New...