STL Posted October 16, 2022 Posted October 16, 2022 (edited) Tänkte demontera en Sierra 2,0 OHC (Pinto) från 1988. Den är komplett förutom växellådan och kardan som jag behöver till mitt projekt. Allt annat finns, det är en vit halvkombi och den har stått still i ca 10 år under tak så man får ta sakerna för vad det är. Har ej provstartat motorn. Bilen står i Södra Stockholm och jag säljer den hel, eller i delar. Kom med bud om det är något som är av intresse. Har som mål att få bort den senast 31/10 så hör av er så snart som möjligt. Edited February 18, 2023 by STL Rubrikändring Quote
tpau Posted October 16, 2022 Posted October 16, 2022 Jag är intresserad av TFI tändmodulen om det är en sån som inte sitter på fördelaren. Om ingen frågar efter elkablaget till motorn är jag också intresserad av kabeln mellan tändmodul o fördelare. Vad sitter det för utväxling och diff i den? Vilka bakbromsar har den, skivor? Åker mellan Täby och Södertälje många dagar i veckan så kan komma förbi lämplig vardag. /T Quote
STL Posted October 17, 2022 Author Posted October 17, 2022 Ska kolla tändmodulen, kablaget finns kvar. Tror det är trummor bak men har en komplett uppsättning bakre skivbromsar från en -89 eller -90 med ABS. Osäker på utväxling, kan kolla även detta. Har även en diff samt skruvade drivaxlar från den ovan nämnda. Vilken/vilka utväxlingar är intressanta? Quote
tpau Posted October 18, 2022 Posted October 18, 2022 Hej Jag är ute efter 3.9 eller kortare, har insticksaxlar idag så är det bultade behöver jag även de för ett enkelt byte. Är helt klart även intresserad av skivbromsar bak, men nog egentligen mest intresserad av lagerhusen med fästöron för bromsok. Kanske även oken om de är i renoverar skick. /T Quote
therealpinto Posted October 19, 2022 Posted October 19, 2022 Ett tips är att 3.92:1 satt på vanliga DOHC (mycket vanlig med insticksaxlar från bilar med trummor) medan Pinto normalt sett hade 3.62:1 i Sverige. Jag kan ju också nämna att bakre ok som stommar för renovering börjar vara värda att spara på oavsett skick... 🙂 Gustaf Quote
super7 Posted October 19, 2022 Posted October 19, 2022 3 timmar sedan, therealpinto sade: Jag kan ju också nämna att bakre ok som stommar för renovering börjar vara värda att spara på oavsett skick... 🙂 Gustaf Audi 90 Quattro bromsok passar i Sierrans okhållare 👍 //Nisse Quote
STL Posted October 19, 2022 Author Posted October 19, 2022 Det finns även bultade drivaxlar till klumpen som kommer från en DOHC. Har nog allt utom bakre lagerhusen som jag behöver själv, om jag inte sparat en extra uppsättning. Bakre oken vill jag minnas var i skapligt skick. Kan plocka ihop allt jag har så får Du komma och kika på delarna och se vad som är intressant. Quote
STL Posted February 18, 2023 Author Posted February 18, 2023 Har nu skruvat isär bilen som går till skroten om någon dag. Det som finns kvar är: Främre spindlar Främre ok (bör nog gås igenom) Diffklump med insticksaxlar (troligen 3,62:1), Insticksaxlar Trumbromsar bak komplett med bakre nav. Quote
Anton701 Posted July 10, 2023 Posted July 10, 2023 Hej Finns diffklumpen och dem bakre naven kvar? Mvh Anton Quote
STL Posted July 11, 2023 Author Posted July 11, 2023 Hej, Allt finns kvar. Vill Du även ha bakbromsarna? Quote
Dan Posted January 6 Posted January 6 (edited) Hej, Gammal tråd men gör ett långskott.. Har Ni möjligen motorn kvar? Mvh Dannjel Edited January 7 by Dan Quote
STL Posted January 12 Author Posted January 12 Hej, tyvärr följde motorn med till skroten då bilen stått väldigt länge ute och jag visste inget om skicket på den då jag aldrig kört den. Quote
sorin Posted January 16 Posted January 16 @Dan Det finns en Ford Zetec silvertop biligt på Facebook marketplace om inte du tvunget vill ha en Pinto . // Sorin Quote
Dan Posted January 17 Posted January 17 On 1/16/2024 at 1:51 PM, sorin said: @Dan Det finns en Ford Zetec silvertop biligt på Facebook marketplace om inte du tvunget vill ha en Pinto . // Sorin Tack men Pinto ska det vara:) Quote
Recommended Posts