Jump to content

Sierra 1988 2,0 OHC i delar (Nu demonterad och skrotad, finns delar kvar)


STL

Recommended Posts

Tänkte demontera en Sierra 2,0 OHC (Pinto) från 1988.

Den är komplett förutom växellådan och kardan som jag behöver till mitt projekt.

Allt annat finns, det är en vit halvkombi och den har stått still i ca 10 år under tak så man får ta sakerna för vad det är. Har ej provstartat motorn.

Bilen står i Södra Stockholm och jag säljer den hel, eller i delar. 
Kom med bud om det är något som är av intresse. 

Har som mål att få bort den senast 31/10 så hör av er så snart som möjligt.

Edited by STL
Rubrikändring
Link to comment
Share on other sites

Jag är intresserad av TFI tändmodulen om det är en sån som inte sitter på fördelaren.

Om ingen frågar efter elkablaget till motorn är jag också intresserad av kabeln mellan tändmodul o fördelare.

Vad sitter det för utväxling och diff i den? Vilka bakbromsar har den, skivor?

Åker mellan Täby och Södertälje många dagar i veckan så kan komma förbi lämplig vardag.

/T

 

Link to comment
Share on other sites

Ska kolla tändmodulen, kablaget finns kvar.

Tror det är trummor bak men har en komplett uppsättning bakre skivbromsar från en -89 eller -90 med ABS.
Osäker på utväxling, kan kolla även detta.

Har även en diff samt skruvade drivaxlar från den ovan nämnda.

Vilken/vilka utväxlingar är intressanta?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag är ute efter 3.9 eller kortare, har insticksaxlar idag så är det bultade behöver jag även de för ett enkelt byte.

Är helt klart även intresserad av skivbromsar bak, men nog egentligen mest intresserad av lagerhusen med fästöron för bromsok. Kanske även oken om de är i renoverar skick.

/T

Link to comment
Share on other sites

Ett tips är att 3.92:1 satt på vanliga DOHC (mycket vanlig med insticksaxlar från bilar med trummor) medan Pinto normalt sett hade 3.62:1 i Sverige.

Jag kan ju också nämna att bakre ok som stommar för renovering börjar vara värda att spara på oavsett skick...

🙂

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, therealpinto sade:

Jag kan ju också nämna att bakre ok som stommar för renovering börjar vara värda att spara på oavsett skick...

🙂

Gustaf

Audi 90 Quattro bromsok passar i Sierrans  okhållare 👍

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Det finns även bultade drivaxlar till klumpen som kommer från en DOHC.

Har nog allt utom bakre lagerhusen som jag behöver själv, om jag inte sparat en extra uppsättning.

Bakre oken vill jag minnas var i skapligt skick.

Kan plocka ihop allt jag har så får Du komma och kika på delarna och se vad som är intressant.

Link to comment
Share on other sites

  • STL changed the title to Sierra 1988 2,0 OHC i delar (Nu demonterad och skrotad, finns delar kvar)

Har nu skruvat isär bilen som går till skroten om någon dag.

Det som finns kvar är:
Främre spindlar
Främre ok (bör nog gås igenom)
Diffklump med insticksaxlar (troligen 3,62:1),
Insticksaxlar
Trumbromsar bak komplett med bakre nav.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 5 months later...

Hej, tyvärr följde motorn med till skroten då bilen stått väldigt länge ute och jag visste inget om skicket på den då jag aldrig kört den.

Link to comment
Share on other sites

On 1/16/2024 at 1:51 PM, sorin said:

@Dan Det finns en Ford Zetec silvertop biligt på Facebook marketplace om inte du tvunget vill ha en Pinto . 

// Sorin 

Tack men Pinto ska det vara:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...