Jump to content

Saab 900se rattstång


pierre

Recommended Posts

Hej , jag har ett litet dilemma och det är att saab 900 rattsång har ett gummi som en hardyskiva innan leden som även den är ledad, är den godkänd eller är det ny rattstång som gäller då en "expert " sade den inte kommer godkännas

 

MVh Pierre som kanske får bilen klar innan MP förbjuder nyregistrering av bilar med fossilt bränsle :S 1793644595_IMG_08121.thumb.JPG.ec9cfce3933479dff956a301c73db314.JPG

Link to comment
Share on other sites

Halloj! 

Det går inte att säga att en rattstång är godkänd eller inte. Det är hela det monterade konceptet som antingen möter kraven eller inte. Kraven är att ratten ska kunna tryckas bort från föraren och att rattstången ska på ett eller annat sätt kollapsa, vika sig eller tryckas ihop på ett sådant sätt så att föraren inte riskerar att skadas av den. Så det funkar säkert att använda den rattstången men du behöver lösa de ovan nämnda kraven också i din lösning. 😃

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

ok precis vad jag antog, experten i fråga sade att man inte fick ha gummit där så då kör jag vidare på mitt koncept då jag har deformation på stången samt en infästning som kommer knäckas om man skulle få ratten i bröstkorgen.

 

Tack för svaret

 

Link to comment
Share on other sites

En liten fundering;

En bildad gissning är att gummiskivan är där för att minska mängden vibrationer som kommer upp genom rattstången till föraren. 
I en bruksbil ökar det komforten, men det minskar informationen som når föraren vilket kanske inte är önskvärt i våra bilar.

Det sagt så går det att byta efter du blivit klar skulle du vilja, så se till att bli färdig. 
Det är mycket lättare att göra små modifieringar på en fungerande bil än att försöka få ihop en hel bil till att börja med.

/T

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

57 minuter sedan, tpau sade:

En liten fundering;

En bildad gissning är att gummiskivan är där för att minska mängden vibrationer som kommer upp genom rattstången till föraren. 
I en bruksbil ökar det komforten, men det minskar informationen som når föraren vilket kanske inte är önskvärt i våra bilar.

Det sagt så går det att byta efter du blivit klar skulle du vilja, så se till att bli färdig. 
Det är mycket lättare att göra små modifieringar på en fungerande bil än att försöka få ihop en hel bil till att börja med.

/T

Håller helt med dig, en perfekt punkt att lägga på förbättringslistan när bilen är "klar" 😁

Link to comment
Share on other sites

Hardyskivan i sig är absolut inget problem och har du inte lagt till fler leder eller knutar funkar det som original. En del byggare missar att det krävs stödlager om man har fler knutar/hardyskivor, men det är ju en annan sak.

Skivan brukar vara bra för att ta upp små små missar i linjeringen.

Gustaf

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...