rollexe Posted April 29, 2023 Author Posted April 29, 2023 Här är en länk till elschemat. Bilen är en BMW 540 -94. På sida 102 börjar styrboxen och växellådan på sida 168. http://wedophones.com/BMWManualsLead.htm Quote
rollexe Posted April 29, 2023 Author Posted April 29, 2023 Skulle vara tacksam för hjälp då motorelen inte är min grej😃. Quote
rollexe Posted May 1, 2023 Author Posted May 1, 2023 Har nu haft lite tid i garagen, har sökt vidare och inte hittat felet till att bränslerelät och relä till syresensor inte får jord. Har däremot byglat dessa två relän med jord och har nu fått motorn att starta. Motorn går som den ska fast jag byglat reläna. Läste flera byggen på nätet där de gjort samma sak att kapa bort kabelhärvan till automaten utan att det varit problem. Får fundera vad som är fel men det kanske skulle kunna vara så att det är styrboxen som är felande. Men får söka vidare men skönt att den startat och kan jobba vidare med annat.😃 3 Quote
rollexe Posted May 18, 2023 Author Posted May 18, 2023 Ett stort steg för bygget är att kunna köra för egen maskin.😃 D467AF34-8603-40AD-9F13-016CEDE9EC19.mov 12 Quote
rollexe Posted May 19, 2023 Author Posted May 19, 2023 Allt känns som det fungerar och bilen känns stadig fast hjulinställningen är under all kritik.😃 detta var ett av sommarens mål med bygget. 1 Quote
rollexe Posted June 4, 2023 Author Posted June 4, 2023 Har nu fraktat upp bilen till landet för att jobba med karossen under sommaren, så slipper vi lukten i huset hemma.😃 har provat lite delar för att se hur passformen är och hur mycket som behöver ändras. Så en bild i solen får det bli. 10 Quote
rollexe Posted June 15, 2023 Author Posted June 15, 2023 Fick hem ett paket med delar som kommer göra stor skillnad utseendemässigt. Känner suget att få börja med att fixa med karossen när jag kommer till landet. 4 Quote
rollexe Posted June 17, 2023 Author Posted June 17, 2023 Då har det blivit mera saker på gården. Ni vet hur det är😃 man behöver det inte men vill ha, dessutom ett för bra pris. Det blev ett BMW m1 chassi med Corvette c5 hjulupphängningar. Så nu finns grunden till nästa projekt. Känns skönt att kunna planera utan att börja bygga. 3 Quote
Magnus. Viktorsson Posted June 18, 2023 Posted June 18, 2023 Så härligt att veta att det finns så goa positiva byggare, du ser till att säkerhetsställa att lampan i garaget inte är släck många minuter. Quote
rollexe Posted June 24, 2023 Author Posted June 24, 2023 Var ute i faraget en morgon och fick se kylarvatten på golvet, ser ut att komma från en av kylarna eller någon av slangarna. Tog loss kylaren och fyllde den med vatten och trycksaker den med en cykelslang, inget vatten tränger ut och slangen håller trycket över natten. Så jag tycker att den inte borde vara felet. Får montera tillbaka allt och fylla på kylarvatten och ha koll vart det läcker från. Quote
dmc12Hank Posted June 24, 2023 Posted June 24, 2023 3 minuter sedan, rollexe sade: Var ute i faraget en morgon och fick se kylarvatten på golvet, ser ut att komma från en av kylarna eller någon av slangarna. Tog loss kylaren och fyllde den med vatten och trycksaker den med en cykelslang, inget vatten tränger ut och slangen håller trycket över natten. Så jag tycker att den inte borde vara felet. Får montera tillbaka allt och fylla på kylarvatten och ha koll vart det läcker från. Sånt man inte behöver. Quote
rollexe Posted June 30, 2023 Author Posted June 30, 2023 Då är kylsystemet tätt igen, en slang som inte var bra är bytt.😃 har börjat bygga bromsarna bak för att sedan kunna göra Sfro 1 under sommaren. Har fått hem bromsok från en Volvo xc70 -16 med elektrisk handbroms. Vill inte ha en spak i bilen utan blir bra med elektriskt. Då jag inte är så bra med det elektriska och sett på forumet att flera byggt styrenheter till bromsen så undrar jag om någon skulle vilja hjälpa mig med hur jag ska bygge eller om någon kan bygga mot betalning. här gärna av er😃 Quote
Tomas Posted July 1, 2023 Posted July 1, 2023 Har du någon kaross till M1’an eller var får du tag på en sådan? Quote
rollexe Posted July 1, 2023 Author Posted July 1, 2023 Har ingen kaross och vet inte vad det blir av bygget än, är långt bort innan detta bygge startar. Har däremot kontakt med en som vet vart det finns en form till karossen där man ev skulle få hyra den. Men vet som sagt inte vart bygget leder än. 1 Quote
therealpinto Posted July 3, 2023 Posted July 3, 2023 Tänk på att en mittmotorbil ofta behöver ungefär lika stora bromsar bak som den har fram. Ok från en vanlig framhjulsdriven, framtung bil, kan vara väl små till en bil som har betydligt jämnare viktfördelning. Ofta är det bra med ventilerade skivor även bak så det kan vara värt att fundera en runda på vilka ok som är lämpliga - XC70 fanns väl med ventilerade skivor (302x22 mm) bak. Quote
swedishGT40 Posted July 3, 2023 Posted July 3, 2023 Har du Corvettehub så finns det färdiga ok och skivor o köpa. Även störra skivor vid behov på eftermarknaden, men ha koll på fälgarnas innerdiameter. Jag fick leta fram specialare för att få plats med corvetteskivor och ok i mina 17". Annars är allmänna rekommendationen 19" på corvette. Quote
rollexe Posted July 3, 2023 Author Posted July 3, 2023 Japp det blir 302/22mm ventilerade skivor, något större ryms inte i 15” fälgar. Bromsarna blir ungefär lika fram som bak. Fram 308/24 och bak 302/22. Quote
therealpinto Posted July 3, 2023 Posted July 3, 2023 Det låter rätt okej, lite små bromsar om du ska ha mycket effekt men det är ju inte så stora hjul på en Countach... Quote
rollexe Posted July 3, 2023 Author Posted July 3, 2023 Större bromsar får inte plats i fälgarna. BMW m60 motorn har 286hk och gissar att bilen kommer väga ca 1300kg. Tror du att det kan bli problem med att registrera bygget med dessa bromsar? Quote
therealpinto Posted July 4, 2023 Posted July 4, 2023 Det man får tänka på är att bromsar dimensioneras mot totalvikt, inte tjänstevikt. 286 hk och kanske 1500 kg totalvikt gör att ungefär 300 mm bromsar inte är "overkill" men får du bara bromsbalansen rätt (ganska mycket broms bak troligen) så bör det fungera. Risken som jag ser det är för klena ok bak med för lite beläggsyta så det finns risk att det blir varmt fort. Men det är bara att prova. Kanske skadar det inte att redan från början se hur möjligheterna ser ut för att kanske montera ett par fyrkolvsok bak med större belägg, för färdbromsen, och bara använda Volvo-oken för parkeringsbroms? Jag har bara besiktat en Countachreplika (med Mercedes V8), den vägde 1565 kg i tjänstevikt och hade 1800 kg totalvikt. Det var dock ett gammalt bygge (påbörjat på 1980-talet) med allt vad det innebär. Quote
rollexe Posted July 5, 2023 Author Posted July 5, 2023 Tackar alltid skönt att få svar av folk som kan👍. Får fundera men använder de bromsoken jag har idag. Behöver det bli bättre bromsar så får jag fundera över om det inte är bättre att ha större fälgar men ändå kopior mot originalet. Quote
therealpinto Posted July 6, 2023 Posted July 6, 2023 Japp, det är "bara" att prova. En möjlig väg för att behålla 15" är att bygga mer "amerikanska" bromsar, dvs tjockare skivor som tål mer värme och ok med större beläggsarea. Det är kanske inte en "billig" eller "enkel" lösning men den kan vara bra att ha i bakhuvudet för ett liknande bygge. Går man upp till 30-32 mm tjocklek får man oftast både mer material och större kylkanaler som gör att en mindre skiva "orkar" mer. Quote
rollexe Posted July 20, 2023 Author Posted July 20, 2023 Har nu passat in och monterat bromsarna och Spacer och det blev bra. Tog även lite bilder när flera saker sitter på karossen. Snart dax för Sfro 1. 7 Quote
rollexe Posted August 3, 2023 Author Posted August 3, 2023 Då var SFRO1 gjort vilket är skönt. Så nu kan det jobbas vidare under vintern. Tog även ut bilen för att kolla hur det ser ut, så lite bilder blir det. Bilen blir inte så stor om man jämför med bruksbilen. 12 Quote
dmc12Hank Posted August 3, 2023 Posted August 3, 2023 (edited) Så snygg! Jag skulle lacka den längsgående balken under bilen mellan hjulen som nu är röd svart i stället. Då får man illusionen av att den är rundare och lägre om du förstår vad jag menar. Edited August 3, 2023 by dmc12Hank Quote
Göran Nilsson Posted August 3, 2023 Posted August 3, 2023 Kul att du väcker liv i den bilen, en riktig klassiker. Vad sa besiktningen om bakvingen ? Quote
rollexe Posted August 4, 2023 Author Posted August 4, 2023 Det var inga problem då den var innanför karossen om jag förstod rätt. 1 Quote
therealpinto Posted August 5, 2023 Posted August 5, 2023 14 timmar sedan, rollexe sade: Det var inga problem då den var innanför karossen om jag förstod rätt. Tyvärr stämmer inte det riktigt enligt Transportstyrelsens rent formella och kanske lite stela föreskrifter. Texten som "förbjuder" vingen ser ut så här; 2. Spoiler bestående av vinge uppbyggd på konsoler och som inte ansluter till karosseriet med sin främre kant. Förbudet omfattar inte s.k. husvagnsspoiler och spoiler avsedd som smutsavvisare för bakruta. Förbudet omfattar inte heller spoiler av mjukt material. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A. Förbudet omfattar heller inte originalmonterad spoiler på personbil av 1972 eller tidigare års modell. Vi på SFRO brukar släppa den typen av vingar om de är monterade med brytbult eller låta besiktningsorganen avgöra, men jag brukar förbereda byggaren på att den kan behöva monteras av. Min egen erfarenhet är att bilar som denna som ändå har en "originalvinge" enligt en produktionsbil ligger bättre till än rena eftermarknadsdelar. Quote
Stefan Lessig Posted August 5, 2023 Posted August 5, 2023 Kul, och grattis till sfro,hur gick det med styrradien,sa dom något om det. Du skrev att den var runt 70mm i ett tidigare inlägg.Eller avgörs det vid körprovet. Kul bygge att följa. Mvh Stefan Quote
rollexe Posted August 6, 2023 Author Posted August 6, 2023 Som det är nu har jag ca 60mm styrradie och tanken är att jag ska få tag i nya fälgbanor till fälgarna så jag får ca 25mm större et. Om jag inte hittar det till compomotive fälgarna så får jag se om ett körprov kan godkänna det ändå. Quote
dmc12Hank Posted August 7, 2023 Posted August 7, 2023 Testade att mörka ner balken under bilen 😄 Blir lite annan känsla. 4 Quote
rollexe Posted August 26, 2023 Author Posted August 26, 2023 Har införskaffat extra fälgar som ska användas när de dyra bakdäcken (ca 12000kr/st) inte ska slitas på.😃 Tycker det blev ok fast det inte är original utseende. Behöver en spaceplatta bak för att fylla ut hjulhuset lite. Skulle fungera som besiktningsfälgar om jag inte hittar fälgbanor till framfälgen. Har även målat lite svart på karossen ner till och det blev bra. 2 Quote
dmc12Hank Posted August 26, 2023 Posted August 26, 2023 Grymt! Kul att du nappade på mitt förslag att måla svart. Nu ser den mycket rundare ut, mer originallik. Fan jag är lite avis, vite så mäktigt att ha en Countach. Det är inte så ofta det dyker upp nån kaross till salu. Quote
rollexe Posted September 10, 2023 Author Posted September 10, 2023 Då är bilen hemma inför vinterns jobb. Grannen kom över med utrustning för att väga bilen så nu är det gjort. Det blev 1277kg och då är det bara några små saker som kommer till, skulle gissa att 1300kg skulle kunna bli slutvikten. Quote
rollexe Posted October 26, 2023 Author Posted October 26, 2023 Jobbar med inredningen och bygger instrumentbrädan, fäster även klart elsystemet inne i bilen. Har hunnit att plocka isär framvagnen och målat upp den och monterat tillbaka den. Även klar med hjulinställningen fram. Har monterat batteriet och montera en bromsreducerimgsventil till bakbromsen. Så lite närmare färdig bil.😃 3 Quote
rollexe Posted December 31, 2023 Author Posted December 31, 2023 Ett sista inlägg detta år. 🍾 Jobbar vidare med elsystemet och inredningen. Vill önska alla ett gott nytt år. 7 Quote
rollexe Posted January 28 Author Posted January 28 Jobbar med inredningen och listan som ska göras innan SFRO2. Inredningen börjar ta form men har ett problem kvar att lösa. Hastighetsmätaren idag har vajer och skulle behöva bygga om den så att den passar mot Audi 01e växellådan som ger en elektrisk signal. Vill ha kvar mätaren som jag har för utseendet skull. Är det någon som byggt med 01e växellådan som använt någon universal mätare eller på något annat sätt löst hastighetsmätare problemet? 1 Quote
Anders Andersson Posted January 28 Posted January 28 Har tyvärr ingen lösning på ditt hastighetsmätare problem, men måste säga att jag bara älskar din Countach! Lätt avundsjuk, men glad för din skull. Bra kämpat😊👍 1 Quote
dmc12Hank Posted January 28 Posted January 28 Kanske lite sent men har du sett detta kit från ETB Instruments https://www.etbinstruments.com/index.php?route=product/product&path=59_71_90&product_id=209 1 Quote
Fr3ddan Posted January 29 Posted January 29 Hej Ronald Har en bland annat en Prova Countach sen några år tillbaka. Går det komma i kontakt med dig via telefon eller mail? mvh Fredrik 2 1 Quote
rollexe Posted February 3 Author Posted February 3 Idag blev handbromsen klar med styrkortet. Skönt med bra kompisar som hjälper med saker som är svårt för mig. 1 Quote
rollexe Posted February 29 Author Posted February 29 Vårstädning i garaget och lite bilder så klart.😃 10 Quote
rollexe Posted May 6 Author Posted May 6 var klantig när jag bara skulle göra en sak snabbt och vips så var det en spricka i framrutan. Rutan är ny och en ny är dyr.. Finns det någon runt Stockholm som skulle kunna limma/laga sprickan eller någon som har något bra tips hur man säkrar den för att inte spricka mera. Sprickan är från kanten och ca 7cm. Tacksam för hjälp. 2 Quote
dmc12Hank Posted May 6 Posted May 6 Fan va jobbigt. Hoppas du hittar nån som kan laga. Lider med dig. Quote
rollexe Posted May 29 Author Posted May 29 Jobbar med listan inför Sfro 2. Har också varit ut och kört bilen för att se att allt fungerar och det verkar fungera bra. Lite bättre hjulinställning och annat så blir den bättre efter vägen. Riktigt roligt att köra även om det är lite bullrig innan all inredning och dörr lister är klara. 10 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.