Jump to content

Monoposto - F1/Indycar Locost


Göran Nilsson

Recommended Posts

4 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

Alltså jag är så full av beundran för ditt arbete och tålamod. 👍🙂

Tackar 🙏 

Här kommer lite info om just denna sidepoden

- Vikt 3150g just nu, det tillkommer en del fästelement senare. Vikt enligt CADmodell 3500g.

- godstjocklek 1,7mm

- summerad kostnad allt material inkl spill 2745kr med en kurs på 11,60 mot 🇪🇺.

9242575F-3C0A-4D87-AAED-AAB6FD4FCE2B.thumb.jpeg.2c7773b4264e2b175e24f13c025c4aba.jpeg

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vet inte hur jag tänkte när jag gjorde denna till sittbrunnen, det är så gott som omöjligt att göra 90 grader skarpa vinklar. 
Så jag kompletterar med ”förlängningar” bak och fram så jag kan gå fram med kolfiber förbi där vinkeln ska vara. Får sedan kapa den där vinkeln ska va och sedan limma in en vägg. 
 

9155161B-3A1A-40D2-9893-17733B61FA4D.thumb.jpeg.8a8560864abde78da534f9bd66902aae.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag tar en liten paus i allt slipande som jag har gjort ett tag.

Istället gjuter jag vinkelprofiler som ska va till sidepod/luftintagen på sidorna, de ska limmas fast å sedan ska hela sidepod skruvas fast på ramen.

Jag göt en vinkelprofil för ganska länge sedan men till den använde jag glasfiber/epoxi men det var nog inte så smart då glasfiber har en annan utvidningskoefficient än kolfiber så nu tillverkar jag alla vinklarna i kolfiber/epoxi.

A3A44E4E-E70F-4CDD-BA1B-F77B8C503CB8.thumb.jpeg.f2fd55c3238e0f8421d653debe52c6ca.jpeg

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

De senaste dagarna har jag arbetat med att försöka tillverka gjutformar till sidepod-nos, tanken är att tillverka de separat och sedan limma dem på sidepod. Jag fick lägga en hel del tid på att CADa modellerna och 3D printa ut delarna till gjutform, de liknar till stora delar ett plastinjeceringsverktyg. Tanken är lägga väven på hondelen för att sedan pressa ner väven med handelen och sedan suga in epoxi under vacuum i mellanrummet där väven ligger. Nu har jag inte kommit riktigt så lång eftersom det strular lite.

Jag tog genväg när jag förberedde den 3D printade pluggen , mattade ner ytan och sprutade på grundfärg, putsade till ytan lite och la på släpvax direkt. Jag sprutade inte på en blank lack efter grundfärg vilket var ett misstag.

När jag hade gjutit formen av  gelcoat och glasfiber/polyester ville inte pluggen släppa från formen, genväg är senväg.

Jag få printa en ny plugg och förbereda den bättre med grundfärg och topplack.

DC0D9E2D-8027-45FC-B227-AB5137A51251.thumb.jpeg.8a59329aa39e11e8017d5947b0c5f1c7.jpeg

7E16BAC0-145A-4EE5-96E1-DF3EB054A639.thumb.jpeg.ff1fe52a4be5696519045f30a51b9847.jpeg

476AF129-C12B-47CE-9BBE-740F2FF343EB.thumb.jpeg.7327e633ffb0f5b7f5f570d23790abed.jpeg

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu är jag tillbaka på ruta ett när det gäller sidepod-nos, skrivit ut nya pluggar, slipat och grundmålat, och lagt på en topplack.

Gjutit formarna och med det var jag lite överoptimistisk och la fyra lager glasfiber på pluggarna, det blev väldigt varmt när det härdade.

På grund av värmen så hade pluggen klibbar fast på några ställen, det syns på bilden som gråa grundfärgfläckar. Lite finputsning sedan kan jag gjuta med kolfiber.

Vis av erfarenhet från sidepod-nos där jag försökte att inte lägga en topplack och där pluggen inte släppte från formen har jag lackar ramen till sitsbrunnen. 

66233359-2469-4F6A-B3A2-FA7E0B8ED5F0.thumb.jpeg.b05cdd5a18453ce2cb12938b13497918.jpeg

 

3FA7FF28-D809-458F-86C2-BB4331FA883E.thumb.jpeg.4fec888b04f1f57bc31ef02ae5a58a73.jpeg

 

ACC93926-E08C-40BC-A267-6B42F2556AA7.thumb.jpeg.68a17a53fc8f271d4b6859d87dc61e08.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nu äntligen lyckades jag att gjuta en felfri del i mitt ”verktyg”. Visserligen blev den 0,3mm tjockare i godset än planerat 1,5mm men i övrigt var den bra. Det gick åt lite mer epoxi än vad jag hade beräknat och nu förstår jag varför. Om jag ska tillverka delar enligt denna metoden fler gånger ska jag göra handelen lite kraftigare, fler lager mer infill i printen. Nu kunde jag inte dra på fullt vacuum för att det började knaka i den printade delen.

Så nu är det bara att gjuta högersidan också, allt är så mycket lättare när man vet hur man ska göra 😎.

56ADE3A8-A1C8-42F6-878D-502C49E06FC8.thumb.jpeg.12748e748db741d9f1cbcc243f0dc03a.jpeg

3FBD28DA-305E-4B98-A26C-BC9B3644A2DC.thumb.jpeg.6f61493f28418b6582130e96fba2bd1e.jpeg

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ja ja, lättare när man gjort en felfri trodde jag men nej. Allt gick bra med högersidan till en kort stund in i epoxipåfyllningen då började vacuumpåsen läcka och jag hittade inte hålet.  Snabbt gjorde jag en ny påse som omslöt hela formen men det löste inte problemet. Den gjutna delen blev givetvis kass. Förmodligen var det genomföringen på påsen som läckte in luft. 
Efter att modifierat genomföringen så gjorde jag ett nytt försök att gjuta högersidan och nu gick det utan problem. 
8AA91BE1-0262-42F7-A55B-185E9EF7550C.thumb.jpeg.d97540671ba0fd6d179f5cdb01efe428.jpeg

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag brukar skjuta upp det som är besvärligt, så blev det med denna delen också , men nu tog jag tag i den igen.

Efter att jag la på topplack har jag slipat ytorna lite lätt med 2000 papper och gjort en snabb maskinpolering, detta för att ta ner dammkorn och dyligt. Jag hade en gammal bordsduk som jag la och formade på pluggen, klippte den och förde sedan över utbredningen på papper. Nu ska ska jag vaxa pluggen 4 gånger med Partall Paste #2.

 

CE46525F-E4C5-402F-889A-2736CDB67D73.thumb.jpeg.a604386e23f280de75f6cd28ce4b4a1e.jpeg

F51CD8BA-5721-4D3F-8723-358ECB757205.thumb.jpeg.1bef6a7652818eef79e25ccf54238070.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

Det var så mycket pyssel som jag trodde men nu har jag i alla fall kommer så här långt denna veckan.  
6 lager kolfiber , 9 meter gick det åt och en hel del spraylim för att få det på plats. Jag har ingen aning hur spraylimmet  påverkar flödet av epoxin men limmet är iallafall kompatibelt med epoxi och används i industrin. Det ska bli både spännande och intressant att se hur det blir när jag fått resten av materialet på plats, flödesnätet och vacuumpåsen men det blir i nästa vecka.

7D768208-F0DF-439A-BAD5-A558C389380E.thumb.jpeg.17e2fd115c943fc81c1fe49ee1cb1cd6.jpeg

06E6FB83-2E66-4510-93FA-386DCA5D3237.thumb.jpeg.65b7f2f07d8c8661ca4079d8db432a4f.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Den senaste tiden har jag varit en latmask och inte fått så mycket gjort. Trots det blev iallafall gjutning av ramen till sitsbrunnen. Injeceringen av epoxin gick på knappt 20 minuter utan större bekymmer, en liten läcka i påsen hittade jag till slut. Efter 48 timmar började jag slipa ner de ställen där kolfibern var tjock pga av överlapp. Orsaken till överlapp var att jag försökte minimera spillet när klippte till kolfibern, flera mindre bitar.
Sista visuella topplaget av kolfiber kommer bli i princip av ett stycke väv med en hel del spill pga av ”hålet” i sittbrunnen. 

För övrigt så gjöt jag en till vinkelprofil till sidepoden.

099B5D29-35F7-4232-94B2-CF06BBDC2132.thumb.jpeg.adeb10443955d549b0101993afdc2edc.jpeg

7AF76CDD-46D7-49D3-A39A-E2C284C9F6D7.thumb.jpeg.395f705badfc1bea3b2d06bf3531daf1.jpeg

3C00C8E4-055C-42B0-8FF7-B00620FE37A6.thumb.jpeg.8810bb69b490bc6f03fe70dee4840ba0.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Så var sista lagret av kolfiber på plats nu ska jag bara jämna till ytan sedan lägger jag en klarlack på den, det blir blankt och fint dessutom skyddar klarlacken epoxin från UV-strålarna som missfärgar epoxin.

Nästa steg är att passa den på ramen och då kan jag besluta om de sista detaljerna på motorkåpans mått.

48BE0021-470E-48A5-AD9F-89763E61F47D.thumb.jpeg.102ce2ed2bb717857b771ec2fc04023c.jpeg

 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Det var inte helt lätt att ta loss detaljen från pluggen, jag fick kämpa länge med många kilar innan den lossnade. Det var några få punkter där släppmedlet inte hade gjort nytta, obegripligt varför. 
Jag väntar med att slipa och klarlacka delen förren jag har passat den på ramen och mot de andra kåporna. Risken är för stor att man repar den när man sågar/filar för att den ska passa.

Jag kollade lite snabbt passning mellan sitsramen och motorkåpans 3D printade delar och det verkar som jag ändrat designen på motorkåpan någon gång 😡🤬. Jag får kolla upp det noggrant och eventuellt printa nya delar till motorkåpans plugg.

BB3FE5B2-E52B-4428-A85D-4B25B8F1742E.thumb.jpeg.a88711500e25da64fb2f32043e387f89.jpeg

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag börjat kapa i mina karosseridelar och det är nervöst, helst ska varje del passa bra mot ramen och sedan ska delarna passa ihop med varandra. Jag har gjort varje karrosseridel med övermått på längden just för att delarna ska passas ihop på plats. Jag tänker att delarna ska passa ihop med en sk ”but joint” den skarven täcker jag sedan med en remsa svart tejp. 
Jag vill absolut inte kapa för mycket som ni förstår 🫣

A8503D12-84F6-4CFD-8FEC-63ECAF865AE4.thumb.jpeg.1e398e03c1d58ba1d0657a2b0ad1674e.jpeg

  • Like 8
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

On 2023-12-09 at 17:51, Tomas sade:

Alltså vilken finish, man häpnar 😍

Jo, ibland så blänker det 😎

 

On 2023-12-10 at 08:55, Johan Weinö sade:

Vilka kunskaper och hantverk, ett projekt jag följer med glädje. 💯

Kul att du följer mitt projekt 👍🏻.

 

Det tog större delen av Söndag att kapa och fila så att delarna passar ihop till 90%, resterande blir finslipning när alla infästningar och annat är klart. Jag tror att jag mätte 10 gånger och kapade i tre omgångar på varje del och som tur var så blev det bra. Jag tänker att ha en spalt på ungefär 1,0mm mellan delarna så att de inte skaver mot varandra när ramen rör på sig. Jag provade att täcka skarven mellan delarna med svart eltejp men det såg inte bra ut, väldigt iögonfallande. Det blev bättre med en transparent tejp men det kräver i sin tur att spalten är snygg.

Frontkåpan är lite sladdrig pga av längden och att den nästan är plan på ovansidan så jag förstärker den med ett distansmaterial och ett par lager kolfiber till.

 

image0.thumb.jpeg.b06b34041eb940c6d17b989696d4e0e0.jpeg
 

image2.thumb.jpeg.3b3d9f6064502f304795295c2d6e2344.jpeg

 

image1.thumb.jpeg.d2eefa15d6be83ac5121a0e9fcbab04a.jpeg

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det har sagts förr och är värt att sägas igen.
Du gör ett fantastiskt fint och tråkigt arbete som inte många andra skulle ha tålamod att färdigställa till den detaljnivå som visas med bilder i detta projekt.
Väldigt tillfrestställande att se ditt bygge växa fram och inspirationen det ger oss andra som går i byggtankar.
Kör hårt! 😎

Link to comment
Share on other sites

Tack Daniel, det är alltid roligt att få uppmärksamhet och uppskattning för utfört jobb. Jo jag tycker att en del arbete är skittråkigt  men man får bita ihop. 
Det vore kul om jag kunde inspirera någon precis som andra före mej har inspirerat mej att bygga denna bilen. 
 

ikväll la jag dit 3 lager kolfiber på insidan av frontkåpan, ovanpå honeycomben.

 

B8830FE2-BF5B-4BB5-8C9E-7A20002BEE14.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 2023-12-13 at 19:18, Danielsson sade:

Riktigt tjusigt detta bygge! Följer med spänning. 🙂 

Kul att du gillar bygget 😀

 

För omväxlings skull så har jag jobbat lite på sidepoden.  Renskurit nosen som jag pressgjöt tidigare och kapade av motsvarande distans på sidepoden. Det har varit perfekt att ha formen som hjälpmedel när jag placerat och gjutit fast nosen. 
Med nosen på plats så kunde jag mäta in och kapa i sidepoden så att den passar mot ramsidan, mäta 10 gånger och kapa 3 gånger så det inte blir fel. Nästa steg är att kapa till vinklarna som ska limmas på insidan, funderar på att limma dem med Sikaflex 221 istället för epoxi. Jag har tidigare gjort vidhäftningsprov/dragprov och det sitter som berget och dessutom har materialet bra tekniska data.
Dock fattas jag två vinklar så jag får gjuta dem innan jag gör den andra sidepoden.

6EDC2020-1003-4BCF-8F6C-3E91A51BC952.thumb.jpeg.cf5bc6ea42ae4d32c755b3c87bbd1b2a.jpeg

EB00F8D3-6E00-470A-9D93-832D4505836E.thumb.jpeg.5c168cff4a4b8ad732d67f28a3d9da89.jpeg

EA9F77D5-AEC7-436C-B36C-7E18D7EE4960.thumb.jpeg.6702b2859e91bebbaefe06622f384ace.jpeg

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Oj oj oj så häftigt intryck den där kommer göra på vägarna.
Kommer nog vara många som inte fattar att dom nyss blev frånkörda av en "formel 1" bil 😁

Haha, ja det är ju halva nöjet med att ha en unik bil, andra halvan är att få bygga den själv. Men en sak slår jag inte i jämförelse med GT40 å det är att min bil blir högre än 40 tum och det grämer mej lite 😂.

Igår kväll samlade jag ihop det jag printat än så länge till motorhuven. Printen spottar fram ett nytt segment var 30:de timme.

129A8E71-6764-406E-B991-1FECCC7407A2.thumb.jpeg.4917127fa2bcd33efa7c4c7de9bdefda.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Inte mycket nytt bara mer av samma arbete    
- Tillverkat flera vinkelprofiler till sidepoden.  
- Bytt ut nosen på höger sidepod.  
- Passat sidepoden till ramsida.  
- Limmat vinkelprofil på insidan i sidepoden, valde epoxi till slut. 
- Svetsar ett antal fästpunkter på ramen till sidepod, det var roligt att svetsa lite som jag inte gjort på länge.

Under tiden med ovanstående så har jag hållit igång 3D printern med att tillverka material till pluggen till motorkåpan, många delar blev det. 
Nu ska alla delarna putsas till och limmas ihop, spacklas och lackeras.

BEF841C0-A949-46A9-958D-73EF6BA2BF8C.thumb.jpeg.f8b6676e733a12c2ead626e56334abc8.jpeg
 

C908697F-1FD0-4755-837F-DF140E586D0B.thumb.jpeg.342f414e0104c09f0c30fb0cf7cb021b.jpeg

CF6FC1CD-9D23-4614-BCCE-A56446EB2610.thumb.jpeg.ae44b0dac32673e2d2d9f0f069fb229f.jpeg

E882BB08-FBAF-49F6-A8BE-891CB7106F1C.thumb.jpeg.96d96b5d1a1fe83331f20a38f781c3e2.jpeg

0E09770B-15A1-4589-949E-6C451BE1E4E3.thumb.jpeg.1a16d17d1a45e0ee163a25eb86a672aa.jpeg

 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
13 timmar sedan, dmc12Hank sade:

Fan jag vill se en bild på lite avstånd så man ser helheten. Blir ju kanon!

Tackar, kanon är ju det bästa betyget man kan få 😀.

Jag blev själv nyfiken på hur bilen skulle se ut när motorhuven kom på plats även om den bara är en 3D print

1274CF19-9DF6-4FD6-B254-371DD8615E21.thumb.jpeg.c7a26c7cec3244a7719d8422f48fdc81.jpeg

A77D32A6-5CFD-41D7-B28C-D0AF25E93781.thumb.jpeg.1654418f86f96ecef256392d7754f66d.jpeg

70245843-7C09-431D-9846-8C7C893FA242.thumb.jpeg.675fc66d7d2c207d18e383d9e79d6c3b.jpeg

500F4B12-F44A-4262-937D-32895F80C129.thumb.jpeg.7a428e52d129fd3b55a3e8dc695b45b3.jpeg

 

Edited by Göran Nilsson
Felstavningar
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Danielsson sade:

Otroligt proffsigt! 👌 Vad blir det för färg sen? JPS livery hade ju varit rätt snyggt med guld detaljer mot synlig svart kolfiber.

Tack så mycket för omdömet.  Just nu har jag ingen aning på hur liveryn blir, när jag började bygget hade jag en klar bild hur det skulle bli men det har ändrat sig ett par ggr. När jag började klä på ramen med kolfiberdelar blev jag nästan överraskad hur svart bilen blev. 

Link to comment
Share on other sites

Arbetet med motorkåpans plugg pågår, detta är den största pluggen jag gör som består av 24st 3D printade delar. 11st delar är den egentliga motorkåpa de andra 13st delarna är bara extra för att få material till renkapning. 
Jag limmar ihop delarna med epoxi och spacklar skarvarna. Nu ska jag bara gå över allt en gång till med spackel sedan blir det slipgrund, som också ska slipas - pust 🥵

5BB3368B-6BFE-4CEE-A4AB-126FC3C9EE23.thumb.jpeg.4e0ebb1db417f51134f9a7dff6a9cff2.jpeg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag inte är så bra på att spackla får jag alltid spackla 3 omgångar  med slipning mellan å så var det denna gången också. Därefter sprutar jag ett varv med slipgrund och slipning, då såg jag några mindre skavanker som jag spacklade och slipade. Sedan limmade jag pluggen på ett brätte och sprutade ett varv med slipgrund och slipade den. Så idag sprutade jag 2k topplack, två varv, blev bara en liten rinning 😀. Om ett par dagar ska jag slipa hela pluggen lite lätt med 2000 papper för att få bort dammpartiklar på ytan, å sedan en lätt maskinpolering. 
Nästa steg är att preparera pluggen med släppmedel och sedan kan jag gjuta formen - äntligen🤩

2EB6E1F5-9211-4918-A326-87D1B4872A25.thumb.jpeg.74ae4fe3ccbc8a0b1b8edbb3d68fbbd0.jpeg

 

 

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Det går lite trögare med arbetet på plugg och form, inte samma entusiasm men jag får trösta mej med att det är den sista stora formen jag behöver nu.

Slipning och polering av pluggen är klar och jag har lagt på kemiskt släppmedel, det fina med kemiskt släppmedel är att släppmedlet skapar en yta med hög ytspänning och då är det lätt att se var man lagt för tunt med gelcoat. Viktigt att gelcoat har ett tjockt lager.

Sedan har jag lagt på ett lager 300g glasfibermatta och ett lager 450g glasfibermatta med vanlig polyester. När det har härdat ett par dygn slipar jag ytan och lägger på fler lager glasfibermatta.

DCABC85F-8E9A-4E3D-95D2-56FB08406AD2.thumb.jpeg.99f3a69dcd7011b457c26a5f971681a1.jpeg

4E6F022F-0C38-4DA3-9A07-0FEDF3D54CF8.thumb.jpeg.c1f3b97b81263255232c0538eb5844ca.jpeg

 

 

Edited by Göran Nilsson
Pluggen
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jag håller på med formen till motorhuven men verkstadsluften är mättad av styren ifrån polystyren. Det är inte lätt att vädra och samtidigt hålla temperaturen. Så jag är i verkstaden så lite som möjligt. På söndag eller Måndag ska jag dela formen från pluggen. Istället fördriver jag lite tid vid datorn, försöker lära mej ett program så att jag kan göra några dekaler.

1D2B29F6-80C4-4CFC-A744-31690725630E.thumb.jpeg.0d4cb33e169bba79f2e4d6742cbcd755.jpeg
 

4F4B3942-4D87-45B6-90E8-B0B4E55E86C5.thumb.jpeg.7badbdedd1b0aad53f899efb5141770c.jpeg

 

Edited by Göran Nilsson
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det går framåt fast långsamt tycker jag, trots det så har jag i alla fall separerat formen från pluggen. Det var inga större besvär, med hjälp av 25st kilar och lite tid så hoppade den av. Formen är väldigt fin förutom ett par detaljer, en liten spricka i gelcoaten i kanten på formen pga av en kil och så kan man ana ett mönster av glasfibermattan i gelcoatytan. Jag slipar lite med 2000 papper och polerar så blir ytan ännu bättre. Till formen kommer jag använda Partall #2 vax som jag lägger på i 4 omgångar. 
Sedan sprutar jag klarlack i formen.

64972437-57CE-421C-8894-143977CE0813.thumb.jpeg.d83e531f331e92c317be17aaa03ee4e9.jpeg

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Lite synd att dölja all kolfiber tycker jag. Kan du inte ha motorkåpan och sidepods olackat . Som Daniel skriver . Ha nåt som bryter lite.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, sorin sade:

Lite synd att dölja all kolfiber tycker jag. Kan du inte ha motorkåpan och sidepods olackat . Som Daniel skriver . Ha nåt som bryter lite.

Jo jag håller med Daniel och dej när jag ser den helröda. Men det blir jobbigt att hitta på något snyggt så det skjuter jag på till framtiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fy va trist det har varit sista tiden, på gränsen till 😞.

Jag skulle förbereda formen genom att bara slipa lite med 2000 papper men det visade sig att genomsjukningarna efter glasfibermattan var kraftigare så jag fick börja med 600 sedan 1200 och sist 2000 papper. Mycket jobb var det, sedan upptäckte jag hålrum bakom gelcoaten i två hörn. Lagade med gelcoat. 
Därefter kunde jag vaxa och spruta på klarlack i formen. Men det blev lite tunt så när jag skulle matta ner klarlacken lossnade den från formen.  Så det var bara att slita av klarlacken och göra om. Jag vaxade formen en gång å sedan sprutade jag ny klarlack men denna gången fick jag massvis med rinningar, så jag gav upp. Jag ringde en lackeringsfirma, jodå om 5 dagar, så jag lämnade in formen. Den skulle va klar på fredag eftermiddag men när jag kom för att hämta hade de stäng men jag kunde komma på Söndag em. När jag fick se resultat så var det sämre än vad jag själv hade åstadkommit, massvis med ”gardiner”, den välrenommerade lackeraren bad om ursäkt med att han aldrig hade lackerat på en blank yta tidigare. Det kostade inget men får väl försöka själv igen. 
Jag vill ha klarlack i formen av två skäl.  För det första så är ju delen ”färdig” med klarlack när man tar ur delen ur formen. För det andra så mattar jag klarlacken i formen när den har härdat och då får jag en bra yta när jag lägger i kolfiberväven, den matta ytan är inte så hal som en vaxad yta och då är det mycket lättare att lägga kolfibern rakt och snyggt utan att den halkar runt, jag ska ju lägga i totalt fem lager torr kolfiber. Jo så har jag gjort mallar till kolfiberväven.

Bara för att trösta mej själv så ritade jag en ny framvinge, 3D printade delarna, limmade ihop, spacklade skarven och blåste på slipgrund.

Nu lägger jag det åt sidan för att ta tag i formen till motorkåpan igen igen igen.

5DDA299A-29FF-46C0-947E-E15C8BE573DC.thumb.jpeg.cfb282cfe1cb8b2a1cec6e6b6adde7c8.jpeg

DB183D82-CB43-409C-A64F-02683648547C.thumb.jpeg.73bae2c83e09d458c93ee4d022755f6e.jpeg
 

927039B7-3B11-4E04-B33E-7EDB0BC63CEE.thumb.jpeg.75ec2c51a18d78910984e4c69db5f03b.jpeg

0996B3FA-592A-49A6-89E5-135C0977F705.thumb.jpeg.9abb7fcaa97fedfb03b9402f5e89f590.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Sagt det förr, men tåls o säga igen.
Fantastiskt arbete och tåldamod från din sida.
Förstår vidden av arbete som krävs för att tillverka karossen för hand, stor respekt till dig och arbetet du gör, väldigt roligt att se den ta form.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Sagt det förr, men tåls o säga igen.
Fantastiskt arbete och tåldamod från din sida.
Förstår vidden av arbete som krävs för att tillverka karossen för hand, stor respekt till dig och arbetet du gör, väldigt roligt att se den ta form.

Det är lika uppskattat varje gång du skriver uppmuntrade inlägg, tack 🙏.  Tålamod och envishet är väl egenskaper all vi har som bygger bilar, eller hur ? Ibland behöver man lite mer av det när det jäklars. 

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag glad igen😄. Efter några råd från experter på FB gick det nästan perfekt, en liten rinning i ett invändigt hörn. Jag sprutade den i fyra omgångar med 15 minuters avluftning mellan, halva formen per omgång i bästa läge. Blandade ny lack för varje omgång, 0,1 liter.
Det gick så bra för mej så jag blåste på färg på ving-pluggarna, å de blev ännu bättre, visserligen lite lättare objekt.

Nu får lacken härda i några dygn innan jag mattar klarlacken och börja lägga i kolfiber.

Ving-pluggarna lägger jag åt sidan så länge, tror jag 😉

D0446662-5002-4D2C-9A92-B2664147C9AB.thumb.jpeg.3ed1991d4498f0b52777e9275192239e.jpeg
 

DAB7D779-E08E-4E2C-A668-4410CE926041.thumb.jpeg.17a906f49e57c96cb99151f2bc997bea.jpeg

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...