Jocke4U Posted July 7, 2021 Share Posted July 7, 2021 Tjenare, Jag behöver lite (ca 1 m, eller 2 st 50 cm) av kvadratiskt rör 40x40x2 av bra kvalitet för att modifiera chassit lite. Kollar på diverse webbsidor och det är helt klart olika bra beskrivet vilken kvalité de har. Mailade med vår "partner" metallbiten.se med deras är E235+CR1 och känns mer för "möbler". Har ni något tips på var man kan köpa kortare längder runt Alingsås-Göteborg-Borås-Trollhättan - eller- online med vettiga fraktkostnader? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 7, 2021 Author Share Posted July 7, 2021 Det här med stålsorter och kvalitéer är en djungel 😉 Hittade av alla ställen på Amazon S235JR - https://www.amazon.se/gp/product/B01N9KJQSZ/ - nåt att ha? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted July 7, 2021 Share Posted July 7, 2021 (edited) Dom två olika du nämner är lika hårda, det lär endast diffa lite i övriga materialegenskaper beroende på behandling. CR1 t.ex. 7% förlängning, dvs. Nära mellan sträck o brott. CR2 25%, bra val. Hade svårt o hitta något på JR, det bör vara för plåtar 🤔 Du vill över 10% för att SFRO ska vara nöjda på ramen, 20% på bärarmar. Edited July 7, 2021 by swedishGT40 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
postmanpat Posted July 7, 2021 Share Posted July 7, 2021 Skroten i Bäreberg, utanför Nossebro. Men om dom har koll på kvalite/sort vete f..n. Dimension lär nog finnas 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted July 7, 2021 Share Posted July 7, 2021 Montano i Bohus säljer diverse plåt, rör stång i mindre bitar. Kan inte hitta något om kvalitet på hemsidan men slå dem en pling så kan de säkert svara på det. https://montano.se/product.html/fyrkantsror-1m 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 7, 2021 Author Share Posted July 7, 2021 @fege jo dom har jag på min "leverantörslista" då dom har en rätt bra hemsida men står lite dåligt med info. Mailade dom tidigare idag 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted July 7, 2021 Share Posted July 7, 2021 Har du kollat med Allan Johansson & co mek verkstad ? Har för mig att dom ligger vid kristineholm i Alingsås. dom dyker upp under smidesverkstäder i google Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted July 7, 2021 Share Posted July 7, 2021 stålbutik.se säljer ju rör på nätet dom har inte den storleken på nätet men dom har ju en rätt stor verksamhet som Probend i veddige också så det kanske går att fixa ändå, värt en koll 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulwe Posted July 9, 2021 Share Posted July 9, 2021 Montano och Göteborgs handelsstål är mina ställen, hämtade rostfritt på Montano i morse. GHS kunde ordna fram batchcertifikat när jag köpte 40x40x2 till ramen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Posted August 19, 2021 Share Posted August 19, 2021 Hittade det här på Montano's hemsida Tycker också att det är en riktig djungel med stålsorter och kvaliteter. Är de här då lämpliga för rambygge? Teknisk Specifikation Handelsnamn: Precisionsstålrör kvadratiska och rektangulära Benämning: Fyrkantsrör stål Teknisk förkortning: Pressrör Material: E220 Utförande: Kallvalsat fyrkantsrör med insides svetssömn Yta: betad och anoljat Norm: EN 10305-5 Toleranser: EN 10034 Längd: +100/-0mm Höjd och bredd: Se tabell i fliken Mått och toleranser Svetsning: Väl anpassade för svetsning CEV: Ytbehandling: Målning: Mycket väl anpassade Varmförzinkning: Väl lämpade, för bästa resultat rekommenderas färdig konstruktion utsättas för väta och få rosta till sig. Kemisk sammasättning Produkt C Si Mn P S % max% max% max% max% max Fyrkantsrör stål E2200,140,350,700,0250,025 Hållfasthet Fyrkantsrör stål E220 Stålsort E220 Sträckgräns ReH min. 220 N/mm2 Brottgräns Rm min. 310 N/mm2 Förlängning 23 % Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted August 19, 2021 Share Posted August 19, 2021 Ja, de är helt OK till en normal ram. Det är ett vanligt segt svetsbart stål. Inget exklusivt men det behövs normalt sett inte heller. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emil Sykkö Posted September 18, 2021 Share Posted September 18, 2021 (edited) Hej, Beteckningen JR som kommer efter stålkvaliten visar vid vilken temperatur som stålets övre minsta sträckgräns har testats, vid ett slag om 27 joul. T.ex S355J2 som är det vanligaste stålet idag inom konstruktion har en övre minsta sträckgräns på 355n/mm2 vid -20 grader. S355JR har en övre minsta sträckgräns på 355n/mm2 vid +20 grader. R= +20grader 0= 0grader 2= -20grader Osv... J står för slagseghet 27 joule Allt stål med en kolekvivalent (CE) under 0,4% anses ha god svetsbarhet, vilket innebär att det inte ger upphov till spröda brott pga värmepåverkan vid svetsning. Edited September 18, 2021 by Emil Sykkö Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts