robertk Posted February 17, 2020 Posted February 17, 2020 Hej, Beställde mina första delar för ett par veckor sen och går nu i väntans tider 🙂 Har läst mycket nyttigt i era poster och tackar för all inspiration och kunskap. Har läst hos er som har kit från SGT att upphängnings geometrin inte funkar i Sverige. Går därför och funderar på hur jag ska lösa upphängningen som första steg. Har beställt chassi och kaross. Vill få till en ganska orginal-look. I nuläget lutar det år Ford 302 och Audi-låda. Vi hörs! /Robban 1 Quote
heralue Posted February 17, 2020 Posted February 17, 2020 Välkommen till denna växande skara! Blir kul att följa ytterligare ett GT40 bygge! Quote
Jocke4U Posted February 17, 2020 Posted February 17, 2020 Tjenare Robban och välkommen 1 timme sedan, robertk sade: Har läst hos er som har kit från SGT att upphängnings geometrin inte funkar i Sverige Skulle säga att det inte stämmer. Det finns vissa spindlar (främst fram) som t.ex. har för mycket styrradie enligt "best practices" men det är inte samma som att det blir ett underkännande. T.ex. så är Taunus/Cortina geometrin "undermålig" men i rätt kombination så kan det funka alldeles utmärkt. T.ex. så fick min super seven betyget "trevlig och lättkörd" med just denna geometri. Dock kompenserade jag lite med något inåt breddade fälgar. Så det måste sättas i sin helhet men det är en vägledning som man bör beakta för att få en bil som beter sig bra. Quote
Magnus. Viktorsson Posted February 18, 2020 Posted February 18, 2020 (edited) Så spännande. Kämpa på i garaget. Edited February 18, 2020 by Magnus. Viktorsson Quote
PutteGT40 Posted February 18, 2020 Posted February 18, 2020 Grattis! Är själv på gång med ett bygge men inte hunnit längre än att skaffa verktyg än 😂 Quote
Fixxe Posted February 20, 2020 Posted February 20, 2020 Tjohoo Det är ju bara att cadda upp egna spindlar och fräsa, eller så skär vi dom och svetsar, det kan bli minst lika starkt och lätt. Quote
Arto Posted February 21, 2020 Posted February 21, 2020 Välkommen! Å så kul, ju fler desto roligare, vilket GT40-party vi kan ha. 1 Quote
robertk Posted May 16, 2020 Author Posted May 16, 2020 Hej Är det något som har erfarenhet av gt fortes adaptor/ svänghjuls-kit? https://www.gtforte.co.uk/engine-adapter-kit-to-audi-transaxle-146-p.asp Har tänkt mig en 302 och en audi låda. /Robban Quote
swedishGT40 Posted May 17, 2020 Posted May 17, 2020 Kul med en till byggare 👍 Gällande GT Forte så skall du vara mycket försiktig. Han är inte en bra eller seriös affärsman, även om han verkar kunna designa saker. Hans verksamhet skulle må bra av en anställd affärsman som sköter köp o sälj samt marknadsföring, så Darren kan fokusera på att utveckla delar o kit. Quote
Hansol Posted May 17, 2020 Posted May 17, 2020 17 timmar sedan, robertk sade: Hej Är det något som har erfarenhet av gt fortes adaptor/ svänghjuls-kit? https://www.gtforte.co.uk/engine-adapter-kit-to-audi-transaxle-146-p.asp Har tänkt mig en 302 och en audi låda. /Robban Jag skulle inte köpa något ö h t från den mannen , chansen att du får något levererat till dig är lika hög som att du får skrapa fram högsta trissvinsten direktsänt på tv4 . Quote
Jocke4U Posted May 17, 2020 Posted May 17, 2020 Håller med om att undvika Darren/GT Forté tills dess att han uppvisar en stabil leveranskapacitet Jag köpte mitt adpater-kit från http://gtracingonline.co.uk/GT-racing-coversion-kits-GT40-specialist-gt-racing-vehicle-parts-kit-car-builds.html (finns bilder i min tråd). Mark har varit bra att göra med tycker jag. Dom brukar finnas på Ebay som marknadsföring men dom säljer inte den vägen pga Ebay's avgifter, men kolla kan man ju https://www.ebay.co.uk/sch/gtracingno1/m.html?_nkw=&_armrs=1&_ipg=&_from= Quote
sorin Posted May 17, 2020 Posted May 17, 2020 Är det samma Darren som hade nån "seven" kit för några år sedan då är det bara big no no . Många som blev lurade av den skojaren Quote
robertk Posted May 17, 2020 Author Posted May 17, 2020 Tack för alla svar! Jag ska kolla vidare på på samma som du köpt Jocke. Quote
Jocke4U Posted May 17, 2020 Posted May 17, 2020 7 timmar sedan, sorin sade: Är det samma Darren som hade nån "seven" kit för några år sedan då är det bara big no no . Många som blev lurade av den skojaren Jepp samma dude; alla hans bolag som han är registrerad på är "Dissolved" https://beta.companieshouse.gov.uk/officers/eBwU5veNPOneNaynCMW56OuUbG0/appointments Quote
Hansol Posted May 17, 2020 Posted May 17, 2020 Denna firma gör fina prylar ligger kanske lite väl långt söder ut . http://www.bncproducts.com.au/transaxle_adaptor_kits.html Quote
Jocke4U Posted May 19, 2020 Posted May 19, 2020 On 2020-05-17 at 21:18, Hansol sade: Denna firma gör fina prylar ligger kanske lite väl långt söder ut . http://www.bncproducts.com.au/transaxle_adaptor_kits.html Två andra jag har samlat på mig: http://race-car-replicas.com/engine-transaxle-adapter-plates https://www.kennedyeng.com/engine-adapters Quote
swedishGT40 Posted May 19, 2020 Posted May 19, 2020 KEPs grejer har jag bara hört bra om. Och ligger i prisklass med gt Forte 👍 Var inne på att köpa ett kit av dem innan jag nappade på en annons på delar istället. Quote
robertk Posted May 25, 2020 Author Posted May 25, 2020 Den efterlängtade leveransen kom idag! Mycket att packa upp! 9 1 Quote
robertk Posted May 29, 2020 Author Posted May 29, 2020 Hej, När det gäller motorvarvet så har jag sett intern och extern balansering när jag kollar motorer. Finns det någon som kan förklara mer vad detta innebär? Tanken är att jag ska ha en 302 +adapter till en audilåda. Tack på förhand! Quote
Jocke4U Posted May 30, 2020 Posted May 30, 2020 13 timmar sedan, robertk sade: Hej, När det gäller motorvarvet så har jag sett intern och extern balansering när jag kollar motorer. Finns det någon som kan förklara mer vad detta innebär? Tanken är att jag ska ha en 302 +adapter till en audilåda. Tack på förhand! Gamla Fordmotorer har 28 Oz eller 50 Oz intern obalans och kräver en motsvarande obalans i harmonic balancer i fram vid remmarna och svänghjul. Så köp alltså grejer som passar ihop med motorn Ford Performance's nya motorer är intern-balanserade och ska alltså ha nollade komponenter 1 Quote
robertk Posted November 9, 2020 Author Posted November 9, 2020 Provmonterar upphängning. Mycket skruvande fram och tillbaka. 2 Quote
Arto Posted November 9, 2020 Posted November 9, 2020 (edited) Det där ser bekant ut, kul och bra jobbat! Man tjänar på att ställa alla hjulvinklarna ungefär rätt så tidigt som möjligt i bygget och sedan försöka hålla det när man skruvar fram o tillbaka. Edit: Tycker mig se att du har för lite kaster bak men bilden kanske ljuger, sikta på 7 grader bak och 5,5 fram. Edited November 9, 2020 by Arto Quote
robertk Posted November 12, 2020 Author Posted November 12, 2020 Tack Arto! Ja stämmer nog det behöver justeras över allt. Tar det i steg, först skall jag klura ut hur allt är tänkt att sitta. Inte helt självklart. Bläddrade igenom en del trådar (SGT men kom fram till att ingen är den andra lik. Samma delar men monterade lite olika.. Återkommer när det kommer till finjustering! Quote
Arto Posted November 12, 2020 Posted November 12, 2020 28 minuter sedan, robertk sade: Samma delar men monterade lite olika.. He-he, välkommen in i GT40-världen. Jag försökte komma på något som bara var att skruva dit men kunde inte komma på något🙂 Quote
swedishGT40 Posted November 14, 2020 Posted November 14, 2020 Kul att se ett nytt bygge på forumet 👍 Du som ännu har ett naket SGT chassi, du råkar inte möjligtvis orka göra mig en tjänst och mäta ett par grejer åt mig? (Bygger eget chassi, men använder SGT kaross och gångjärn, så deras mått är relevanta) Mått önskas enligt bild. A mått - Mått från framkant sparklåda till bakkant gångjärnsplåt B mått - Mått mellan yttersida montageytor för dörrgångjärnen (gissar någonstans runt 1460mm) C mått - Höjd på hyllan över sparklådan Även placering av hålbilden vore intressant (är 75mm delning, men har inte koll på höjdplaceringen av hålen, och dess storlek) Quote
robertk Posted November 14, 2020 Author Posted November 14, 2020 Jo kan jag fixa, skickar några bilder med mått på mailen. /Robban 1 Quote
robertk Posted July 10, 2023 Author Posted July 10, 2023 God morgon! Dags för en rapport för bygget. Sfro1 är gjord och allt nerplockat igen. Målat och letar nu adress till alla plåtar. Bild på oidetifierade plåtar, någon som vet var de hör hemma? "U" plåtarna vet jag ska sitta fram vid stötämparen. Men de tjockare aluminumbitarna? Övriga tror jag ska vara bak.? Måsta tacka för all hjälp jag fått av alla era postade bilder, hjälper verkligen att ha något att kolla på. Mvh Robban 1 Quote
Arto Posted July 12, 2023 Posted July 12, 2023 (edited) On 2023-07-10 at 09:45, robertk sade: ................Bild på oidetifierade plåtar, någon som vet var de hör hemma? "U" plåtarna vet jag ska sitta fram vid stötämparen. Men de tjockare aluminumbitarna? Övriga tror jag ska vara bak.? Bra jobbat Robban & stort Grattis till SFRO-1 , kul att se dina framsteg! Dom översta två trekantiga modellerna sitter i skottet. Plåtarna i mitten med bockade kanten tror jag är dom som bildar underdel (botten) när du monterar plåten med hålet för momentstaget (nedersta plåten). Jag hade samma huvudbry med dom tjocka plåtarna Dom är tänkta att sitta i kläm mellan instrumentpanelen och plåtprofilen där dörrgångjärnen sitter. Dessa bildar en förlängning på karosskanten där dörrlisten monteras. Jag vet inte riktigt själv hur det är tänkt i slutändan och tyckte det var roligare att knacka till nya/egna med en kant som svänger ut för att gummilisten ska täta. (se bild). Hur som helst: Dom kan monteras sist och det är lämpligt att vänta tills karossen sitter helt injusterad på plats. Edited July 12, 2023 by Arto Quote
robertk Posted December 14 Author Posted December 14 Hej, någon som vet dimension /gänga på denna cylinder. Innerdiameter ca 11mm. (Luftningen är M10x1 för referens). letar efter lämplig slang eller en adapter från gängan till M10x1 Tack på förhand! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.