Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej, 

Beställde mina första delar för ett par veckor sen och går nu i väntans tider 🙂

Har läst mycket nyttigt i era poster och tackar för all inspiration och kunskap. Har läst hos er som har kit från SGT att upphängnings geometrin inte funkar i Sverige. Går därför och funderar på hur jag ska lösa upphängningen som första steg. 

Har beställt chassi och kaross. Vill få till en ganska orginal-look. I nuläget lutar det år Ford 302 och Audi-låda. 

Vi hörs! /Robban

  • Like 1
Posted

Tjenare Robban och välkommen

1 timme sedan, robertk sade:

Har läst hos er som har kit från SGT att upphängnings geometrin inte funkar i Sverige

Skulle säga att det inte stämmer. Det finns vissa spindlar (främst fram) som t.ex. har för mycket styrradie enligt "best practices" men det är inte samma som att det blir ett underkännande.

T.ex. så är Taunus/Cortina geometrin "undermålig" men i rätt kombination så kan det funka alldeles utmärkt. T.ex. så fick min super seven betyget "trevlig och lättkörd" med just denna geometri. Dock kompenserade jag lite med något inåt breddade fälgar.

Så det måste sättas i sin helhet men det är en vägledning som man bör beakta för att få en bil som beter sig bra.

 

Posted

Tjohoo

Det är ju bara att cadda upp egna spindlar och fräsa, eller så skär vi dom och svetsar, det kan bli minst lika starkt och lätt.

Posted

Välkommen! Å så kul, ju fler desto roligare, vilket GT40-party vi kan ha. :banana:

  • Like 1
  • 2 months later...
Posted

Kul med en till byggare 👍

Gällande GT Forte så skall du vara mycket försiktig. Han är inte en bra eller seriös affärsman, även om han verkar kunna designa saker.

Hans verksamhet skulle må bra av en anställd affärsman som sköter köp o sälj samt marknadsföring, så Darren kan fokusera på att utveckla delar o kit.

Posted
17 timmar sedan, robertk sade:

Hej 

Är det något som har erfarenhet av gt fortes adaptor/ svänghjuls-kit? 

https://www.gtforte.co.uk/engine-adapter-kit-to-audi-transaxle-146-p.asp

Har tänkt mig en 302 och en audi låda.

/Robban

Jag skulle inte köpa något ö h t från den mannen , chansen att du får något levererat till dig är lika hög som att du får skrapa fram högsta trissvinsten direktsänt på tv4 .

Posted

Håller med om att undvika Darren/GT Forté tills dess att han uppvisar en stabil leveranskapacitet

Jag köpte mitt adpater-kit från http://gtracingonline.co.uk/GT-racing-coversion-kits-GT40-specialist-gt-racing-vehicle-parts-kit-car-builds.html (finns bilder i min tråd). Mark har varit bra att göra med tycker jag. Dom brukar finnas på Ebay som marknadsföring men dom säljer inte den vägen pga Ebay's avgifter, men kolla kan man ju https://www.ebay.co.uk/sch/gtracingno1/m.html?_nkw=&_armrs=1&_ipg=&_from=

 

Posted

Är det samma Darren som hade nån "seven" kit för några år sedan då är det bara big no no . Många som blev lurade av den skojaren 

Posted

Tack för alla svar! Jag ska kolla vidare på på samma som du köpt Jocke. 

 

Posted

KEPs grejer har jag bara hört bra om.

Och ligger i prisklass med gt Forte 👍

 

Var inne på att köpa ett kit av dem innan jag nappade på en annons på delar istället.

Posted

Hej, 

När det gäller motorvarvet så har jag sett intern och extern balansering när jag kollar motorer. Finns det någon som kan förklara mer vad detta innebär? Tanken är att jag ska ha en 302 +adapter till en audilåda.  

Tack på förhand! 

Posted
13 timmar sedan, robertk sade:

Hej, 

När det gäller motorvarvet så har jag sett intern och extern balansering när jag kollar motorer. Finns det någon som kan förklara mer vad detta innebär? Tanken är att jag ska ha en 302 +adapter till en audilåda.  

Tack på förhand! 

Gamla Fordmotorer har 28 Oz eller 50 Oz intern obalans och kräver en motsvarande obalans i harmonic balancer i fram vid remmarna och svänghjul. Så köp alltså grejer som passar ihop med motorn

Ford Performance's nya motorer är intern-balanserade och ska alltså ha nollade komponenter

  • Like 1
  • 5 months later...
Posted (edited)

Det där ser bekant ut, kul och bra jobbat! Man tjänar på att ställa alla hjulvinklarna ungefär rätt så tidigt som möjligt i bygget och sedan försöka hålla det när man skruvar fram o tillbaka.

Edit: Tycker mig se att du har för lite kaster bak men bilden kanske ljuger, sikta på 7 grader  bak och 5,5 fram.

Edited by Arto
Posted

Tack Arto! Ja stämmer nog det behöver justeras över allt. Tar det i steg, först skall jag klura ut hur allt är tänkt att sitta. Inte helt självklart. Bläddrade igenom en del trådar (SGT men kom fram till att ingen är den andra lik. Samma delar men monterade lite olika..  

Återkommer när det kommer till finjustering! 

Posted
28 minuter sedan, robertk sade:

Samma delar men monterade lite olika..  

:23: He-he, välkommen in i GT40-världen. Jag försökte komma på något som bara var att skruva dit men kunde inte komma på något🙂

Posted

Kul att se ett nytt bygge på forumet 👍

Du som ännu har ett naket SGT chassi, du råkar inte möjligtvis orka göra mig en tjänst och mäta ett par grejer åt mig? (Bygger eget chassi, men använder SGT kaross och gångjärn, så deras mått är relevanta)

Mått önskas enligt bild.

A mått - Mått från framkant sparklåda till bakkant gångjärnsplåt
B mått - Mått mellan yttersida montageytor för dörrgångjärnen (gissar någonstans runt 1460mm)
C mått - Höjd på hyllan över sparklådan

Även placering av hålbilden vore intressant (är 75mm delning, men har inte koll på höjdplaceringen av hålen, och dess storlek)

image.thumb.png.cb9c9683b129a56f4282cd411c21a7c2.png

  • 2 years later...
Posted

God morgon! 

Dags för en rapport för bygget. Sfro1 är gjord och allt nerplockat igen. Målat och letar nu adress till alla plåtar. 

Bild på oidetifierade plåtar, någon som vet var de hör hemma? "U" plåtarna vet jag ska sitta fram vid stötämparen. Men de tjockare aluminumbitarna? Övriga tror jag ska vara bak.?

Måsta tacka för all hjälp jag fått av alla era postade bilder, hjälper verkligen att ha något att kolla på. 

Mvh Robban

bygge.jpg

plåtar.jpg

  • Like 1
Posted (edited)
On 2023-07-10 at 09:45, robertk sade:

................Bild på oidetifierade plåtar, någon som vet var de hör hemma? "U" plåtarna vet jag ska sitta fram vid stötämparen. Men de tjockare aluminumbitarna? Övriga tror jag ska vara bak.?

plåtar.jpg

 

Bra jobbat Robban & stort Grattis till SFRO-1 , kul att se dina framsteg!

Dom översta två trekantiga modellerna sitter i skottet. Plåtarna i mitten med bockade kanten tror jag är dom som bildar underdel (botten) när du monterar plåten med hålet för momentstaget (nedersta plåten). Jag hade samma huvudbry med dom tjocka plåtarna:smile: Dom är tänkta att sitta i kläm mellan instrumentpanelen och plåtprofilen där dörrgångjärnen sitter. Dessa bildar en förlängning på karosskanten där dörrlisten monteras. Jag vet inte riktigt själv hur det är tänkt i slutändan och tyckte det var roligare att knacka till nya/egna med en kant som svänger ut för att gummilisten ska täta. (se bild). Hur som helst: Dom kan monteras sist och det är lämpligt att vänta tills karossen sitter helt injusterad på plats.

20190826_093251.thumb.jpg.d5aff0747aa5db2c3a73d05319048815.jpg

 

Edited by Arto
  • 1 year later...
Posted

Hej, någon som vet dimension /gänga på denna cylinder. Innerdiameter ca 11mm.
(Luftningen är M10x1 för referens).

letar efter lämplig slang eller en adapter från gängan till M10x1

Tack på förhand!

 

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...