LUPUS Posted December 20, 2020 Author Posted December 20, 2020 Då vi ligger under ”övriga ” bilar så skall jag nu bjuda på en historie lektion EJ locost Passformen på gamla bilar var sådär .... så man tennspackla 😜 troligen inte nyttigt att göra men blir väldigt bra när det är klart Tills någon 60år senare försöker laga och svetsa i det . Skärmkanten Saab rostar ofta massor , ungefär som på vw bubblor och alla andra bultade skärmar . Gjorde en fin ersättnings vinkeln plåt i 3D med krymp och sträck och börja svetsa ....... 😫 Fet kaka med bly 🤬 Nästan omöjligt att se skillnad plåt och tenn så matt kniv först ( går att skära i med våld) sedan värma med tiggen och ” droppa” bort full filter Corona mask ON , bly ångor tror jag är mindre bra och en kvälls öl oxå 🍺så man jobbar bättre 5 1 Quote
LUPUS Posted January 6, 2021 Author Posted January 6, 2021 (edited) Dax att elda under eget arsle ! Sfro 1 preliminär bokat slutet januari. ( om Corona tillåter) Tror det är dax att dra lite mera permanenta svetsar 😈 Edited January 6, 2021 by LUPUS 4 Quote
steel Posted January 7, 2021 Posted January 7, 2021 (edited) Hej, det där ska bli väldigt spännande att följa. Hoppas på utförlig rapport. "Dax att elda under eget arsle ! " :-) Det uttrycket har vi inte i Dalarna !! Mvh Pär Edited January 7, 2021 by steel Quote
LUPUS Posted January 7, 2021 Author Posted January 7, 2021 1 timme sedan, steel sade: "Dax att elda under eget arsle ! " 🙂 Det uttrycket har vi inte i Dalarna !! tror jag just uppfann det nu 🙂 Men lite som på jobbet , har man ingen deadline så blir det inte gjort. 2 Quote
LUPUS Posted March 21, 2021 Author Posted March 21, 2021 (edited) Då världen är som den är så skjuter vi lite till på SFRO 1. Om man mest jobbar hemma kanske man inte skall träffa "utsocknes" i onödan i ett trångt garage. Men för att bevisa det inte står helt still blir det några bilder , kanske ytterligare bilder på samma sak man blir hemma blind, men stora skillnaden är att nu börjar det bli klart och svetsat inte bara fast klämt. Stols fästena/balk omgjorda en gång till från skratch då jag insåg att jag satt för högt (3 cm) , nu blir det istället ett helvete att göra inner govet senare då det inte längre är plant fördelen är det blev halva vikten då jag leta reda på "lagom" profiler denna gång och inte de som låg närmast Andra tråkiga men nödvändiga grejer , broms slangar klamras och dras på insidan ramen under golvet , förhoppningsvis okej från SFRO. I sjuan var det lite enklare på grund av plant golv i tunneln. Bra rabatt på hydroscand ( 37% ) men inte billigt ändå ....... har inte priserna skenat på ordinarie pris ? Första versionen av hörn plåten för fotstöd oxå tillklippt , lite förstyvnings rillor och den skall punktas fast. Leker oxå Tetris med var batteri och 12v DC/DC skall få plats ( den är tyvärr inte vatten tät så måste in i kupen ) , vill in det sista undvika att dra saker till bagaget men det är ytterligare en laddare stor som en brö back och en kupe värmar/ brödrost som skall på någotvis på samma plats. Så ett motor rum igen , nu är de dock hel svetsat för SFRO och enbart "snygg" slipningen kvar . DC/DC hänger just nu i bak kant motor och frågan är om jag nu får upp mattings kabeln från batteriet utan att korta det hela, skulle vara bra att ha orginal grejejer så långt det går. Någon stans till höger om de två koppar stifte på invertern måste jag nu bygga en kopplings box för 400v -Batteri input ( säkrat internt 150 amp) -12 DC/DC ( ca 1500 W får kanske en säkring) -Inverter 80 kw osäkrad - OBC ca 22Kwm , frågan är om den går att säkra eller man skall lita på intern fel hanteringen som manualen säger 🙂 Tips på hemsidor med bra färdiga lådor och kablar/ koppar plattor uppskattas. Edited March 21, 2021 by LUPUS 9 Quote
LUPUS Posted March 29, 2021 Author Posted March 29, 2021 (edited) Nu är det helomvändning i garaget Diverse andra bilmärkes laddare och DC/DC läggs för tillfället på hyllan och orginal bilens "Svamp" eller PDM sätt tillbaka på orginal plats. . Ett LITET problem är att den har aldrig fått plats 😞 för att få vettiga drivaxlar har hela paketet offsettats lite som orginal och detta innebär att huvens ena hörne tar i. Men fan den som ger sig så i går kapades precis alla förstyvningar som finns i huven bort ( nu sladdrig som ett löv) och sedan sattes vinkelslipen i ramen i botten på bilen. Operation " hem och sänk" startades och 3cm ner måste motor paketet fixas ( gärna lite bak oxå ) T Lyfte även på locket och försökte se om det gick att gena lite i kåpan men NIX det var i princip redan mot. Edited March 29, 2021 by LUPUS 3 Quote
LUPUS Posted March 29, 2021 Author Posted March 29, 2021 (edited) Just nu har jag det berömda håret tillgodo , men med sönderkapad framvagn , pajad bump steer och troligen nya pedal fästen kan det gå att få en fingers frigång i närmaste hörnet. Synd man inser nu att framvagnen borde varit 4 cm anorlunda Edited March 29, 2021 by LUPUS 4 Quote
steel Posted March 29, 2021 Posted March 29, 2021 Hur man än vrider och vänder sig sitter alltid arslet där bak.... Tänk att det alltid ska bli så trångt, bra att du gör rejäla omtag. Mvh Pär Quote
LUPUS Posted March 30, 2021 Author Posted March 30, 2021 Då får svampen plats 🙂 men det är XXX så svårt att få till bump steer nu då jag måste flytta ner växeln från optimal ställe . Kanske en gammal fråga som säkert står i boken men hur noga är det att bumpsteer sticker vid max in/ut fjädring ? Denna bilen kommer nog bli ganska mjuka fjädrad och det gör ju frågan ännu svårare. Quote
daromer Posted March 30, 2021 Posted March 30, 2021 Vid max utslag är det oftast inte lika farligt och det ska mycke till att man når dit. Och det står även beskrivet i boken om detta. Quote
LUPUS Posted March 31, 2021 Author Posted March 31, 2021 jo har allt gjort det då det borde se likadant ut både i plats och längd . MEN....... när jag bara hade ramen lös fick jag allt att fungera med en egentligen för lång styrväxel och korta armar . Men den magiska platsen är nu upptagen 😞 och det verkar peka åt att jag måste korta växel 😞 och göra mera teoretisk rätt så m22x1.5 gängsnitt och en alu svets vore najs nu Quote
Tomas Posted April 3, 2021 Posted April 3, 2021 Använder du växellådan från Leaf? Och går den styra på nåt sätt? Quote
LUPUS Posted April 3, 2021 Author Posted April 3, 2021 8 timmar sedan, Tomas sade: Använder du växellådan från Leaf? Och går den styra på nåt sätt? Det är ju en fast utväxling på ca 8:1 i leafe så finns inget att styra ( om man inte vill ha fungerande p-spärr ) 1 Quote
LUPUS Posted April 5, 2021 Author Posted April 5, 2021 Bump steer ska det va så svårt 🙂 , var ju sket lätt i sjuan. teorin säger tror jag ( bild snodd av real pinto från rejsa ) att röd är teoretiska stället för inre leden. Och jag har testat att hålla mig EXACT på eller runt den punkten men det måste va något jag missar med Mac phääärson eller är det bara något sjukt mycket känsligare än våra sjuors triangel länkar ? Koncepet : Jag har saab armar med styrarmen något bakåt innåt och styrarmen är relativt hög orginal , 10 cm offsett uppåt från undre kulan . Det enda som ger någorlunda bra värden efter try and MYCKET error hamnar mycket mycket mycket längre in och därmed längre arm ???? Och bara något kortare styrarm än bärm ligger nu på ca +/- 5mm med toe in på båda ca 2 meter bort på väggen med laser ( borde väl vara under 1mm på hjulet) Total fjädring i sjäva dämparen är då ca 12cm Min är i närheten av det gröna nedan , får nog sova på detta Quote
Kjelland28 Posted April 6, 2021 Posted April 6, 2021 (edited) Har ett svagt minne av att du hade en rätt extrem ET kan det påverka ? just guessing Hittade den här efter lite googlande. Hoppas den kans ge nån ledtråd https://www.racingaspirations.com/apps/macpherson-geometry-calculator/ Edited April 6, 2021 by Kjelland28 Quote
LUPUS Posted April 6, 2021 Author Posted April 6, 2021 1 timme sedan, Kjelland28 sade: Har ett svagt minne av att du hade en rätt extrem ET kan det påverka ? just guessing Hittade den här efter lite googlande. Hoppas den kans ge nån ledtråd https://www.racingaspirations.com/apps/macpherson-geometry-calculator/ nä denna är ganska normal ET38 borde va ganska lik en orginal 9-3 saab förutom något kortare fjäderben ( dock samma vinklar) däremot är ju det andra projectet 92GTR lite knepig Et 75ish men det är ju skylinen orginal där med fin lösning med växeln i linje med undre bärarmen Ska kolla om jag kan få till simuleringen , kanske är det som krävs , hade hoppats det skulle gå enkelt att malla in på plats Quote
therealpinto Posted April 10, 2021 Posted April 10, 2021 Normalt sett är det sällan "fel" med för långt styrstag, dvs om inre ledpunkten för styrningen hamnar innanför ledpunkten för bärarmen (alt. röda linjen) brukar det kunna funka ändå. En annan sak som kan spela in på det är hur spindelns styrarm är gjord för att få ackermann. Har man en spindel för styrväxel bakom hjulcentrum sitter P-änden ofta en bra bit innanför spindelleden vilket också gör att man kan behöva förskjuta inre ledpunkten mer inåt. Saabspindlarna ser ut så på bilden, och visst sitter de på rätt sida, med styrarm bakåt? Gustaf Quote
LUPUS Posted April 10, 2021 Author Posted April 10, 2021 Hej , jo de sitter bakåt på rätt sätt , använde exact samma spindel på sjuan men converterad till triangellänkar . Men undre bärarmen är där 50 cm så hade i princip noll bumpsteer nästan oberoende på var jag satte växeln. Men du har rätt spindel verkar ha ganska mycket ackerman och även sitta ganska högt så enklast är nog att justera mera och fundera teori mindre Sedan jag skrev det förra har jag nu hittat en plats där jag går toe in på både in och utfjädring , detta borde ju innebära jag behöver ytterligare lite lite kortare arm . Men då behöver mitt gängsnitt anlända först , är i botten på staget 😀 Quote
Kjelland28 Posted April 11, 2021 Posted April 11, 2021 Borde det inte vara lite längre styrstag du behöver då ?? Quote
LUPUS Posted April 11, 2021 Author Posted April 11, 2021 (edited) 2 timmar sedan, Kjelland28 sade: Borde det inte vara lite längre styrstag du behöver då ?? Jo korrekt , refererade till de andra stagen , de gamla var redan kortade och var nu för korta 😆så det kom ett par flång nya lupo stag på posten ( jätte långa) och de är än så lite för lite gänga på dem ihop med lång Saab p-ände. ( rörigt jag vet ) Men Snart i mål nu 🤔 Edited April 11, 2021 by LUPUS Quote
Kjelland28 Posted April 12, 2021 Posted April 12, 2021 Hur långa är lupo-stagen jag funderar ju fortfarande på hur jag ska få ihop min mini kuggstång med volvo 240 p-ändarna. och vad är det för gänga på dom ? Quote
LUPUS Posted April 12, 2021 Author Posted April 12, 2021 10 minuter sedan, Kjelland28 sade: Hur långa är lupo-stagen jag funderar ju fortfarande på hur jag ska få ihop min mini kuggstång med volvo 240 p-ändarna. och vad är det för gänga på dom ? De är jätte långa i min bil 🙂 kanske inte jätte långa i en sjua , men finns med innre och yttre gänga beroende på servo / inte servo , ca 30cm m22/ M14 eller M14 / m14 1.5 Jag brukar scanna typ autodoc eller någon av de tyska sidorna , bra ritningar på grejerna och söker man stystag utan specifik bil kan man ofta blädra i alla. Det var så jag hitta lupo växeln från början, den smalaste orginal som sitter bakom hjulen , nu visade det ju sig inte räcka.... men det var ju en plan 🙂 Quote
LUPUS Posted April 30, 2021 Author Posted April 30, 2021 (edited) Styr joxet är klart och just nu gängas det lite styrväxel på det lokala NC maskin verkstan . Borde va klart nästa vecka för slutmonteringen och test igen. På området undanflykter skall det 1# tydligen byggas en A-traktor i maj så frågan om det blir så mycket annat gjort nu på ett tag . 2# sjuan vill ha sommar däck nytt hjul lager och skärmar igen. Men för de få Saab nördar som följer vill jag lägga upp en bild. Råka köpa ( varför händer alltid sånt ) lite ordentligt gamla reservdels plåt från 1950 Tänker mig ladd kabel i tanklocket 😎 och ingen bagage lucka , sten dumt 🤪 men riktigt ovanligt (92a 2 första årsmodellerna) Undra hur svårt är det att byta ett tak tro 🤔, är ju väldigt tydliga skarvar 🙈 Edited April 30, 2021 by LUPUS 4 Quote
LUPUS Posted June 10, 2021 Author Posted June 10, 2021 (edited) Då var A- snigeln klar ( inte turbo denna gång) En del sätter nog proseccon i halsen men tror detta kommer ge denna bilen mer år på vägarna än vad som annat skett . 159 TI Q4 Edited June 10, 2021 by LUPUS 2 Quote
vedde Posted June 11, 2021 Posted June 11, 2021 Programmerade du om den själv?Skickat från min SM-G986B via Tapatalk Quote
LUPUS Posted June 11, 2021 Author Posted June 11, 2021 3 timmar sedan, vedde sade: Programmerade du om den själv? Skickat från min SM-G986B via Tapatalk Flashar själv men hade hjälp med att lista ut hur italienare kalibrerar ett tyskt Bosch motor styr 🙈 tanken är dock att försöka lära mig även resten. Den är inte riktigt färdig cal mässigt , kommer lite i egen svängning ibland vid utförs rull men mest fin lir. Helt laglig som den står, omöjlig att få att gå fortare än 29.8 just nu 1 Quote
super7 Posted June 11, 2021 Posted June 11, 2021 5 timmar sedan, LUPUS sade: Den är inte riktigt färdig cal mässigt , kommer lite i egen svängning ibland vid utförs rull men mest fin lir. Helt laglig som den står, omöjlig att få att gå fortare än 29.8 just nu Även via farthållaren? Quote
LUPUS Posted June 11, 2021 Author Posted June 11, 2021 35 minuter sedan, super7 sade: Även via farthållaren? Cruise , Faktiskt 40 kph enable gräns orginal där i sw. Sedan kollades just det väldigt noga vid regbesiktning Men visst flyttar man kalibreringar och klipper man kablar och gömmer bluetooth relän så går allt att lura. Tror man här får gå mer på att verktygen för att göra ändringen är svår att få tag på och kunskapen ännu svårare. Med visst med en gömd aurdino can bus fejk ABS nod någonstans kan man lura precis vem som helst . Nästan omöjligt hitta . Det är väl insatsen att nå dit som är begränsningen för 99% av alla byggen Tycker besiktningen var väldigt seriös med sin koll. Rycker du komplett ABS handske tar du de mesta enkla grejerna. ( jag lägger 20 Nm på den fel koden ,räcker till ca 20 kph på plan väg ) Vet några som går just snabbare i Cruise men då har nog regg bes fallerat , tror det oxå är äldre bilat när reglerna var nya och ingen hade koll. Quote
super7 Posted June 12, 2021 Posted June 12, 2021 När jag regbesiktade se7en ifol för att få den besiktningsbefriad så var det en Audi A6:a som A-traktor regades men den fick nedslag för att den gick för fort när dom kopplade in farthållaren, började på laglig hastighet och sedan när man plussade på farten gick det fortare och fortare eftersom.... och det gillades inte. Quote
LUPUS Posted June 16, 2021 Author Posted June 16, 2021 (edited) Dax att gå tillbaka till ämmnet 🙂 Styrväxeln är skarvad, alu- svetsad , ny gängad mm . Prov monterades i går och ser ut att fungera perfekt , minimalt med bump med tanke på möjligt plats, bara helsvets av fästen kvar. Nästa steg är att göra om alla motor fäste, rattstångs infästningar + broms som tur är man ju van vid sånt här sedan sjuan så det mesta var bara fast loppat och borde gå att flytta på en kväll . Men kanske viktigare en annan stor pussel bit föll på plats idag då det externa styrsystemet beställdes. - Plan A var ju att pilla ihop en massa befintlig aurdino kod jag rotat reda på under året , mest för att få full koll på allt , men sånt tar ju tid och då EJ använda Leaf laddaren utan större externa. Men som bilderna ovan avslöjar är laddaren på väg in igen --> -Plan B blir nu att jobba med en svensk firma Resolve som tagit fram en styrlåda som skall vara plugg & play. Full BMS, full AC laddning, full dc/dc 12v och full HV DC laddning ( chademo då nissan fortfarande inte bytt ) Men funkar allt som det skall borde grejerna tro att det forfarande sitter i en LEAF , lämpliga CAN medelande skickas, liten display visar det viktigaste datan och fram back + gaspedal som input. https://www.resolve-ev.com/ Allt starta med ett Porsche bygge som nu rullat ett tag , följ länken 92e bilen har oxå fått två kusiner , i jönköping och Borås byggs två OG 900 med exact samma koncept , dessa är redan Sfro1 klara med beröm av Bosse bildoktorn planen i PaintCAD Resultatet Edited June 16, 2021 by LUPUS Quote
MagnusS Posted August 25, 2021 Posted August 25, 2021 Riktigt kul och spännande projekt. Hur ser planen ut för att kontrollera/styra temperaturen i batteri och laddare? Quote
LUPUS Posted August 26, 2021 Author Posted August 26, 2021 14 timmar sedan, MagnusS sade: Hur ser planen ut för att kontrollera/styra temperaturen i batteri och laddare? Då jag backat lite till nästan en komplett LEaf drivlina så är ju Batteriet inte kylt utan endast värmt på vintern ( inget vatten ) Tror...? .. orginal funktionen med PTC värmare i batteriet kommer fungera automatiskt annars får jag kolla på extern aktivering av de reläna ( värmer endast till ca nollan ändå) Kyl mässigt finns det bara en Pump och en vatten slinga så den skall styras initiellt med en PWM styrd vatten pump från en Vw GTE . Troligen full fart i början och sedan en liten aurdino krets baserat på CAN läst temp för att spara energi Quote
Kjelland28 Posted August 26, 2021 Posted August 26, 2021 On 2021-06-11 at 19:05, LUPUS sade: Flashar själv men hade hjälp med att lista ut hur italienare kalibrerar ett tyskt Bosch motor styr 🙈 tanken är dock att försöka lära mig även resten. Den är inte riktigt färdig cal mässigt , kommer lite i egen svängning ibland vid utförs rull men mest fin lir. Helt laglig som den står, omöjlig att få att gå fortare än 29.8 just nu Även i de bästa av världar.. jag menar i min renault så finns även där tendenser till egensvängning vid utförsrull. Quote
LUPUS Posted August 26, 2021 Author Posted August 26, 2021 45 minuter sedan, Kjelland28 sade: Även i de bästa av världar.. jag menar i min renault så finns även där tendenser till egensvängning vid utförsrull. Problemet faktiskt löst , det var i paniken dagen innan besiktning som det lades in TVÅ strypningar i sw . EN motor varv baserad per växel och en fordons hastighet och bränsle, och de började störa varandra när de rampa in och ut. Nu finns bara hastighet / bränsle kvar och den gör exakt 31 kph och kanske någon mera kph i nedförsbacke för den bryter mjukt , men det skall va ok med 30kph +/- 10% . Quote
Kjelland28 Posted August 26, 2021 Posted August 26, 2021 Ok, min bil har det fortfarande är mest i måttliga medlut i runt 100 km då känner man att den släpper gasar och släpper igen Quote
MagnusS Posted August 26, 2021 Posted August 26, 2021 5 timmar sedan, LUPUS sade: Då jag backat lite till nästan en komplett LEaf drivlina så är ju Batteriet inte kylt utan endast värmt på vintern ( inget vatten ) Tror...? .. orginal funktionen med PTC värmare i batteriet kommer fungera automatiskt annars får jag kolla på extern aktivering av de reläna ( värmer endast till ca nollan ändå) Kyl mässigt finns det bara en Pump och en vatten slinga så den skall styras initiellt med en PWM styrd vatten pump från en Vw GTE . Troligen full fart i början och sedan en liten aurdino krets baserat på CAN läst temp för att spara energi Tack för svar! Så Nissan kyler inte sina batterier? Smidigt att det funkar så, det underlättar ju. Trodde i min enfald att alla körde vått system för att temperaturreglera sina batterier, oavsett om de behöver värmas eller kylas. Har en bil jag är sugen på att elkonvertera, stöter på Volvo och Polestar på jobbet och har plockat lite i deras batterier så har viss grundkoll på deras teknik. Om jag kommer längre i mina planer startar jag en tråd här för det finns helt klart kompetens och erfarenhet här. sry för offtopic. 1 Quote
LUPUS Posted August 26, 2021 Author Posted August 26, 2021 nissan är väl ensamma i världen att inte kyla sina batteri och det har väl inneburit en del problem oxå. Samma batteri låda på 24kwh som på 40 Kwh och nästan samma plåt låda på 62 kwh. 10 års utveckling i samma box. Sök på "nissan rapid gate" så ser man de speciellt har problem varma marknader och DC laddning. Men fördelen är det blir enkelt för mig Quote
LUPUS Posted September 3, 2021 Author Posted September 3, 2021 (edited) Ibland känns det som utvecklingen går bakåt 😫 när man uppgraderar en bil som inte ens är klar . En 2018 150hp motor hittades och anlände till garaget härom dagen och tror du inte xxxxx den är liiite högre och plattare i locket då Inverter och PDM är lite annorlunda. Hoppas detta blir värt 40hp och 40Nm mer 😎 Edited September 3, 2021 by LUPUS 3 Quote
LUPUS Posted September 7, 2021 Author Posted September 7, 2021 Pär ! en väldigt off topic är ju energi delen och i går fick jag äntligen tummen ur och gjort det sista på taket för sol elen så energi bolaget godkände mig för utleverans. 3.6KW teoretiskt i princip 2 mil "gratis" per timme :- ) 1 Quote
LUPUS Posted September 21, 2021 Author Posted September 21, 2021 Små fixar med bälten Nu när allt sitter som det skall i sätet och även bältet prövades in känner jag den kanske sitter lite lågt i stolpen ? Hålet som används är för ett original saab92 eftermonterat fäste och inne i stolpen ligger en grovt järn. Jag är 193 och sitter även lite längre bak kanske är det därför inte originalets plats är optimal 🤔 Och tyvärr går det inte höja järnet i stolpen då blinkers pilarna sedan tar över hela platsen. Det duger åt normal längd men man vill ju att det fungerar. Ska man börja svetsa i stolpen ( inte något jag vill ) Midje bälte känns som fel approach 1 Quote
therealpinto Posted September 22, 2021 Posted September 22, 2021 Ett foto med dig i stolen gör det enklare att bedöma. En sak som ibland hjälper är att vinkla stolen bakåt, helst genom att sänka bakre infästningen. Min erfarenhet är också att man ofta sitter bättre i den typen av stol som du har om den är lite högre i framkant. Det kan också finnas möjlighet att ändra själva stålrörsramen så stolen kommer längre ned. Gustaf Quote
Kjelland28 Posted September 22, 2021 Posted September 22, 2021 Vad tror du om att göra en U-profil som precis passar utanpå stolpen och sen gömma en svetsmutter i den. Om du formar U-profilen så att den har två knäckar med lagom vinkel 2-5 grader så får du ett fäste för bältet som du kan fästa över lådan för körriktningsvisaren Quote
LUPUS Posted September 22, 2021 Author Posted September 22, 2021 3 timmar sedan, therealpinto sade: Ett foto med dig i stolen gör det enklare att bedöma. En sak som ibland hjälper är att vinkla stolen bakåt, helst genom att sänka bakre infästningen. Min erfarenhet är också att man ofta sitter bättre i den typen av stol som du har om den är lite högre i framkant. Det kan också finnas möjlighet att ändra själva stålrörsramen så stolen kommer längre ned. Gustaf Stolen lutar redan "en m12 mutter" i framkant 🙂 och det känns ganska bra för kör ställningen. Sedan är ju ett annat grund problemet att batteriet + minimalt med stols fäste gör att jag inte kan sänka det mera. ( syns inte men batteriet går upp lite i mitten) . Ta bort juster railen kan köpa 1.5 cm men då blir det ju fasta positioner så inte heller det optimalt. Och intressant är ju då att stols ytan ändå är lägre än i en orginal bil ( vad jag mätt mig till ) de va små förr 🙂. Bild kommer när jag hittar någon mer i verkstan Quote
LUPUS Posted September 22, 2021 Author Posted September 22, 2021 (edited) 3 timmar sedan, Kjelland28 sade: Vad tror du om att göra en U-profil som precis passar utanpå stolpen och sen gömma en svetsmutter i den. Om du formar U-profilen så att den har två knäckar med lagom vinkel 2-5 grader så får du ett fäste för bältet som du kan fästa över lådan för körriktningsvisaren Det där är en tanke som kan fungera , hade upp ett vinkel järn och måtta lite i går , man kunde lagt mot bak sidan av stolpen där det inte syns så mycket , den ser ganska rak ut orginal , kanske går att försänka svetsmuttern i både plattjärn och stolpe. Edited September 22, 2021 by LUPUS Quote
Kjelland28 Posted September 22, 2021 Posted September 22, 2021 Tanken med en U-profil är att det ska se nästan orginal ut, när det är en så smal stolpe och du viker den till ett U så borde det räcka med 1,5 mm plåt med en svetsmutter eller en bit plattstång på insidan. om du gör U'et så att det går ända ut till yttersidan så blir det bara två små fogar som syns och sen en längs med där ute som nästan blir osynlig. 🙂 Quote
therealpinto Posted September 23, 2021 Posted September 23, 2021 Jag misstänkte att något tar emot under. Det kan ju gå att forma om stolarna också... En sak till att ha koll på är om fästet för bältet kommer för långt fram när man flyttar upp det, om stolpen lutar så mycket framåt som den ser ut att göra. Det blir en kompromiss av allt! Ett alternativ som jag sett på en A-Ford Tudor jag besiktade var att ha övre fästet i en "arm" som var fäst i takbalken. Jag tror den kom från någon Mercedes Coupé eller om det var nåt amerikanskt. Den typen av lösning ger mer frihet i placeringen men då får man ju lite grejer som hamnar i sidorutan och syns också. Gustaf Quote
LUPUS Posted September 23, 2021 Author Posted September 23, 2021 7 minuter sedan, therealpinto sade: En sak till att ha koll på är om fästet för bältet kommer för långt fram när man flyttar upp det, om stolpen lutar så mycket framåt som den ser ut att göra. Det blir en kompromiss av allt! prov satt lite mera i går och med kap våld på pilarna går det att hitta 4 cm uppåt men precis som du gissar åker då punkten frammåt minst 2cm . Blir nästan sämre faktiskt. Så skall snida ihop ett tillfälligt 30 x30 vinkel järn som ligger på baksidan stolpen och använder orginal två bultar , då går det nog att svetsa på ett öra på baksidan och flytta det enbart uppåt 4 cm utan allt för mycket synlighet i rutan Att bälte skall va så krångligt Quote
Cyberdennis Posted September 23, 2021 Posted September 23, 2021 22 minuter sedan, therealpinto sade: Jag misstänkte att något tar emot under. Det kan ju gå att forma om stolarna också... En sak till att ha koll på är om fästet för bältet kommer för långt fram när man flyttar upp det, om stolpen lutar så mycket framåt som den ser ut att göra. Det blir en kompromiss av allt! Ett alternativ som jag sett på en A-Ford Tudor jag besiktade var att ha övre fästet i en "arm" som var fäst i takbalken. Jag tror den kom från någon Mercedes Coupé eller om det var nåt amerikanskt. Den typen av lösning ger mer frihet i placeringen men då får man ju lite grejer som hamnar i sidorutan och syns också. Gustaf Den typen av bältesinfästningar finns ju även i baksäten på VW Transporter, Multivan, Caraveller. Om man vill leta annat än Mercedes 🙂 Säkert även andra bussvarianter av skåpbilar. http://www.yorkshirevanbreakers.co.uk/shop/product/vw-transporter-t4-caravelle-rear-triple-folding-passenger-seat-1997---2003-8130560.html 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.