Jump to content

Dessa j-a bruksbilar (Renault Clio)


Rikard Larsson

Recommended Posts

Köpte en billig bruksbil för att testa om vi behövde tvÄ bilar efter flytt till annan ort. Det gjorde vi...

Det Àr en Clio frÄn 2002.

Besiktigade den för första gÄngen igÄr och fick nedslag pÄ glappig spindelled. Inget allvarligt tÀnkte jag. Men idag i 80 km/h började hela bilen vibrera sÄ mycket att jag fick sakta ner och rulla in mot kanten. Det slutade vibrera och jag kunde köra i 80 igen.

Kollade lite snabbt och kunde konstatera att hela fjĂ€derbenet vill knĂ€ckas pĂ„ mitten nĂ€r man rycker i dĂ€cket. Är ingen expert pĂ„ McPherson, men inte ska det vara sĂ„?

Har egentligen tvÄ frÄgor. Hur kunde besiktningen missa det och vÄgar man köra överhuvud taget?

EDIT. Filmen blev i konstigt format 🙂

 

 

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Besiktningen kan missa det mesta. Det har inte lÄng tid pÄ sig att gÄ igenom hela bilen.

Det skall naturligtsvis inte vara sÄ. Jag tycker att det ser ut som att det Àr det övre fjÀrderbensfÀstet/styrlagret som sitter löst, alltsÄ det du kommer Ät under motorhuven. Kolla om det rör sig dÀr nÀr du vickar pÄ hjulet. Alternativt sÄ Àr stötdÀmparen kass pÄ nÄgot sÀtt. Lite svÄrt att se dÄ kamerna rör sig samtidigt som du rycker i hjulet.

Jag personligen hade inte kört en meter med bilen sÄ.

Link to comment
Share on other sites

Hade liknande fel pĂ„ en -94 Clio. Dock inte lika allvarligt. Jag mĂ€rkte det sjĂ€lv eftersom det börja lĂ„ta i framvagnen. Problemet dĂ€refter var att fĂ„ tag i rĂ€tt stötdĂ€mpare för tydligen fanns det flera modeller att vĂ€lja pĂ„ till samma Ă„r och varken Renault, Mekonomen eller annan reservdelsfirma kunde sĂ€ga vilken jag behövde innan jag tagit loss den gamla. 😑 Renaulten blev inte lĂ„ngvarig i vĂ„r familj.

Link to comment
Share on other sites

Stationen jag var pÄ brukar jag Äka till, alltid varit nöjd. Nu var det en ny medarbetare som verkade vÀldigt stressad. FjÀderbenet Àr pÄ samma sida som den glappiga spindelleden, sÄ nej, jag fattar inte hur man upptÀcker en glappig led men inte ett knÀckt fjÀderben.

Pillade av det igÄr och ja, normalt ska det vÀl inte dela pÄ sig...

mcperson_clio_640.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

Ny spindelled och fjĂ€derben monterat. Även en bussning till krĂ€ngningshĂ€mmaren och topplagring. Blev bra 🙂

Skulle Àven byta tÀndstift, men kom igen Renault!

Varför sitter tĂ€ndstiften i höjd med oljetrĂ„get??? 😡

MÄste ha tag i nÄn annan hylsa.

Även oljefiltret var skumt enligt mig. Av typen med lös insats. Har aldrig bytt ett sĂ„nt, men det Ă€r vĂ€l inte sĂ„ farligt.

Link to comment
Share on other sites

Kan ju lika gÀrna dra upp de dÄliga avgasvÀrdena hÀr ocksÄ. Alla vÀrden var lite-lite för höga. Förutom lambda som var perfekt. Bilen var körd i alla fall en halvtimme innan, sÄ den borde vara varm.

Kan det rÀcka med en vanlig service? Vet inte nÀr det Àr gjort senast.

Kan det vara katalysatorn?

Stiften ser ok ut pÄ elektroden, men rostiga pÄ gÀngorna och anslutningen pÄ toppen.

stift_clio_1_640.JPG

stift_clio_2_640.JPG

Link to comment
Share on other sites

Utan att vara specialist inom omrÄdet, sÄ borde det vÀl vara sÄ att

DÄlig kontakt eller korrosion, pÄ anslutningar pÄ stift ar det samma som dÄlig jord kontakt som Àr i detta fall dÄlig gnist.

Àr lika med dÄlig förbrÀnning!

Detta kan ju lambda och ecu kompencera för, till en viss grÀns. Sedan blir avgas vÀrdena sÀmmre.

DÀr av tror jag att det Àr svÄrt att se pÄ gnist gapet att det Àr dÄligt dÄ ecu har stÀllt om luft brÀnslet. Eller??

Gör rent alla kontakt ytor o prova. Glöm inte ine i tÀndkabel anslutningar.

 

Det Àr vÀl med Renault som med vissa andra bilmÀrken. VÀldigt bra bilar men inte lika lÀnge som en del dyrare fabrikat!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jo, nya stift Àr pÄ vÀg.

Ett lÄngskott Àr att maskinen inte haft rÀtt temperatur. Eller rÀttare sagt, ECUn har kanske inte trott det och fetat pÄ.

Fick dÄligt med vÀrme i kupén och upptÀckte kylarvÀtskan var lÄg. Fick fylla pÄ knappt 2 liter. 

Link to comment
Share on other sites

FjÀderbenen har vart en akilleshÀl pÄ renaulter ett tag. PÄ laguna 1 -00 dÀr satt sjÀlva vridlagringen nere i fjÀdern vilket gjorde att den tog stryk av vatten och grus pÄ min bil gav den upp efter 18000 mil  

Fransk ingenjör konst Àr av en annan sort Àn den vi Àr vana vid, har kört renault sen 2006, Den bestÄr av 50 % ren konst och 50% efterhandskonstruerade lösningar pÄ det som konsten stÀllde till med. Fast det Àr rÀtt krocksÀkra bilar dom har haft fler eller samma antal stjÀrnor som Volvo pÄ mellanstora bilar typ Laguna.

I den senaste Lagunan en 1,5 l diesel frĂ„n 2012  vibrerar motorn sĂ„ mycket pĂ„ tomgĂ„ng att instrumentpanelen kommer i sjĂ€lvsvĂ€ngning och smackar i karossen med ett jĂ€vligt irriterande smattarnde. Bilia har försökt fixa det vilket efter 4 nedtagningar an panelen fick bilen tyst i 13 mĂ„nader, ( deras lösning var att stoppa in foam bakom panelen,  denna foam Ă„ts upp att panelens rörelser och sen lĂ€t det igen. Bilia vill inte ta nĂ„t som helst ansvar för att det nu lĂ„ter igen utan vill ha 7800 kr för att försöka igen, tror inte det va ! Åkte till mekonomen och köpte 2m vakuumslag i gummi diam 14mm kostnad 70 spĂ€nn. slangen trycktes ned utmed rutan och klipptes av i rĂ€tt lĂ€ngd och vips sĂ„ var ljudet borta. tog 5 min och hade samma resultat ! 🙂 

 

Edited by Kjelland28
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nya stift, filter och olja gjorde ingen skillnad.

MisstÀnker katalysatorn eller lambdan efter googlingar pÄ liknande symtom.

Dock tveksam till lambdasonden eftersom lambdavÀrdet Àr ok.

Kan man se pÄ katalysator om den Àr dÄlig? Om man monterar av den alltsÄ.

Link to comment
Share on other sites

Du behöver fortfarande en komplett avgasmÀtning för att faststÀlla problemet. Eller ens komma i nÀrheten av problemet.  Lambdasonden mÀter bara O2.  LambdavÀrdet Àr inte ett mÀtt vÀrde, utan svaret av en formel dÀr de mÀtbara gaserna ingÄr. Dessutom mÀts det efter din katalysator och Àr inte detsamma som före sÄvida inte katten Àr paj.

Ta en ir termometer och mÀt temperaturen pÄ röret precis före och efter katen, den ska vara högre bakom. 

GrÀnsvÀrdena Àr i princip de ideala före katalysatorn för att den ska fungera.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Piss och mög.

Motorlampan har inte tÀnts, men jag kollade felkoder ÀndÄ. Fick faktiskt pÄ bakre lambdan. Trodde motorlampan alltid tÀndes vid felkoder. MÀtte upp bakre lambdan och den var kass. OÀndlig resistans pÄ förvÀrmningen och ingen signal ut.

Bytte den och fick vettig signal. Perfekt tĂ€nkte jag och Ă„kte och besiktigade. Ingen skillnad 😞

HC: 215 (200 Àr grÀnsen)
CO förhöjd tomgÄng: 0,5 (0,2 Àr grÀnsen)

Kanske Àr katten dÄ eftersom den verkar vara varmare före.

Jag tyckte mig se lite blÄrök nÀr besiktningsmannen stod och gasade. Den dricker lite kylvatten ocksÄ. Finns Àven lite majonnÀs i oljepÄfyllningen.

Hoppas inte det Ă€r toppackningen som gĂ„tt, och orsakar detta 😹

 

Link to comment
Share on other sites

Bakre lambdan övervakar bara avgasteningen och har ingen reglerande funktion. Signalen frÄn den ska dö ut nÀr katalysatorn blir varm eftersom syrehalten sjunker om katalysatorn fungerar.

Link to comment
Share on other sites

Det hÀr med bakre lambdan verkar det rÄda delade meningar om. Jag har lÀst att den har en viss reglerande funktion (i vissa bilar). DÀrför jag var sÄ sÀker pÄ att det var den eftersom jag bara ligger lite över pÄ tvÄ vÀrden.

Kollade live pÄ dess vÀrde nu nÀr jag körde till jobbet. Den pendlade mellan 0,1 och 0,8 V hela körningen. 

Skulle göra ett komptest igÄr för att undersöka toppackningen men min mÀtare passade sÄklart inte i Renaultens djupt begravda tÀndstiftshÄl.

FÄr vÀl slÀppa tanken pÄ att sjÀlv Àr bÀste drÀng och köra in till en verkstad.

Link to comment
Share on other sites

Pendlar den bakre nÀr bilen Àr varm sÄ Àr katten paj eller otillrÀcklig.

Katten ska förbruka det syre som Àr kvar efter förbrÀnningen och dÄ visar inte sonden nÄgot. 

GrÀnsvÀrdena Àr i princip de idealiska före kat.

Link to comment
Share on other sites

Var och skruvade av en katalysator pÄ Returbilen pÄ lunchen. Fy fan alltsÄ. FlÀnsen mot grenröret sitter med tvÄ alldeles för smÄ muttrar och pinnbultar. M6 och sÄledes 10 mm hylsa. Och sÄ lite rost pÄ det. Blev ju runddraget bara man tittade pÄ skiten.

Hade med batteridriven vinkelslip och tigersÄg. Vinkelslipen fÄr man inte anvÀnda, sÄ den anvÀnda jag inte för att klyva ena muttern. Den andra muttern kom jag inte Ät med vinkelslipen sÄ jag fick sÄga med tigersÄgen genom grenrörsflÀnsen, pinnbult och allt...

Nu Àr man lite orolig för att börja skruva pÄ "riktiga" bilen. Vill INTE ha knÀckta pinnbultar pÄ undersidan av grenröret.

Link to comment
Share on other sites

Sen fick jag "Ă€ran" att lappa-Ă„-laga flickvĂ€nnens Volvo S60. Bultarna vid delningen efter katten och flĂ€nsen var i det nĂ€rmaste obefintliga. NĂ€rmast att jĂ€mföra med en tandpetare i hĂ„llfasthet. Lite kap, bult och svets sĂ„ hĂ€nger det nog ihop nĂ„t Ă„r till. SĂ„ nog inte bara franska mĂ€rken som har egenheter vad det gĂ€ller rost, avgas, bromsar...Ă€ven om det finnas olika grader i helvetet 🙂😄 (Ă€gt en en Pegeuot Mi16 en period - kul men har nog klarat av franska bilar med det)

PS. Hade förresten Àven en Renault Clio med 17" fÀlgar en period - den var lite rolig. DS

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Wohooo!!! Äntligen!

Det var katalysatorn. Och det gick t.o.m. enkelt att skruva av muttrarna frÄn grenröret trots allt. 

Blev dock vÀldigt förvÄnad över hur lÀtt den gamla katalysatorn var. VÀgde och det skiljde nÀstan 1 kg mellan den och den nya. 

Den gamla var helt tom inuti 😼 Kan en katalysator rensa sig sjĂ€lv? Eller har sĂ€ljaren av bilen gjort en fuling innan jag köpte den?

VĂ€rden var i det nĂ€rmsta perfekta nu i alla fall. HC gick frĂ„n 215 till 3 och CO förhöjd tomgĂ„ng frĂ„n 0,5 % till 0,0. Är visst bĂ€ttre att ha en katalysator med innehĂ„ll.

katalysator01_640.JPG

mutter01_640.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...