Rikard Larsson Posted January 17, 2019 Share Posted January 17, 2019 (edited) Köpte en billig bruksbil för att testa om vi behövde tvĂ„ bilar efter flytt till annan ort. Det gjorde vi... Det Ă€r en Clio frĂ„n 2002. Besiktigade den för första gĂ„ngen igĂ„r och fick nedslag pĂ„ glappig spindelled. Inget allvarligt tĂ€nkte jag. Men idag i 80 km/h började hela bilen vibrera sĂ„ mycket att jag fick sakta ner och rulla in mot kanten. Det slutade vibrera och jag kunde köra i 80 igen. Kollade lite snabbt och kunde konstatera att hela fjĂ€derbenet vill knĂ€ckas pĂ„ mitten nĂ€r man rycker i dĂ€cket. Ăr ingen expert pĂ„ McPherson, men inte ska det vara sĂ„? Har egentligen tvĂ„ frĂ„gor. Hur kunde besiktningen missa det och vĂ„gar man köra överhuvud taget? EDIT. Filmen blev i konstigt format đ   Edited January 17, 2019 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted January 17, 2019 Share Posted January 17, 2019 Besiktningen kan missa det mesta. Det har inte lÄng tid pÄ sig att gÄ igenom hela bilen. Det skall naturligtsvis inte vara sÄ. Jag tycker att det ser ut som att det Àr det övre fjÀrderbensfÀstet/styrlagret som sitter löst, alltsÄ det du kommer Ät under motorhuven. Kolla om det rör sig dÀr nÀr du vickar pÄ hjulet. Alternativt sÄ Àr stötdÀmparen kass pÄ nÄgot sÀtt. Lite svÄrt att se dÄ kamerna rör sig samtidigt som du rycker i hjulet. Jag personligen hade inte kört en meter med bilen sÄ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 17, 2019 Author Share Posted January 17, 2019 Ingen Hollywoodproduktion menar du? đ Kolla precis vi 5-7 sekunder sĂ„ syns det att det viker sig mellan ytter- och innerrör. FjĂ€rderbensfĂ€stet Ă€r ocksĂ„ lite slitet, men framför allt Ă€r fjĂ€derbenet kass. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted January 17, 2019 Share Posted January 17, 2019 Inte ovanligt pÄ Clio.... Kollegan fick körförbud pÄ deras pga samma sak. Fick inte köra frÄn Bilprovningen ens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 17, 2019 Author Share Posted January 17, 2019 Oups. FÄr bli till att köra hem försiktigt och fixa i helgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Granberg Posted January 17, 2019 Share Posted January 17, 2019 Hade liknande fel pĂ„ en -94 Clio. Dock inte lika allvarligt. Jag mĂ€rkte det sjĂ€lv eftersom det börja lĂ„ta i framvagnen. Problemet dĂ€refter var att fĂ„ tag i rĂ€tt stötdĂ€mpare för tydligen fanns det flera modeller att vĂ€lja pĂ„ till samma Ă„r och varken Renault, Mekonomen eller annan reservdelsfirma kunde sĂ€ga vilken jag behövde innan jag tagit loss den gamla. đ Renaulten blev inte lĂ„ngvarig i vĂ„r familj. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 17, 2019 Share Posted January 17, 2019 Kan trösta dig med att min 2018 Talisman fĂ„r skĂ€ll av mig flera gĂ„nger om dagen. Ganska kass i jĂ€mförelse med en 15 Ă„r gammal 9-5 đ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted January 17, 2019 Share Posted January 17, 2019 Den besiktningsmannen borde inte ens fĂ„ sĂ€lja korv pĂ„ Ikea om han missar ett sĂ„dant fel . đ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 18, 2019 Author Share Posted January 18, 2019 Stationen jag var pÄ brukar jag Äka till, alltid varit nöjd. Nu var det en ny medarbetare som verkade vÀldigt stressad. FjÀderbenet Àr pÄ samma sida som den glappiga spindelleden, sÄ nej, jag fattar inte hur man upptÀcker en glappig led men inte ett knÀckt fjÀderben. Pillade av det igÄr och ja, normalt ska det vÀl inte dela pÄ sig...  Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Ny spindelled och fjĂ€derben monterat. Ăven en bussning till krĂ€ngningshĂ€mmaren och topplagring. Blev bra đ Skulle Ă€ven byta tĂ€ndstift, men kom igen Renault! Varför sitter tĂ€ndstiften i höjd med oljetrĂ„get??? đĄ MĂ„ste ha tag i nĂ„n annan hylsa. Ăven oljefiltret var skumt enligt mig. Av typen med lös insats. Har aldrig bytt ett sĂ„nt, men det Ă€r vĂ€l inte sĂ„ farligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 23, 2019 Author Share Posted January 23, 2019 Kan ju lika gÀrna dra upp de dÄliga avgasvÀrdena hÀr ocksÄ. Alla vÀrden var lite-lite för höga. Förutom lambda som var perfekt. Bilen var körd i alla fall en halvtimme innan, sÄ den borde vara varm. Kan det rÀcka med en vanlig service? Vet inte nÀr det Àr gjort senast. Kan det vara katalysatorn? Stiften ser ok ut pÄ elektroden, men rostiga pÄ gÀngorna och anslutningen pÄ toppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted January 23, 2019 Share Posted January 23, 2019 Utan att vara specialist inom omrÄdet, sÄ borde det vÀl vara sÄ att DÄlig kontakt eller korrosion, pÄ anslutningar pÄ stift ar det samma som dÄlig jord kontakt som Àr i detta fall dÄlig gnist. Àr lika med dÄlig förbrÀnning! Detta kan ju lambda och ecu kompencera för, till en viss grÀns. Sedan blir avgas vÀrdena sÀmmre. DÀr av tror jag att det Àr svÄrt att se pÄ gnist gapet att det Àr dÄligt dÄ ecu har stÀllt om luft brÀnslet. Eller?? Gör rent alla kontakt ytor o prova. Glöm inte ine i tÀndkabel anslutningar.  Det Àr vÀl med Renault som med vissa andra bilmÀrken. VÀldigt bra bilar men inte lika lÀnge som en del dyrare fabrikat!   Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 23, 2019 Share Posted January 23, 2019 Byt stiften. De Àr slitna iom att mittelektroden Àt rundad i kanterna. Men för att stÀlla nÄgon diagnos behövs alla avgasvÀrden, inte bara de som stÄr pÄ protokollet. http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 24, 2019 Author Share Posted January 24, 2019 Jo, nya stift Àr pÄ vÀg. Ett lÄngskott Àr att maskinen inte haft rÀtt temperatur. Eller rÀttare sagt, ECUn har kanske inte trott det och fetat pÄ. Fick dÄligt med vÀrme i kupén och upptÀckte kylarvÀtskan var lÄg. Fick fylla pÄ knappt 2 liter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted January 24, 2019 Share Posted January 24, 2019 (edited) FjĂ€derbenen har vart en akilleshĂ€l pĂ„ renaulter ett tag. PĂ„ laguna 1 -00 dĂ€r satt sjĂ€lva vridlagringen nere i fjĂ€dern vilket gjorde att den tog stryk av vatten och grus pĂ„ min bil gav den upp efter 18000 mil  Fransk ingenjör konst Ă€r av en annan sort Ă€n den vi Ă€r vana vid, har kört renault sen 2006, Den bestĂ„r av 50 % ren konst och 50% efterhandskonstruerade lösningar pĂ„ det som konsten stĂ€llde till med. Fast det Ă€r rĂ€tt krocksĂ€kra bilar dom har haft fler eller samma antal stjĂ€rnor som Volvo pĂ„ mellanstora bilar typ Laguna. I den senaste Lagunan en 1,5 l diesel frĂ„n 2012 vibrerar motorn sĂ„ mycket pĂ„ tomgĂ„ng att instrumentpanelen kommer i sjĂ€lvsvĂ€ngning och smackar i karossen med ett jĂ€vligt irriterande smattarnde. Bilia har försökt fixa det vilket efter 4 nedtagningar an panelen fick bilen tyst i 13 mĂ„nader, ( deras lösning var att stoppa in foam bakom panelen, denna foam Ă„ts upp att panelens rörelser och sen lĂ€t det igen. Bilia vill inte ta nĂ„t som helst ansvar för att det nu lĂ„ter igen utan vill ha 7800 kr för att försöka igen, tror inte det va ! Ă kte till mekonomen och köpte 2m vakuumslag i gummi diam 14mm kostnad 70 spĂ€nn. slangen trycktes ned utmed rutan och klipptes av i rĂ€tt lĂ€ngd och vips sĂ„ var ljudet borta. tog 5 min och hade samma resultat ! đ  Edited January 24, 2019 by Kjelland28 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 6, 2019 Author Share Posted February 6, 2019 Nya stift, filter och olja gjorde ingen skillnad. MisstÀnker katalysatorn eller lambdan efter googlingar pÄ liknande symtom. Dock tveksam till lambdasonden eftersom lambdavÀrdet Àr ok. Kan man se pÄ katalysator om den Àr dÄlig? Om man monterar av den alltsÄ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted February 6, 2019 Share Posted February 6, 2019 Du behöver fortfarande en komplett avgasmÀtning för att faststÀlla problemet. Eller ens komma i nÀrheten av problemet. Lambdasonden mÀter bara O2. LambdavÀrdet Àr inte ett mÀtt vÀrde, utan svaret av en formel dÀr de mÀtbara gaserna ingÄr. Dessutom mÀts det efter din katalysator och Àr inte detsamma som före sÄvida inte katten Àr paj. Ta en ir termometer och mÀt temperaturen pÄ röret precis före och efter katen, den ska vara högre bakom. GrÀnsvÀrdena Àr i princip de ideala före katalysatorn för att den ska fungera. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 7, 2019 Author Share Posted February 7, 2019 Tack. Bra tips med termometern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 18, 2019 Author Share Posted February 18, 2019 Fotade med vÀrmekamera. Ser helt klart varmare ut före katalysatorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 14, 2019 Author Share Posted March 14, 2019 Piss och mög. Motorlampan har inte tĂ€nts, men jag kollade felkoder Ă€ndĂ„. Fick faktiskt pĂ„ bakre lambdan. Trodde motorlampan alltid tĂ€ndes vid felkoder. MĂ€tte upp bakre lambdan och den var kass. OĂ€ndlig resistans pĂ„ förvĂ€rmningen och ingen signal ut. Bytte den och fick vettig signal. Perfekt tĂ€nkte jag och Ă„kte och besiktigade. Ingen skillnad đ HC: 215 (200 Ă€r grĂ€nsen) CO förhöjd tomgĂ„ng: 0,5 (0,2 Ă€r grĂ€nsen) Kanske Ă€r katten dĂ„ eftersom den verkar vara varmare före. Jag tyckte mig se lite blĂ„rök nĂ€r besiktningsmannen stod och gasade. Den dricker lite kylvatten ocksĂ„. Finns Ă€ven lite majonnĂ€s i oljepĂ„fyllningen. Hoppas inte det Ă€r toppackningen som gĂ„tt, och orsakar detta đš  Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted March 14, 2019 Share Posted March 14, 2019 Bakre lambdan övervakar bara avgasteningen och har ingen reglerande funktion. Signalen frÄn den ska dö ut nÀr katalysatorn blir varm eftersom syrehalten sjunker om katalysatorn fungerar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted March 14, 2019 Share Posted March 14, 2019 Och som jag sa frÄn början sÄ mÄste du ha alla mÀtvÀrden frÄn avgasprovet för att kunna stÀlla en diagnos Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 15, 2019 Author Share Posted March 15, 2019 Det hÀr med bakre lambdan verkar det rÄda delade meningar om. Jag har lÀst att den har en viss reglerande funktion (i vissa bilar). DÀrför jag var sÄ sÀker pÄ att det var den eftersom jag bara ligger lite över pÄ tvÄ vÀrden. Kollade live pÄ dess vÀrde nu nÀr jag körde till jobbet. Den pendlade mellan 0,1 och 0,8 V hela körningen. Skulle göra ett komptest igÄr för att undersöka toppackningen men min mÀtare passade sÄklart inte i Renaultens djupt begravda tÀndstiftshÄl. FÄr vÀl slÀppa tanken pÄ att sjÀlv Àr bÀste drÀng och köra in till en verkstad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted March 15, 2019 Share Posted March 15, 2019 Pendlar den bakre nÀr bilen Àr varm sÄ Àr katten paj eller otillrÀcklig. Katten ska förbruka det syre som Àr kvar efter förbrÀnningen och dÄ visar inte sonden nÄgot. GrÀnsvÀrdena Àr i princip de idealiska före kat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 20, 2019 Author Share Posted March 20, 2019 Katalysatorn verkar vara kass. Nu nÀr jag monterade en fungerande bakre lambda sÄ insÄg bilen efter ett par dagars körning att katalysatorsystemets effektivitet var undermÄlig och tÀnde motorlampan (P0420). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 20, 2019 Author Share Posted March 20, 2019 Var och skruvade av en katalysator pÄ Returbilen pÄ lunchen. Fy fan alltsÄ. FlÀnsen mot grenröret sitter med tvÄ alldeles för smÄ muttrar och pinnbultar. M6 och sÄledes 10 mm hylsa. Och sÄ lite rost pÄ det. Blev ju runddraget bara man tittade pÄ skiten. Hade med batteridriven vinkelslip och tigersÄg. Vinkelslipen fÄr man inte anvÀnda, sÄ den anvÀnda jag inte för att klyva ena muttern. Den andra muttern kom jag inte Ät med vinkelslipen sÄ jag fick sÄga med tigersÄgen genom grenrörsflÀnsen, pinnbult och allt... Nu Àr man lite orolig för att börja skruva pÄ "riktiga" bilen. Vill INTE ha knÀckta pinnbultar pÄ undersidan av grenröret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted March 20, 2019 Share Posted March 20, 2019 đ Visst Ă€r Renault ingenjörerna duktiga ! đ 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted March 20, 2019 Share Posted March 20, 2019 Sen fick jag "Ă€ran" att lappa-Ă„-laga flickvĂ€nnens Volvo S60. Bultarna vid delningen efter katten och flĂ€nsen var i det nĂ€rmaste obefintliga. NĂ€rmast att jĂ€mföra med en tandpetare i hĂ„llfasthet. Lite kap, bult och svets sĂ„ hĂ€nger det nog ihop nĂ„t Ă„r till. SĂ„ nog inte bara franska mĂ€rken som har egenheter vad det gĂ€ller rost, avgas, bromsar...Ă€ven om det finnas olika grader i helvetet đđ (Ă€gt en en Pegeuot Mi16 en period - kul men har nog klarat av franska bilar med det) PS. Hade förresten Ă€ven en Renault Clio med 17" fĂ€lgar en period - den var lite rolig. DS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 8, 2019 Author Share Posted April 8, 2019 Wohooo!!! Ăntligen! Det var katalysatorn. Och det gick t.o.m. enkelt att skruva av muttrarna frĂ„n grenröret trots allt. Blev dock vĂ€ldigt förvĂ„nad över hur lĂ€tt den gamla katalysatorn var. VĂ€gde och det skiljde nĂ€stan 1 kg mellan den och den nya. Den gamla var helt tom inuti đźÂ Kan en katalysator rensa sig sjĂ€lv? Eller har sĂ€ljaren av bilen gjort en fuling innan jag köpte den? VĂ€rden var i det nĂ€rmsta perfekta nu i alla fall. HC gick frĂ„n 215 till 3 och CO förhöjd tomgĂ„ng frĂ„n 0,5 % till 0,0. Ăr visst bĂ€ttre att ha en katalysator med innehĂ„ll. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.