Klubbsson Posted December 10, 2018 Posted December 10, 2018 Kommer att ha en R1 motor bak och kedjedrift och skulle behöva en lämplig backmotor. Hur stor behöver en sån vara? har fått förslag på allt från 700w till 8kw. Var i kontakt med Elektro-mobile och frågade om dom hade nått lämpligt i storleksordningen 2-4kw för en 500 kilos bil. Dom frågade om jag verkligen behövde backa i 50km/h och föreslog en 48v 800w motor som skulle räcka för 22km/h. Jag skulle gärna vilja kunna använda elmotorn som krypväxel framåt. Fast jag har inte kommit på nått bra sätt hur det ska funka rent praktiskt. Någon som har ett förslag på nått som kan passa för en rimlig peng? Quote
Frena Posted December 10, 2018 Posted December 10, 2018 2 timmar sedan, Klubbsson sade: Kommer att ha en R1 motor bak och kedjedrift och skulle behöva en lämplig backmotor. Hur stor behöver en sån vara? har fått förslag på allt från 700w till 8kw. Var i kontakt med Elektro-mobile och frågade om dom hade nått lämpligt i storleksordningen 2-4kw för en 500 kilos bil. Dom frågade om jag verkligen behövde backa i 50km/h och föreslog en 48v 800w motor som skulle räcka för 22km/h. Jag skulle gärna vilja kunna använda elmotorn som krypväxel framåt. Fast jag har inte kommit på nått bra sätt hur det ska funka rent praktiskt. Någon som har ett förslag på nått som kan passa för en rimlig peng? 48V låter dumt mär du bara har 12V, en del kör med startmotor från bil. Motor bak och R1, låter spännande, projekttråd? Quote
Rikard Larsson Posted December 10, 2018 Posted December 10, 2018 Är det inte Therealpinto som sagt att han aldrig besiktigat en bil med bra elback? 😉 Quote
bexander Posted December 11, 2018 Posted December 11, 2018 För att kunna svara på hur stor motor du behöver så är det bra att veta i hur stor lutning (backe) du vill kunna backa uppför och med vilken fart? Att flytta 500kg på hjul på plan mark är enkelt då bara friktion skall övervinnas men börjar det luta lite blir det genast tungt eftersom bilen samtidigt lyfts uppåt och ett arbete utförs. Gällande vilken fart så går det att använda en väldigt liten motor men det kommer att krävas stor nedväxling och därmed kommer det gå sakta. Jag håller med Frena om att en 12V motor är enklast och en bilstartmotor är stark nog och relativt billig. Dock blir systemet lite ryckigt med bara en kontaktor som slår till. Ger full kraft från start. Kanske det är lämpligare med en kraftig 12V skruvdragare? Då kan du få lite mer mjukstart men det är en klenare motor så det kommer inte gå att backa lika fort. Quote
sorin Posted December 11, 2018 Posted December 11, 2018 Jag kommer att använda mig av en startmotor från http://www.abperformance.co.uk/products.aspx?cat=37&scat=47 i min 500 Maxi projekt . Har köpt en men har inte kommit så långt med att prova den . // Sorin Quote
therealpinto Posted December 11, 2018 Posted December 11, 2018 20 timmar sedan, Rikard Larsson sade: Är det inte Therealpinto som sagt att han aldrig besiktigat en bil med bra elback? 😉 Jo, precis så har jag sagt. Alla har varit för klena, för långsamma och med för inexakt styrning (av/på) för att fungera "bra". De flesta har varit acceptabla dock men inget som jag skulle vilja leva med. Tänk också på att med vridna hjul bromsar det (Ackerman är sällan 100%). Man måste ju också kunna ta sig över en trottoarkant, ut ur en grop... Gustaf Quote
Klubbsson Posted December 11, 2018 Author Posted December 11, 2018 Börjar förlika mig med att vad man än hittar på så blir det ett tveksamt resultat. Räknade på hur stor en direct drive motor på bakaxeln skulle bli och det blev helt orimligt. 12v är enkelt om man nöjer sig med 1/0 funktion, styra dom strömstyrkorna går men blir för dyrt. Är nog inne på en 48v 1800w "electric scooter/ATV go-cart motor kit" Finns i drivor och kostar lika mycket som en 12v startmotor. Och då får man med både fartreglage och gasrulle. Blir det för klent med 1800w kan man ju häkta på en till. Blir en del pyssel att få till fram/back och laddning fast det kan nog bli ett bra komplement till R1´ans lågfartsegenskaper. Ingen byggtråd än så länge, kanske blir en senare när det finns nått som liknar en bil. Quote
Johan Lekås Posted December 12, 2018 Posted December 12, 2018 (edited) Jag har elback på min kedjedrivna bil. Köpte en lösning liknande den från abperformance härifrån http://www.lynxae.co.uk/Products-Bikesports.htm 1kW Denso-motor med intern utväxling. Finns datablad på dem här http://www.wosperformance.co.uk/products/starter-motors/starter-performance/1-0kw-denso-performance/ Utväxlingen är 9 kugg på startmotorn 26 kugg på "startmotorkransen" 17 och 46 kugg på kedjedrivningen till bakhjulen Så totalt (9*17)/(26*46) = 1/7.8 Hjulen är 13" med 205/60. Använder inte den elektriska solenoiden för av/på utan har gjort en mekanism som gör samma jobb (dvs puttar ut axel+drev) m h a en vajer och ett bromshandtag från en cykel. Det funkar bra att "dutta" när man ska backa, och det blir inga brutala skutt som man kunde tänka sig. Den funkar OK tycker jag. Lagom hastighet på plan mark, klarar lite motlut och ojämnheter. Men det går inte att ställa den mot en trottoarkant och få backen att orka upp. Det som kroknar när man backat en del är batteriet. För min del beror det mest på att jag kör ett separat, relativt litet batteri (biltema LiFePo) till backen, och inte fixat laddningen från generatorn på ett bra sätt ännu. Men nu har jag hittat "140A Voltage Sensitive Relay VSR Automatic Charging Relay Dual Battery Isolator" som kan ladda båda batterierna men samtidigt isolera startbatteriet från back-batteriet om man lastar det hårt. En bra anledning till att använda startmotor till en elback är att mekanismen för att koppla in drevet är bra och säker. Om man t ex (pga misstag eller fel) försöker trycka in backdrevet när man åker framåt så kastas det lilla drevet automatiskt ut eftersom "startmotorkransen" går fortare. Edited December 12, 2018 by Johan Lekås Quote
sorin Posted December 12, 2018 Posted December 12, 2018 Har du nån bild på hur du har löst det Johan . Du vet "en bild säger mer än tusen ord " 🙂 🙂 . Bra tips med den där releet . Tack // Sorin Quote
Johan Lekås Posted December 13, 2018 Posted December 13, 2018 Finns lite bilder på sidan 23 i min byggtråd på rejsa https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32171&postdays=0&postorder=asc&start=46 Kan väl lägga till att om jag skulle ändra något så skulle jag växla ner den lite till så den blir starkare Quote
Klubbsson Posted December 13, 2018 Author Posted December 13, 2018 11 timmar sedan, Johan Lekås sade: Finns lite bilder på sidan 23 i min byggtråd på rejsa https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32171&postdays=0&postorder=asc&start=46 Kan väl lägga till att om jag skulle ändra något så skulle jag växla ner den lite till så den blir starkare Vilken fin byggtrådtråd du har Johan fast jag har lite frågor 🙂 Sid 4, är det en vanlig hålsåg och borrmaskin som du kapar rör med? funkar det bra? Fick du fjädringen att funka? förstår inte riktigt hur den funkar men det är kul att se nått nytt. Blir ju lite sugen på aluminiumkaross när man ser ditt bygge. Quote
Johan Lekås Posted December 14, 2018 Posted December 14, 2018 14 timmar sedan, Klubbsson sade: Vilken fin byggtrådtråd du har Johan fast jag har lite frågor 🙂 Tack Citat Sid 4, är det en vanlig hålsåg och borrmaskin som du kapar rör med? funkar det bra? Mer "funkar" än "funkar bra" skulle jag säga! Kräver en borrmaskin som orkar bra på låga varv. Sen får man jobba en del med filen iallafall. Rör-notcher är säkert bättre Citat Fick du fjädringen att funka? förstår inte riktigt hur den funkar men det är kul att se nått nytt. Fjädringen funkar. 1 sek från varvrekordet på Challengbanan på Lunda är ok. Men det återstår mycket testning på bana i högre hastighet för hjulvinklar och över/understyrning Citat Blir ju lite sugen på aluminiumkaross när man ser ditt bygge. Min ambitionsnivå är "5-meterslack", så det är inte så slätt. Men det går att göra lätt och starkt 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.