Jump to content

GT40 replikabygge med Svensk design


swedishGT40

Recommended Posts

Lite gjort idag med. Svetsade in förstärkningar till balkarna till främre infästningen pedalstället, fanns ju som jag nämnde tidigare aningens flex.

Det flexet är borta nu.

Grovskurit spindelns hylla och börjat gnugga dom grå för hur man ska lyckas pussla ihop allt (är inte samma mått någonstans på höger/vänster sida...)

 

IMG_20201119_210514.jpg

Link to comment
Share on other sites

Korrekta medbringare hemma och på plats.

Annars kliar man mest skallen över karossens inpassning.

Har kommit fram till att a-stolpen ska pressas upp i överkant samt taket.

Då stämmer det väldigt bra mot dörrarna och dörrbladen.

Passformen mot bakre huven är en annan femma 😬

 

IMG_20201121_142356.jpg

Link to comment
Share on other sites

Karossinpassningen går lite sådär.
Konstaterade igår att om bakre huven skall centreras över gångjärnen så kommer den sitta snett över chassiet med spindelns ben centrerade. (Ja, chassit är rakt)
Ska prova att snedställa spindelns ben över chassi, kanske löser någon form av problematik.


Någon som har bra tips på hur ni gick till väga inför inpassning av er kaross?
(extra intressant o höra från dom som använt SGT kaross)

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

On 2020-11-14 at 16:59, Arto sade:

Jag knackade till en aluminiumplåt som sitter i kläm mellan gångjärns-arrangemanget och instrumentpanelen. Nertill  sitter sparklådan skruvad tillsamman med en aluminiumvinkel som listen sitter på.

420489096_Drrlist.thumb.jpg.0ea22bd8e09f1accd2d7f05d6d480671.jpg

1834332875_DrrlistB.thumb.jpg.debcfad57656433bb3a94390f2f2f30b.jpg

Gångjärnen vill man ha sitta stadigt, minsta lilla det sviktar ökar risken att bakkanten på dörrbladet tar i taket när man stänger dörren. 

Kanonlösning som jag med all säkerhet kommer applicera också när jag är i det stadiet, mycket snyggt 👍

Link to comment
Share on other sites

On 2020-11-13 at 11:23, Kjelland28 sade:

Ska du använda 2 mm plåt så är det nog mer beroende av hur du viker den plåten och hur långt ut från plåten tungdpunkten kommer som avgör om dörren hänger eller inte. en stor slät yta bucklar lättare än en mindre med vikta kanter. stål är starkt men börjar deformeras ganska tidigt. Ett tips kan vara att använda en tryckfördelningsplatta som binder ihop skruvarna på baksidan plåten också. Det styvar upp och flyttar ut kantpåkänningarna från skruvarna.

slängde ihop lite exempel bilder nedan.

screenshot_44.thumb.jpg.40d3e8b6f82193fd2dec182059bc8e26.jpg   screenshot_45.jpg.bebec00ce83defd0840ec44e98d13ec4.jpg

screenshot_46.thumb.jpg.dd2adecc0e74cbb4bf508157a68d3862.jpg

Jag är med, och med tanke på yta för fördelning av last och styrka så landade det som syntes i bilderna på en SGT lösning med platta på baksidan, och gick upp till 3mm plåt i den stående konstruktionen (SGT kör 5mm om jag hört rätt)

Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, swedishGT40 sade:

........om bakre huven skall centreras över gångjärnen så kommer den sitta snett över chassiet .................
Någon som har bra tips på hur ni gick till väga inför inpassning av er kaross?...................
 

Strunta i centrering av Innerskärmarna, dom sitter (heller:rolleyes:) inte centrerade i karossen, gångjärnen får man fixa till senare.

Jag utgick hela tiden från spindeln och började med den vid justeringarna. Sedan passas resten in mot den. Jag vet inte hur många gånger jag ändrade lite och då får man börja om med resten. Gjorde så i massor av omgångar. Sedan pysslade jag med helt andra saker emellanåt så man fick klura på nästa drag. Trial & error gäller, räkna med att det tar massor med tålamod och tid. Sedan kan man få kapa lite men det ska man vänta med in i det längsta. 

 

Edit: Tror det är 3mm plåt i gångjärnsfästet på SGT

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

Tack Arto

Har låst bakre huven mot spindeln o lekt lite. Går o få gångjärnen bak centrerat, men då ligger hela karosslinjen snett och dessutom kraftigt förskjutet över chassit.

Funderar på om man ska lägga den rakt o plasta om bakdelen vid gångjärnen istället 😆

 

IMG_20201126_205115.jpg

IMG_20201126_205127.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som olika byggare går lite olika vägar för att få till det. Jag höll på i veckor innan jag vågade börja sätta fast saker och sedan slipa/kapa/plasta. I slutändan är det exakt ingenting som är rakt på en sådan här kaross, formen skiljer  mellan sidorna och inget centrerar. Karosserna verkar dessutom vara lite individuella av någon anledning, kanske beroende på hur dom förvarats? 

Det är bara att jobba på och när man bestämt sig och börjar känna sig säker, börja montera fast och kapa där man tycker det behövs.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tagit ett par kliv framåt idag, låst spindeln, bakdelen, och förardörren med gångjärn.

Tyvärr tog jag även steg bakåt genom att tappa passagerardörren i golvet rätt hårt, och därmed sprack limningen mellan inre och yttre skinnet bitvis..... 😢

Ni som hållit på med glasfiber, har ni tips på bästa sättet o foga samman igen?

Kanske epoxi-lim?

 

Fick spunk ett tag i garaget när inget verkade passa, visade sig att ett av gångjärnen jag köpt var feltillverkat och 10mm för kort 😆

 

 

IMG_20201201_195927.jpg

IMG_20201201_195917.jpg

IMG_20201201_192402.jpg

IMG_20201201_192106.jpg

IMG_20201201_192052.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, swedishGT40 sade:

Tyvärr tog jag även steg bakåt genom att tappa passagerardörren i golvet rätt hårt, och därmed sprack limningen mellan inre och yttre skinnet bitvis..... 😢

Ni som hållit på med glasfiber, har ni tips på bästa sättet o foga samman igen?

Kanske epoxi-lim?

Jag har noterat nåt litet ställe på min kaross där jag har liknande problem.
Hur gör man bäst? Spruta i epoxi och klämma ihop som @swedishGT40 skriver eller annat sätt?

Link to comment
Share on other sites

Karossen är med största sannolikhet gjuten i polyester. Har bestämt för mig att epoxi inte fäster så värst bra på polyester. Så limma med polyester och ev förstärka med glasfiber kanske?  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Efter tips både här och från karossgjutaren så "limmade" jag ihop det med polyester.

Tyvärr verkar det inte alls fungera däremot, polyestern blev inte alls stenhård och limmade ihop delarna, blev snarare som seg kåda och delarna fäster inte med varandra...

Suck.

 

Återstår o se om det går o få ordning på grejerna nu.

Link to comment
Share on other sites

Det låter som att härdningsprocessen har börjat men att det inte härdat klart. Ca. 2% härdare, lämplig temperatur och tillräckligt med tid så funkar det. Råkar man ha i lite för lite härdare tar det längre tid bara. Har man i för mycket tror jag det blir sprött. Rumstemp är lagom men det går att skynda på med lite högre temp.

Edited by Arto
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minuter sedan, Arto sade:

Det låter som att härdningsprocessen har börjat men att det inte härdat klart. Ca. 2% härdare, lämplig temperatur och tillräckligt med tid så funkar det. Råkar man ha i lite för lite härdare tar det längre tid bara. Har man i för mycket tror jag det blir sprött. Rumstemp är lagom men det går att skynda på med lite högre temp.

Tack Arto, har lagt dit nytt lager och pressat samman. Står med värmefläkt nu också.

Får stå ett dygn denna gång så kanske det håller 😅

Link to comment
Share on other sites

Kom lite annat emellan plastningen när jag ändå väntar på härdningen.

Imorgon tänkte jag plasta på insidan och försöka stärka med lite glasfiber o polyester.

Idag svarvades o svetsades mutterfattningar fast på alla stag.

 

IMG_20201202_221205.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset Niclas, verkar som att polyestern bet bättre andra försöket dock (läs stenhårt)

Ska göra en lättare förstärkning på insidan också, sen kan man fokusera på att försöka passa in den igen

Link to comment
Share on other sites

17 timmar sedan, Niclas Börjeson sade:

Angående limningen, skulle tipsa om att använda SIKA 555 som är ett rutlim. Har limmat delar till mina cobra karosser efter inrådan ifrån tillverkaren

Kul att se dig här @Niclas Börjeson 🙂 Hur går det med ditt bygge? Lägga upp en lite tråd på forumet kanske, vet att du har "huvudtråden" på annan plats men lite hade varit najs här på ditt fina bygge 😉 

Link to comment
Share on other sites

30 minuter sedan, heralue sade:

Klyva rutramen har jag aldrig hört talas om 😱.....

Inte mycket till val när den är gjuten som en sinusvåg då man skurit ur o plastat in en torkarplacering för icke engelska fordon 😅

Tyvärr verkar man vid den operationen missat helt o följa krökningen för rutan/huven 🙈

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Kollade på bilderna en gång till, lite bättre i datorn den här gången. Kapningarna har nog löst en del misspassning i området och skapat mer plats för rutan vilket är bra. Det är ju lite för trångt just där på dom här karosserna. Jag ville undvika kapningar i det längsta mtp. efterjobbet och allt stök det ställer till med. Istället slipade jag bort i princip all gelcoat för att skapa plats & hoppas det räcker....

Link to comment
Share on other sites

Tack för input Arto, du noterade samma som mig då, men jag var tokig nog att skära isär delarna 😂

Nu är yttre skinnat fixerat och plastat på plats igen, förstärkt med glasfiberväv i två lager på insidan.

Ska sen plasta ihop det inre skinnet och sen bygga igen gliporna ovanpå glasfibern som nu plastades in.

 

IMG_20201206_154227.jpg

IMG_20201206_154247.jpg

Link to comment
Share on other sites

Finns det några riktlinjer vart man vill lägga pivotpunkten för gångjärnen till främre och bakre huven så dom inte slår i något när man öppnar/stänger?
Borde finnas någon form av rekommendation av höjd/längd från spindeln för båda huvarna.

Link to comment
Share on other sites

Rutramen hel igen och fixerad.

La på främre huven och kan konstatera att skevheten i saker o ting fortsätter 😂

Behöver nog kolla av exakt vart jag vill ha dörr o huv möta upp och sen justera så jag kommer dit helt enkelt.

Men börjar ju se någorlunda ut när man lägger upp det iaf.

 

IMG_20201208_213310.jpg

IMG_20201208_213255.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har börjat tillverka lite fästen o gångjärn nu, men funderar på för o nackdelar med olika typer av styrningar för huvarna (i området dom kläms ner)

Hur har ni gjort, och vad tycker ni vart för/nackdelen med er design?

IMG_20201220_114040.jpg

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Någon som vet vart man enklast får tag i 10 st enligt bild?

Säljs av Wurth, men lagerförs inte i min närhet.

Screenshot_20210104-221236.png

 

EDIT: Lagerförs inte alls verkar det som, försöker med Sifvert, dom har vart bra o göra med förut när det gäller småplock. Annars får jag i värsta fall ställa mig o svarva egna.

 

Finns som styckeförsäljning på Sifvert i Sthlm, synd att man inte har bättre närhet än så till butiken då, blir nog o svarva egna ändå.

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Jocke4U sade:

Tack för tipset, men jag är för snål för o köpa svetshylsor. 😅

 

Sitter o kikar lite på 12v ac enhet. Hur stor volym kan man höfta att kupén i en GT40 har? Försöker räkna fram åtgången av antal Btu

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den är ju ganska liten i kupén men om vi räknar grovt på volymen så tänker jag sä här.

1 person är 20 dm lång, ca 4 dm bred och om vi räknar med stolen och luften runt den ca 4 dm tjock.

20x4x4=320 liter. Sen har du luften framför personen och fram till vindrutan. svårberäknat men min höftning säger att vi dubblar det vi redan har => 640 liter per person x 2 personer = 1280 liter, Sen vet jag inte om man sitter armbåge mot arnbåde eller inte men nånstans 1200-1600 liter skulle jag gissa utan att kunna ta några mått alls.

Jag skulle tro att du kommer ganska nära genom att bara uppskatta kupe utymmet som två rektangulära volymer enligt nedanstående bild.

gt40.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack Mats,

Då får jag det grovt räknat till ca 1600Liter.

Enligt tabeller skulle det kräva en 24000 btu kompressor vilket inte kan stämma.

En vanlig bil har ca 20000 btu kompressor och då har den grovt dubbla volymen pga. Baksäten, så kanske att man faktiskt kan klara sig på en enhet runt 7-8000 btu.

Rencool har en liten rackare som borde funka, men dom tar trippla priset mot liknande enheter som är listade från Kina 🤔

(Ser dock identiska ut)

 

Ska man chansa o köpa bästa lilla kompressorn man kan hitta från Kina o hoppas den ger tillräckligt med kyla kanske?

Ger ju bättre kyla än bara luft iaf.

Link to comment
Share on other sites

Styrkonor på plats och därmed är bakre huven klar gällande inpassning.

Är även nöjd med huvlåsen, dock finns ej möjlighet för efterjustering på dem, är väl en nackdel.

 

Till er som är så gott som klara, behövde ni låsa huven även upptill mot taket? Sett flera som gör det nämligen, och undrar om det är ett måste för högre farter kanske?

 

IMG_20210113_181052.jpg

IMG_20210113_181327.jpg

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, dmc12Hank sade:

Har du nån länk till huvlåsen? Behöver låsa min flipfront på nåt bra sätt. Dom ser smidiga ut.

Har diskuterats tidigare någonstans (kommer inte ihåg om det var min tråd eller inte)

Men oavsett så kommer en blänkare om vilken modell det är, kostade ca 4500 för 4st vill jag minnas.

Dyrt om man inte absolut behöver ha just sådana, men bra pris om man jämför med vad gt40 lås kostar annars.

https://www.aerocatch.com/aerocatch-3-xs/

Link to comment
Share on other sites

Har diskuterats tidigare någonstans (kommer inte ihåg om det var min tråd eller inte)
Men oavsett så kommer en blänkare om vilken modell det är, kostade ca 4500 för 4st vill jag minnas.
Dyrt om man inte absolut behöver ha just sådana, men bra pris om man jämför med vad gt40 lås kostar annars.
https://www.aerocatch.com/aerocatch-3-xs/

Tack för svar. Lite dyra för mitt bygge :)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...