swedishGT40 Posted June 26 Author Posted June 26 Nu är nämnd box limad, nitad och skruvad på sin plats. Tänker mig ha 6st dzus som håller luckan på plats senare. Quote
swedishGT40 Posted July 2 Author Posted July 2 (edited) Fick hem bränsledelarna idag, tyvärr var en av kopplingarna av fel typ, men resten var korrekt. Ska fixa fästen o rör etc. Så småningom. Edited July 3 by swedishGT40 Quote
swedishGT40 Posted July 3 Author Posted July 3 Börjar bli dags o se över kabelvägar på främre o bakre huven. Ni som plastat in kabelvägar i karossen, vad valde ni att plasta in för att kunna dra fram kablarna? Tänker mig någon form av formbart tunnare plaströr eller slang för o dra igenom som gärna går o plasta in med enkelhet. Har ni något tips? Quote
fege Posted July 3 Posted July 3 (edited) Flexslang för kabeldragning i lämplig grovlek tänkte jag använda. Edited July 3 by fege Quote
swedishGT40 Posted July 4 Author Posted July 4 11 timmar sedan, fege sade: Flexslang för kabeldragning i lämplig grovlek tänkte jag använda. Snyggt, hade ingen tanke ALLS på att dom fanns i klenare dimensioner än 16mm som är standard för hushållsel 😆 Får köpa lite 11 och 7mm så kan jag dra fram grejerna på karossen o plasta in dem. Stort tack Fredrik! 1 Quote
swedishGT40 Posted July 6 Author Posted July 6 Letar styrlager till gox svänghjulet. Men det lagret det borde vara enligt uppgift (034 105 313) är 24mm, men hålet i svänghjulet är 32mm. Någon mer som kör gox på svänghjul och råkar ha svar på vad det borde vara för lager? Annars får jag svarva en adapterring o pressa i för ett 24mm lager, men vore skönt o slippa. Quote
swedishGT40 Posted July 7 Author Posted July 7 Ny motor hemma, nu finns det en chans o hinna regga i år trots allt. Får se om man får ihop kampen mot klockan eller inte 😅 Quote
swedishGT40 Posted July 7 Author Posted July 7 (edited) Ytterligare en fundering, hur kör ni ventilation från tank? Tänker mig antingen en mässingsdämpare/filter för pneumatik, eller något litet luftfilter. Men har svårt o hitta något som får plats ovanpå tanken (pneumatikfilter får plats, men frågan är om det filtrerar gott nog så man inte suger ner skit i soppan) Bilder nedan på dom två olika jag funderar på. Edited July 7 by swedishGT40 Quote
Göran Nilsson Posted July 7 Posted July 7 1 timme sedan, swedishGT40 sade: Ytterligare en fundering, hur kör ni ventilation från tank? Jag har en slang till tankventilationen som jag har dragit så att högsta punkten är över påfyllningslocket å sedan ner under bilen. I ändan på slangen har jag ett finmaskigt metallnät för att inte insekter ska krypa in där. Quote
swedishGT40 Posted July 7 Author Posted July 7 24 minuter sedan, Göran Nilsson sade: Jag har en slang till tankventilationen som jag har dragit så att högsta punkten är över påfyllningslocket å sedan ner under bilen. I ändan på slangen har jag ett finmaskigt metallnät för att inte insekter ska krypa in där. Hmm, du nämner något jag inte funderat så mycket på. Dvs. om soppa kommer vilja evakueras via ventilationen i tanken då den punkten är lägre än påfyllningsröret. Beror kanske på funktionen på "roll over" ventilen som sitter i tanken som andningen ansluter till. Men gör man bort sig om ventilationen är lägre än påfyllningsröret oavsett backventil tro? Quote
Göran Nilsson Posted July 7 Posted July 7 53 minuter sedan, swedishGT40 sade: Men gör man bort sig om ventilationen är lägre än påfyllningsröret oavsett backventil tro? Min ventil i avluftningen är en rundslagningsventil, en kula som stänger om man slår runt, den ventilen är alltid öppen. Quote
swedishGT40 Posted July 8 Author Posted July 8 (edited) 22 timmar sedan, Göran Nilsson sade: Min ventil i avluftningen är en rundslagningsventil, en kula som stänger om man slår runt, den ventilen är alltid öppen. Min verkar vara av samma typ. Jag får nog som du säger dra upp en slang o göra en lov ner igen för o ventilera antingen utanför karossen eller genom kolkanister. Idag knycklade jag ihop sista rören för soppan, spegelvända sidor. Båda mynnar ut vid torpeden och sen får vi se hur sista biten med slang blir när mer saker faller på plats. Återstår o fixa infästningar och slangen mellan tank och rörstam samt avluftningen.(Som jag inte bestämt än om den ska upp framtill vid påfyllningen eller baktill vid torpedväggen) Förresten, på sista tiden så fixar inte forumet orienteringen på bilder längre, då stående bilder blir vridna när man lägger upp dem, något fel flera har problem med eller är det bara jag? Edited July 8 by swedishGT40 1 Quote
swedishGT40 Posted July 9 Author Posted July 9 (edited) Har börjat pilla på motorn lite i brist på motivation o göra klart annat 😆 Monterat nya stift, pumphusadapter, kamsynk. Återstår o fixa lite annat innan dem hinkas i o ur några ggr för o kolla mått o annat. Men mina tankar går lite hur jag vill lösa spridare för insuget. Tänker mig att man kanske kan svarva hylsor som man gängar in i hål man borrar i insuget med borrmall? Håller bra i min teori iaf, någon som kan komma på någon nackdel med nedan ritade bild? Edited July 9 by swedishGT40 Quote
swedishGT40 Posted July 10 Author Posted July 10 Jag behöver hjälp att hitta "rätt" firma för att balansera mitt svänghjul. Jag har vevparti och svängdämpare löst från motor, men inget originalsvänghjul att matcha balansering mot mitt nya svänghjul. Behöver en firma som balanserar svänghjul åt mig, men dom måste ha ett Ford 302 svänghjul med 50oz extern motvikt. Lär vara några fler som haft samma behov så fort man inte kör V8 låda, så vart/hur löste ni problemet? Quote
Mildseven Posted July 10 Posted July 10 Balans tompa i karmansbo. 0222-302 69 om håller på än är över 80 år 1 Quote
swedishGT40 Posted July 10 Author Posted July 10 (edited) Ska kolla upp tipset, tackar 😊 Tagit bort läckande tråg, bytt pickup och tråg samt monterat adaptern för vattenpumpen. Edited July 10 by swedishGT40 1 Quote
swedishGT40 Posted July 11 Author Posted July 11 20 timmar sedan, Mildseven sade: Balans tompa i karmansbo. 0222-302 69 om håller på än är över 80 år Utfallet vart bra, ska köra över vev, stakar, kolvar o svängningsdämpare som "underlag" för att balansera svänghjulet. Stort tack! 😊 1 Quote
swedishGT40 Posted July 11 Author Posted July 11 (edited) La upp en post om vad som var bästa sätt o lösa tankventilationen, men efter lite tänkande och diskussioner med en bekant så tog jag beslutet utan forumets input. 😊 Resultatet nedan: Där slangen kommer fram skall en 150° koppling ansluta slangen till porten.(Saknas) Svanhals placeras bakom torpedväggen, kommer gå att serva från kupén, men dold från båda sidor i färdigt utförande. Edited July 11 by swedishGT40 Quote
swedishGT40 Posted July 12 Author Posted July 12 Idag slutfördes soppaledningarna från tanken med infästning till samtliga klammer. Nu skiftas fokus till elen i fronten och lite parallellt jobb med motorns insug för o få in spridare i det. Tänker mig något likt bild, dock har jag trångt vid kanalerna och kommer nog få vara kreativ för o få till det 😆 Quote
swedishGT40 Posted July 14 Author Posted July 14 Plockat iordning delar för att få svänghjulet balanserat snart. Då kan jag faktiskt slutmontera det på motorn 😊 Jag måste ta tag i belysning på bilen, och iom det så har jag lite frågor riktat till @therealpinto Om jag köper blinkers och posljus likt dem i bild nedan, finns det några regler på hur dom måste vara monterade? Tänker t.ex. ljuskällans centrum framåt eller något dyl. För jag har sett dessa lysen monterade horisontellt på några byggen och undrar om det verkligen blir godkänt med sådan montering(skulle förenkla placering för min del iaf) Quote
therealpinto Posted July 14 Posted July 14 Många, eller de flesta, lyktor/insatser/etc. har pilar som visar monteringsriktning. Pilen ska då peka framåt om det är sidoblinkers eller utåt om det är fram/bak. De på bilden (sidoblinkers och ev. positionsljus) är väl avsedda för "liggande" montering men har de inga pilar (eller annan märkning som "top") finns det inga formella begränsningar. Förutsättningen är förstås att man uppfyller övriga krav på siktvinklar och höjder mm. Quote
swedishGT40 Posted July 14 Author Posted July 14 11 timmar sedan, therealpinto sade: Många, eller de flesta, lyktor/insatser/etc. har pilar som visar monteringsriktning. Pilen ska då peka framåt om det är sidoblinkers eller utåt om det är fram/bak. De på bilden (sidoblinkers och ev. positionsljus) är väl avsedda för "liggande" montering men har de inga pilar (eller annan märkning som "top") finns det inga formella begränsningar. Förutsättningen är förstås att man uppfyller övriga krav på siktvinklar och höjder mm. Tack för klargörandet 👍 Hade en diskussion med en annan byggare idag där vi undrade om en backkamera kan ersätta kravet på inre bacspegel, är det så? Eller är det så att inre backspegel kanske inte ens är ett absolut krav? Logiken i min bil iaf är att sikten bakåt är usel i bästa fall, och en backkamera skulle vara mycket bättre än en inre spegel i glas. Quote
heralue Posted July 14 Posted July 14 Invändig behövs ingen spegel, som du skrev är dessutom sikten obefintlig 1 Quote
swedishGT40 Posted July 14 Author Posted July 14 Tips sökes på verkstad/individ som är duktig på fyrhjulsinställning med avancerad bakvagn. Vill boka in för inställning i mitten september med möjlighet att justera tiden vid behov. Gärna i Västmanland med omnejd om möjligt då det underlättar 😅 Quote
swedishGT40 Posted July 15 Author Posted July 15 (edited) 7 timmar sedan, Mildseven sade: Däckspecialisten Köping Underbart, ringer dem direkt 👍 Lite småpul idag, kollat vart jag vill ha tändspolarna nu när motorn är i. Monterat adapterplattan på motorn. Pressat i styrlager i svänghjulet samt fixat oljefilter i kortare format så det får plats. När svänghjulet väl är balanserat så kan jag montera tryckplatta, lamellskiva, startmotor samt låda(efter tvätt) permanent 😊 Edited July 15 by swedishGT40 Quote
therealpinto Posted July 16 Posted July 16 On 2024-07-14 at 21:12, swedishGT40 sade: Tack för klargörandet 👍 Hade en diskussion med en annan byggare idag där vi undrade om en backkamera kan ersätta kravet på inre bacspegel, är det så? Eller är det så att inre backspegel kanske inte ens är ett absolut krav? Logiken i min bil iaf är att sikten bakåt är usel i bästa fall, och en backkamera skulle vara mycket bättre än en inre spegel i glas. De krav som finns är hur mycket man ska se bakom bilen ungefär, och det är väl beskrivet i bygghandboken. Det finns inga specifika krav på antal speglar på amatörbyggen. Vissa bilar kan klara sig med bara en bred mittspegel till exempel. GT40 är som du säger "svår" och min erfarenhet är att det är viktigt att arbeta med ytterspeglarnas form och placering så de fungerar för att hålla koll på trafiken. En kamera i mitten är framförallt bra vid backning, ska den fungera som bra "spegel" krävs det rätt dyra och bra grejer. De jag provat har ofta haft lite lagg men framförallt brister de ofta i djup och perspektiv. Quote
swedishGT40 Posted July 19 Author Posted July 19 On 2024-04-15 at 21:31, Göran Nilsson sade: Jag har köpt vajrar från denna firman ett par gånger. https://www.cable-tec.co.uk/applications/ andrew@cable-tec.co.UK Skickade ritningar med mina mått till både växelvajrar och gasvajern. Skissade vad jag ville ha o skickade till Andrew, fick till svar att dom bara tillverkas efter färdiga kodnyklar enligt nedan. Hade du samma premisser? Hade önskat fullt custom, men kanske inte finns. Quote
Göran Nilsson Posted July 19 Posted July 19 5 timmar sedan, swedishGT40 sade: Skissade vad jag ville ha o skickade till Andrew, fick till svar att dom bara tillverkas efter färdiga kodnyklar enligt nedan. Hej, jag skickade dessa ritningen till Andrew han hade lite synpunkter på ett par mått men det var allt. Måtten han hade synpunkter på var längden på de gängade delarna. Jag försökte hålla mig till de ingående komponenter som han visar på sin site/produktblad Gear box control cable 1 Rev 1.PDF Throttle Tension Cable No2 Rev 1 .PDF 1 Quote
swedishGT40 Posted July 19 Author Posted July 19 (edited) För en som inte vet, är 10.9 skruvar nitrerhärdat? Vill svartfosfatera vissa delar samt olja in dem. Fixade lite svartfosfatering av diverse fästen o justerhylsor idag. Glömde nämna att jag fixat iordning plåtarna på sidan av motorrummet för halv infällning av tändspolarna, kopplat bakre kontaktskarven, dumpat i motorn för mätning/test, måttat växelvajrar m.m. Edited July 19 by swedishGT40 Quote
swedishGT40 Posted July 20 Author Posted July 20 Tittar på bakre lysena, har läst att pilar skall vara i en viss riktning. Men denna lykta har inga pilar, får jag då rent tekniskt vrida den 90° för att få till infästningen, eller är den bara godkänd med märkningen horisontellt? @therealpinto Quote
swedishGT40 Posted July 20 Author Posted July 20 Avslutade dagen med lite kabelvägar i huvarna. Har inte fäst sista slangen bak fullt ut då jag inte vet än vart jag kommer ta ut matningen till backkameran. Troligen försöker jag gömma det i nischen ovanför skylten, men får se. Behöver plasta in fästen för lyktor, men drar mig för det 😆 1 Quote
swedishGT40 Posted July 21 Author Posted July 21 Ska bara nita in muttrarna i falsen så kan den limmas och nitas på plats. Detsamma med övre plåten med balja. Slutgiltiga steget är o fixa 2st täckbitar som blir locket över hålet. Quote
therealpinto Posted July 22 Posted July 22 On 2024-07-20 at 16:34, swedishGT40 sade: Tittar på bakre lysena, har läst att pilar skall vara i en viss riktning. Men denna lykta har inga pilar, får jag då rent tekniskt vrida den 90° för att få till infästningen, eller är den bara godkänd med märkningen horisontellt? @therealpinto Utan pilar, och om det inte står "top" nånstans skulle jag tolka det som att den får roteras. 1 Quote
swedishGT40 Posted July 22 Author Posted July 22 Klar med elen i främre huven med avsaknad av parkeringsljus och blinkers i fronten. Har också kopplat in elen till torkarmotorn och monterat all mekanik. Ej testkörd än, kanske måste byta plats på parkeringsläget om den stannar uppe instället för nere 😆 1 Quote
swedishGT40 Posted July 23 Author Posted July 23 Klurar på om man får göra ett hål i nummerplåten, något som vet? Tänkte fälla in backkameran i karossen och låta linsen sticka ut bara, men pga. Begränsad yta så skulle den isf. Behöva titta ut genom ett hål på ca 20-25mm genom nummerplåten. Det skulle INTE bli hål vid något tecken, utan landar i tomrummet mellan tecknen. Quote
swedishGT40 Posted July 24 Author Posted July 24 Backkamera placerad, fick svar att man inte får modifiera plåten något, så vart nedan lösning där jag kommer skjuta in plåten i kamerafästet och sen sätta kardborre på kortsidor/nedtill för o hålla skylten. Jag söker febrilt efter en lösning på blinkers i fram på bilen, ytor är extremt begränsat och antingen cirkulär form max 25mm, eller rad med dioder max 10mm bred, längd är inte lika noga, men under 100mm, gärna under 50 om möjligt. Men jag hittar inget inom dom måtten med rätt märkning 😕 Om någon av er sitter inne med tips så skicka på allt ni har tack, jag kommer snart få göra en desperat fullösning med stag som sticker ut från fronten för o husera en blinkers o kunna få igenom... Quote
Göran Nilsson Posted July 24 Posted July 24 Detta är den minsta godkända blinkers fram som jag lyckades hitta. https://www.kellermann-online.com/en/bullet-1000-extreme/182.100 Din backkamera är det en med Wi-Fi till läsplatta ? Quote
swedishGT40 Posted July 24 Author Posted July 24 7 timmar sedan, Göran Nilsson sade: Detta är den minsta godkända blinkers fram som jag lyckades hitta. https://www.kellermann-online.com/en/bullet-1000-extreme/182.100 Din backkamera är det en med Wi-Fi till läsplatta ? Samma här, men får lösa det på något vis. Och kameran kör trådlöst, minns inte om det var wifi eller inte, men kopplas in med 12 matning för backljusen. O sen kompatibel navigator. Köpte garmins grejer, men vill man köra android auto så får man titta på annan lösning tyvärr. Fixade lite småpill idag, upptäckte tex. Att Swedol säljer fyrkants profilgummi som jag kan köra som tätlist till kylaren 10x15mm, så köpte några meter o ska snida till o limma fast dem innan kylaren återmonteras efter att jag rillat rörändarna. Quote
swedishGT40 Posted July 24 Author Posted July 24 Gick ut en snabb vända och limmade list för bakre lyktor och för kylarens tätning mot ramen vid fläktarna, härdning tills imorgon. Quote
swedishGT40 Posted July 25 Author Posted July 25 Monterat tankarna igen, ska fixa klart med anslutning av påfyllning, luftning o matning till pumparna så är det klart. Fixade även stiftning till svänghjulet så det går att montera tryckplattan korrekt. Jag behöver hjälp med en sak här, har en kille som kan balansera åt mig, men måste ha tag i ett svänghjul till en ford v8 med 28oz extern balans som jag kan få låna av någon själ här, som jämförelse med mitt svänghjul när det skall balanseras. Detta är brådskande, så kan åka en bra bit för o hämta ett svänghjul denna vecka om det är så! Quote
swedishGT40 Posted July 27 Author Posted July 27 Vart inte mycket gjort i garaget idag tyvärr, hann med att montera nitmuttrar för plåten i fronten som ska limmas o nitas igen imorgon. Sen provmonterade jag backljus och dimljus lite snabbt. 1 Quote
swedishGT40 Posted July 28 Author Posted July 28 Nitat lite plåtar idag för o kunna stänga utrymmen som är klara. Upptäckte också att svartfosfateringen jag gjorde inte verkar fungera, det rostar av sig självt trots noga följda instruktioner... Någon som har en idé på hur det kan fixas, eller än bättre metod man kan göra själv hemma för att skydda metallrena detaljer från rost som man INTE önskar lackera? Om jag inte hittar lämpligare metod eller företag som är hjälpsamma med behandling i små batcher och snabb leverans så riskerar detta att äventyra möjligheten att regga i år tyvärr, vore väldigt surt 😕 Quote
swedishGT40 Posted July 29 Author Posted July 29 Pratat med firman som sålt kitet och det är tydligen inte rost, utan en oxidbildning från fosfaten som blir när för lite olja är kvar på delen. Summa summarum, jag behöver förzinka delarna istället så ska det bli bra tydligen. 1 Quote
swedishGT40 Posted July 29 Author Posted July 29 Fixat mer frigång för reaktionsstagen och preppat plåtar i bak för att kunna nitas in. Verkar dock förlagt vänstra sidans övre plåt, får se när den dyker upp. 🤔 Quote
swedishGT40 Posted July 30 Author Posted July 30 Mellan trädgårdsarbete så hann jag klä in underdelen mot kupén med isolering o dämpmatta samt montera lite plåtar mot bakvagnen båda sidor. Quote
swedishGT40 Posted July 31 Author Posted July 31 (edited) Fler plåtar på plats och verktyg för rillning version 2 klar, funkade perfekt! Så rillade anslutningarna till kylaren så den kunde slutmonteras. Tätningen sluter fint runt kylaren också. Summa summarum så är jag nöjd 😊 pan-widget Edited July 31 by swedishGT40 2 Quote
swedishGT40 Posted August 3 Author Posted August 3 Rillat rören som skall rillas och dragit på isolering inför montage i tunneln, ska fixa 1-öres klammer innan montaget dock för värmeväxlarrören. Isolerat plåtarna som skall klä tunneln också för att försöka motverka värmespridning i kupén. Även bytt alla bussningar i spakstället så inget glapp finns längre 😊 Quote
swedishGT40 Posted August 4 Author Posted August 4 Då fosfateringen inte vart nå bra så avlägsnade jag ytan med roterande borste och körde ny behandling med elförzinkning istället. Första batchen klar, det inkluderar tankband, fäste för handbroms och styrväxeln. Ska ta delarna till främre hjulupphängningen i nästa steg, det ska sen bakas i ugnen i 5 timmar för att motverka vätesprödhet... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.