Jump to content

Artos SGT40


Arto

Recommended Posts

Heeej Jesper, kul att höra av dig den här vägen!👍

Tackar! Måste erkänna att jag lekt med tanken att få reggat nästa sommar men erfarenheten säger att det brukar vara lämpligt att dubbla tiden ungefär🙄 🙂

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Insåg att jag inte uppdaterat på ett tag. Det har varit lite blandat med annat är GT40 ett tag men fått mycket gjort i alla fall. I huvudsak inpassning av kaross och montering av nästan alla lås, dörrhandtag etc. Dzus saknas forfarande.

Angående knappar så fabricerade jag egna men tyckte inte dom blev någon hit med känsla av 60-tal. Tänkte ändå att dom får duga men så visade sig att jag fått helt fel delar till att manövrera AC´n. Leverantören fixade till det utan knussel och bytte ut grejorna, dröm om min förvåning när dom dök upp. Det löste sig liksom av sig själv, tycker dom här duger riktigt bra.

1_resize.thumb.jpg.e98783bf744f9f121fe8a1dcab9de153.jpg

Å så hackade jag hål i golvet och fyllde det med en sådan här. Tusan va trevligt att kunna hissa upp och sedan ända ner till ride height.

1.5_resize.thumb.jpg.6d6e0e2e6621481475e7527a564fc7d0.jpg!

Karossen ja... Till att börja med trodde jag att det blir ganska mycket kapa, tyckte inte det passade något vidare faktiskt. Jo, jämfört med GOX gjorde det nog det alla gånger. Har tagit det vääldigt lugnt och lite i taget, flyttat, vridit, justerat, slipat lite. Sedan pysslat med annat. Plötsligt när man går och tittar får man en idé och justerar lite till och är jättenöjd, pysslar med annat ett tag. Å så kommer man på något igen och justerar lite. Sådär har det hållit på, ibland får man backa tillbaka, ibland blir det en förbättring. Det är ännu inte klart men karossen sitter fast och jag flyttar den inte fler gånger. Återstår spaltjustering, lite plastning och mer vädertätning innan man skulle kunna börja spackla men tror det bästa om den får sätta sig ett tag innan man börjar finlira. 

2.5_resize.thumb.jpg.09ea476f9df71c3399b279e3f21f457e.jpg2_resize.JPG.2a7ec669a1bbebd402b0b01ab1240927.JPG3_resize.JPG.97adbaf3913225d26e1e6abb45b09168.JPG4_resize.JPG.77fb3ff1a6e924650f558be8213481d2.JPG5_resize.JPG.2dff27b050242f71e86ab0340d22abf2.JPG

Hatten av till alla er som får till GOX-karosserna:notworthy:

Har tidigare klurat på hur att göra bränslepåfyllningen och tänkte nu sätta planen i verket. Ganska läskigt med påfyllningsslangen oskyddad inne i kupén kan tyckas. Inspirerad av era lösningar med slangarna inkapslade med plåt (vilket är en rejäl förbättring.)  tänkte jag göra lite flänsar och anslutningar och dra dom igenom 3" silikonslang som får bilda det extra skyddet. Det är ingen kanon-konstruktion men ger förhoppningsvis ett visst skydd. Hoppas bara man slipper testa den funktionen.

Lite delar:

6_resize.thumb.jpg.f0822b8d66a7488937d52181baaec6b4.jpg

Övre 3" slangstos påbörjad, snart tig-svetsa igen.....

7_resize.thumb.jpg.605b2e5dd24c39abbc1523e838cf92de.jpg

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Mycket vackert Arto,

Du får nog assistera mig när det är dags för karossen 😁

Ang. Bränslepåfyllningen, har jag förstått att du tänker köra silikon där? Blir orolig för det, du borde hålla dig till nitrilgummi. Finns att köpa hos hjertmans och firmor som kränger industrislang 👍

Link to comment
Share on other sites

Tack Daniel, hör av dig när det är karossdags. Vem vet, kanske kommer och hälsar på ändå vid något tillfälle🙂

Jag tänker att den där slangen förhoppningsvis aldrig kommer i kontakt med bränsle. Gör den det har det ju uppstått ett läckage från det som är påfyllningsslangen och som går invändigt. Den invändiga slangen är av en godkänd modell och med stålfjäder/spiralförstärkning. Att jag valde silikon är mest för att det finns gott om slangar i olika vinklar, den är mjukare och att konstruktionen tål mer deformation innan saker börjar gå sönder vid kollision. Det finns säkert motsvarande böjar i Nitril men jag är även rädd att det inte är möjligt att montera p.g.a. styvheten. Jag hoppas jag tänker rätt och är tacksam för alla era synpunkter och tankar. 

Edit: lägger upp lite mer bilder när tillräckligt med delar finns för att se konstruktionen.

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

Din bil kommer utan tvekan bli hur vacker som helst ,

dina lösningar på delar och problem både när det kommer till kvalité och det estetiska är otvivelaktigt väldigt höga, hatten av och :toot:

Edited by Hansol
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Påfyllningsskyddet: Delarna klara och provmonterade. Återstå att se hur bökigt det blir att trä igenom påfyllningsslangen sedan. Om någon får för sig att göra något liknande är det smartare att planera och svetsa dit ett 3" rör i ramen istället för att skruva den nedre flänsen som jag gjort.

Byggde upp med svets på alla rörändar som jag sedan svarvade till så slangarna sitter säkert.

Svets.thumb.jpg.501d3e1d8cc43663b62d3fc4392f8fe3.jpg

Kittet:

1954470866_pfyllningoskydd.thumb.jpg.6930f0a6f4bda37602f97afbf48f138e.jpg

Test fit.

testfit.thumb.jpg.22c0489d6552db77140256c51cc242aa.jpg
 

Den här adapterplåten ska få sig ett eloxeringsbad.

testfit2.thumb.jpg.a54df6032f54faa3037f63786fc77247.jpg

.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kom o tänkte på en sak Arto.
Har du säkerställt att gummislangarna inte ligger emot varandra?
Nu är rörelserna såklart små, men risken kanske finns att gummina kommer gnugga mot varandra och därmed så  skapar du en otät inre slang på kortare tid?

Dvs. du förkortar livslängden. Värt o fundera på iaf.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bra tanke där! 👍 Det har jag inte funderat på alls, man kanske ska ta och linda på någonting mjukt på den där tunna påfyllningsslangen? 

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Arto sade:

Bra tanke där! 👍 Det har jag inte funderat på alls, man kanske ska ta och linda på någonting mjukt på den där tunna påfyllningsslangen? 

Känns som att lösningen du skapat kommer vara en sån där "plocka ner varannat år och byt slitagedelar"-lösning.
Dvs. inte den bästa, men du har redan panelat, så att bygga en box runt är uteslutet, så förstår ditt val av lösning.

 

Kanske finns någon här som har en klipskare lösning, men jag kommer inte på någon sådär på stört iaf 🙂

Link to comment
Share on other sites

Det tror inte jag är någon risk bara man skyddar slangen mot nötning som extra säkerhet. Jag vill inte ha en box i plåt, föredrar istället att ha skyddet i ett mjukt material som är följsamt vid deformation. Det finns ju en anledning att man kör med gummitankar. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Plastning pågår fortfarande, just nu luftkanaler till frambromsarna. Ett i mitt tycke smidigt sätt att göra formar är vanlig cellplast, lätt att såga och slipa till tills den passar. Bra att sedan fästa dom på en skiva med dubbelhäftande tejp så bitarna inte flyger omkring.

Duct1_resize.jpg.bf07f9b5c788c369244e614eb025c567.jpg

Sedan klä med aluminiumtejp (finns på Biltema) som man slätar till med knivskaftet. Sedan ett lager formvax som även fyller i lite småveck som uppstått i tejpen.

duct2_resize.jpg.c9a446748d3d575bcd80ee92d0ba6968.jpg

På med plasten.

Duct3_resize.jpg.260df5ccc2be7c75c9f92c9f0dc23cb4.jpg

Bryt sönder och såga rent kanterna

Duct4_resize.jpg.c8958d7b87307dc86da8f0f982b38b19.jpg

Väljer att skruva dit luftintaget så man kommer åt att montera ett nät i grillen.

duct5_resize.jpg.4ac9bd5a075831047469ec1a6e95ac51.jpg

Edited by Arto
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Snart klar med plastningen på framhuven, lampor på plats. 

1511007346_Framlampor2_resize.thumb.jpg.bf300e7b87059fb7a9f8ed426a2d7bea.jpg

Blir en liten blinkers i hörnan vid extraljuset. Återstår parkeringsljus på något vis, kanske man kan borra i ett lampfäste i reflektorn på huvudstrålkastaren?

Någon som har något bra förslag på lösning?

Framlampor_resize.jpg.1f7b21d08177a78cf8ddd73728866220.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

31 minuter sedan, Arto sade:

 

Framlampor_resize.jpg.1f7b21d08177a78cf8ddd73728866220.jpg

Precis sådär som jag vill ha det med lamporna, kan du snälla dela med dig av recept på lyktor?

Kanske går att hitta en huvudstrålkastare i samma format med positionsljus inbyggt Arto?

Om du inte kikat på sidoblinkers än så tycker jag personligen om hella 2BA 008-xxxx eller 2BA 009-xxxx, med rätt infästning så ligger dom plant med karossen och kan sitta fint framför hjulhuset.

Link to comment
Share on other sites

Huvudstrålkastarna är väl inget stort problem antar jag? Saab99 med orginal fästram, lite plåtbitar och plasta fast fästen. Fjärrljusen fick jag leta efter men hittade tillslut som finns i bl.a. BMW E32. Ytterdiameter 1 3/4" som det ska vara. Uppgraderade sedan dessa till S.E.V. Marchal med en liten vinyldekal :whistling:

Edit: närbild på uppgraderingen

Uppgradering.jpg.5644bc435f5a19ccae47774469e0b6ce.jpg

Edited by Arto
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Haha, du är rolig du Arto 🙂

Men blinkersen då, hade du hittat godkända blinkers med rätt märkning som får plats i den lilla triangeln som är kvar i övre hörnet?

 

Ska kika på saab 99 ljusen, men vore nästan ännu bättre o hitta liknande med pos.ljus i också.

 

EDIT: Hittade helljusen här iaf, sen om det är den billigaste är frågan, men är hella iaf.

https://www.schmiedmann.com/en/bmw-E32/1066-new?product=63121378338H
https://www.schmiedmann.com/en/bmw-E32/1065-new?product=63121378337H

 

Marchal strålkastare:
https://www.les-six-troenes.com/part/65/marchal-h4-iodine-cat-head-same-style-as-marchal--175/
Men dom skall väl vara konkava om det ska vara rätt vill jag minnas?
Finns flertalet varianter under "marchal 175" på sidan.
Men ingen är äkta om jag förstått det rätt, utan äkta kopior 🙂

 

Bryr man sig inte om märket så finns det cibie med parkeringsljus på också.
https://www.danielsternlighting.com/products/products.html
H4 high/low beam, with parking light: $186/pair

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Äh, ska sluta förstöra din tråd snart Arto, men vill posta denna först.
https://www.rallylights.com/hella-200mm-rectangular-ece-h4-headlamp-with-city-light-each-hl95001.html
En hella med positionsljus. Finns säkerligen o få tag i närmare geografiskt också.
EDIT: Fanns på autodoc utan bild:
https://www.autodoc.se/hella/928947

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Man får tänka på det här med E-märkningarna, att borra in hållare för parkeringsljus i en insats som inte är E-märkt för det (med ett "A" på glaset) är formellt sett inte OK.

För blinkers gäller också att klara höjdkraven (minst 350 mm över mark) samt siktvinklarna, 45 grader inåt och 80 grader utåt.

När det gäller själva blinkerslampan så är mitt tips att titta på Kellerman Extreme. De är dyra men har korrekt E-märkning och syns bra. Den runda heter Bullet 1000 Extreme, 39 mm diameter så den är smidig. Det finns också mer avlånga om man vill ha det. De är gjorda för utanpåliggande montering men allt går ju att modifiera...

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej Gustaf!

Tycker det är lite svårt att få godkänd belysning i den nedre delen ö.h.t. Ska man klara det får man bygga bilen med lite för hög markfrigång fram. Även parkeringen ska ju sitta på min. 350mm. så allt sådant måste som jag ser det, sitta på annan plats. Om jag mätt rätt förstås:rolleyes:

Blinkersen är f.ö. E4-märkt och som jag förstår tänkt som sidorepeeter, d.v.s. inte godkänd fram.  Är det ok att ha den där ändå om man har en till godkänd blinkers monterad annanstans? 

Blinkers.jpg.6cbcfe83f5ff03d7e623a3451d2c1c30.jpg

3 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Äh, ska sluta förstöra din tråd snart Arto, 

Posta på bara, inget blir förstört🙂. Kikade på lamporna men tyckte dom har fel form, visserligen rektangulära men.....

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är svårt att få till höjderna.

Siffran 4 inom ringen med "E" har inget att göra med vad den är godkänd för (det anger bara vilket land som utfärdat godkännandet). Du ska leta efter en ensam siffra, 1 (blinkers fram), 2 (blinkers bak) eller 5 (sidoblinkers). 1 och 2 kan ha sällskap av "a" eller "b" också beroende på variant.

Formellt sett får det bara finnas godkänd belysning monterad, på korrekt plats. 

Gustaf

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, therealpinto sade:

Man får tänka på det här med E-märkningarna, att borra in hållare för parkeringsljus i en insats som inte är E-märkt för det (med ett "A" på glaset) är formellt sett inte OK.

För blinkers gäller också att klara höjdkraven (minst 350 mm över mark) samt siktvinklarna, 45 grader inåt och 80 grader utåt.

När det gäller själva blinkerslampan så är mitt tips att titta på Kellerman Extreme. De är dyra men har korrekt E-märkning och syns bra. Den runda heter Bullet 1000 Extreme, 39 mm diameter så den är smidig. Det finns också mer avlånga om man vill ha det. De är gjorda för utanpåliggande montering men allt går ju att modifiera...

Gustaf

Går dessa att montera ur sina hållare?
Fick nämligen inte det svaret när jag pratade med dem, och därmed blir dom opraktiska för bilar. (eller nja, kanske sevens funkar de bra på)

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte provat att ta isär Kellerman Extreme, och jag tvivlar på att de är "designat demonterbara" på så sätt. Men för den som vill, kan det inte vara omöjligt att modifiera husen så de går att montera infällt. Såga, fila, borra...eller bara montera bakom ett hål i en karosspanel.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jädrar va smått det är, lyckades knäppa en bild genom luppen:

E4 = Godkännandeland Holland,

Pilen ska peka framåt,

5=sidoblinkers

Stämmer väl? Men vad står 01 för?

51581886322_BlinkersEmrkn.jpg.659e0faebe4ab8ee527dbb89e21cf5ca.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Arto sade:

Jädrar va smått det är, lyckades knäppa en bild genom luppen:

E4 = Godkännandeland Holland,

Pilen ska peka framåt,

5=sidoblinkers

Stämmer väl? Men vad står 01 för?

51581886322_BlinkersEmrkn.jpg.659e0faebe4ab8ee527dbb89e21cf5ca.jpg

Godkända för båda front och sida?

Vad är dom köpta från?

Link to comment
Share on other sites

01 anger normalt sett en revision av direktivet som den är godkänd för. Så den på bilden ovan är endast godkänd som sidoblinkers.

1a och 1b är inte vänster/höger utan a/b har att göra med ljusstyrkan (som i sin tur styr hur nära den får sitta halvljus - 1b är starkast).

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, therealpinto sade:

01 anger normalt sett en revision av direktivet som den är godkänd för. Så den på bilden ovan är endast godkänd som sidoblinkers.

1a och 1b är inte vänster/höger utan a/b har att göra med ljusstyrkan (som i sin tur styr hur nära den får sitta halvljus - 1b är starkast).

Gustaf

Eh, på sidan 157 i bygghansboken V1.2 läser jag 1a = vänster, 1b = höger för blinkers fram, samma på bakre men då en tvåa framför bokstaven???

Link to comment
Share on other sites

44 minuter sedan, Arto sade:

Eh, på sidan 157 i bygghansboken V1.2 läser jag 1a = vänster, 1b = höger för blinkers fram, samma på bakre men då en tvåa framför bokstaven???

Ja, men det är tyvärr fel, miss i korrekturläsningen. Se http://sfro.com/images/stories/dok/Regler_bil_utdrag_20180403.pdf för en helt gratis korrigering av allt som rör regler 🙂

 

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

On 2019-11-21 at 11:45, therealpinto sade:

Ja, men det är tyvärr fel, miss i korrekturläsningen. Se http://sfro.com/images/stories/dok/Regler_bil_utdrag_20180403.pdf för en helt gratis korrigering av allt som rör regler 🙂

 

Gustaf

Oj, jag hade för mig att jag hade svarat:blush: sorry. Har laddat ner dokumentet och lusläst, där står det ju en hel del annat som är intressant, Tack Gustaf!

Roar mig f.ö. kungligt med elsystemet. Köpte el-härva från SGT med tanken att det sparar minsann mycket tid och arbete:wacko:  Till att börja med tog jag för givet att man får med ett elschema vilket var fel, är även måttligt imponerad av utförandet med konstiga dimensioneringar och lösningar. Inte ens en lista på vilka säkringar och reläer som går till vad. Antagligen är det enklare (och bättre) att bygga själv från scratch. Nåja: Efter lite för många timmar börjar jag nu fatta ur hur kablarna går och kan bygga om till något man kan leva med. Tur att man har en lokal där det går att sprida ut sig🙂

Tålamod.....tålamod..

20191205_110353.thumb.jpg.7bbdd4d5e9f3d1dcaf80b3ccbdce5ca9.jpg

Link to comment
Share on other sites

SGT = Southern GT i England som säljer GT40-kit och delar. Där har jag handlat en del, mycket har varit fel men dom har tagit ansvar och fixat till det. Han säger att han själv inte har ett schema och den som gjort härvan är borta(?) så han kan inte hjälpa till helt enkelt. Nu har jag ju börjat modda mitt, så då är det ju inte längre aktuellt att returnera härvan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

It´s alive,

Och det med att bara bränt en säkring alldeles i början.  Återstår bara att byta ut ett par sladdar mot grövre lite kaliber och hänga upp härvan bakom panelen. Bygger så att det går att lossa några kontakter och säkringshållarna så att panelen kan monteras/demonteras komplett.

Alive.jpg.e33bd72e492109ad7371ffb69ff335dd.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Håller på lite med motorn som får ett ombyggt oljetråg.  Det var lite mer pill än jag anade men så är det väl med det mesta verkar det som :huh::smile:

20200126_103114_resize.jpg.9db7f2c8133a13dc4d7f9d4d8aeb935e.jpg

20200126_181546.thumb.jpg.813f637d6d8803246c2513942a1b8492.jpg

Bafflar

20200129_175217_resize.jpg.6a2c46e18fedc97fbe2c936fb48aabd5.jpg

Klart i botten,. Det blir en 2mm aluplåt som skruvas i baffellådan.

20200130_123042_resize.thumb.jpg.a9b8849630135c68f2289185eb1f1f2b.jpg

Pickup

20200128_120520_resize.jpg.61c89b6bb5b0f4968da156fae532f4bb.jpg

Läcktest 0,3 bar och såpvatten

Å20200130_170953_resize.jpg.d1ef627a1acb9c0750eb8b1ec9059ab5.jpg

Å så lite färg, ligger där och torkar nu

20200130_210718_resize.jpg.c87b80479d6fd2c024b035e3198c4b96.jpg

 

 

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

P.g.a. förekommen anledning har man fått lära sig att kolla allt.

 Läcktest av bränsletank, hade inga ballonger så det fick bli en nitrilhandske, en så´n där tunn ni vet.

20200212_001724_resize.jpg.c499918293d825905cf42d9dd3bdf7dd.jpg

 

 

Mycket riktigt, hittade totalt tre läckor :doh: Undrar om det kan vara så att det vilar någon slags förbannelse över oss GT40-byggare ? (eller leverantörer?):image018: 

20200212_130304_resize.jpg.9470a33b8c07b6345b8e3104f0f5dcc2.jpg

Efter renslipning och urborrning av porerna gick det bra att svetsa. Som tur var dessa i änden så det gick att trycka undan skummet genom påfyllningsröret. Det ska bli spännande att kolla nästa tank när den här är monterad.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag skrev nog lite otydligt, sorry. Jag har köpt tankarna, när man gör det och dom ska vara "pressure tested" är det svårt att låta bli att ha synpunkter. Hade jag svetsat dom själv och haft tre små läckor hade jag varit helnöjd och gladeligen sytt igen hålen. Det går väl knappt att provtrycka med mindre tryck är att använda en sådan där handske som mätare så det går ju inte att skylla på det heller.  Nu kör jag med betydligt högre tryck för jag vill vara säker, handsken är borta och ca:0,6 bar. (Mätt med däcktrycksmätare så dålig precision) Diskmedlet avslöjar inga läckor nu så tanken får stå så till imorgon kväll. Får se om den håller samma då.

20200212_194605.jpg.3c7329ebddfb48d8aace20b9253d0da7.jpg

@heralue Micke: Köpte du dina tankar i UK, eller egen tillverkning? Om det var UK var nog turen med i bilden på ett eller annat sätt :icon_thumbup:

Edit: lade till bild

Edited by Arto
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Jocke4U sade:

@Arto Bra jobbat - var köpte du dina tankar?

Tack Jocke, man blir ju lite besviken när man upptäcker skitjobb men humöret börjar räta till sig någelunda igen😃. Handlade dom på sgt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...