Jocke4U Posted February 13, 2020 Posted February 13, 2020 22 timmar sedan, Arto sade: Tack Jocke, man blir ju lite besviken när man upptäcker skitjobb men humöret börjar räta till sig någelunda igen😃. Handlade dom på sgt. Håller med dig Arto men sen är ju de flesta GT40/Locost leverantörer "småbyggare". Med 3 läckor som du kanske kunde täppa till genom att "smälta ihop" så kanske det är ok. Är SGT's tankar skumfyllda eller liknande? Quote
Jocke4U Posted February 13, 2020 Posted February 13, 2020 On 2020-02-12 at 22:15, heralue sade: Jag gjorde egna i rostfritt Då kan man ju tanka E85 😉 Quote
Arto Posted February 13, 2020 Author Posted February 13, 2020 (edited) 32 minuter sedan, Jocke4U sade: Håller med dig Arto men sen är ju de flesta GT40/Locost leverantörer "småbyggare". Med 3 läckor som du kanske kunde täppa till genom att "smälta ihop" så kanske det är ok. Är SGT's tankar skumfyllda eller liknande? Det är tätt nu så det är fixat, "one more to go", styrbordstanken i helgen är tanken Det går inte att svetsa om det är en por fylld med skit, det är ett måste att borra ur så det blir helt rent. Hade en järnpinne med en skruv i sidan, tryckte undan skummet och hakade fast skruven innanför kanten före svetsning. Det står fylld med Explosafe på deras hemsidan men det är skumblock i verkligheten. Edited February 13, 2020 by Arto Quote
Arto Posted March 22, 2020 Author Posted March 22, 2020 Elsystemet börjar nu hitta sin plats. Håller nu på att snickra till en tunnel som täcker över alltihop. 4 Quote
Arto Posted April 14, 2020 Author Posted April 14, 2020 Den börjar visa små livstecken🙂 Blinkerslamporna är provisoriska och endast för funktionstest, får hitta på någonting annat innan besiktning. Det är lite läskigt att koppla på strömmen första gången men det funkade utan rök och eld. En bild på min provisorisk fegis-huvudsäkring..... Har även gjort aluminiumvinklar så dörrarna inte lyfter på Mulsanne-rakan. 3 Quote
Jocke4U Posted April 14, 2020 Posted April 14, 2020 Snyggt @Arto - att du vågar ha rutan hängandes i garaget med tanke på att man kanske hugger tag i vinkelslipen och bara ska kapa/slipa nåt 😉 😄 Quote
Arto Posted April 14, 2020 Author Posted April 14, 2020 (edited) Tack Jocke, Jag hoppas rutan klarar sig då vinkelslipen normalt håller till längst bort i garaget, men det är ändå bra att tänka på Edited April 14, 2020 by Arto 1 Quote
swedishGT40 Posted April 15, 2020 Posted April 15, 2020 10 timmar sedan, Arto sade: Tack Jocke, Jag hoppas rutan klarar sig då vinkelslipen normalt håller till längst bort i garaget, men det är ändå bra att tänka på Det hoppas jag med 🙂 Har gjort det misstaget förut på en bil, fick skrapa o våtslipa rutan för o försöka rädda den 😅 Och då var ändå rutan långt bort från slipsprut tyckte jag. Rutan till nuvarande bygge står inte ens i samma lokal av den anledningen. Quote
Örjan Brattberg Posted April 15, 2020 Posted April 15, 2020 Har en gång förstört en originalruta till en äldre bil med vinkelslipen. Håller med Jocke och rekommendrar också ett annat utrymme eller åtminstone ett skydd över. Snyggt aluminiumjobb. mvh Örjan 1 Quote
Arto Posted April 15, 2020 Author Posted April 15, 2020 Hua, blev lite nervös nu Hoppas den trivs under skynket, Tack för omtanken 1 Quote
Arto Posted May 1, 2020 Author Posted May 1, 2020 host-host slut på munskydd i butiken... Kom på att jag har en kinesisk friskluftmask som nu fått göra lite tjänst. Den funkar faktiskt riktigt bra. Spaltjakt pågår.... I början av karosspassningen lyckades jag slipa av lite för mycket i botten på dörren så det blev att slipa ännu mer och plasta dit en ny kant. Det är ganska tjockt med gelcoat på dom här karosserna så en del fixar sig med slipning där man lyckats få lagom trångt. Blir förstås lite justering med glasfiberspackel på många ställen men det börjar arta sig. 6 Quote
Hansol Posted May 1, 2020 Posted May 1, 2020 Det kommer bli ruskigt bra detta -ser att du har rejäl koll på kaross springorna , diffar det max på ett par hundringar eller ? 1 Quote
Arto Posted May 1, 2020 Author Posted May 1, 2020 2 timmar sedan, Hansol sade: diffar det max på ett par hundringar eller ? Ha-ha, tack Peter! Men inte då, det varierar lite varje gång jag stänger huvarna/dörrarna, man får ha lite större toleranser på dom här vagnarna. Jag är rädd att det kanske är lite för trångt? Siktade på ca: 4mm men det är under på vissa ställen. Det ska ju få plats lite färg också Quote
heralue Posted May 1, 2020 Posted May 1, 2020 Jag springorna varierar...... Får lov att justera titt som tätt. Quote
Arto Posted May 2, 2020 Author Posted May 2, 2020 (edited) Det känns trevligt med ett hyggligt utgångsläge, sedan kan det ju få variera. Bättre att lyssna på ljudet och njuta istället när det är dax🙂 Appropå glipor: Hur tusan får man lillhuven att ligga någotsånär still på ett smidigt sätt? Edited May 2, 2020 by Arto Quote
Hansol Posted May 2, 2020 Posted May 2, 2020 Om det är radiella rörelser du vill minimera borde det väl kunna lösas med svarvade styrhylsor i lillhuven ? Quote
Arto Posted May 2, 2020 Author Posted May 2, 2020 Tyckte det kändes lite för omständigt. Har fixar lite mer med huven och kommit på att den behöver även någon form av distanser i samband med Dzus-låsen så det blir lite mer stumt i hörnen. Försöker kombinera detta, bilder kommer när det finns något att fota. Quote
Arto Posted May 3, 2020 Author Posted May 3, 2020 (edited) Det blev ett jäkla meck med Dzusen till lillhuven. Letade efter långa Dzus men hittade inga, så det blev att förlänga efter tips från @Magnus. Viktorsson Skruvhalvorna monteras med loctite sedan när det är justerat. Sätter såna här mackapärer i fiberbakelit på undersidan av lillhuven. Det får funka som kombinerad distans och mutter så kan man skruva dit låsen. Tanken är att den ska hålla lite ordning på den långs vingliga låsskruven. Gjorde f.ö. bort mig och limmade med långsam laminatepoxy, måste härda ett tag till innan det går att testa. (Har ju JB Weld i skåpet) Edited May 3, 2020 by Arto Quote
Arto Posted July 5, 2020 Author Posted July 5, 2020 Har slöjdat avgassystem och vill tacka @Hansol /Peter för inlägget med "dummy-ramen" att bygga motorn i. Otroligt behagligt med rätt arbetshöjd och åtkomlighet från alla håll när man planerar och meckar med det som ska sitta på motorn. Att lägga 3-4 timmar på en sådan ram rekommenderas Nedan lite bilder på rykrören. Lösningen för säkring av kollektorerna är lånad från en röd GT40 med vit striping Resten tänkte jag göra på plats i bilen så rören kommer ut på rätt ställe. 3 Quote
swedishGT40 Posted July 5, 2020 Posted July 5, 2020 Stiligt Arto 👍 Har en fråga som jag alltid undrat på när man ser den typen av skarv som är innan samlingsröret. Hur tätar man denna skarv då inget klämmer ihop rören, är det en kona invändigt som rören trycks mot? Och om det är så, så måste trycket som skapas med skruvarna bli ensidigt. Eller smeter man keramisk avgaspasta på allt och drar ihop med skruvarna bara? Quote
Hansol Posted July 5, 2020 Posted July 5, 2020 Den rördragningen vart hur vacker som helst , riktigt snyggt jobb !! 1 Quote
Arto Posted July 5, 2020 Author Posted July 5, 2020 1 timme sedan, swedishGT40 sade: Hur tätar man Raka rörändar och lite pasta + hålla tummarna förstås Quote
Arto Posted August 16, 2020 Author Posted August 16, 2020 Har kört ut bilen i finvädret på dagarna, perfekt väder för att solbada karossen🙂 En erfarenhet blev att det hade varit bra att ha en mörkare slipgrund, den kritvita ville inte bli så varm förstås. Sprutade på lite mattsvart där dom största plastningarna är gjorda. Kan dock konstatera att karossen rör på sig🙂 2 Quote
swedishGT40 Posted August 16, 2020 Posted August 16, 2020 Och jag som trodde dom mörka partierna var solbränna 😎 Quote
Arto Posted September 4, 2020 Author Posted September 4, 2020 Min bil håller på att bli helt grå. Garagelack är på g, tycker det inte behöver vara så himla perfekt men blir ändå över förväntan. Sprutade framhuven förra helgen och tänkte göra det samma med bakhuven den här helgen om allt går som tänkt. Det blir ju ingen show-lack precis. När jag precis stod och beundrade ett lager som flöt fint på framhuven kom en stor svart fluga som hade beslutat sig för en landningsövning bredvid ena framlyset. Först tänkte jag bara döpa flug-f*n (Gunnar?) och låta den vara kvar. Istället efter kort övervägande tog jag den vänligt men bestämt i nackskinnet och lyfte bort den, släppte ner den på golvet där den vinglade runt en stund med sina gråmålade fötter. Han finns inte längre kvar utom i minnet, och märket på huven förstås. En liten bit i taget så blir det förhoppningsvis ändå en GT40 till slut. 5 Quote
Arto Posted October 13, 2020 Author Posted October 13, 2020 (edited) Efter lite våtslipning av ett par rinningar och lite damm, sedan en polering blev resultatet bättre än väntat Roade mig med dekaltrimning i helgen, en behaglig tillvaro i garaget. Nu återstår det en to-do-lista som inte är toklång så det ska inte vara några problem med att vara klar för besiktning till våren. Tejpade dit ena luftintaget på bakhuven för att hitta en lämplig position. Dom där satt ju mest på MKII:orna men gillar stuket på dom och kylningen till bakbromsarna skadar ju inte heller. Väljer att skruva fast dom då det kändes praktiskt för både lackering och bakrutemeck. Edited October 13, 2020 by Arto 9 Quote
Magnus. Viktorsson Posted October 13, 2020 Posted October 13, 2020 Fantastiskt gött jobbat, så stiligt det blir.👍 1 Quote
dmc12Hank Posted October 13, 2020 Posted October 13, 2020 Fan va snygg den blir! En av mina drömbilar. 1 Quote
dmc12Hank Posted October 13, 2020 Posted October 13, 2020 Snygg färgkombination. Kanske ska låna den rakt av :) Quote
Arto Posted October 13, 2020 Author Posted October 13, 2020 Tack så mycket för alla snälla och glada tillrop, det värmer Ska bli intressant att växla om från "ensam i garaget" till träffar och annat kul kommande sommar🙂 1 Quote
Hansol Posted October 13, 2020 Posted October 13, 2020 Du fortsätter med att gå från klarhet till klarhet .Hatten av !! 1 Quote
Jocke4U Posted October 13, 2020 Posted October 13, 2020 Så snyggt @Arto ser fram emot att se den live 2021 (om inte innan 😉 ) 1 Quote
Arto Posted October 13, 2020 Author Posted October 13, 2020 Ja, det är bara trevligt med besök, bara att höra av sig och komma och hälsa på. Jag har besökt flera byggare, det har varit både trevligt, lärorikt och givande (& förhoppningsvis ömsesidigt). Och spionbesöken har alltid gett mig något nytt och intressant att fundera på Tack även du och Peter för dom fina orden Quote
Arto Posted October 14, 2020 Author Posted October 14, 2020 Det är Audi Nardograu. Tänk på att datorskärmar oftast ljuger så ett besök och se live hos en bilhandlare kan vara lämpligt. Jag hade f.ö. ett intressant fenomen. Det är en solid akryllack utan klarlack. Vid slipning/polering ändrade sig färgen till något ljusare kulör så det blev till att polera hela bilen för att få samma nyans. Har fått exakt samma fenomen med två olika färgfabrikat. Har fått höra att det händer mest med blå färger och det är en hel del blått i just den här. Quote
swedishGT40 Posted November 23, 2020 Posted November 23, 2020 @Arto Du som gjort karossinpassning och lackering nyligen. Hur stora spalter lämnade du på karossen innan den lackerades? Antar att man lär lämna dom större än man vill ha på färdigt utseende för att få plats för utjämningsspackel och lack, så vad är lämplig spalt före lackering för att få dom där trevliga 3-4mm färdig spalt när bilen är lackad o klar? Quote
daromer Posted November 23, 2020 Posted November 23, 2020 Man spacklar ju inte ihop spalterna och säger du 3-4mm så lämnar du 4 mm kommer du få precis under 4mm. grund + lack fyller inte så himla mycket som man kan tro om man inte lägger tjocka lager med slipgrund. Men den lägger man ju inte i hörnen. Man passar in där man vill ha det från början och lackar helt enkelt. 1 Quote
Arto Posted November 23, 2020 Author Posted November 23, 2020 (edited) Jag siktade på 4mm och tycker det blev bra, 3 hade varit för tight. Edited November 23, 2020 by Arto Quote
Arto Posted December 21, 2020 Author Posted December 21, 2020 (edited) Det är tur att intresset är av den Coronasäkra sorten så man kan nörda ner sig ordentligt Har bakat lite, lägger upp några bilder från helgens övningar. Formar i alu. I bageriet, bullarna nästan klara. Monterat Här är det finlir på formen till nästa sortens kakor. Rätt tidsödande men kul🙂 Nästa blir sidorutor..... God jul och Gott Nytt År på er alla bilnördar! Edited December 21, 2020 by Arto 8 Quote
Hansol Posted December 21, 2020 Posted December 21, 2020 (edited) Vackert Arto !!! , lite annorlunda Julbak och inget som doppas i grytan kanske. Din kriativa sida tillsammans med coronatider firar stora segrar i garaget. Edited December 21, 2020 by Hansol 2 Quote
robertk Posted December 22, 2020 Posted December 22, 2020 Blir super fint! Jag är grymt imponerad av dina bakkunskaper! 1 Quote
Arto Posted January 3, 2021 Author Posted January 3, 2021 (edited) Klart fram, garnerade baket med en svart kant. Strulade lite med den svarta färgen som ville försvaga plasten med någon konstig kemisk reaktion men Biltemas plastfärg funkade, tur att man testade på lite spillbitar först. Sidorutor är inpassade men ska fixas till det slutliga. Mycke pyssel men passformen blev läskigt bra till slut. Ventilationsrutan var inte så lätt att få till hyggligt, håller på att öva med gasolbrännaren för att polera till kanterna, känns just nu som om det kan gå precis hur som helst Nästa projekt får nog bli en öppen bil utan tak och sidorutor Edited January 3, 2021 by Arto 9 Quote
Hansol Posted January 3, 2021 Posted January 3, 2021 Blir äckligt bra det där , och vilka talanger och kunnande inom bageri du sitter inne med 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.