Jörgen Granberg Posted July 31, 2018 Posted July 31, 2018 Den hÀr forumtrÄden Àr tÀnkt att handla om 7ul1us S7 byggd av Christer Johansson, Kopparberg. Numera Àgd av Jörgen Granberg, UmeÄ. Jag Àr en saabfantast sen lÀnge, saabskadad redan under uppvÀxten. För tillfÀllet stÄr det tre saabar pÄ gÄrden och nu Àven en Super Seven med saabmotor. Senaste tvÄ Ären har jag spenderat mycket tid med att renovera och trimma en Saab 9000 A50. 2009-2014 Byggde Christer 7ul1us S7. I mitt tycke Àr det hÀr en vÀldigt vÀlbyggd Super Seven med smarta lösningar som gÄr lÄngt utöver enklast möjliga. Byggkvalitén Àr svÄrslagen. För mig började den hÀr resan med att jag snöade in pÄ att Àga en Super Seven. Kravet har dock alltid varit att det ska sitta en turbomotor frÄn Saab i sjuan. Detta gjorde att det inte fanns sÄ mÄnga att vÀlja pÄ om man skulle köpa en fÀrdig. Jag blev dÀrför tidigt instÀllt till att bygga sjÀlv med hjÀlp av ett Westfield startkit. Jag var precis i startgroparna pÄ att bestÀlla ett startkit nÀr jag sÄg att Christer skrev en kommentar pÄ Facebook att han gick i tankarna pÄ att eventuellt sÀlja. Eftersom jag var intresserade av en Super Seven med saabmotor sÄ hade jag bra koll pÄ vad Christers bil var och var inte sen pÄ att kontakta honom för att se om jag kunde köpa den och spara mig 4 Ärs byggtid. Efter lite betÀnketid sÄ blev det bestÀmt och jag tog en slÀpkÀrra och Äkte och hÀmtade sjuan. 130 mil tur och retur blev det innan den kom hem pÄ gÄrden. Det kommer inte bli nÄgra stora mekaniska ombyggnationer i den hÀr forumtrÄden. UnderhÄll och smÄ förbÀttringar dÀr det Àr möjligt Àr vad den mestadels kommer handla om. SÄ hÀr sÄg den ut första dagen i nya hemmet. [ 6 Quote
Jörgen Granberg Posted August 2, 2018 Author Posted August 2, 2018 Dags för en första uppdatering. Först och frÀmst sÄ fÄr man inrikta sig pÄ att bekanta sig med bilen frÄn början. Tror att jag lyckats köra 15 mil hittills. Sambon har dock inte fÄtt möjligheten att Äka Àn och jag har tyvÀrr mÀrkt att min barn inte kan Äka i de skalade stolarna trots att jag stÀller dit en kudde. BÀltet hamnar fel mot deras hals sÄ de fÄr vÀxa lite till innan de fÄr provÄka. Jag har gjort lite smÄgrejor som fyllt i lite stenskott och putsat lite dÀr det behövts. Införskaffat regnponcho, hjÀlmar och packat ner en handduk i bagaget. Jag började med en Àndring kring vÀxelspaken som jag blev vÀldigt nöjd med. Jag vill dock höja spaken 3-4 cm sÄ det Àr nÄgot jag ska kika pÄ framöver.  Lite vÀrmetÄlig fÀrg pÄ avgassystemets första krök. Sitter kvar efter 5 mils körning sÄ det kan vara en succé.  Bilen hade vissa problem med överladdning nÀr den köptes. SÄ det var dags att gnugga geniknölarna,  sÀtta sig framför datorn och grotta ner sig i lite mjukvara efter att jag kollat sÄ allting stod rÀtt till med hÄrdvaran. Magnetventilen visade rÀtt ohmtal men det skiljde sig i hur jag kunde blÄsa i de tre anslutningarna sÄ jag bytte den. Det blev nÄgot bÀttre men inte bra. Jag monterade tillbaka orignalspridarna och steg 3 som Christer skickat med mig. Fortfarande problem med överladd och fuel_cut. SÄ jag satte mig vid datorn och reglerade ner reg_kon_mat dÄ jag misstÀnker att steg3-programvaran var avsedd för original glt pÄ 0,45 bar och inte 0,7 som sitter monterad. Jag sÀnkte aggresiviteten pÄ laddtryckskurvan för körbarheten och gav bilen en nÄgot större marginal innan fuel_cut skulle slÄ in. Nu presterar den ungefÀr som förvÀntat med steg 3. Gissar pÄ ladd kring 1,3. Bara att trycka fullt och inte behöva oroa sig för att styrsystemet slÄr ifrÄn. Det enda man mÄste oroa sig för Àr att hinna vara beredd nÀr bakhjulen börjar spinna ;)  2 Quote
Christer J Posted August 3, 2018 Posted August 3, 2018 Kul att du Ă€r nöjd sĂ„ hĂ€r lĂ„ngt đ Det finns sĂ€kert en massa smĂ„saker du kan fixa till. Tror det var en bra idĂ© att byta tillbaks till den lite lugnare boxen, och om du fĂ„tt den att funka sĂ„ Ă€r det nog tillrĂ€ckligt i början. Nackdelen Ă€r ju att den tappar pĂ„ högre varv. Följer med nöje vad som kommer att fixas i framtiden. Ang bĂ€ltet sĂ„ ska det helst skava mot halsen. Men Ă€r dom smĂ„ kan de förstĂ„s halka runt i stolen, och dĂ„ blir det kanske inte sĂ„ bra. Lycka till önskar Christer   1 Quote
Jörgen Granberg Posted August 6, 2018 Author Posted August 6, 2018 Jag har inte riktigt tyckt om chromringarna runt baklysen. Mest eftersom det inte Àr nÄgot annat som Àr chrome pÄ bilen. Funderade ganska lÀnge pÄ om det gick att göra nÄgonting Ät det.  Jag lackade ringarna i Lotus B88 Gunmetal precis som bilen. Jag tycker att det hÀr blev bra sÄ jag lÄter det vara sÄ hÀr.  I det hÀr hÄlet har det suttit MC-blinkers. Jag provade att montera dessa men tycker att de lyser för lite. Vill gÀrna synas bra i trafiken.  Jag dolde hÄlen med ett enkelt interiörclips frÄn Saab 9000. Ser vÀldigt fabriksmÀssigt ut. Man kan se pÄ den hÀr bilden att den vanliga blinkersen Àr ganska stor och "orange".  Jag testade att röktona blinkersen sÄ den inte sticker ut lika mycket. Eventuellt ersÀtter jag den med en nÄgon mellanstor pjÀs senare för att minska luftmotstÄndet.  Förutom detta sÄ har jag fixat ett gummiskydd kring ett rör som kunde ligga och skallra om man hade otur. Jag har ocksÄ passat pÄ att köra en hel del och jag Àr vÀldigt nöjd med bilen. SÄ klart har det bestÀllts lite grejor. Lite aluminium för att kunna höja vÀxelspaken. NÄgra nya gummilister som ska bytas dÀr de blivit slitna. En ny startnyckel sÄ jag har komplett uppsÀttning nycklar. Jag bestÀllde Àven 4st nya Nankang NS-2R 225/45/17. Funderingar gÄr kring att köpa externa batteriepoler som ska monteras dÄ det idag Àr lite halvknepigt att komma Ät batteriet om man behöver starthjÀlp. TyvÀrr har jag inte hittat nÄgot bra att bestÀlla Àn. Till helgen blir det en tur till ett flygfÀlt med nÄgra vÀnner sÄ dÄ fÄr jag möjlighet att testa sjuan lite mer. 2 Quote
LUPUS Posted August 6, 2018 Posted August 6, 2018 Nu vet jag inte om spaken redan Àr moddad tidigare , men höjer du spaken till typ orginal behöver du nog oxÄ förlÀnga den pÄ under sidan , tok lÄngt slag orginal SjÀlv  Äker jag med lÄÄÄÄng spak med kort slag ( nÀra ratten )  Quote
Jörgen Granberg Posted August 6, 2018 Author Posted August 6, 2018 Planen Ă€r bara att höja den 3-4cm. Jag hoppas att det ska vara inom marginalen för att det inte ska kĂ€nnas som vĂ€ldigt lĂ„nga slag. Skillnaden pĂ„ 3-4cm skulle göra att man kan hĂ„lla i spaken som ett pistolgrepp om man önskar. Nu kan jag bara hĂ„lla i spaken "uppifrĂ„n" och det finns en liten klĂ€mrisk om man inte gör det. Jag ska titta pĂ„ det det dĂ€r med slaget nĂ€rmare nĂ€r jag öppnar upp. Se om jag begriper mig pĂ„ konstruktionen đTack för tipset.  Quote
Jörgen Granberg Posted August 14, 2018 Author Posted August 14, 2018 (edited) Dags för en liten uppdatering. I helgen var jag med goda vĂ€nner pĂ„ ett övergivet militĂ€rflygfĂ€lt. Fyra stora landningsbanor och en del mindre strĂ€ckor runt om fanns tillgĂ€ngligt. TyvĂ€rr var den stora banan tĂ€ckt med grus men de andra banorna var i bra skick och ganska fria frĂ„n grus. Ett bra tillfĂ€lle att lĂ€ra kĂ€nna sin sjua. MĂ€rkte ganska stor skillnad pĂ„ hur den beter sig om man sitter sjĂ€lv eller har en passagerare med sig nĂ€r man försöker ta en konbana i högre hastighet. Hade Toyo 888 pĂ„ och det var nĂ€stan för bra grepp. Stor skillnad frĂ„n de nĂ€stan blanka Nankang NS-2R som jag Ă„kt runt med pĂ„ vĂ€gen. Med de dĂ€cken har det börjat spinna vĂ€ldigt lĂ€tt.  Körde dragrace mot en Suzuki GSR600 (lĂ„nad bild) och det var helt jĂ€mt upp till 150km/h. Efter det sĂ„ stack sjuan ifrĂ„n. Likadant i bĂ„da racen. Jag provade ocksĂ„ att köra Suzukin som snabbast vilket var kul. Summering en mycket rolig dag.  Jag har hĂ„llit pĂ„ att fixa en del med vĂ€xelspaken. HĂ€r Ă€r en bild pĂ„ hur den var innan jag började modda höjden.  Den fĂ€rdiga spaken. NĂ„got högre. SjĂ€lvklart fick Lupus rĂ€tt och slagen blev lĂ„Ă„nga bara för att jag höjde spaken nĂ„gra centimeter. Byggde dĂ€rför om spaken pĂ„ undersidan sĂ„Â nu Ă€r slagen nĂ„got kortare Ă€n innan jag började modifiera och en bekvĂ€mare höjd pĂ„ spaken. VĂ€ldigt nöjd. Men det tog sin tid. Sattes inte direkt nĂ„gra hastighetsrekord nĂ€r det tog flera timmar innan det var klart đ  Fyra nya Nankang NS-2R blev monterade igĂ„r. Blir spĂ€nnande att se hur fyra nya kommer greppa.  Det hĂ€r hĂ„let har kapats upp efter det att fronten lackades för att öka genomflödet av luft. TyvĂ€rr lĂ€mnade det en olackad kant. Har funderat pĂ„ hur jag skulle snygga till det.  För att fixa kanten ovan sĂ„ hittade jag en vĂ€ldigt liten kantlist som ser ut som ett U och har en lite klisterremsa inne i U-et. Tycker det blev snyggt och förhoppningsvis sitter den kvar i fartvinden. Ingen stor operation men jag tycker att helhetsintrycket blir mycket högre om man fixar nĂ„gra av den hĂ€r typen av saker.  Ett litet paket med lack har hittat hem. TĂ€nker blĂ„sa pĂ„ ny fĂ€rg bakskĂ€rmarna som Ă€r hĂ„rt utsatta för stenskott. Det blir att ta tag i det hĂ€r en regnig vecka framöver eller i vinter.  Till sist. En bild pĂ„ min och sambons nya matchande hjĂ€lmar. Edited August 14, 2018 by Jörgen Granberg 1 Quote
stuff Posted August 14, 2018 Posted August 14, 2018 Snyggt! Var hittade du U-profilen att snygga upp kanten med? Den verkar mindre och smidigare Àn de "vanliga" som man klÀmmer dit Quote
Jörgen Granberg Posted August 14, 2018 Author Posted August 14, 2018 3 timmar sedan, stuff sade: Snyggt! Var hittade du U-profilen att snygga upp kanten med? Den verkar mindre och smidigare Àn de "vanliga" som man klÀmmer dit https://www.ebay.co.uk/itm/6M-U-type-Door-Rubber-Seal-Trim-Strip-Seal-Roll-for-Car-Motor-Truck-Van-UK/152992883483?hash=item239f16231b%3Ag%3A-ZQAAOSwRyda3GoK&_sacat=0&_nkw=rubber+u+trim+6m&_from=R40&rt=nc&_trksid=p2334524.m570.l1313.TR4.TRC1.A0.H0.Xrubber+u+trim+6m.TRS0 Exakt den dÀr köpte jag. Den har en liten tejp pÄ insidan pÄ ena sidan sÄ den fÀster kanske lite bÀttre Àn de utan. Den passar inte pÄ material tjockare Àn 3mm. Finns uppsjö av olika U-lister pÄ ebay.co.uk om man söker pÄ "rubber U trim" Quote
Christer J Posted August 14, 2018 Posted August 14, 2018 (edited) Blir glad av att se just de dĂ€r detaljerna fixas till. HĂ€lsningar Christer Edit,  fast jag vill se den korta spaken igen đ Edited August 14, 2018 by Christer J 1 Quote
Jörgen Granberg Posted August 19, 2018 Author Posted August 19, 2018 DĂ„ har jag fortsatt varit och försökt förbĂ€ttra pĂ„ lite smĂ„punkter. Mycket sĂ„ smĂ„tt sĂ„ det trĂ„kar nog bara ut de som lĂ€ser. Men nĂ„gra exempel av vad jag pysslat med följer nedan.  Den hĂ€r listen hade sett sina bĂ€sta dagar. Blev bra med en ny. Jag har Ă€ven bytt och Ă€ndrat lite kring listerna vid bagageluckan. Nu hĂ„ller det riktigt tĂ€tt, vilket det inte gjorde nĂ€r jag körde högtryckstvĂ€tten förra veckan đ  Lyktorna hade fĂ„tt nĂ„gon trĂ„kig oxid pĂ„ sig. Den vĂ€nstra lyktan pĂ„ bilden jag har polerat. Polerade sĂ„ klart upp Ă€ven den högra. SmĂ„ detaljer men helheltsintrycket blir bĂ€ttre.  Den hĂ€r sjuan har en riktigt bra funktion med flip-front. Jag valde att mĂ„la skruvar och gĂ„ngjĂ€rn i samma kulör som bilen sĂ„ de inte skulle synas lika vĂ€l.  Tyckte rattkĂ„pan kĂ€ndes lite trött. Fanns nĂ„gra repor och gillade inte den sĂ€ckade ner pĂ„ ena sidan.  Fixade sĂ€ckningen. Valde att lacka kĂ„pan i mattsvart. Kommer bli en bra helhet senare. Jag Ă€r dock inte riktigt klar i det hĂ€r omrĂ„det, ny ratt Ă€r pĂ„ ingĂ„ng och den kommer passa bra med kĂ„pan. Fixade en tĂ€tning runt elektriska handbromsknappen. Samma tĂ€tning som spaken som normalt ska vara dĂ€r. Den observante ser ocksĂ„ en kantlist. Jag lovar, ska snart sluta med alla dessa lister đ  Stolarna började se lite trötta ut sĂ„ jag monterade ut passagerarstolen och tĂ€nkte polera upp ytan.  SĂ„ hĂ€r ser passagerarstolen ut nu efter tvĂ„ varv med polermedel. I samma veva tar jag och mĂ„lar baksidan av stolen mattsvart. Baksidan av stolen Ă€r idag bara glasfiber och ser lite grĂ„dassig ut. Jag bestĂ€llt glidskenor till förarstolen men invĂ€ntar skenorna innan jag polerar och mĂ„lar baksidan pĂ„ förarstolen. 4 Quote
Jörgen Granberg Posted September 1, 2018 Author Posted September 1, 2018 En liten uppdatering med ett par framsteg.  NĂ€r jag hade loss passagerarstolen sĂ„ passade jag som sagt pĂ„ att lacka upp baksidan. Ingen jĂ€ttestor skillnad men det ser trevligare ut.  Lackade rattnavet mörkare sĂ„ det ska passa bĂ€ttre med nya ratten som snart ska monteras och för att passa bĂ€ttre in med rattkĂ„pan jag lackade mattsvart.  BestĂ€mde mig förra helgen att ta loss den skĂ€rm som var mest blĂ€strad och snabbt lacka om den. Tji fick jag. Allt klart och började spruta pĂ„ ny fĂ€rg. Fick problem med reaktion nĂ€r lacken lades pĂ„. Snygga krakeleringar uppstod. Visade sig vara spacklets fel. Fick börja om frĂ„n plĂ„trent. ElĂ€ndet var inte slut dĂ€r, nĂ€r jag vĂ„tslipar skĂ€rmen sĂ„ tappar jag mobilen i vattnet vilket gjorde att den inte ville vara med nĂ„got mer. Gick inte som vĂ€ntat med andra ord. Hade varit billigare att betala en lackerare đ  Till sist sĂ„ blev skĂ€rmen klar, men det tog typ en vecka istĂ€llet för en dryg dag. Inga skavanker och helt klart den bĂ€sta panel jag lackat hittills. FĂ€rgmatchingen Àr OK. SkĂ€rmen Ă€r en aning ljusare vilket mest troligt beror pĂ„ att jag eventuellt har en ljusare grundfĂ€rg under. Nyansskillnaden Ă€r dock ingenting som kommer synas. SkĂ€rmen pĂ„ andra sidan Ă€r mindre blĂ€strad tack vare avgassystemet men den behöver ocksĂ„ lackas om. Planerat att ske om nĂ„gon vecka. Quote
Jörgen Granberg Posted September 5, 2018 Author Posted September 5, 2018 (edited) Lite delar har kommit hem och jag mĂ„ste börja sĂ€ga att jag blev riktigt besviken pĂ„ den nya ratten. Enligt sĂ€ljarens bilder sĂ„g den riktigt bra ut men nĂ€r den kom hem sĂ„ var den full i skavanker trots att den var ny. Fick dessutom en tuta pĂ„ dĂ€r det stod Nissan, vilket jag snabbt avlĂ€gsnade. Finishen i övrigt liknande inte alls bilderna. Ratten sitter dĂ€r men den blir nog inte sĂ„ lĂ„ngvarig. Ă terkommer mer kring det lite lĂ€ngre ner.  Nya blinkers fram.  Före. De nĂ„got klumpiga framblinker som anvĂ€nts vid besiktningar.    Efter. Jag blev riktigt nöjd med de nya. Blinkar orange/gult samtidigt som de inte sticker ut dĂ€r de sitter. Borde ocksĂ„ orsaka mindre luftmotstĂ„nd, Ă€ven om det Ă€r det lilla.  Fick hem skenorna till förarstolen. Med dubbel lĂ„sning. Monterade skenorna och kan nu faktiskt skjuta sĂ€tet nĂ„gon centimeter lĂ€ngre bak Ă€n tidigare och sĂ„ klart en bra bit framĂ„t. DĂ„ var det ju det hĂ€r med ratten kvar... Eftersom skenorna bygger 25mm pĂ„ höjden sĂ„ fick det följden att jag nu inte lĂ€ngre ser 80-140km/h pĂ„ hastighetsmĂ€taren utan att sjunka ner i sĂ€tet och typ ducka. Funderingen gĂ„r dĂ€rför kring att byta ratten pĂ„ 320mm till en pĂ„ 350mm. Det skapar ju dock en del problem Ă€ven det. Det skulle bli svĂ„rare att kliva i och ur med en större ratt. Det skulle dessutom finnas en risk att ratten ser pĂ„ tok för stor ut i förhĂ„llande till bilen. HĂ€r fĂ„r ni gĂ€rna komma med tips och förslag. Jag kollar lite pĂ„ en ratt med platt botten. Den Ă€r 350mm vilket skulle göra att jag förmodligen kan se instrumenteringen som vanligt igen samtidigt som den Ă€r platt nertill och dĂ„ borde göra att det Ă€r oförĂ€ndrat svĂ„rt att kliva i och ur. FrĂ„gan Ă€r bara om jag tĂ€nker rĂ€tt eller om en ratt pĂ„ 350mm med platt botten riskerar att se gigantisk ut i en sjua.... đ Edited September 5, 2018 by Jörgen Granberg bildknas Quote
PeerO Posted September 6, 2018 Posted September 6, 2018 För enklarre i och urstigning sÄ Àr det ju snap of ratt koppling som gÀller. https://rallyshop.se/produkt/SnapOff---Rattkoppling  Quote
vedde Posted September 6, 2018 Posted September 6, 2018 Snyggt, var kommer bliknkers och skenor ifrÄn?  /Vedde Quote
Jörgen Granberg Posted September 6, 2018 Author Posted September 6, 2018 https://www.carbuildersolutions.com/uk/black-seat-runners-twin-lock-300mm-width Skenorna. https://www.ebay.co.uk/itm/Round-Motorcycle-Indicator-Turn-Signal-Light-Amber-Lamp-Universal-Black-Lens-LED/123051415097?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649 Blinkers frÄn Kina. Vad har ni andra för storlek pÄ ratten i era sjuor? TÀnkte pÄ en 350mm med platt botten. Den blir 320mm mÀtt mot platta delen. Med 320mm och rund Àr det inga som helst problem idag att kliva i och ur utan snap-off. Mest rÀdd att den blir gigantisk till proportion till den lilla bilen och sittbrunnen. Quote
Noshest Posted September 6, 2018 Posted September 6, 2018 Jag har 300mm ratt och snap-off, det gÄr att krÄngla sig ned utan att ta bort ratten, men det Àr inte graciöst, Àr sugen att gÄ ned till en 280mm ratt Quote
sorin Posted September 6, 2018 Posted September 6, 2018 Jag har 320mm i min och snap-off . Funkar perfekt . Hade en likadan i min gamla . Quote
kengren Posted September 6, 2018 Posted September 6, 2018 Jag har ocksÄ snap-off. Har aldrig tagit bort ratten för i och urstigning. SÄ hÀr efterÄt kan jag se det som bortkastade pengar, nu sitter ju det dÀr sÄ det fÄr sitta kvar Quote
Jörgen Granberg Posted September 10, 2018 Author Posted September 10, 2018 Tack för tipsen. Jag rÀknade ut att 350mm skulle bli bussratt sÄ jag koncentrerade mig pÄ att optimera millimetrar vad gÀller stolsvinkel och att sÀtesskenorna skulle gÄ sÄ tajt som möjligt pÄ fyrkantsröret utan att ta i. PÄ det sÀttet lyckades jag köpa mig en aningens bÀttre vinkel pÄ stolen och nu Àr sikten av hastighetsmÀtaren okej igen (inte optimal men helt okej). Eventuellt har jag ocksÄ löst problemet med tempgivarnÄlen som visade lite fel, ÄterstÄr att testa lite mer för att sÀkerstÀlla att den visar rÀtt vid alla temperaturer. Jag har ocksÄ passat pÄ att göra en tur pÄ 22 mil. Gick utan bekymmer, förutom att det var lite kallt pÄ hemresan sent pÄ kvÀllen. Har lite planer kvar men ska ligga lite lÄgt i ett par dagar innan jag tar tag i nÄgot mer. Planerna bestÄr bland annat av att den andra bakskÀrmen ska lackas och att montera externa batteripoler som underlÀttar att ladda batteriet eller fÄ starthjÀlp. Quote
Jörgen Granberg Posted October 2, 2018 Author Posted October 2, 2018 Externa batteripoler monterade. UnderlÀttar om man skulle behöva starthjÀlp eller nÀr batteriet ska laddas. Har haft igÄng ett litet syprojekt men blev inte riktigt nöjd sÄ det Àr lagt pÄ is tills senare. Inte hÀnt sÄ mycket mer de sista veckorna, varit pÄ tok för mycket pÄ jobbet sÄ orken har inte funnits nÀr det blivit sena kvÀllar. Men jag hoppas att jag snart ska fÄ möjlighet att pyssla pÄ i garaget.  Höll pÄ att glömma att jag sytt ihop en form av kudde sÄ barnens bilstol Àntligen gick att montera. Det blev första provturen för barnen vilket Àven var sÀsongens sista tur med bilen. Det var uppskattat. 1 Quote
Jörgen Granberg Posted November 6, 2018 Author Posted November 6, 2018 Dags för en kort uppdatering. Det har tyvĂ€rr inte gĂ„tt framĂ„t riktigt sĂ„ fort som jag önskar. Oerhört mycket att göra pĂ„ jobbet och en jobbresa till Kina har gjort att Super Seven har fĂ„tt stĂ„ tillbaka ett tag.  DĂ€mpningen under huven sĂ„g lite trött ut.  Renskrapat och redo för nĂ„got nytt. Det var riktigt drygt att fĂ„ bort det gamla dĂ€mpmaterialet och klistret.  Fyndade lite dĂ€mpmatta som sitter monterad pĂ„ insidan av huven pĂ„ en hjullastare. En klar chansning om hur den kommer hĂ„lla dĂ„ frigĂ„ngen till Saabmotorn inte Ă€r sĂ„ stor. FĂ„r se till vĂ„ren hur den klarar sig, annars byter jag till en tunnare dĂ€mpmatta i annat material. Den hĂ€r biten var gratis sĂ„ vĂ€rd ett försök.  Dags att lacka skĂ€rm nummer tvĂ„. Den hĂ€r var Ă€ven den hyfsat blĂ€strad.  Testade med en nĂ„got mörkare grundfĂ€rg under baslacken för att se om jag kunde komma nĂ€rmare i nyans. Det blev bĂ€ttre men inte riktigt bra. Det Ă€r ju som tusan att man Ă€r lite för pedant sĂ„ jag inte bara accepterar det. DĂ€rav nĂ€sta bild...  TvĂ„ nerslipade skĂ€rmar och en rejĂ€lt mörk grundfĂ€rg under. PĂ„ med ny lack. Nu blev det klart bĂ€ttre men tyvĂ€rr inte perfekt. Ăven han som hĂ„ller i sprutan verkar bli bĂ€ttre för varje lackning đ  Ska ta ett snack med min leverantör av fĂ€rg om jag kan fĂ„ en fĂ€rg som Ă€r bruten med Ă€ndrad spec frĂ„n Lotus B88 Gun metal. Det Ă€r kanske inte sĂ„ lĂ€tt att se pĂ„ en bild men skĂ€rmen till vĂ€nster Ă€r inte omlackad och den högra Ă€r nyss lackad. Man kan se att det Ă€r nĂ„got för mycket rött i den högra skĂ€rmen och kanske skulle kunnat vara lite mer grönt/gult istĂ€llet!?.. LĂ„ter lackexperten kolla pĂ„ mina bilder innan jag köper mer fĂ€rg nĂ€sta gĂ„ng. Det Ă€r okej för stunden nu i varje fall. Ska vĂ„tslipa med 2500 papper och sen polera skĂ€rmarna i tre steg sĂ„ blir resultatet bli riktigt bra. Behöver bara lite mer garagetid... Quote
steel Posted November 8, 2018 Posted November 8, 2018 Hej, en ytterst vÀlbyggd bil förfinas till perfektionism, imponerad !! InstÀmmer i Jockes kommentar.  Mvh PÀr 1 Quote
LUPUS Posted November 8, 2018 Posted November 8, 2018 (edited) DÀmpar mattan mycket ljud ?  Edited November 8, 2018 by LUPUS Quote
Jörgen Granberg Posted November 8, 2018 Author Posted November 8, 2018 Lupus det ÄterstÄr att se. VÀdret hÀr uppe Àr sedan lÀnge förbi sÄ det gÄr bara att testa inne i garaget. Tror inte det Àr nÄgon större aha-upplevelse gentemot att vara utan. Gjorde nog störst skillnad estetiskt. Quote
Christer J Posted November 8, 2018 Posted November 8, 2018 Finfint đ Jag hade mörkgrĂ„ slipgrund innan lack med Standox fĂ€rg. Det kan ju skilja nĂ„got mellan olika fabrikat och hur noggrant man vĂ€ger nĂ€r man blandar, och hur mycket man rör ihop. Det blir ju större nyansfel om man spiller i nĂ„t gram fel pĂ„ 3 deciliter jĂ€mfört med 1 liter. Quote
Jörgen Granberg Posted November 9, 2018 Author Posted November 9, 2018 On 2018-11-08 at 18:59, Christer J sade: Finfint đ Jag hade mörkgrĂ„ slipgrund innan lack med Standox fĂ€rg. Det kan ju skilja nĂ„got mellan olika fabrikat och hur noggrant man vĂ€ger nĂ€r man blandar, och hur mycket man rör ihop. Det blir ju större nyansfel om man spiller i nĂ„t gram fel pĂ„ 3 deciliter jĂ€mfört med 1 liter. Tack, det bekrĂ€ftade vad jag misstĂ€nkte. DĂ„ blir det enklast att testa att köpa Standox nĂ€sta gĂ„ng. Den jag brukar köpa lack hos har det fabrikatet ocksĂ„.  Idag har jag vĂ„tslipat, polerat och Ă„termonterat skĂ€rmarna. DĂ€refter stĂ€dade jag garaget lite snabbt. Skönt att fĂ„ tillbaka ordningen. NĂ€st pĂ„ tur stĂ„r en grundlig polering av resten av sjuan. Det blir minst tvĂ„ steg plus lackskydd. Quote
Jörgen Granberg Posted December 4, 2018 Author Posted December 4, 2018 (edited) Det blev ett litet sidospĂ„r innan poleringen. SkĂ€rmarna Ă€r redan polerade och lackskyddade. Monterade dit biltemas stĂ€nkskottskydd. NĂ„gon liten bubbla men överlag gick det bra. Jag har ingen större förhoppning om att det ska hjĂ€lpa sĂ„ mycket men det kĂ€nns bra att i varje fall ha försökt.   Andra sidan. PĂ„ den hĂ€r bilden syns inte skarven sĂ„ bra men stenskottsfilmen Àr monterad pĂ„ samma höjd som andra sidan.  Tog loss det gamla batteriet och bestĂ€llde ett likadant nytt. Det hĂ€r batteriet har gjort sitt. Funderade ett tag pĂ„ att gĂ„ pĂ„ modellen större frĂ„n Odyssey eller alternativt en konkurrent. Men jag kĂ€nde att jag inte ville chansa med ett annat mĂ€rke och eftersom det hĂ€r batteriet har fungerat bra i nĂ„gra Ă„r för Christer sĂ„ kör jag pĂ„ samma.  Jag har fyndat ihop en sĂ„n sats med kompressor och dĂ€ckfix som jag tĂ€nker ska fĂ„ Ă„ka med i bagaget. Ett riktigt reservhjul fĂ„r inte plats och dĂ„ kanske den hĂ€r satsen kan rĂ€dda om oturen Ă€r framme. Kitet vĂ€ger inte sĂ„ mycket och fick precis plats i verktygslĂ„dan som Ă€ndĂ„ Ă„ker med i bagaget. Bantade verktygslĂ„dan pĂ„ nĂ„gra onödiga verktyg sĂ„ summan av vikten blev nĂ€stan noll đ Edited December 4, 2018 by Jörgen Granberg Quote
Christer J Posted December 4, 2018 Posted December 4, 2018 (edited) Kolla om det stÄr datum pÄ batteriet. Det dÀr köpte jag antagligen före 2012 sÄ det har gÄtt bra. Fint med nylackade skÀrmar. Stenskottsskydd behövs upp pÄ halva skÀrmen, speciellt pÄ höger sida. LjuddÀmparen tar emot en hel del pÄ förarsidan. Keep up the good work. Jag ska till UmeÄ nÀsta vecka. Kanske kan fÄ titta in och grÄta en skvÀtt? //Christer Edited December 4, 2018 by Christer J Quote
Jörgen Granberg Posted December 4, 2018 Author Posted December 4, 2018 38 minuter sedan, Christer J sade: Kolla om det stÄr datum pÄ batteriet. Det dÀr köpte jag antagligen före 2012 sÄ det har gÄtt bra. Fint med nylackade skÀrmar. Stenskottsskydd behövs upp pÄ halva skÀrmen, speciellt pÄ höger sida. LjuddÀmparen tar emot en hel del pÄ förarsidan. Keep up the good work. Jag ska till UmeÄ nÀsta vecka. Kanske kan fÄ titta in och grÄta en skvÀtt? //Christer Jag hade tÀnkt sÀtta skydd högre upp pÄ skÀrmarna eftersom det precis som du skriver var en hel del stenskott dÀr. Men kom inte riktigt överens med filmen nÀr det blev för mycket kurvor. RÀknar med att fÄ lacka om skÀrmarna igen, pedantheten tillÄter nog inget annat. Vad gÀller datum pÄ batteriet sÄ fanns en klisterlapp dÀr man kunde fylla i installationsdatum men den var blank. 6Är+ för ett batteri fÄr vÀl rÀknas som godkÀnt. SjÀlvklart Àr du Àr alltid vÀlkommen! Hör av dig nÀr det kan tÀnkas passa sÄ styr vi upp det. Quote
Christer J Posted December 4, 2018 Posted December 4, 2018 Troligtvis MÄndag eftermiddag efter ett jobb pÄ Volvo. à ker sedan till SkellefteÄ. 1 Quote
Jörgen Granberg Posted December 9, 2018 Author Posted December 9, 2018 DÄ det nalkas storfrÀmmande sÄ försökte jag fÄ ordning pÄ den pÄbörjade poleringen. Resultatet blev ganska bra. Kommer fortsÀtta putsa en del pÄ vissa saker framöver. Tiden i garaget var tyvÀrr kraftigt begrÀnsad i helgen pÄ grund av barnpassning dÄ sambon Äkt pÄ hundutstÀllning i Stockholm. Lite blandade bilder frÄn det jag hunnit med. 1 Quote
Jörgen Granberg Posted December 15, 2018 Author Posted December 15, 2018 (edited) Dags för en liten uppdatering. Hade trevligt besök av Christer tidigare i veckan. JÀttebra att kunna prata och diskutera lite kring sjuan. Det dyker lÀtt upp nÄgra frÄgor. Hittade lite extra tid och energi i veckan sÄ jag har hunnit göra lite efter besöket. Började med att polera bakskÀrmarna en extra gÄng dÄ jag fÄtt in nÄgot skrÀp mellan vÄtslipapperet sist och det lÀmnade repor som vanliga poleringen inte tog bort. Tog fram det "tunga artilleriet" med lamullstrissa och Menzernas grövsta polish och körde igÄng. Avslutade med ett finare steg och lackskydd. Nu Àr nÀstan alla repor ett minne blott.   Jag har riktat det hÀr skÀrmstaget som av nÄgon anledning svÀngde lite mycket utÄt i nederkant. Detta Àr en bild före och efterbilden glömde jag sÄ klart fota...   Det nya batteriet dök upp samma dag som jag hade besök och nÀr det kom sÄ lyckades jag lista ut hur Odyssey datummÀrker sina batterier. Det gamla var ganska exakt 10 Är gammalt. Det nya Àr tillverkat i Juli 2018. MÀrkte en himla skillnad i snurr pÄ startmotorn gentemot det gamla batteriet.   BÄda styrstagens fÀrg som kÀndes vÀldigt plastig hade slÀppt. Putsade ner ytan pÄ stagen stagen och bÀttrade med lite ny fÀrg.   VÀnstra staget efter bÀttring.   Jag tog loss alla fyra hjulen och tvÀttade de noggrant bÄde in och utsida. Skrapade bort gamla klistervikternas kletrester. Vilket Àr sjukt svÄrt att fÄ bort.   FÀlgarna Àr i helt okej skick men det finns lite stenskott och skrapmÀrken. SÄ jag blandade pÄ kÀnn frÄn tre olika bÀttringsfÀrger jag har för att fÄ till rÀtt fÀrgmatchningen. Tog sedan en konstnÀrspensel och försökte dölja mÀrkena. Ovan Àr före och efter pÄ ett exempel. Följer ett till exempel nedanför   Ett tidskÀrvande pillergöra...     Edited December 15, 2018 by Jörgen Granberg Quote
steel Posted December 17, 2018 Posted December 17, 2018 Skitsnyggt,  tror du skulle behöva komma hem till mig och fila lite pÄ mina grejer oxÄ  Mvh PÀr 1 Quote
Jörgen Granberg Posted December 17, 2018 Author Posted December 17, 2018 Vi kör en liten uppdatering till. NĂ€r jag köpte sjuan sĂ„ nĂ€mnde Christer nĂ„got om att kylaren fram kunde ha ett litet minilĂ€ckage. Nu nĂ€r det Ă€r vinterfix sĂ„ blev det dags att undersöka. Jag tog loss kylaren och trycksatte den först och sprutade pĂ„ sĂ„pvatten. Inga bubblor avslöjade vart det i sĂ„ fall kunde vara. SĂ€nkte dĂ€rför ner kylaren i vatten och trycktestade. Inte ett spĂ„r av lĂ€ckage nu heller. Det fanns dock en aning fukt vid en av anslutningarna nĂ€r jag demonterade kylaren sĂ„ jag hoppas pĂ„ att det bara Ă€r att dra slangklamret lite hĂ„rdare nĂ€r det blir Ă„termontering.  I samband med demontering sĂ„ mĂ€rkte jag att gummiupphĂ€ngningarna till kylarna sĂ„g lite trötta ut (inte riktigt sĂ„ trött som pĂ„ bilden för tryckröret lutar pĂ„ gummit) Men det var hög tid att byta. De nya Ă€r lite mer stumma och jag hoppas att det dĂ€rför hĂ„ller lĂ€ngre. Hoppas ocksĂ„ att det inte blir för stumt sĂ„ det orsakar att nĂ„got skakar sönder. Vet av erfarenhet frĂ„n jobbet att vibrationer Ă€r en helt vetenskap och bĂ„de för stumt och för slappt kan ha förödande effekter. Tack christer för tipset om art nr 63-102 pĂ„ Biltema.  Det hĂ€r röret var synligt frĂ„n sidan om man kollade in i framvagnen sĂ„ nĂ€r jag Ă€ndĂ„ hade lös kylaren sĂ„ tĂ€nkte jag att jag kunde snygga till det lite. HĂ€r Ă€r vĂ€l en typisk grej som man kanske inte har tid att göra supersnyggt nĂ€r man bygger en bil. DĂ„ vill man bli fĂ€rdig nĂ„gon gĂ„ng och att putsa ett sĂ„nt hĂ€r rör i flera timmar kanske man gĂ€rna hoppar över. Jag Ă€r ganska sĂ€ker pĂ„ att jag hade gjort sĂ„ sjĂ€lv. Men nu Ă€r det vinterfix och jag har inte nĂ„got emot att putsa i nĂ„gra timmar nĂ€r jag fĂ„r vara sjĂ€lv i garaget och lite bra musik i bakgrunden.  Ăr snart klar med röret. Blir kanske inte 100% men det blev lite snyggare i varje fall. Quote
Christer J Posted December 17, 2018 Posted December 17, 2018 Tjusigt  vĂ€rre. SkĂ€ms nĂ€stan för före bilderna đ Quote
Jörgen Granberg Posted December 18, 2018 Author Posted December 18, 2018 10 timmar sedan, Christer J sade: Tjusigt  vĂ€rre. SkĂ€ms nĂ€stan för före bilderna đ SkĂ€mmas ska du inte göra. TĂ€nk om det hade varit jag som svetsat röret frĂ„n början đ  Quote
Jörgen Granberg Posted December 22, 2018 Author Posted December 22, 2018 (edited) Fortsatte putsa upp kylaren nĂ€r den Ă€ndĂ„ var lös. Smetade dit lite lackskydd nĂ€r det var klart sĂ„ ytan kanske hĂ„ller sig fin lite lĂ€ngre. Ăndrade lite vid en slanganslutning som jag misstĂ€nker kunde varit dĂ€r minilĂ€ckan uppstod nu nĂ€r kylaren visade sig vara tĂ€t. Passade pĂ„ att putsa lite pĂ„ nĂ„gra andra rör nĂ€r jag Ă€ndĂ„ kom Ă„t. Monterade tillbaka allting och fyllde pĂ„ ny glykol. Provstartade och lĂ€t systemet gĂ„ upp till arbetstemperatur och sĂ„ lĂ„ngt sĂ„ Ă€r det tĂ€tt.  Passade pĂ„ att byta vevaxelgivaren dĂ„ jag en gĂ„ng i somras fick problem att starta nĂ€r motorn var varm. Det hĂ€nde bara en gĂ„ng och ett sĂ„nt fel kan vara svĂ„rt att hitta. Men vevaxelgivaren Ă€r en tĂ€nkbar bov i dramat sĂ„ den byttes. Eftersom jag Ă€ven bytt till ett nytt batteri sĂ„ har jag gjort vad jag kan Ă€n sĂ„ lĂ€nge och hoppas att det inte ska hĂ€nda igen.  Ska fortsĂ€tta tvĂ€tta/putsa lite hĂ€r under lite senare. Annars gĂ„r jag i vĂ€ntans tider pĂ„ en julklapp som jag bestĂ€llde till mig sjĂ€lv och Super7. Paketet verkar ha fastnat kring Arlanda och det var lite synd för jag hade verkligen sett fram emot att fĂ„ paketet innan jul sĂ„ jag kunde montera under julledigheten. För att trösta mig sjĂ€lv sĂ„ bestĂ€llde jag dĂ€rför en till julklapp till Super7 đ  God jul pĂ„ er alla! Edited December 22, 2018 by Jörgen Granberg 2 1 Quote
LUPUS Posted December 22, 2018 Posted December 22, 2018 Jag tror pÄ en 19t  och Àr avundsjuk pÄ din puts Gen Quote
Jörgen Granberg Posted December 31, 2018 Author Posted December 31, 2018 On 2018-12-22 at 23:06, LUPUS sade: Jag tror pĂ„ en 19t  och Ă€r avundsjuk pĂ„ din puts Gen Det hade varit trevligt men just nu inriktar jag mig pĂ„ estetiska detaljer. I somras kĂ€ndes det som att effekten rĂ€cker för tillfĂ€llet. Det finns dock vissa funderingar pĂ„ att slĂ€nga i de större spridarna och installera en bredbandslambda, alternativt att göra ett besök hos SĂ€var Motor efter eventuellt spridarbyte. Planen Ă€r inte riktigt spikad Ă€n.  Först och frĂ€mste sĂ„ blev den hĂ€r mopeden lĂ€mnad i mitt garage med diagnosen. Startmotorn fungerar inte, och den dog plötsligt under en resa för tvĂ„ Ă„r sedan och har stĂ„tt sedan dess. Felsökte och hittade en kabel som var av vilket orsakade att det inte fanns tĂ€ndning. Ett stift hade Ă„kt in i en kontakt sĂ„ dĂ€rför fungerade inte startmotorn. Dessutom hade förgasaren rostat ihop under tvĂ„ Ă„ren som den stĂ„tt. Rengjorde och fick igĂ„ng mopeden men den behöver en ny förgasare. Har ingenting med sjuan att göra förutom att den tog upp tid som jag hade lagt pĂ„ sjuan annars. Nu vidare mot sjuan och viktigare saker.   Den efterlĂ€ngtade julklappen dök upp i mellandagarna! đ   Monterad och pĂ„ plats. Jag Ă€r sjukt nöjd med denna nĂ„got annorlunda ratt. Tycker att den smĂ€lter in perfekt med övriga kolfibertemat och ger en kĂ€nsla av premium.   Efter monteringen av ratten sĂ„ gav jag mig pĂ„ att bĂ€ttra pĂ„ den hĂ€r svarta listen som rutan fĂ€ster i. Den hade en spricka ut mot en kant och lite stenskott. Men hĂ€r nĂ„gonstans sĂ„ brakade det ivĂ€g och blev allmĂ€nt kaos i garaget. Det kĂ€ndes lite som den hĂ€r reklamen nedan som gick för ett antal Ă„r sedan nĂ€r sambon kom ut i garaget och undrade vart jag tog vĂ€gen och varför delar frĂ„n sjuan lĂ„g utspridda över hela garaget.... Mer om detta en annan gĂ„ng.   3 Quote
Jörgen Granberg Posted January 21, 2019 Author Posted January 21, 2019 (edited) Dags för en lite uppdatering. Det slutade senast med att jag skulle fixa lite stenskott och en spricka i fĂ€stet för vindavvisaren men det blev bara mer och mer....  Slipade ner fĂ€stet och lagade sprickan med kemisk metall.  Kanske vĂ€rldens sĂ€msta bild men men.. I varje fall tvĂ„ lager grundfĂ€rg och tvĂ„ lager matt svart fĂ€rg. DĂ€refter tre lager med matt klarlack. Skönt med lite fĂ€rgĂ„ngor i garaget â ïž Â NĂ€r jag Ă€ndĂ„ hade tagit loss vindavvisaren sĂ„ tog jag loss scuttle för att jag tĂ€nkte laga den felade temperaturmĂ€taren pĂ„ ett mer proffsigt sĂ€tt Ă€n min tidigare fix. Och nĂ€r jag Ă€ndĂ„ hade lös en del av mĂ€taren sĂ„ bestĂ€mde jag mig för att ta loss alla mĂ€tare och polera upp glaset framför mĂ€tarna som var lite repiga... och nĂ€r jag Ă€ndĂ„ tagit loss allt sĂ„ varför inte lacka om hela instrumentbrĂ€dan för att fĂ„ bort nĂ„gra skavanker...och nĂ€r jag Ă€ndĂ„ hade isĂ€r allt annat sĂ„ bestĂ€mde jag mig för att skapa en inre skala pĂ„ hastighetsmĂ€taren sĂ„ det ska bli lĂ€ttare att se hastigheten och lite annat pyssel som dök upp. Vill förresten inte glömma bort att tacka Christer J för att han stĂ€llt upp som bollplank nĂ€r jag behövt klia mig i skallen lite extra. Dessutom ganska finurliga lösningar han gjort med mĂ€tarna. Vart var vi nu igen, det började med att fixa en list men det blev lite mer jobb Ă€n sĂ„.  Först slipa ner instrumentpanelen.  Luckan pĂ„ handsfackets insida skulle fĂ„ lite fĂ€rg.  Dags för resten av instrumentbrĂ€dan att fĂ„ ny fĂ€rg. En nyans mörkare Ă€n tidigare.   Lack dammar precis överallt sĂ„ tĂ€ckte över sjuan.   Avslutade med matt klarlack, precis som den var lackad tidigare. Mycket bra val frĂ„n början av Christer att vĂ€lja matt klarlack.  En lös mĂ€tartavla för att experimentera med en inre skala. Var i kontakt med ett antal tryckerier men ingen kunde stĂ€lla upp med nĂ„gon direkt hjĂ€lp  Den hĂ€r mĂ€taren hade en lite skavank som jag faktiskt inte sett innan jag tog isĂ€r den. Bytte mĂ€tare och förde över Christers finurliga lösningar sĂ„ funktionen Ă€r densamma. Jag passade ocksĂ„ pĂ„ att mörklĂ€gga lite mer bakom den gamla TCS-symbolen pĂ„ instrumentet som tidigare kunnat synas en aning nĂ€r man kört i mörker.   Ny mĂ€tare köptes och monterades sĂ„ nu Ă€r vattentempen helt korrekt.  Höll pĂ„ att glömma putsningen av mĂ€targlasen.    Min sambo hjĂ€lpte mig att fĂ„ till skalan och tryckt pĂ„ sjĂ€lvhĂ€ftande papper.  Inre skalan och alla mĂ€tare monterade. Allt fungerade pĂ„ första försöket, ibland blir man snopen. Allt för denna gĂ„ngen.. Edited January 21, 2019 by Jörgen Granberg 9 Quote
Jörgen Granberg Posted January 26, 2019 Author Posted January 26, 2019 (edited) En av julklapparna till mig sjÀlv har dykt upp sedan lÀnge. Men eftersom sjuan utspridd i delar runt om i garaget sÄ har jag inte kunnat testa den.   Köpte skyddet via ebay.co.uk. PÄstods passa alla sjuor oavsett ruta, vindavvisare, störtbÄge osv. Nja.. Den gÄr att fÄ dit som skydd och den kommer inte skada lacken men det Àr bara tack vare nummerplÄtshÄllaren bak som den sitter kvar i nÄgon ordning. Backspeglarna blir ocksÄ helt felinstÀllda varje gÄng skyddet monteras. Det blir inte tÀtt ner mot sidorna utan dÀr glipar det friskt. Det duger typ mot regn och eller damm en vindstilla dag. TÀnkte att skyddet fÄr Äka med i bagaget som nödlösning om det börjar regna. Kvalitén pÄ produkten i sig var det inget fel pÄ men passformen för just den hÀr sjuan var lite sÄdÀr. Edited January 26, 2019 by Jörgen Granberg Quote
Jörgen Granberg Posted February 23, 2019 Author Posted February 23, 2019 Ăntligen sĂ„ kom det ett stort paket. BestĂ€lldes kring jul och levererades den 13e februari sĂ„ det tog ett tag.  Nya stolar frĂ„n LusoMotors. SpecialbestĂ€llda med svart vaddering och mörkgrĂ„a sömmar för att matcha bilen. Förarstolen Ă€r hĂ€r monterad och man kan jĂ€mföra med passagerarstolen som Ă€r den gamla. Den nya stolen Ă€r lĂ€gre och smalare. Nya stolarna bestĂ€lldes för att de frĂ€scha till med nytt men framförallt för att fĂ„ slĂ€t baksida pĂ„ stolstyggen och lite snygg vaddering i stolen. FĂ„r se om jag mĂ„ste borra hĂ„l i sittytan likt det var gjort pĂ„ gamla stolarna sĂ„ vattnet rinner ivĂ€g om det rĂ„kar regna pĂ„ mig i sommar.  SlĂ€ta och förstĂ€rkta baksidan.  BĂ„da stolarna pĂ„ plats och jag Ă€r nöjd. Det var kanske aningen smala men det gĂ„r bra för mig som Ă€r 176cm, 75-80kg. VĂ€ger man 100 pannor ska man undvika Ă„tminstone den hĂ€r modellen frĂ„n LusoMotors.  Sista mĂ„naden har tyvĂ€rr varit riktigt stökig privat sĂ„ tror inte det blir gjort sĂ„ mycket mer gjort med sjuan innan sĂ€songen drar igĂ„ng. Quote
Jörgen Granberg Posted April 20, 2019 Author Posted April 20, 2019 Nu Ă€r Ă€ntligen sĂ€songen hĂ€r och Sjuan har blivit rastat nĂ€stan ett tiotal gĂ„nger. För tvĂ„ veckor sedan körde jag till jobbet i -2 grader för att fĂ„ till en hjulinstĂ€llning innan dĂ€cksĂ€songen börjar, det var hyfsat kallt. Jag jobbar numera pĂ„ en dĂ€ckfirma sĂ„ hjulinstĂ€llningar Ă€r inget bekymmer. Min kollega med 20 Ă„rs erfarenhet av hjulinstĂ€llningar, rallybilar och custombyggda fordon talade vĂ€ldigt varmt om kvalitĂ©n pĂ„ detta bygge. Bakvagnen stod helt sprikrak men vi korrigerade lite i framvagnen. MĂ€rks dock ingen större skillnad efter vanlig landsvĂ€g. Det har varit en vĂ€ldigt turbulent vĂ„r med byte av arbete, en grabb som haft det jobbigt i skolan och en sambo/kartlĂ€sare som valt att flytta. Hon tyckte det var roligare att Ă„ka pĂ„ en hĂ€st istĂ€llet för i en sjua đ Vi Ă€r fortsatt vĂ€ldigt goda vĂ€nner sĂ„ det Ă€r inga problem men det Ă€r alltid trĂ„kigt att gĂ„ igenom en separation. Nu fĂ„r jag leta mig efter en ny kartlĂ€sare. Dock med de nya stolarna frĂ„n Lusomotors som Ă€r ganska tighta sĂ„ stĂ€lls det lite krav viktmĂ€ssigt. Hon bör inte vĂ€ga mer Ă€n 75kg om hon ska sitta bekvĂ€mt đ Idag var jag ute och fotade lite. HĂ„ll till godo med en bildbomb. Sist men inte minst vill jag Ă€n en gĂ„ng tacka Christer J för att han lĂ€t mig köpa detta underbara bygge. Jag har svĂ„rt att tro att man kan ha sĂ„ mycket roligare pĂ„ fyra hjul Ă€n det Ă€r med den hĂ€r. 5 1 Quote
super7 Posted April 21, 2019 Posted April 21, 2019 Att den hÀr se7en har flyttat till UmeÄ har jag helt missat. DÄ kanske det blir nÄgra som Àr ute och rullar i sommar.  //Nisse  1 Quote
Jörgen Granberg Posted December 21, 2019 Author Posted December 21, 2019 LÀnge sedan det hÀnde nÄgonting hÀr. Men dags för lite översyn nu nÀr det Àr vinter.  Började med ett oljebyte. Förutom det sÄ har de större spridarna (630cc) monterats med programvara anpassad för det. Passade pÄ att Àndra lite parametrar i programvaran sÄ det blir spÀnnande att se till vÄren om det lirar fullt ut pÄ en gÄng eller om det behöver korrigeras. Jag har haft lite strul med att tutan tjuvtutat nÄgra gÄnger ibland. I slutet av sÀsongen blev det mer frekvent sÄ jag kopplade bort tutan sÄ jag kunde köra sÀsongen ut. Nu var det dags att börja felsöka problemet.   Efter tips frÄn Christer sÄ riktades felsökningen mycket kring rattstÄngen/rattnavet. DÀr gjorden den hÀr mindre bra upptÀckten. Blev att bestÀlla ett nytt rattnav direkt.   Nya rattnavet frÄn Luisi.   Jag passade pÄ montera en extra pinne pÄ rattnavet för att göra sÄ blinkersÄtgÄngen blir tidigare. Har fungerat bra nÀr man svÀngt Ät vÀnster men bara nÀr man svÀngt skarpt Ät höger. Det nya rattnavets slÀpkontakter verkar pÄ köpet ha fixat problemet med tutan dÄ jag nu inte kan framkalla bekymret genom att ratta inne i garaget. à terstÄr att se om det stÀmmer till sommaren.   Allting Ätermonterat men med stor risk att ratten Àr lite sned. FÄr undersöka sen om jag mÄste flytta nÄgot hack pÄ splinsen. Quote
daromer Posted January 4, 2020 Posted January 4, 2020 Snygg maskin. En frÄga som kanske inte du kan svara pÄ? Hur Àr avgassystemet uppbyggt? Storlekar och vad för dÀmpare? Ser inte ut som nÄgon kat utan bara 2 dÀmpare? (StÄr i köptagen till mitt bygge) Quote
Christer J Posted January 5, 2020 Posted January 5, 2020 10 timmar sedan, daromer sade: Snygg maskin. En frÄga som kanske inte du kan svara pÄ? Hur Àr avgassystemet uppbyggt? Storlekar och vad för dÀmpare? Ser inte ut som nÄgon kat utan bara 2 dÀmpare? (StÄr i köptagen till mitt bygge) Det Àr tvÄ st 3" 150 dia 500 lÄnga frÄn rakaror.o.se UD6500-76 Quote
Jörgen Granberg Posted February 29, 2020 Author Posted February 29, 2020 Inte sÄ mycket nytt men unnade mig tvÄ stycken intercoms sÄ det ska gÄ att prata med passageraren under lÀngre resor. Har försökt lÀsa pÄ lite om den hÀr modellen pÄ andra forum och jag har sett nÄgra positiva recensioner sÄ jag hoppas att det ska bli bra. 1 Quote
Recommended Posts