Nosliwe Posted May 8, 2017 Author Share Posted May 8, 2017 Andra gången gillt! Idag kom noskonen ifrån HJ custom composite. Schenker lyckades ju slarva bort den första noskonen. Men det löstes samma dag som det upptäcktes och det skickades en ny direkt. Grym service! Sen så har jag även fortsatt med elen. Mycket kablar är det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted May 10, 2017 Author Share Posted May 10, 2017 Började pussla grenrör igår. Första böjen som bara är en 45 grader gick väl bra, men sen blev det lite huvudbry och kapnings chansningar som jag inte var så sugen på. Tog mig tid att rita upp grenröret i caden i stället och sen skriva ut dom raka rören i skala 1:1. Bara sätta ute på rören och rita på, sen kapa. Ska det nog gå lite lättare :) Provade noskonen lite med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted May 13, 2017 Author Share Posted May 13, 2017 (edited) Bränt ihop 1 av 4 grenrör idag. Överlåter dock 2 av dom till farsan. Har man ingen TIG så får man ta MIG Tar det andra i morgon. Mallarna hade man inte mycket till nytta av. Tydligen så hade caden tagit centrum radien på godstjockleken när jag plattade ut rören och skrev ut dom i skala 1:1. Längden stämde ju bra, men fattades ju 9mm för att mallen skulle nå runt. Skrev även upp gradtalet på rörböjarna som memo i telefonen. Smart som jag var så tryckte jag bara på hemknappen i stället för spara. Funkar givetvis jätte bra att ta upp memo igen utan att det har försvunnit, förutsatt att man inte rensar aktiva programlistan där emellan. Har nu skrivit ut 3 nya mallar i rätt längd. Så i morgon går det förhoppningsvis lättare. Edited May 13, 2017 by Nosliwe 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted July 2, 2017 Author Share Posted July 2, 2017 Legat lite på latsidan det senaste då jag har velat fram och tillbaks mellan GT coupen och Locosten, samt gör om hemma och mycket på jobbet. Men fick tummen ur och svetsade klart nedre bärarmarna idag. Ska bara dit ett tvärstag mellan infästningarna, men väntar med det tills jag kan bulta fast dom och sen svetsa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted July 4, 2017 Author Share Posted July 4, 2017 Och övre länkarm svetsad. Givetvis så stämmer ju inte vinklarna så som det sitter nu, ville bara se hur det blev på plats :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted July 9, 2017 Author Share Posted July 9, 2017 En sida punktad och kontrollerad. Kommer shimsa in caster vinkeln via den övre bärarmen. Fokuset hamnade lite off på bilden, men ni ser nog ändå :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted July 9, 2017 Share Posted July 9, 2017 Man kan nästan inte få för mycket caster-vinkel... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted July 9, 2017 Share Posted July 9, 2017 Glöm inte att stålborsta svetsarna kontinuerligt. Det är galet tråkigt att köra allt samtidigt med vinkelslipen på slutet, fråga inte hur jag vet... /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted July 19, 2017 Author Share Posted July 19, 2017 Nä ska försöka tänka på det ^^ Förmodar att du har prövat hehe. Fick lite gjort idag igen. Punktat klart framvagnen, men gasen tog slut när jag skulle börja med den sista bärarmen. Så då gav jag mig på bakvagnen i stället. Blir tight, riktigt tight! Kommer skära av infästningarna och svetsa fast bryggan i ramen i stället. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted July 25, 2017 Author Share Posted July 25, 2017 Fick tag på fälgar igår, Speedline SL 601 15x7.5" ET40. Bara hoppas på att dom passar utan att slå i övre bärarmen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted August 3, 2017 Author Share Posted August 3, 2017 (edited) Varit utan dator i några dagar pga vattenläckage Så har inte kunnat uppdatera förrns nu. Men är väl bättre för er som läser, mer bilder! Börjat triangulera och bygga kardantunnel, samt passa in bakvagnen. Fick även hem fälgarna, men där dök det upp problem direkt. Såg det redan i caden när jag ritade upp fälgarna lite på måfå utefter bilder. Hatar när man har rätt Övre spindelleden slår i fälgen pga för högt ET. Men avvaktar i väntan på att få allt ordentligt på plats, pressat och klart. Började med att försöka få till en bekväm sittställning med armen på kardantunneln. Bra med magneter. Sen var det bara till att gå lös och börja bygga. Och så fälgen med 140 spindlar. Vette fasen hur man löser det här utan att byta fälgar. Ska man köra med spacers så blir det lite drygt 50mm. Inget jag vill ha brytandes i bärarmarna direkt. Vet inte om det finns någon lägre spindelled att försöka sig på annars? Edited August 3, 2017 by Nosliwe 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted August 9, 2017 Author Share Posted August 9, 2017 Rattstång på plats. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted August 10, 2017 Author Share Posted August 10, 2017 Slängde upp växellådan idag och punktade klart tunneln. Så nu ska det göras en korg i plåt till spakstället och växellådan skall passas in med någon form av fästen. Sen blir det triangulering av hela tunneln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 Hej ! Var ett tag sen jag tittade in i din tråd nu ! såg att du funderade på övre splindelleden, jag har gått på en kontima-led AH 32-2 sen finns det lite olika 22x35 eller 25x35 beroende på vilken spindel du har man får mäta och kolla i Kontimas katalog, den ska ha rätt kona 1/10 som i Volvopindeln och har en M18 gängad pinne i sidan som infästning. Blir lite drag av Caterham på konstruktionen som du ser nedan den gängade delen skruvar man i en gänga i änden på raka röret i A-armen min A-arm nedan låser den gör man med en låsmutter. Caterham har inte tvärstaget strax nedanför bussningsrören. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 En bild på alltihopa från CAD'en Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted August 23, 2017 Share Posted August 23, 2017 det blir alltid så bra i cad :-) och med dagens laser skärning av både plåt och rör är det ju nästan som lego. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted September 9, 2017 Author Share Posted September 9, 2017 (edited) Inte uppdaterat på ett tag. Haft lite strul med svetsen. Fick porer och dålig genombränning. Stolarna är nästan helt klara och lackas i nästa vecka. Även en av dynorna är färdiga. Växelspaksinfästningen på plats. Även börjat svetsa dit lite mer förstärkningsplåtar/skydd. Börjat kika på motorfästen med. Vet inte om det här blir för stumt eller ej? Är ju inte så att det är tyst i dom här bilarna oavsett vilket. Ska blästra bakvagnen i veckan som kommer. Edited October 8, 2017 by Nosliwe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted October 15, 2017 Author Share Posted October 15, 2017 Gått lite småsegt här det senaste, men nu har jag äntligen nått en milstolpe känner jag. Bilen står på egna ben! Om än en aning stumma :D Brett blev det med! "Standard" skärmarna är 245MM, jag måste ha minst 310MM. Nu skall chassit ställas i våg och den sista trianguleringen ska dit i motorrummet så fort jag vet var grenrören går ut. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted October 16, 2017 Author Share Posted October 16, 2017 vägt in och triangulerat motorrummet, så nu kan jag montera i motorn! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted October 19, 2017 Author Share Posted October 19, 2017 Hade tänkt att montera i motorn i Tisdags, men blev en jobbresa istället. Men nu är den i! Gick till och med smidigt ihop med lådan. Så nu är det bara till att börja tillverka motorfästen. Gott om plats för ett kyl. Finns någon form av plats för rattstången med. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted November 9, 2017 Author Share Posted November 9, 2017 (edited) Pårbörjat scuttleramen och fått hem 240 styrväxeln. Skall korta av den ca 80mm för att få in tappen till rattaxeln en aning. Tanken är att korta kardan i nästa vecka. Edited November 9, 2017 by Nosliwe 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted May 11, 2018 Author Share Posted May 11, 2018 Nästa vecka var ett tag sen nu, Kardan är kortad, växellänkaget är på plats, motorn sitter fast. Har väl inte hänt så mycket bortsett ifrån det. Lite stiltje då jobbet tar upp mycket tid och energi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted June 6, 2018 Author Share Posted June 6, 2018 Jobbet suger mycket tid för tillfället, men har bränt ihop instrumentbrädan och kört ett test på bilmärket som skall pryda fronten 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted July 10, 2018 Author Share Posted July 10, 2018 Äntligen semester och börjar få lite gjort igen. Fått hem dämparna och fixat fästen till dom i fram. Även skurit ut plåtar till torpeden samt fixat fäste för batteriet. Sätter jag dämparna på mjukaste inställningen så är den rejält svampig, sätter jag dom på hårdaste så är det lika stumt som med rören jag hade innan. Grejar mer på Torsdag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted July 12, 2018 Author Share Posted July 12, 2018 Svetsandet fortsätter. Även ritat upp säkringshållaren som skall placeras över fötterna på passageraren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted November 21, 2018 Author Share Posted November 21, 2018 Längesen man uppdaterade något nu. Har bla provstartat bilen och rensat kabelhärvan. Det som blev kvar Det som har plockats bort 😄 Fixat växellådsfästen. Får se hur det lirar. Tanken är att kanske göra något rejälare. Men är lite platsbrist för tillfället. Fixat fästen till dämparna i bak. Behöver kraftigare fjädrar. Fortsatt med scuttlen och instrumentbrädan. Laserskuret alu plåten till instrumentbrädan. Det är nu man upptäcker att det inte är helt lätt att få till alla former utan mallar. Får bygga om scuttlen lite. Fixade mallar i 3D skrivaren. Gör om gör rätt! Fick man äntligen lite vettig användning av den med 🙂 Ska försöka ge mig på scuttle, bromsar och styrning så fort jag får lite tid och ork över efter jobbet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted November 21, 2018 Share Posted November 21, 2018 Hej, ser bra ut. Trevlig motor och bakvagn. De där kabelhärvorna är riktigt kul att reda ut. Om inte annat blir man ju glad ifall motorn hoppar igång, då har man ju inte tagit bort någon kabel för mycket !! Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted November 22, 2018 Share Posted November 22, 2018 Snyggt jobbat! Dock hade jag nog gjort om kuddarna direkt för det ser i alla fall ut att vara för dåligt (utifrån bilder) En idé: Lägga en 5 mm plåt på undersidan av ramrören och kröka en 5 mm plåt uppåt emot växellådan och lite rejälare kuddar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted January 3, 2019 Author Share Posted January 3, 2019 On 2018-11-22 at 21:33, Jocke4U sade: Snyggt jobbat! Dock hade jag nog gjort om kuddarna direkt för det ser i alla fall ut att vara för dåligt (utifrån bilder) En idé: Lägga en 5 mm plåt på undersidan av ramrören och kröka en 5 mm plåt uppåt emot växellådan och lite rejälare kuddar? Kan ju vara en bra idé 🙂 Allt handlar ju om platsbrist och försöka få en helt slät undersida på bilen. Printade en plugg som skall gjutas av för vindavvisare på aeroscreenen. Den vänstra kommer innehålla luftintaget till motorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted April 14, 2019 Author Share Posted April 14, 2019 3D skrivaren har fått jobba lite till. Prövat ut spacers till bromsoken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted March 12, 2020 Share Posted March 12, 2020 Hur går det här då? :=) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.