steel Posted December 1, 2017 Author Posted December 1, 2017 Bonus tid även idag. Svetsade klart innerskärmar : Skruvade tillbaka hjulupphängningarna och ställde ner på egna hjul. Imorgon batteri låda. Mvh Pär Quote
steel Posted December 2, 2017 Author Posted December 2, 2017 Inte så effektivt idag ändå. Blev övningskörning med sonen och massa ärenden. Men sågade upp golvet under stolarna för 4 moduler samt förstärkningar av balkar dito. Men imorgon då jäklar. Mvh Pär Quote
steel Posted December 3, 2017 Author Posted December 3, 2017 (edited) Ha, ha Frena !! Kul att du uppskattar byggeriet. Inget riktigt flyt idag heller. La mycket tid på att hacka bort underredsmassa och slipa rost. Ska ju göras det med. Men till slut kom vinkelslipen och svetsen fram. Det blir tre fack med 4 batterimoduler i varje. Satte lastförskjutning mellan facken. Kommer att sätta öron i botten på fyrkantrören och fästa pinnbultar mellan varje dubbel batteripack och lägga plst av aluminium för att skruva ner och hålla dem på plats. Krav från SFRO av de ska hålla för 1,2 G. Resterande 4 moduler ska få plats i motorrum. Ska svetsa plåt i kanterna mot Vitons längsgående balk. Troligen popnita aluplåt i botten underfrån. Mvh Pär Edit: Batteriinfästningen ska hålla för 2,5 G om de sitter utanför passagerarutrymmet. 20 G horisontellt och 4,5 vertikalt om de sitter inne i passagerarutrymmet. Edited December 4, 2017 by steel 1 Quote
steel Posted December 5, 2017 Author Posted December 5, 2017 Svetsar på med plåtarna. Blir nästan en hel Super Seven bara för batterierna. Mvh Pär Quote
steel Posted December 8, 2017 Author Posted December 8, 2017 (edited) Hej, svetsat klart batterilådan. Gjorde även klart rattstången, plastlager och knut. Socialt engagemang även denna helg ? Mvh Pär Edited December 8, 2017 by steel Quote
steel Posted December 14, 2017 Author Posted December 14, 2017 Hej, i Lotus Evora projektet som visats i tråden tidigare användes en Dashboard från Motronic för att visa batteristatus, hastighet osv. Kollade vad den kostade....redan alldeles för dyrt projekt. Tittade efter alternativ, Automotive......halva priset. Hittade då Raspberry Pi och har nu snöat in totalt på detta. Några hundralappar ?. Finns en programvara till den som heter Node Red som egentligen utvecklats av IBM för IOT, internet of things, men som nu är Open Source med en enorm community. Där mina vänner finns det obegränsat med möjligheter samt att det finns en uppsjö med tillbehör och givare. Har skaffat mig en 10" touchskärm, gps modul, temp givare mm? skitkul !! Youtube fyllt med hjälpsamma DIY. Mvh Pär 1 1 Quote
steel Posted December 14, 2017 Author Posted December 14, 2017 (edited) Hej, har nu efter lite pillande lyckats fått till en test Dashboard. Lite strul med layout, men det kommer. Har dessutom kopplat detta till utgångar på kortet där dioder tänder och släcker. Här har jag införskaffat ett reläkort för senare bruk ? Får även upp samma bild på mobilen och kan styra därifrån via localhost. Nu varför det ska vara bra till ?? Mvh Pär Edited December 14, 2017 by steel 1 Quote
Kjelland28 Posted December 15, 2017 Posted December 15, 2017 Välkommen till RaspberryPi världen ! Det finns massor av kul grejer man kan göra med dom. Men dom har en baksida, du måste stänga av dom kontrollerat risken är annars att du sitter med ett korrupt SD-kort när du startar nästa gång och då händer inte mycket alls. alltså behöver Pi'en ha egen strömmatning och stänga ner sig själv på en signal t ex som att bilens larm slagits på eller nån annan klurig signal. lycka till. Quote
steel Posted December 15, 2017 Author Posted December 15, 2017 Tack, Kjelland28 ? Och tack för tipset !! Man vill ju ha samma användar vänlighet som övriga system. Som tur var har jag en son som är överintresserad av kodning i alla dess former, pratade med honom om problemet och det verkar som om det går att lösa. ? Mvh Pär Quote
steel Posted December 17, 2017 Author Posted December 17, 2017 Hej, ägnade gårdagen till städning, dammsög och våttorkade. Mycket trevligare och inspirerande. Inspekterade inköp från Ebay och blir lika irriterad som vanligt. Alltid bortplockade kablar och kontakter som inte är med. Ska börja gå på skrotar själv eller införskaffa hela donatorer i stället. Svårt med Teslorna dock. ..... Fattades kopplinsstycke i High Voltage Junction box mot laddaren, och vart ska jag få tag på ett sånt ?? Får maila säljaren. Mvh Pär 1 Quote
gka Posted December 17, 2017 Posted December 17, 2017 On 12/15/2017 at 06:32, Kjelland28 sade: Välkommen till RaspberryPi världen ! Det finns massor av kul grejer man kan göra med dom. Men dom har en baksida, du måste stänga av dom kontrollerat risken är annars att du sitter med ett korrupt SD-kort när du startar nästa gång och då händer inte mycket alls. alltså behöver Pi'en ha egen strömmatning och stänga ner sig själv på en signal t ex som att bilens larm slagits på eller nån annan klurig signal. lycka till. Med Alpine Linux körs allt från minnet på pajjen, så inget som kan bli korrupt på kortet. Gäller bara att spara ned ändringar mellan ombootningar. Har inte testat själv, men har hört det ska vara bra. https://alpinelinux.org/ https://wiki.alpinelinux.org/wiki/Raspberry_Pi Kul med urspårat Lambo-Tesla-buss-projekt för övrigt! 1 Quote
steel Posted December 17, 2017 Author Posted December 17, 2017 Tack, GKA ! Ska kolla det. Mvh Pär Quote
steel Posted December 18, 2017 Author Posted December 18, 2017 (edited) Batteripack demontering, spännande, ingen kortslutning än iaf. Här ser man de 16 modulerna. Mvh Pär Edited December 18, 2017 by steel 1 Quote
Rikard Larsson Posted December 19, 2017 Posted December 19, 2017 Intressanta bilder. Det gör inget om man får se lite mer detaljbilder :) Quote
steel Posted December 19, 2017 Author Posted December 19, 2017 Hej, Rikard! Bilder : Detalj kylning : Orginal BMS: Säkring: Moduler : 85kWh 400 volt , 16 moduler. Mvh Pär Quote
LUPUS Posted December 19, 2017 Posted December 19, 2017 (edited) Lite ovanlig fråga kanske men om man vill göra om de där till tex 800/1000 volt skulle det va enkelt , mest med tanke på hur de är byggda och isolerade ? Jag antar att de i princip kan serie kopplas Edited December 19, 2017 by LUPUS Quote
steel Posted December 20, 2017 Author Posted December 20, 2017 Nja, är nog inte så lätt LUPUS. Varje modul ger ca 25 volt och alla 16 är serie kopplade till ca 400 volt. Ska du ha 800 volt får du skaffa 32 st och seriekoppla, men då klarar inte enskilda modulen belastningen. Mvh Pär Quote
LUPUS Posted December 20, 2017 Posted December 20, 2017 Hmm , var en jobb grej så tål kanske att tänka vidare på . Är ju inte helt ofarligt det där Quote
steel Posted December 21, 2017 Author Posted December 21, 2017 Gummisulor och gummihandskar, LUPUS ! Lite rörmokeri: Har nu rensat bottenplattan på allt av värde, kommer att återanvända så mycket som möjligt. Bla rörmokeriet. Mvh Pär Quote
steel Posted January 7, 2018 Author Posted January 7, 2018 Nja, är nog inte så lätt LUPUS. Varje modul ger ca 25 volt och alla 16 är serie kopplade till ca 400 volt. Ska du ha 800 volt får du skaffa 32 st och seriekoppla, men då klarar inte enskilda modulen belastningen. Mvh Pär Quote
steel Posted January 7, 2018 Author Posted January 7, 2018 Hej, har fått lite gjort i helgen. Byggde om batterilådan. Använder Tesla modulernas aluprofil, svetsade fyrkantrör som modulerna vilar på i första nivån, därefter skruvas aluprofil i höjd på M10 gängstång som nästa nivå vilar på samtidigt som de ligger på första nivån. Sist skruvas ett alu plst i längsmed som håller ihop allt. Tänkte först ha fyra moduler i motorrummet. Kommer nu att ha dem under stolarna. Blir enklare med en inneslutning samt att den beräknade tyngdpunkten på batteripacket endast hamnar med ca 30 kg bakvikt. Dessutom blir det enklare med el dragning och rörmokeri. Bilder kommer. Mvh Pär Quote
steel Posted January 8, 2018 Author Posted January 8, 2018 Fick även dit stolarna. Använde delvis Vitons orginal stativ, ska täckas im med aluplåt. Mvh Pär Quote
steel Posted January 10, 2018 Author Posted January 10, 2018 Hej, svetsade klart stolsunderredet. Fick dit fäste för 12 volt batteri, elhydralpump åt servostyrning och vaccumpump till bromsservo. Mvh Pär Quote
LUPUS Posted January 10, 2018 Posted January 10, 2018 Är det en a-klass servo-p med original fäste ? Kan du mäta diametern på den , har inte lyckats googla fram hur stor den är på största stället , blir troligen en sådan på min med. Och som vanligt bra tempo ? Quote
LUPUS Posted January 10, 2018 Posted January 10, 2018 För övrigt har du ju plats för en range extender längst fram. Honda elverk ? 1 Quote
steel Posted January 11, 2018 Author Posted January 11, 2018 (edited) Hej, LUPUS. Diametern nertill är ca 90 mm och övre plastdelen/ behållaren ca 75 mm. Höjd 320. Men det sticker ut en kopplingsdosa så totalen ena ledden ca 140 mm Heter enligt ovanstående. Mvh Pär Edited January 11, 2018 by steel Quote
LUPUS Posted January 11, 2018 Posted January 11, 2018 då skall jag ut och mäta ! Inkoppling är FET jord , FET +30 BAT och en liten till ignition ? Quote
Jocke4U Posted January 11, 2018 Posted January 11, 2018 Kanske läge att byta titel på inlägget @steel 1 Quote
steel Posted January 11, 2018 Author Posted January 11, 2018 (edited) Jocke4U, ?ja det är nog läge för det. Har ju inte mycket gemensamt med ursprunget. @Jocke4U LUPUS, de sladdarna är det ?klen blå igniton. Fick dit fäste åt skrajsnörena. Mvh Pär Edited January 11, 2018 by steel 1 Quote
LUPUS Posted January 11, 2018 Posted January 11, 2018 (edited) Kontroll mätt blir perfekt ? Ebay hade för 50£ på väg , kan va för billigt för att fungera , kanske blir en mockup :-) Edited January 12, 2018 by LUPUS Quote
steel Posted January 13, 2018 Author Posted January 13, 2018 LUPUS, min satt på ett annat elbilsbygge, Micro-Vett. Din verkar prisvärd, funkar säkert ? Fick dit dieselvärmaren igår, ska ha en liten tank till denna för att kunna värma kupé och batterier vid behov. Mvh Pär Quote
bexander Posted January 13, 2018 Posted January 13, 2018 Dieselvärmare? Är det inte en elbil du bygger? :) 2 Quote
Jari Posted January 13, 2018 Posted January 13, 2018 Du kan ju inte köra med en Eberspächer!!!!!!!!! USCH!!! Du behöver absolut en Webasto! :) Allra helst skulle du ha en Webasto högvoltsvärmare. Finns en smidig liten på 5kW/400V Quote
Jari Posted January 13, 2018 Posted January 13, 2018 Här är lite info: https://www.webasto.com/index.php?id=11463&articleId=688 1 Quote
steel Posted January 14, 2018 Author Posted January 14, 2018 Öhh, nog är det en elbil....Jari och Bexander. Webaston var en fin grej. Nja, tanken med Eberspächern är väl att den blir lite som reservvärmare samt att jag sparar på batteriet på vintern. Dessutom finns elen på plats med styrning osv. Men får nog fundera kring det. Tänkte eventuellt montera en elvärmare som Rikard rekommenderade till förvärmning av batterierna. Plattan som Teslas batterier satt i hade dubbelt golv med isolering och ett fasttejpat täcke över alltihopa. Den plattan hade jag och min styrketränande son fullt sjå att bära ut. Har satt dit fästen åt bromsslangarna och monterat coiloversen fram och bak. 600 lbs fram och 500 lbs bak, blev nog ok. Blir som en gocart med Corvettens krängningshämmare och stum fjädring. Vet inte om ni noterat det men Vitons hjul sitter verkligen i varje hörn. Förberett för kylare, beställt en Audi A3 kylare. Tror kanske att den blir bra, lite osäker när det gäller elmotorer. Är här lite fundersam hur jag ska lägga upp det. 1. Måste värma samt kyla batterierna. 2. Kyla motor. 3. Värma/defrosta kupen, Ebensprächer. Är inne på att batterierna får en separat slinga med egen pump. Motorn och kupen får en slinga med pump samt trevägsventil med ytterligare en pump via Ebensprächern. T-ar sedan på alltihop till gemensam kylare. Men funkar det med flöde osv Masstillverkade fästen till bromsrör och diverse, 40 st, gick åt 36 st bara till bromsrören. Ska nu räkna på lite vikter och fundera kring hur många batterimoduler jag ska ha för vikteffektens skull, ska sedan ringa Ridderstolpe för byggbesiktning, HEPP Mvh Pär 1 Quote
Jari Posted January 14, 2018 Posted January 14, 2018 Om du skall koppla ihop batteri/motorslingan med kupeslingan där du har Eberspächern, tänk då på att ut från Eberspächern har du ca 70-80gradigt vatten och det gillar INTE batteriet! Batterislingan bör ligga omkring 30 grader. Så du måste vara säker på att alla situationer så får inte vattentempen bli för hög ut till batteriet Quote
steel Posted January 14, 2018 Author Posted January 14, 2018 Tack, Jari för synpunkter ! Det där har du rätt i, hmm. Om jag ska t-a ihop allting till en kylare måste jag nog ha en backventil på batteripacket så det absolut inte går för varm kylarvätska åt fel håll. Blir ingen stor vattenvolym heller, eber start/stopp start /stopp. Nää vete f-n. Mvh Pär Quote
steel Posted January 15, 2018 Author Posted January 15, 2018 Har ringt SFRO idag, Ridderstolpe. Ev byggbes nästa vecka, spännande. Mvh Pär 1 Quote
bexander Posted January 16, 2018 Posted January 16, 2018 Ett förslag på hur du skulle kunna göra med vattnet så att du både kan få kyla eller värme till batteriet. Kanske skall motorn sitta efter batteriet istället? 1 Quote
steel Posted January 18, 2018 Author Posted January 18, 2018 Tack , Bexander , intressant !! Ska kolla på detta. Mvh Pär Quote
Rikard Larsson Posted January 18, 2018 Posted January 18, 2018 Hur du än gör så tycker jag att du ska fixa någon övervakning för kontroll så att allt fungerar. Du var väl lite insatt i Arduino? Det är ju ett perfekt projekt att koppla in några 18b20 och en lysdiod som varnar om något värde är utanför satt område. Du behöver inte ens borra hål i något. Jag tejpade en kapslad 18b20 utanpå ett rör i pannrummet. Visar exakt samma temperatur som den riktiga termometern i vattenflödet. Gummislang är kanske en annan historia, men du behöver å andra sidan inte 100 % noggrannhet. Quote
steel Posted January 19, 2018 Author Posted January 19, 2018 Du har helt rätt Rikard, batterierna är alldeles för DYRBARA för att inte övervakas. Jag har bara nosat på Raspberry lite grann, men väldigt kul. Ska nog får till något, givarna måste vara kompatibla oavsett. Har börjar riva i kablaget . Fick bort en del, canbus lär gå bananas Mvh Pär 1 Quote
steel Posted January 20, 2018 Author Posted January 20, 2018 http://elbil.forum24.se/elbil-forum-31.html Quote
LUPUS Posted January 20, 2018 Posted January 20, 2018 On 19 januari 2018 at 19:54, steel sade: Du har helt rätt Rikard, batterierna är alldeles för DYRBARA för att inte övervakas. Jag har bara nosat på Raspberry lite grann, men väldigt kul. Ska nog får till något, givarna måste vara kompatibla oavsett. Har börjar riva i kablaget . Fick bort en del, canbus lär gå bananas Mvh Pär Är gammal bilen helt can buss befriad ? Quote
steel Posted January 21, 2018 Author Posted January 21, 2018 Hej, LUPUS. Nej, just nu är det en blandning. Instrument panelen blev flipperspel.... Helst skulle man väl plocka bort allt, men backspeglar och fönsterhissarna styrs av Canbus såvitt jag förstår. Får reda ut det senare, måste ju även få till display med batteristatus osv. Byggbesiktning först. Mvh Pär Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.