Jump to content

92 GTR


LUPUS

Recommended Posts

Det här är så vackert att jag blir lite rörd av det hela. Maken till inspirationstråd får man leta efter....

Kul att idiotin uppskattas.

Bilderna ligger nog 5 månader efter verkligheten men bättre att skriva något när det är klart än görs fel och görs om :-)

Link to comment
Share on other sites

Skiljer ca 30 cm , tror inte det kommer bli något större problem.

Hela idén är ju oxå att inte röra komplett subframe så det bli som original med kanske något litet fel på ackerman.

Har faktiskt inte ens kollat än var original pekar , vem vet kanske blir mer rätt än innan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej skulle jag kunna komma i kontakt med dig på något vis? jag skall göra precis samma sak som du gjort nämligen koppla ihop en Saab motor med skyline så hade gärna tagit lite hjälp av dig som gjort det innan

mvh

Joel

Skicka gärna sms på 0733389898

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Söndag kväll nu !!

Mvh Pär

Börja nu ...... så innan kvällen är slut skall det nog bli något

måste ju slåss med iphone VS windows XP de är inte direkt kompatibla om man vägrar itunes

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

På order skall detta nu uppdateras ( inte bara du Steel)

Bygget ligger nog 3-4 månader före uppdateringarna här men det innebär ju inte att så mycket hänt , skall dock ta lite om ->

Pusslande med motorer, subframes och kaross + en jädra massa måttande på om det får plats

Senast var det ju tigersågande i det förbjudna och efter detta var gjort fick man lite mera känsla för vad som gick att göra , detta var en klart rolig del av bygget för inte ens jag själv som måttat med tumstocken innan vågade tro detta skulle gå. Man kan säga att bygget mycket lätt kunnat dött här.

Torpeden ursågad och två förstärkningar i punktade

IMG_1208.jpg

provmonterade komplett subframe på ungefär höjd och plats, den ser ut att funka hyfsat OM man sopar torpeden ( se ovan)

IMG_1069.jpg

IMG_1082.jpg

Det gick oxå att stopp in hela bak delen på ungefärlig plats , tanken är oxå att man kan enkelt binda fast främre subframe bussningen till tröskeln på original bilen ( eller i iallafall den nya tröskeln som behövs).

Tanken är att byta ut orginal trösklarna mot ungefär den som finns i en Cobra ram och låta karossen stå på detta.

(Och som ni ser håller vi just nu till i förrådet igen)

NY

IMG_0648.JPG

OLD

IMG_1047.jpg

På plats

IMG_1177.jpg

För att hoppa fram lite fortare i tiden och inte hänga upp sig på alla timmar man fått såga lite mera med sågen för att få dit grejerna,

så kan man nu oxå montera ihop hela subframen och stoppa i motorn med lämpliga brädbitar som "motorfäste"

IMG_0721.JPG

Och helt plötsligt tycker jag det ser ut som detta var planen redan 1950+ , det fantastiska är oxå att gtr hjulupphängningen kommer precis utanför original motor rummet och än så länge krockar INGA viktiga delar man inte kan flytta på . Motorn sticker till exempel upp i original bulan och efter att ha tagit bort en liten förstärkning där har jag 3-4 cm luft

IMG_1213.jpg

IMG_1144.JPG

IMG_1210.jpg

FUL eller helt tidlös ?

IMG_1212.jpg

Någon tyckte den såg ut som den här ( ni med barn vet vad det är)

imagescat8x1mw_163693810.jpg

Det sticker oxå ut något konstigt i mitten på bilen, ungefär vid förarens knä , men det är säkert något man kan kapa bort eller lösa senare ( förnekelse fasen är viktig i sådana här byggen)

Fram och bakvagn står på plats och just nu är fälgarna fortfarande orginal ET

Ser lite halv fet ut

IMG_1226.jpg

Markfrigången är satt efter detta norska mycket snygga orginal bygge ( kolla gsv.no) för detaljer , bilderna är lånade där

IMG_1153.jpg

IMG_1152.jpg

Tror dessa bilderna ger en bra bild på hur bilen kommer se ut och ungefär vilka delar som ingår och som ni sett så här långt det är inget direkt lättvikts packet.

Troligen tål subframe, diff, låda med mm säker 3 gånger original effekten i en GTR :eclipsee_steering: , denna bil var gjord att rejsas med från fabrik och tyvärr är nu detta nu en klar nackdel för mig. Frågan är ju om en 2.0 lättryckare ens orkar driva runt alla diffar

Nästa gång svetsar vi ramen och tyvärr blir det inte direkt fack verk utan mera cheva pickup 62:a. dock sitter den mesta vikten lågt

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Såg att jag dubbel postat , man skall tydligen läsa de gamla inläggen när det är långt mellan.

Så jag slänger in en stil studien av motor fästen oxå.

Originalen ser ut så här och lite på vinst och förlust beställde jag ett par med sådan här för det såg ut som saab motorn var smalare och jag hoppades på enbart en alu platta med dubbla bult mönster i skulle funka ( köpa tid) .

Tyvärr måste jag uppskattat helt fel för de var för långa båda två och en ny alu platta fick måttas in och sedan fick det "feg" sågas på bandsågen troligen 3-4 gånger innan avstånden stämde.

Grannen brände sedan ihop det med AC/DC miggen ( bra grejer , snabbt som fan)

HalfcutParts88.jpg

IMG_1927.jpg

IMG_1928.jpg

Plattorna skall skäras runda när alla andra fästen är på plats. Men just nu har en saab motor hitta in på orginal fästena !

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

När jag nu fick den gamle XP datorn att bli kompis med Ajpånen finns det mer bilder , får bli uppdatering snart igen, upptäckte att det var kass att skriva i efterhand.

Link to comment
Share on other sites

Ram:

Då bilen helst skall gå att öppna "flickfångardörrarna" på utan att det skall sticka fram rör och kryss + att a-stolpen är så tunn att det är knepigt att få dit en rörram invändig bestämde jag ganska tidigt att det får bli en mera hederlig ram med ganska kraftig balk om man jämför med vad vi bygger våra sjuor med. Man kan kanske se det som lite av en cobra ram med bonus av att svetsas fast i en gammal kaross. Dock skall karossen ses endast som bonus.

Googlar man är målet är min skiss nästan skrämmande likt en pickup ram delen från någon 50-tals cheva. För hoppningsvis skall det inte påverka vikt eller väghållning för mycket åt fel håll. Men vi får se.

( referens nytillverkad cheva 49 ram)2013-frame-pg27.jpg

så redan i december köptes det in lite ( håll i er nu ) 100x50x3, lite för att det kändes lite klent med "bara" 2mm gods och efter en första kontakt med sfro var ju beskedet att det är omöjligt att ge en bra indikation eller Ok på något utan att ha sett det. Vikten kommer dock 15cm från jordpunkten så inte jätte illa.

Subframen fram rensades, tvättades med hög tryck och lades upp på lyft bordet med två bastanta för långa profiler, Subframen sitter med 8 kraftiga bult så jag svetsade i rör på rätt ställe och lade sedan en massa tid på att mäta upp så inget var snett. Det visade sig att det var mycket enkelt att få det hela att bli parallellogram på minst två håll :thumbsdown: och mitt lyft bord i är inte exakt plant lärde jag mig.

IMG_1452.jpg

IMG_1446.jpg

IMG_1453.jpg

IMG_1454.jpg

I stället för att sedan fortsätta bakåt med ramen funderade jag en del på var övre infästningen på triangel länken skulle hamna. Det blev inte bättre än att jag fick gå ut med svetsen till min "lilla JIGG" och tillverka en fixtur för att få ungefärliga positioner för skruvar.

nnnnnn.JPG

Hel plötsligt var det där dumma iden att hämta en kaross som blivit över en ganska bra ide ( ingen som behöver en kaross , den är numera "över" hos mig med )

IMG_1460.jpg

Några fyrkants rör svetsas tillfälligt fast i orginal ramen och ett par dubbletter av övre a-armar får offra sig som svets ämnen

IMG_1462.jpg

IMG_1464.jpg

Så efter en ordentligt brandvakts tid på säkert 12 timmar (gammal vedboden och storm ute) ser resultatet ut som nedan.

En mall där egentligen bara bussningarna sitter på rätt ställe i rymden.

IMG_1465.jpg

Gjordes naturligtvis ett första försök att ställa in det på rätt ställe i karossen oxå. Ingen krock än !

Här ser man oxå att rören är något långa.

IMG_1473.jpg

Efter det skedde den omvända operationen och ett rör med exakt längd svetsades provisoriskt in på rätt plats och har nu det korrekta främre infästningen för en orginal R33:a, hela internet diskuterar för övrigt om detta ens är en bra geometri förut i högfart men det bryr jag mig inte om just nu. :image018:

IMG_1474.jpg

dessa fästen får sitta där som mall tills det är dax att göra överdelen av framvagnen och någon slags rör ram typ seven kommer smyga förbi för lämplig infästning av dämpare mm

IMG_1820.jpg

Ganska omgående kunde man nu montera på kompletta hjulupphängningen med däck och få känsla för om man tänkte rätt när man mätte med tumstocken och klia sig i huvudet.

IMG_1828.jpg

Stämmer hyfsat med original innerskärm , ser nästan planerat ut

IMG_1827.jpg

Verkar gå fritt för fullt hjulutslag också.

IMG_1829.jpg

Här fattas nog något......

IMG_1830.jpg

Det blev även tvungen att testa med motor i och se så man inte gjort bort sig med remskivan vs hjul centrum och huv

Finns den del saker som börjar nu bli O-återkalleliga om man inte tar till vinkel slipen.

IMG_1833.jpg

Så nu fanns ju den framme delen av ramen eller som den del verkar säga framre "kickup".

Nästa steg var mera huvud kliandet och funderingen på hur fötter , pedal ställ , grenrör, turbo, stolar, markfrigång mm skull gå att få till.

92- karossen kapades nu oxå upp under ifrån och trösklarna blev nu som mallar för de längsgående rören .

Bilen pallades upp på rätt höjd över marken på de tänkta tröskel profilerna , subframen pallades upp på rätt höjd med däck och drivaxlar , man titta fundera, justera en masonit skiva upp eller och tillslut fick man bara ta en mått som stämde bra med de passbitar som låg i verkstan :burnout:

IMG_1826.jpg

Mycket luft och lite tröskel till vänster

IMG_1838.jpg

Nästa steg kunde tas i mellan dagarna .

Mera material inköptes, tyvärr hade firman märkt upp det fel och jag kom hem med 4mm istället för 3mm gods tjocklek !!! detta upptäcktes en dag in på lång ledighet :-(

Lite sent att byta och lediga dagar vad göra ?????

Kom till slut fram till att tid är det ont om och straffet blir bara ca 6 kilo totalt :image018: .

Och jag antar att i dörröppningen är det väl i iallafall mest påkänning ändå. Kommer dock reta mig på detta länge.

Så fram delen 3mm, bakdelen heavy duty 4mm , kommer nog inte gå sönder speciellt med en fet kardan tunnel + bil kaross som support. ......... 6 kilo....... :doh:

IMG_1840.jpg

MYYYCKET tråkig tid tid lades på att kryssmäta och se till att det inte var snett, motor paketet åkte nog i två tre gånger för att se att det inte krocka .

Värdelöst vetande här är att trösklarna på en SAAB lutar ca 4.5 grader inåt bakåt och INGET är i 90, 45, 60 eller 30 grader :turtle: fick ta fram bygglaser , sin , cos och deras kompisar innan jag kom rätt mot centrum

IMG_1846.jpg

Strids vagn :banghead:

IMG_1855.jpg

Och efter helsvetsning monterar vi naturligtvis i paketet och kontrollerar igen

IMG_1929.jpg

Efter det att främre ramen var gjord och helsvetsad , motor fästen tillverkade var det dax att stopp på karossen för första gången på riktigt.

Alla andra gånger har allt varit monterat på plankor och masonit bitar.

Så med karossen hängande i taket på trucken och ramen stående på lyft borde kunde man skjuta ihop allt och på liknande sätt som alla de större bil fabrikerna gör :w00t2: sänka ner karossen över ramen och efter kontroll mätning dra borrmaskinen genom trösklar och ram och dra i TVÅ m6 styr skruvar för fixering kaross mot ram = Nu skall det inte flyttas mera

Nu står oxå ramen med hjul på korrekt höjd på lyft bordet.

IMG_1935.jpg

Bakre delen bara in ställd på rätt höjd .

Lite bre om rumpan , eller är det en fet sådan kanske

IMG_1954.jpg

det får räcka så för denna gången !

Hoppas det går att förstå, mycket bilder lite text

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Fint bygge kräver tydligen finöl :-) (Dugges har många goda öl!)

Blir en riktigt cool sleeper!

Jag hade nog tagit en funderare på att behålla "patinan" istället för att lacka om den, när den dagen kommer...

Link to comment
Share on other sites

Så jäkla coolt, vilket stiligt bygge. Bry dig inte så mycket om kilona, se det som en trimningsmöjlighet istället! ;-)

Vi får hoppas på under 1100 kilo , men det skall nog röra på sig ändå , fick ett paket från garret för ett tag sedan OEM delar till 92....

Stora framsteg! Kul att läsa, fortsätt så. :)

Tycker själv det går trögt men man har ju 1/4 av tiden man hade när man byggde sjuan, hoppas man blivit effektivare

Spännande att följa. Roligaste fasen av bygget när bitarna faller på plats och man kan skönja stuket. Kämpa på !

Mvh Pär

Bakdelen föll på plats i helgens 15 min tänkande nu vet jag hur det blir bara skaffa material och hitta en svarv

Fint bygge kräver tydligen finöl :-) (Dugges har många goda öl!)

Blir en riktigt cool sleeper!

Jag hade nog tagit en funderare på att behålla "patinan" istället för att lacka om den, när den dagen kommer...

det är ju min man cave så det har runnit några 'fin' öl där, har nämligen upptäckt att man bara kan dricka EN om man skall utföra något. På någotvis optimalt för att ta beslut ( som inte är dumma). Kan förövrigt rekomendera electricnurse , bra svetsar med den.

Original patinan hade jag gärna behållt , har lite dragning åt sleepers och kanse nytt under gammalt utanpå. Men tror kaross ändringarna som måste till kommer göra det svårt att inte lacka den.

vet inte om någon lackar bilar i halv matt beige färg ?. Måste oxå ha en färg som döljer att den blivit ändrad. Kanske två färger för att lura ögat

Det är en riktigt höjdpunkt när man ser att du har uppdaterat.

Fantastisk roligt att följa ditt bygge

Sent from my iPhone using Tapatalk

har nog material i kameran till en uppdatering till , sen är vi ikapp verkligheten

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag hittade en modell på en Saab 96 i Sketchup 3D warehouse och labbade med att enbart flytta ut skärmarna på den, ungefär som du gjort med dina passbitar och ungefär som man brukar bredda skärmarna på VW typ 1. Det är nog smidigaste och lättaste sättet att lösa problemet. Skall du börja med att flytta ut även dörrsidor och mellanplåten så blir det mer problem i form av att dörren öppnas bakåt och inkräktar då på utrymmet som nya mellanplåten befinner sig i. Då får du verkligen trixa med nya gångjärn så dörren svänger ut mycket mer.

Link to comment
Share on other sites

Ett snabbt photshopjobb gav detta: originalbild och sedan hela sidan utflyttad ca 10 cm, eller något sånt.

post-43586-0-52835800-1461703420_thumb.jpg

post-43586-0-14484100-1461703421_thumb.jpg

Fast originalbilden är från v6-projektet, ser jag i efterhand, så jag kan inte vara 100-procentig på att karossen inte är ändrad, men det ser inte så ut.

Edited by Cyberdennis
Link to comment
Share on other sites

...Fast originalbilden är från v6-projektet, ser jag i efterhand, så jag kan inte vara 100-procentig på att karossen inte är ändrad, men det ser inte så ut.

Tycker mig minnas att jag läst att skärmarna är vidgade i alla fall i nerkant.

Skit också! Jag skall försöka...

Annars fastnade jag lite för Neo Brothers projekt med denna bild:

...

Länk till projekttråd?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tycker mig minnas att jag läst att skärmarna är vidgade i alla fall i nerkant.

Japp, det stämmer, men det är så snygg gjort och inte så mycket så det är svårt att se det om man jämför med en originalbild. Jag har suttit ett tag här nu och letat bland en massa bilder just för att göra den jämförelsen :)

Så i Tobias fall där han vill ha en hel bilsida utflyttad så funkar min bild. Skönt att veta, hehe.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

nu börjar det spåra ur , ramlar in konstiga resevdelar från tradera. ingen som har resten

bmw_5-series_2001_dragkrok.jpg

Men posten lovar bättre saker snart , väntar ju på dämpare :banana:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Detta draget kommer öka vikten Max 1 kg nästan all vikt sitter i draget ( som lämnas hemma) Krävs bara ett rör längst bak och det skall få dubbel jobba som bagage golv .

Link to comment
Share on other sites

nu börjar det spåra ur , ramlar in konstiga resevdelar från tradera. ingen som har resten...

:thumbup:

Då kan du få med dig ännu mer reservdelar/verktyg till banträffen!

Edited by rallyelwood
Link to comment
Share on other sites

Ångrar att jag inte montera ett drag på sjuan som jag kunde skruvat av enkelt , det är ett helvete för mig som inte åker PÅ en kärra att få med saker. Bensindunkar verktyg, däck ...

Denna bil skall oxå i teorin kunna dra sjuan ? Är det tänkt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...