Jump to content

Recommended Posts

Posted

Bredbandslambda är ett verkligt bra verktyg för sådana här aktiviteter.

Posted

Bredbandslambda är ett verkligt bra verktyg för sådana här aktiviteter.

Jo. Jag försöker låna en sådan, dock utan framgång....

Posted (edited)

Köp en. Det är bra att ha. jag har en som är permanent monterad i bilen. bra att hålla koll på motorn och ev. justera efter den. Innovite har jag.

Edited by Thomas
Posted

Gick bet på spännrullen till kamremmen, kunde alltså inte testa i helgen som gick....

Posted

R1 bränslepump beställd - bara för att den var billig och eliminerar ännu fler felkällor.

  • 2 weeks later...
Posted

Det har jag inte ens tänkt på!

Min ligger i 45 graders vinkel. :)

Posted (edited)

Ja Innovate är bra jag kör med deras MTX-L

Edited by Thomas
Posted

Det blev en Innovate LC2 som man kopplar till datorn.

Hoppas nu jag kan ha nytta av detta.

Posted

Så, tillbringat ett par timmar i garaget nu, men inte fan hjälpte det. En liten uppdatering på vad jag gjort.

- Kammarna är ställda. Det är så gott det går att göra för en amatör, men nu står de rätt enligt min mening iaf.

- Har köpt en R1 bränslepump som monterades idag, bara för att eliminera en felkälla till.

- Gjorde ett kompressionstest på motorn, alla cylindrarna visar hyfsat lika utom 4:e som är lite högre, med det känns iaf inte som det är nått jättefel på motorn, eller hur?

Bilderna kommer i cylinderordning.

post-1143-0-71891500-1430574325_thumb.jpg

post-1143-0-04183000-1430574335_thumb.jpg

post-1143-0-07510000-1430574344_thumb.jpg

post-1143-0-23524500-1430574362_thumb.jpg

- Körde igång motorn, tog fram stroboskopet och kollade hur tändningen ökade när man gasade. Det jag kunde konstatera var att tändvinkeln ökade med cirka 10-15 grader när man närmade sig 2500 rpm innan motorn började knalla. Således kan vi väl stänga denna punkten?

- Slängde i helt nya tändstift och körde motorn lite. Alla utom treans cylinder var fina. Treans blir totalt igensotat.

- Pga konstruktionen på mitt avgassystem fick Rikard hjälpa mig svetsa fast gängan till lambdasonden på avgaskröken.

post-1143-0-81788400-1430574640_thumb.jpg

Kalibrerade sonden enligt manualen, startade datorn och startade upp bilen. Fick sjukt höga värde på AFR på tomgång, runt 30, vilket känns sinnessjukt högt. Gasade upp till 2000-2500 rpm, precis innan den smäller. Då fick jag AFR på 13-14, vilket väl känns OK. Tycker det verkar jävligt märkligt med så höga AFR.

Ja summa summarum, bilen går precis lika dåligt som innan, men ett par felsökningspunkter kan vi bocka av. Det är nått skumt med treans cylinder som gör att allt bråkar.

Vad som slog mig innan är att jag faktiskt inte bytt tändkablar. Det skulle kunna vara en sådan enkel sak som är problemet.....

När jag tittar på förgasaren till tredje cylindern ser inte pilotskruven ut att sitta likadant som på de andra. Det känns väl lite som att det börjar luta åt något med förgasaren eller tändkabeln nu när det är så tydligt att tredje cylindern går för fett?

Tänkte på det här med flottörnivå. Hur ställer man den? Någon med en bra guide?

Posted

Du kan inte ha lambdasonden så nära slutröret, den kommer att mäta syre utifrån. Den ska sitta i kollektion eller direkt efter.

Posted

Du kan inte ha lambdasonden så nära slutröret, den kommer att mäta syre utifrån. Den ska sitta i kollektion eller direkt efter.

Posted

Som Christer sagt, din montering av lambdan funkar inte. Den måste sitta i avgaserna längre in i systemet, helst några centimeter efter kollektorn.

Jag hade också koncentrerat mig på trean. Tändstiften indikerar att något händer i den. Här är en gammal tråd om en kille med en R1 som hade samma problem: http://www.gixxer.com/forums/showthread.php?t=245921


Tänkte på det här med flottörnivå. Hur ställer man den? Någon med en bra guide?

Jag hittar ingen bra guide på just R1 men här är principerna: http://www.factorypro.com/tech_tuning_procedures/tuning_float_height_adj_procedure.html

Kolla de tre som funkar och jämför med 3'an

Posted

Problemet med monteringen är lambdasonden är att det inte går att sätta den längre fram. Ljuddämparen ansluter precis där kollektorn är, men det är klart. Det KANSKE hade gått att lösa på något sätt om man trixar lite. I annat fall får man köpa en sådan här http://www.innovatemotorsports.com/xcart/product.php?productid=16141&cat=271&page=1

post-1143-0-60702800-1430638769_thumb.jpg

Tack för länkarna, jag väntar på nya tändkablar - hjälper inte det så tar jag ner förgasarna och sätter mig på köksbordet med dem så det blir ordning på det. Är säkert populärt hos sambon....

Även om det är jävligt irriterande med alla problem så har era guidningar isolerat problemet tycker jag. Bara köra vidare :)

Posted (edited)

Om du inte haft förgasarna nerplockade så gör det. vid montering kolla flottörnivån. blås alla kanaler. kolla så det är fritt flöde vid nålventil etc. kolla vacuumthrottlarnas nålar så de är i rätt höjd.

Såg att du hade gjort det. men kolla igen. Membran hela? cv throttlar o membran satt på rätt håll.

Edited by Thomas
Posted

Inväntar tändkablarna, sedan får jag skruva ner förgasarna. De skall ju ha vára rengjorda enl leverantören, men får gå igenom dem själv.

Vad är bäst att göra rent dem med?

Posted

spruta bräkleen igenom kanalerna och blås med tryckluft. Kolla noga så nålar o throttlar o membran kommit i rätt läge.

Posted

Hur gjorde du komp.testet? Jag tycker uppmätta värde är lågt på alla cylindrarna. Hade du fullt öppna spjäll?

Posted

Det verkar vara med stängda. jag hade också en tanke på det. Men oavsett så skjuter den inte p.g.a. det.

Posted

Hur gjorde du komp.testet? Jag tycker uppmätta värde är lågt på alla cylindrarna. Hade du fullt öppna spjäll?

Stängda, men jämna.

Posted (edited)

Mät alltid med fullt öppna spjäll som Morty sa, det ger större utslag och visar bättre diff mellan cylindrarna om du har ev läckage i en insugsventil som kan göra att den skjuter tex.

Det bästa är att ställa var och en av cylindrarna i ÖD och sätta tryck i tändstiftshålet och lyssna i insug och avgas efter läckage. Jag har ett instrument (leakdown, eller kompressionsförlustmätare) som man kopplar in i serie med tryckslangen som visar läckaget i %.Men för att kolla så ventilerna är täta är det bästa sättet, lika för varje cylinder. Kör med fullt tryck, 8 bar rakt in i slangen som du har till kompmätaren. Det värsta som kan hända är att kolven går ner och vrider veven ett halvvarv om du missar ÖD och då för du göra om testet. Låt bilen stå i friläge så hoppar den inte in i något.

Edited by Christer J
Posted

Uppdatering.

Fick hjälp av Rikard att flytta lambdasonden, så nu sitter den precis efter kollektorn. Fick trixa lite men det funkar.

Har fått nya tändkablar och testat med dessa. Dessvärre är resultatet det samma, motorn smäller. Har plockat av förgasarna och börjat skruva isär dem igen för att kolla så att där inte sitter något i vägen eller det ser konstigt ut. Så här långt ser allt bra ut, skall fortsätta med dem ikväll och det enda som återstår är flottörnivån att kolla. Huruvida denna på treans cylinder skiljer sig från de andra.

Gör den inte det, ja då måste ju det vara nått fel på motorn.....

Posted

Thomas - försöker skicka PM till dig, men det verkar som din korg är full.....

Posted (edited)

Prova nu igen jag har rensat nu.

Edited by Thomas
Posted (edited)

Gick igenom förgasarna i helgen, hittade inget konstigt tyckte jag, allt såg likadant ut på alla tre. Möjligt att "pilotskruven" eller vad den heter, på tredje förgasaren var lite knasig. Den satt inte alls på samma höjd som de andra. Skall försöka få på förgasarna ikväll och testa igen.

Även fått lite andra tips att testa med.

Läst lite på det här med VR-sensorn. Ställer mig en liten funderare. Det står på vissa forum att denna kabeln skall vara skärmad. Den jag fick med från Dunnell är inte skärmad, däremot är den tvinnad ganska tätt. Det skulle ju iofs motverka lite störningar, men det är itne så att signalen från sensorna får "stryk" eftersom den sitter i samma kabelknippe som allt annat? Vad tror ni? Visserligen säger datorn att signalen är OK, men ändå...

Edited by Frena
Posted (edited)

Gick igenom förgasarna i helgen, hittade inget konstigt tyckte jag, allt såg likadant ut på alla tre. Möjligt att "pilotskruven" eller vad den heter, på tredje förgasaren var lite knasig. Den satt inte alls på samma höjd som de andra. Skall försöka få på förgasarna ikväll och testa igen.

Tre förgasare känns konstigt, det borde vara fyra stycken... :D

Har du kollat flottörnivån på dem allihop? Är de lika?

Angående pilotskruvarna, hur kan den tredje vara konstig, du ställer väl dem på tomgång??

Läst lite på det här med VR-sensorn. Ställer mig en liten funderare. Det står på vissa forum att denna kabeln skall vara skärmad. Den jag fick med från Dunnell är inte skärmad, däremot är den tvinnad ganska tätt. Det skulle ju iofs motverka lite störningar, men det är itne så att signalen från sensorna får "stryk" eftersom den sitter i samma kabelknippe som allt annat? Vad tror ni? Visserligen säger datorn att signalen är OK, men ändå...

Det är klart, störningar är aldrig bra. Men jag tror inte att dina problem skulle vara så konsekventa om det berodde på EMC. Men det är klart, om du kan dela på kablaget på något sätt så är det ju värt ett försök.

Edited by Pac
Posted

Tre förgasare känns konstigt, det borde vara fyra stycken... :D

Har du kollat flottörnivån på dem allihop? Är de lika?

Angående pilotskruvarna, hur kan den tredje vara konstig, du ställer väl dem på tomgång??

Det är klart, störningar är aldrig bra. Men jag tror inte att dina problem skulle vara så konsekventa om det berodde på EMC. Men det är klart, om du kan dela på kablaget på något sätt så är det ju värt ett försök.

Oj, blev lite fel där, kanske problemet vara lättare o lösa om det var tre förgasare ;)

Lika flottörnivå på alla.

Det var bara okulärt det såg konstigt ut.

Precis, hade det varit växelström hade man väl mer kunnat förstå EMC, men kanske inte här. Skall försöka dela på kablaget ikväll om jag hinner. Kontaktstycket som sitter i boxen var ju klart från Dunnell, men det skulle kunna vara så att jag vänt på kontakten till VR-sensorn när jag tryckte på kablarna. Känns långsökt dock. Elen är väl det enda jag känner jag har hyfsad koll på.

Använde öronen lite mer igår. Motorn tickar, det är väl kanske inte så konsitgt, men den "bankar" också lite.

Posted

Lika flottörnivå på alla.

Det var bara okulärt det såg konstigt ut.

Det här är konstigt. Jag är helt övertygad om att 3'an beter sig annorlunda än övriga.

Jag hade fixat så att jag kunda mäta lambda på trean-cylinder för att säkerställa om det är trean som "beter sig" eller om tändstiftet ljuger(vilket jag inte tror...).

Posted

Det här är konstigt. Jag är helt övertygad om att 3'an beter sig annorlunda än övriga.

Jag hade fixat så att jag kunda mäta lambda på trean-cylinder för att säkerställa om det är trean som "beter sig" eller om tändstiftet ljuger(vilket jag inte tror...).

Ja jag med, men det verkar märkligt....

Ja, det är ett alternativ, men vad säger det som jag inte ser om jag skruvar ner motorn? Då borde jag också se om något är knas, eller hur?

Posted

Gör ett kompressionsförlustprov först. tar 15 minuter istället för att riva i onödan.

Posted

Vad visade stroboskopet när det börjar knalla? varva den över det och gör det på alla cylindrarna. 1-4 är ju lättare att gå på skalan på remhjulet men gör en provisorisk 180grader förskjutet.

Kompet visar inget fel direkt och på startmotorn låter det inte som den haltar över. Och om du vrider runt den med hylsnyckel känns den ok på alla fyra i kompläget.

Men som jag varit inne på förut så finns mojlighet på brusten ventilfjäder men på senaste filmen så undrar jag om det inte är över alla ung. som varvstopp

Posted

Gör ett kompressionsförlustprov först. tar 15 minuter istället för att riva i onödan.

Har ingen utrustning för detta själv, men jag har snokat rätt på en som har. Dock är han inte jättelätt att boka in en tid med....hoppas på helgen dock.

Posted (edited)

Vad visade stroboskopet när det börjar knalla? varva den över det och gör det på alla cylindrarna. 1-4 är ju lättare att gå på skalan på remhjulet men gör en provisorisk 180grader förskjutet.

Kompet visar inget fel direkt och på startmotorn låter det inte som den haltar över. Och om du vrider runt den med hylsnyckel känns den ok på alla fyra i kompläget.

Men som jag varit inne på förut så finns mojlighet på brusten ventilfjäder men på senaste filmen så undrar jag om det inte är över alla ung. som varvstopp

Skall filma hur den beter sig när det knallar.

Den går ju inte att komma över 2500 rpm där den knallar, det tar helt stopp, smäller som satan.

Du menar sätta en skiva på remhjulet och mäta?

Gjorde komptest igen, denna gången med öppna spjäll, blev 13-13-13-13.

Har vi helt uteslutet tändsystemet egentligen?

Pratade med Dunnell, de vill runt 100 Pund för att kolla min box, då känns ju Megajolt för 230 Pund som en bättre lösning eftersom jag då kan få full kontroll själv. Alternativt Nodiz för 300 Pund.

Såhär låter motorn - kan vara för den läckt lite olja och saknar lite.

Edited by Frena
Posted

Som du beskriver det så låter det inte som ett problem med bara en cylinder eller bara en förgasare. Förgasarna bör vi kunna utesluta i och med att det var samma med Webrarna. Tjuvluft tror jag inte heller, även om det läcker till en cylinder så ska det inte "slå ut" hela maskinen på det sättet.

Jag röstar för att det är något med tändingen. Fast om det är själva boxen, kablage eller givare...? Hur var det med tändspole/spolar? Vad har du för setup där? En, flera eller coil on plug?

Posted

Som du beskriver det så låter det inte som ett problem med bara en cylinder eller bara en förgasare. Förgasarna bör vi kunna utesluta i och med att det var samma med Webrarna. Tjuvluft tror jag inte heller, även om det läcker till en cylinder så ska det inte "slå ut" hela maskinen på det sättet.

Jag röstar för att det är något med tändingen. Fast om det är själva boxen, kablage eller givare...? Hur var det med tändspole/spolar? Vad har du för setup där? En, flera eller coil on plug?

Det är en Ford original spole, bytt den och även bytt kablarna.

Skall i helgen försöka dra om kabeln till VR-sensorn, samt även byta denna.

Posted

EDIS alltså.

Den har väl någon slagt limp home läge Kan det vara det som aktiveras.

Nej alltså det är bara spolen, EDIS modulen behövs inte då tändsteget eller vad det heter sitter i Clubmanboxen.

Posted

Aha, ja det är ju i alla fall en felkälla mindre.
Synd att du inte har någon att låna en box (eller annat system) av för att testa.

Posted

Aha, ja det är ju i alla fall en felkälla mindre.

Synd att du inte har någon att låna en box (eller annat system) av för att testa.

Precis - det hade underlättat som fan :)

Man kan dock skaffa sig en Edis-modul och testa motorn i Limp-home läget för att se om den går bättre.

Posted

Har du mätt så du har full spänning på tändspolen

Posted

Jag har tipsat om det innan och vet inte om du försökt nå honom, men Bengt Metz har en Dubbel Clubman box som han har kört på sin Zetec. Vad jag vet har han bytt till ett Omex system istället för att kunna få tändningen mappad lokalt. Bengt har dessutom skruvat Zetec, förgasare, Dunnel tändbox i många år nu och bor i Oxie. Plus att han är hjälpsam.

Posted

Vad händer om du gasar mer? I videon duttar du bara lite och den lär inte varva mer än så. Om du mosar på lite mer och den stannar vid samma varv?

Fyll upp med olja och låt den gå tills ventilen slutar knacka. Kan ta en kvart-halvtimme.. Sen får du överväga om en cylinder inte fylls ordentligt pga dålig lyftare, eller ett långskott i ditt fall,att även du kan testa att minska gnistgapet eftersom det krävs högre tändspänning om blandningen är fel (speciellt magert)

Posted

Har du mätt så du har full spänning på tändspolen

Nej, kan göra det idag.

Posted

Jag har tipsat om det innan och vet inte om du försökt nå honom, men Bengt Metz har en Dubbel Clubman box som han har kört på sin Zetec. Vad jag vet har han bytt till ett Omex system istället för att kunna få tändningen mappad lokalt. Bengt har dessutom skruvat Zetec, förgasare, Dunnel tändbox i många år nu och bor i Oxie. Plus att han är hjälpsam.

Jag mailade faktiskt Bengt i veckan, men inte fått något svar. Skall slå honom en signal i helgen tänkte jag.

Posted

Vad händer om du gasar mer? I videon duttar du bara lite och den lär inte varva mer än så. Om du mosar på lite mer och den stannar vid samma varv?

Fyll upp med olja och låt den gå tills ventilen slutar knacka. Kan ta en kvart-halvtimme.. Sen får du överväga om en cylinder inte fylls ordentligt pga dålig lyftare, eller ett långskott i ditt fall,att även du kan testa att minska gnistgapet eftersom det krävs högre tändspänning om blandningen är fel (speciellt magert)

Det smäller och bangar så jävla mycket att det inte går att gasa mer, jag vågar inte för varken min egen eller motorns hälsa.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...