Jump to content

ESTfield med swift motor.


johanwez

Recommended Posts

Tjena!

kan väl börja med att säga hej :D/>/>/>/>/>

Johan heter jag å tänkte jag skulle starta en byggtråd om min sjua jag köpte 18/12-13.

har ingen erfarenhet alls av seven bilar så alla tips å trix är välkomna.

fick iden om en seven för nått år sedan( ville få användning för alla suzuki motor delar jag har), sen håller polarn på att bygga en ariel atom replica så jag måste ju ha nått att köra ifrån honom med;)

så här ser receptet ut:

ESTfield kit A

swift gti motor helsmidd portad och ombyggd till stumma lyftar mm

megasquirt 2

mt75 växellåda

tilton 2 skivig koppling

1030 bakaxel

hemmasnickrad lameldiff

öhlins fjädring

wilwood superlite 4kolvs ok 283mm skivor fram

orginal volvo bak

post-39034-0-90647000-1388169371_thumb.jpg

Edited by johanwez
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 164
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Välkommen till byggträsket. Mycket bilder och ofta uppdaterad byggtråd vill jag/vi ha.

kenneth

tackar! okej jag ska försöka leva upp till de.. :)/>

har hunnit med att svarva bussningar å börjat monterat bakaxeln.

post-39034-0-62733500-1388169495_thumb.jpg

Edited by johanwez
Link to comment
Share on other sites

Välkommen in i byggträsket :racesmile:/>

Dina svarvade bussningar, vilket matrial har du svarvat i? inte så bra bild men det ser ut som nylon, om det är delrin så är det superbra men om det är nylon så suger det åt sig vatten och är inte lämpliga som bussningar , ett litet tips bara.

Mvh Jörgen

Link to comment
Share on other sites

vi har de på jobbet :racesmile: dione kullager!

används som slitplast bla.

idag har jag fått fast bakaxeln i fyrlänkesstagen å nu tänkte jag ge mig på adapterplattan mellan motor och lådan så man kan börja passa in den nån gång.

Link to comment
Share on other sites

Varför tar du inte en Suzuki Samuraj växellåda, den passar rakt av, kostar inte många kronor och det finns delar till den?

jag vill ha en starkare låda vad jag förstår så klarar samurajlådan "bara" 200hk? sen så har jag ritningar på dogdrevsats till mt75. men jag har varit i garaget nu å konstaterat att lådan sticker ner 30mm under ramen när jag har motorn där jag vill.. inte så bra.

hur är de i era byggen? hur mycket lägre är era oljetråg osv??

mvh

Link to comment
Share on other sites

verkar inte finnas några samurai lådor på skroten heller? inte på laga.se eller bildelsbasen iaf.

ni kanske har några bättre förslag? måste iaf hålla för 350+hk :racesmile:

Edited by johanwez
Link to comment
Share on other sites

Hur många hk en sådan låda klarar har jag ingen aning om, har "bara" ca 170 i min.

Nä på laga var där tomt, men du kan alltid kolla diverse 4x4 forum där dom körs en hel del.

Innan var mitt tråg lägsta punkt, med flertal bulor i som resultat, har dock bytta till torrsump nu och det tråget är samma som sprängkåpan på växellådan

Link to comment
Share on other sites

igår vart de lite gjort igen:) svarvade ny hubbar så jag får plats med rätt bultdelning, fixade även halva adapterplattan till mt75 lådan som jag låg å skruvade ur mitt i natten:)

om nån vänlig själ kan förklara för mig hur jag förminskar bilder i windows 8 så finns de bilder:)

Link to comment
Share on other sites

igår vart de lite gjort igen:) svarvade ny hubbar så jag får plats med rätt bultdelning, fixade även halva adapterplattan till mt75 lådan som jag låg å skruvade ur mitt i natten:)

om nån vänlig själ kan förklara för mig hur jag förminskar bilder i windows 8 så finns de bilder:)

http://imageresizer.codeplex.com/ funkar för mig i w7

/bengt

Link to comment
Share on other sites

Snyggt och bra storlek på bilderna också..

En helt annan sak men vad passar de dubbade däcken som ligger i bakgrunden till för maskin?

ja nu fick jag till bilderna:)

däcken passar på en av mina andra leksaker en gammal x-trac mazda 323 turbo rallybil:)

post-39034-0-17844000-1388181529_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Adapterplatta färdig så när som på startmotorfäste och lite putsning, har även punktat upp motofästena.

nu på eftermiddagen har jag börjat fundera på styrarmar,styrväxel å så klart kollat lite med turbon:)

de är många saker som ska få plats..

post-39034-0-75536000-1388326253_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Köp nytt så mycket bättre att jobba med.

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8100&view=findpost&p=121829

Bromssköld bak 700/900 Biltema = art no 66901

Bromsbackar = art no 669860

Fästdetaljer = art no 59594

Fästdetaljer bromsbackar = art no 59980

Eller så kollar du på denna sida och köper allt därifrån.

http://www.cvi-automotive.se/sv/articles/15250/55a-handbroms-ej-multi-link'>http://www.cvi-automotive.se/sv/articles/15250/55a-handbroms-ej-multi-link

Bromsjusteraren 677525 för 180/140/164/200/700 på http://www.cvi-automotive.se/ är ett bra val istället för det lilla slitsade plattjärnet.

Link to comment
Share on other sites

Det som inte finns vare sig på Volvo eller Biltema är den lilla slitsade plattjärnsbiten men den kan du ju skära till med "vattenpistolen". Allt annat finns.

Du har ingen mall att gå efter för allt var borta? Jag kan mäta upp en åt dig om det behövs.

Är det en 740 eller 240 axel du hade?

Bromsskölden skall du kolla extra på så det inte blir fel är det 240 axel så köper du skölden från antingen CVI eller KG-racing.

Link to comment
Share on other sites

vad är skillnade på 740 och 240? men de ska va 240 tror jag.. 1030 är de iaf. nä jag har inte nått att titta på så kan du mäta så vore de kanon:)tack!

så de är inga mer delar sen bara den lila plåtbiten? inga vajerfästen i grejer?

Link to comment
Share on other sites

Skillnaden är att 240 och 740 är olika........ Hmm det var ju också ett konstaterade.

Det är olika karossfästen, det är olika bredd, 740 är runt 80 / 85 mm bredare än 240. Det är olika anslutningar för wiren till handbromsen, det är olika bromssköldar.

Fast det är mycket likheter. För att kolla exakt så jag skrivit rätt med artno kan du gå in på Blocket och leta upp ett 740 regnummer och ett 240 regnummer. Välj regnummer eller bilar kring det årtal du har på din bakaxel om du vet årtalet. Vet du inte årtalet på axeln ta en tidig 740/240 samt sen 740/240. Kommer jag ihåg och har läst rätt är det samma grejor bak på alla 1980-talare kanske till och med 240 i slutet av 70-talet. Volvo har inte gjort speciellt mycket förändringar med fästen backar mm.

Är det en 240 du har då köper du Biltemas 240 handbromswire, det är två stycken du behöver de ser likadana ut sedan bygger du om baktill på samma sätt som jag gjort på 6x4 bilen med ett litet rör som presspassar i fyrkanthålet där original handbromsfästet sitter. Att du behöver göra om är för att du har förmodligen gjort samma jag och kapat bort alla fästdelar som satt i originalfästen för handbromsen det var en bunt plaströr samt ett "värdefullt skruvhål". Med omgörningen enligt 6x4 metoden så är problemet löst.

Fast jag tycker ändå att du skall köpa skruvjusteraren. Men såklart mäter jag åt dig, fast köp den är bättre........och du blir gladare sedan när du kan justera hela härligheten. Justeraren finns på Mekonomen också kan jag tillägga.

Link to comment
Share on other sites

kanon tackar för tipsen då köper jag den:) va på biltema idag å köpte allt annat så ska bara beställa den nu.

annars har jag inte hunnit gjort nått varken igår eller idag( läs bakfull efter nyår)och imorgon bär de av till PPF på lite rallybis mappning:) men i helgen tänkte jag försöka få till bromsarna i fram.

Link to comment
Share on other sites

Idag har de varit provmontering av bromsar:)

Har även rivit ur en till motor men de visade sig att en kamaxel va av??

Hade tänkt använda den tills den riktiga motorn är klar. så får leta i gömmorna så kanske jag hittar en kamaxel.

började även plocka ur hela kabelhärvan (inte så roligt) men billigt och allt man vill ha finns ju:)

broder Joel fick vara med å slava idag:)

post-39034-0-39845800-1388953031_thumb.jpg

post-39034-0-18069500-1388953046_thumb.jpg

post-39034-0-20139200-1388953055_thumb.jpg

post-39034-0-08132300-1388953060_thumb.jpg

Edited by johanwez
Link to comment
Share on other sites

Jag fick in en Astra på verkstan för några år sen som gick dåligt som f_n, samma fel. Men den hankade sig fram på de två cylindrar som fortfarande funkade. Otroligt..

ja inte lär de vara så vanligt! ska provtrycka toppen å se om ventilerna har klara sig.. syns inget på dom iaf.

Link to comment
Share on other sites

Det kan vara så att toppen är tät trots att ventilerna är lite krokiga , de spänns i läge av fjädrarna och sätter man dem i en ventilslip så kan de slå lite trots att toppen är tät.

Link to comment
Share on other sites

verkar inte finnas några samurai lådor på skroten heller? inte på laga.se eller bildelsbasen iaf.

ni kanske har några bättre förslag? måste iaf hålla för 350+hk :racesmile:/>/>

Nog är det väl friktionskraften och inte effekten som avgör hur mycket "pulver" (eg vridmoment) som lådan måste klara? Så mycket högre vrid än maxgrepp i däcken (friktion x massa x radien på däcken) lär det väl inte bli tal om? Bara undrar liksom ... :image018:/>

Link to comment
Share on other sites

Var köpte du stolarna?

Vikt?

Bekväma?

jag köpte dom av henke hjcc här på forumet.

har faktiskt inte vägt dom än men kan göra de ikväll

ja jag tycke dom va riktigt sköna faktiskt:)

nån som kan tipsa om bra storlek på ratt och vart jag kan köpa?

Edited by johanwez
Link to comment
Share on other sites

ja den såg smutt ut:) den jag har är 340mm å känns lite stor..

vägde stolarna idag ca:4.3kg st

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

då är de alltså 300mm som gäller på ratten! tack tack! jag skulle vilja ha mockaratt men de kanske inte är så bra om de regnar?

Idag har jag gjort några m6 och m8 mutterstycken för div fästen.

blev även ett par nya gavlar till kylaren:)

post-39034-0-43477900-1389470379_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...