Jump to content

ESTfield med swift motor.


johanwez

Recommended Posts

  • Replies 164
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

jag ska ta tag i den nu i helgen om jag hinner:) vad är de du vill veta då? blir väl som dom flesta andra bara att jag är för snål att köpa, tractive ska ju ha 19k för sin! dom är tokiga:)

och nån quaife vill jag inte ha..

Link to comment
Share on other sites

Jo, det stämmer ju att det är en momentmultiplikation. Noll moment x 100 % är fortfarande noll. Men jag kör inte off road :) Och jag vet inte hur lätt det är att lyfta ena hjulet på en stel bakaxel på bana. Kanske om man kör över en curb? Folk verkar väldigt nöjda med torsendiff på sportbilar i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

jag har bara kört torsen på rallybil å där suger dom.. men dom funkar säkert ganska bra på bana.. men inget slår en lamell (förutom aktiv då)med torsen har man ju noll diffbroms på inbromsning oxå, brukar ju vara bra med lite diffbroms då med.

sen är de ju alltid roligt att göra saker själv:) har byggt framdiffen i rallybilen själv.

Link to comment
Share on other sites

Var mäter du mm-förskjutningen. Helst inte någon bumpsteer alls men om du har en bil som mina med Volvo 140 spindlar och 16 tum splitnya originalfälgar att utgå ifrån så har det varit godkänt med max 2mm. Det gäller säkert med de flesta framvagnskombinationer men jag vill bara vara tydlig på det jag har fått godkänt för och kontrollmätt mot. Andra kan ha andra förutsättningar.

Om du mäter i spindelns mitt och på fälgens kant samt har splitnya fälgar så fälgkanten är väl definierad. På gamla fälgar kan det ge en del "rostförskjutningar" i måtten beroende på hur fälgen är snurrad från mättillfälle till mättillfälle . Om måttet skiljer inom 2mm från drop till bump men helst noll så har du troligen en tillräckligt bra framvagn som borde passera SFRO kontrollen. Fast helt säker kan man inte vara.......

Vill minnas att jag hade 1 eller 1,5mm på det måttet. Är du över 2mm behöver du förmodligen justera. Justeringen är ofta att flytta styrväxeln något. Jag vet ju inte hur din sitter idag i förhållande till linjen för styrarmarna samt i höjdled. Därför är det omöjligt att ge något generellt råd annat än "flytta något". "Flytta något" kan betyda en enstaka mm åt något av hållen.

--- jag har mätt fram och baksida av däcken i varje läge ---

Första frågan är : Mäter vi på samma ställe, troligen inte om du mäter på "däcken" = gummi, mina mått är på metall och fälg.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde en mätning för varje centimeter fjädringsrörelse ,5cm upp o 5 cm ner från rideheight (vet inte var någonstans full bump o drop är på den skalan). Pallade upp kuggstången med brickor (1,5-2mm i taget) och gjorde om det flera gånger (8). Sedan ritade jag upp det på papper och utifrån det bestämde jag hur högt jag ville ha kuggstången. Jag har inte de uppritade graferna kvar men ändlägena hade liknande siffror som du har nu och jag mätte på fälgkanten så du har bättre värden i o med att du tog måttet ända ute på däcken. Jag mätte skillnaden från bak o framkant på fälgen så man får halvera värdet för att jämföra med Cealms metod.

Jag tror att det kan vara bra att jämföra hela fjädringsvägen för bumpsteer ändras under hela fjädringsvägen. Den sista centimetern innan fjädrarna bottnar eller hjulet lämnar marken kanske inte är de viktigaste. Jag resonerade som så att infjädringen var viktigare för att det hjulet är mer belastat än ett utfjädrat.

Jag har inte byggt bilen själv, det är en Caterham o dom ska väl vara bra. Ändå hade jag sämre värden på bumpsteer än du har. Jag gjorde en liten justering men bumpsteer i ändlägena ändrades endast obetydligt och jag kan ärligt talat inte påsta att det blev någon större skillnad på vägen heller. Däckval o toeinställning har haft mycket större betydelse.

Edited by HovstaSX360
Link to comment
Share on other sites

Jag gillar Biltemas kombi-LED-lampor. 42-225, 149:-. Måste inte fällas in som jag gjorde.

bil10_640.JPG

Hoppas handen läker bra!

dom där hat jag tittat på flera gånger. ser helt klart bra ut när dom sitter på en bil. hmmm svårt de här..

Link to comment
Share on other sites

Den här bakänden på en locostbil har jag kopierat någonstans ifrån.

såna där har jag sett i verkligheten på en bil här i trakten oxå snygga men kräver ju lite mer jobba för man lär ju få bygga hållaren.

sen så kanske dom sticker ut för mycket? eller? som sagt inte lätt.

Link to comment
Share on other sites

Ser fint ut på. Det som är svårt att bedöma är höjden. Är bågens överkant en bit ovanför hjälmens högsta punkt när du sitter i bilen som du ska sitta så blir det bra.

Link to comment
Share on other sites

Ser fint ut på. Det som är svårt att bedöma är höjden. Är bågens överkant en bit ovanför hjälmens högsta punkt när du sitter i bilen som du ska sitta så blir det bra.

höjden är 5cm över hjälmen till överkant rör

Link to comment
Share on other sites

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=10395&pid=116416&st=0entry116416

Med tanke på konsekvenserna om man rullar skulle jag vilja ha åtminstone 5cm till i marginal.

/Peter

måttet är taget från reglementet.. de kommer bli fullbur så jag känner mig ganska trygg(så trygg man kan vara i en sjua:/)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hallå hallå!

nu händer de grejer i garaget igen:)

har helsvetsat nästan allt nu å ska dra lite bromsrör,fixa handbroms och på med bågen så de går att fixa till bältesfästen innan nästa onsdag när de är dax för SFRO 1:)

Link to comment
Share on other sites

Tummar hålls för fullt nästa Onsdag!

/Fredrik

tackar:) ja de ska bli lite spännande att se hur de går.

tog en semesterdag idag så jag skulle få lite gjort, så de blev bromsmeck hela dagen bara slangarna fram kvar:)

och morgondagen ska jag ägna åt bågen och bältesfästen.

post-39034-0-80302100-1396037498_thumb.jpg

post-39034-0-44477000-1396037526_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Grattis, måste kännas bra!

Kommer ihåg hur det var och bättre blir det när man får OK från SBP.

/Fredrik

ja jag kan tänka mig hur bra de kommer kännas:) men de känns som om jag har ett tag kvar dit än.. men de är bara att ligga i:)

Link to comment
Share on other sites

dagens verk:

började med att kapa isär en 100mm aluböj och ett rör post-39034-0-76395400-1396719179_thumb.jpg

massa pusslande å kapande post-39034-0-94041300-1396719313_thumb.jpg

post-39034-0-05302500-1396719367_thumb.jpg

tillslut blev de nått sånt härpost-39034-0-76369000-1396719395_thumb.jpg

fixa en fläns till spjället sen är de bara att gå lös med svetsen:)

har även fixat lite fästen till kylaren å början till vattenrör

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...