Jump to content

Dragning av stysstång, knutar, stödlager osv...


Jonas

Recommended Posts

Jag har lite bekymmer med ihopkopplingen mellan rattstången och styrväxeln.

Jag får inte det att rotera utan att det "kränger" i stödlagret...

Spänner jag fast lagerbocken så vill lagret röra sig lite i lagerbocken när jag snurrar på ratten.

Jag borde kanske sätta laberbocken på axeln närmst styrväxeln? Men när jag snurrar på ratten så rör sig axeln (den närmst styrväxeln) mellan de 2 första knutarna i sidled/upp-ner (ocentrerat).

Borde den inte rotera utan att röra sig i sidled och upp/ner.

Har provat montera knutarna både för att ta ut varandra och lite olika placeringar utan att det blir bättre.

Hur fungerar det för er som 3 knutar, roterar båda axlarna centrerat?

Jag börjar misstänka att det är knutarna som är kassa/dåligt tillverkade!?

(Eller så missar jag något uppenbart...:-))

post-112-0-57731200-1382043462_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det låter ju som om knutarna är skeva eller kärvar. Kanske pressningen av plåtarna inte är så precis. Det borde i så fall gå att rikta upp eftersom du ser hur det wobblar. Mina axlar (4 knutar, 2 stödlager) snurrar helt rakt.

Link to comment
Share on other sites

Är det rätt diameter på axlarna annars hamnar de inte i centrum på knuten?

Tror att Christer har "rätt" -(4 knutar, 2 stödlager) snurrar helt rakt. Har man udda antal knutar så stämmer det inte "riktigt". Knutarna skall ju linjeras in så att de stämmer

Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Det jag misstänker är att knutarna är dåligt tillverkad och att axlarna inte ligger rakt i linje, så här:

post-112-0-41203400-1382094168_thumb.jpg

Knutarna jag har är dessa (tror jag):

http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=900_1670&products_id=7333

Någon som använt dessa med framgång?

Christer: Hur menar du att jag ska rikta upp dom?

Rikard: Det är precis en sådan uppsättnig jag försöker få till.

Peter: Menar du som på bilden ovan?

Micke: Jag har köpt delarna i andra hand, men det känns som dom hör ihop.

Link to comment
Share on other sites

Det jag misstänker är att knutarna är dåligt tillverkad och att axlarna inte ligger rakt i linje, så här:

post-112-0-41203400-1382094168_thumb.jpg

Knutarna jag har är dessa (tror jag):

http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=900_1670&products_id=7333

Någon som använt dessa med framgång?

De knutarna är inte rätt centrerade. Jag har en sådan direkt på styrväxeln och det fungerar pga att det är långt till min nästa lagring och ytterligare en knut (som är bättre) i lagringen.

Man ser tydligt att axeln rör sig radiellt när man vrider på ratten.

Link to comment
Share on other sites

:prop:/> :prop:/>

I allt provande och funderande har jag fått för mig att dom skulle vara 90 grader mot varandra, inte aning var jag fick det ifrån....!! (pinsamt, så jag lär inte glömda det igen)

Får bli till att prova igen, rätt denna gången...

Tack för tillrättavisningen :)/>

Edited by Jonas
Link to comment
Share on other sites

Efter min fadäs med linjeringen av knutarna sitter dom nu rätt, dock utan att det blev bättre.

Jag har konstaterat det som Morty skriver, knutarna är inte rätt centrerade.

Skjuter jag in axeln i knuten så träffar den inte mitt i korset, så dessa knutar blir aldrig någon höjdare att använda tillsammans med en lagerbock.

Är det någon som använder dessa, och vet om dom är bättre?:

http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=900_1670&products_id=13769

Link to comment
Share on other sites

Jag handlar en hel del av Rally Design men tyvärr så är min erfarenhet att knutarna inte är deras bästa produkt. De smidda brukar vara bättre än de pressade men jag har sett flera smidda knutar som glappar lite även när de är nya.

Borgeson och Flaming River har jag inte sett samma problem på.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag beställde knutar från Pop Browns och eftersom de hade slut på Borgeson så fick de bli smidda knutar Made in UK. De ser precis ut som de du hittade på Rally Design förutom färgen. Jag har inte hunnit så långt att jag fått ihop styrningen, men kan säga att alla tre knutarna är likadana i det att ena hålet linjerade rakt mot "knutkorsets" centrum, men inte det andra. Det felar kanske två-tre mm. Vet inte riktigt om hålet är ocentrerat eller snett eller båda delar.

Jag kan inte känna något glapp i dem, men de är rätt tröga.

När jag kollade en gammal knut som kommer från en Caterham konstaterade jag att hålen verkade helt raka. Konstigt eftersom knuten är av den enklare "pressad plåt"-typen. Kanske bara otur med det exemplaret. ;)

Ska ladda upp bilder på knutarna så fort jag laddat batteriet till kameran.

Link to comment
Share on other sites

Pop Browns smidda modell:

post-12-0-38836900-1382387015_thumb.jpg

Och här är den begagnade som verkade mer rak. CNS Nadella tror jag det står på den. Nadella verkar vara tyskt: http://www.nadella.de/ . Hittar ingenstans där de säljs. Caterham säljer nåt annat nuförtiden som säkert inte är lika bra: http://www.caterhamparts.co.uk/product.php?id_product=36 (De kommer nog undan med det eftersom de bara använder en knut i styrningen..)

post-12-0-08342200-1382387022_thumb.jpg

Borgeson är nog värda sitt pris ändå...

Edited by gka
Link to comment
Share on other sites

Tack för informationen!

Verkar inte vara värt att chansa på dom gjutna heller, risken är att man står där med 2 knutar till som inte går att använda.

Får nog bli till att punga upp och beställa från Borgesson eller Flaming River.

Någon som kan bekräfta att Escort styrväxel har 9/16" 36 splines axel, så att jag inte beställer fel...?

Link to comment
Share on other sites

Mäter man innanför splinsen på styrväxeln så är axeln där ca 14,3mm.

"Topparna" på splinsen ser inte så spetsiga ut så det är nog därför den bara är 13,7 där. (Växeln är ny och oanvänd.)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det blev dessa från Car builders solution istället:

post-112-0-91818400-1383545305_thumb.jpg

Kanske lite tunga(såg dock att Borgeson knutarna inte heller var några lättviktare direkt) men helt annan precision, så nu fungerar det bättre.

Jag har sett att dom flesta har stödlager på axeln närmst styrtången, mitt kommer på axeln närmast styrväxeln, men det kan väl inte spela någon roll?

Så här hade jag tänkt mig dragningen:

post-112-0-51376700-1383545705_thumb.jpg

post-112-0-17006300-1383545710_thumb.jpg

Edited by Jonas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...